Sisustuksesta ja remontoinnista tietävät!
Meillä on asunnossa makuuhuoneeseen kaksi oviAUKKOA. Ihan normileveitä ovat, väliä niillä 160cm. Näyttää idioottimaiselta ja tarvitsisimme ovet noihin. Kaksi ovea niin pieneen huoneeseen (kaappi ja sänky) näyttäisi kuitenkin pienessä asunnossa typerältä. Toisen aukon kunnolla umpeen muuraaminen ei oikein onnistu, sillä meillä ei ole mitään paikkaa jossa asua remontin ajan (lemmikkejäkin on, eli mitkään hotellit/kavereiden nurkat ei käy). Verhot eivät myöskään oikein käy, sillä ratkaisun pitäisi toimia näkösuojana, jotta makuuhuone tuntuisi erilliseltä huoneelta ja lisäksi lemmikkien pääsy sänkyyn pitäisi saada estettyä.
Tiedän, että tällaisia outoja aukkoratkaisuja on etenkin uudemmissa kaksioissa, mutta en millään keksinyt millä sanoilla tästä hakisin tietoja, varmasti joku viisaampi on tämän ongelman jo ratkaissut. Mitä te olette tehneet/miten tekisitte tälle?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Aukkoa leveämpi ja korkeampi kirjahylly olkkarin puolelle.
1-hengen sänky ilmeisesti tulossa huoneeseen? Parisänkyhän ei mahdu niihin uusiin kaksioihin kuin kulkuaukkojen väliin :)
On jo parisänky, menee juuri kulkuaukkojen väliin mutta myöskin seinän viereen, silloin jää juurikin tuo 40cm toisen aukon ja sängyn väliin, toiseen asti ei sänky yllä, siinä on sitten hyvin pukeutumistilaa. On kokeiltu pitää kulkuaukkojen välissä, mutta silloin sängyn molemmat päädyt olivat kiinni seinästä ja se tuntui jotenkin hölmöltä. Minä kun tykkään vielä nukkua käsi pitkällä niin, että jalkaterät ovat hieman sängyn reunan yli niin alkoi ahdistaa se seinä :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovi karmeineen pois ja siihen kolme oikian levystä lankkua, kaks reunoille ja yks keskelle, siis pystyyn. Molemmin puolin jättäkää kipsilevyn verran tilaa, kipsilevy noin 13 mm paksua. Näin uus kipsilevy on vanhan seinän kans tasassa. Sitte vaan pakkelia js maalia päälle.
Näin ÄLÄ missään nimessä tee!!!
T. Maalari
No miten sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikävä kyllä tunne ketään remontti-ihmistä, eikä ammattilaiseen oikein olisi varaa :/
Seinän pinta on maalattu, hieman epätasainen, saako sitä aukkoa siis kuinkaan samanlaiseksi, vai pitääkö maalata koko pätkä? Sitten se olisi taas erilainen muun asunnon kanssa...Äänieristyksen puute ei ole ongelma, tarvitaan vain näkö- ja kulkueste. Kiitos teille jo vastanneille, googlailen ehdotuksianne!
Sitä aukkoa ei saa samanlaiseksi kuin muuta seinää jollet hio ja maalaa koko seinää uudelleen. (ja siis pelkkä määlaus ei edes riitä, pitää myös hioa.
Kun sulla selvästi ei ole kovin paljon remonttitietoa, eikä varmaan välineitäkään (ruuvikoneita, sirkkeleitä yms) niin sanoisin, että kannattaa jättää homma ammattimiehelle. Ja jos ammattimieheen ei ole varaa, kannattaa tosiaan laittaa siihen mieluummin vaikka verho (laita sellainen, josta ei näy läpi, vaikka koko seinän päälle) tai hylly, tai joku muu siirrettävä irtoratkaisu.
Ruuvikone ei paljoa maksa ja siitä on iloa muutenkin, sirkkeliä ei tarvitse yhden seinän aukon täyttöön, vaan käsisahalla onnistuu nopeammin kuin kasata se sirkkeli toimintakuntoon. Kyllä kenellä tahansa rullamitta, tussi ja käsisaha pysyy sen verran kädessä, että saa kipsilevyn oviaukon mittoihin, leikattua puukolla villat seinää vasten ja muutaman koolauslaudan jatkettua. Onnistuu vaikka tumput käsissä.
No, kai meitä on moneen junaan ja jokunen asemallekin. Ruuvikoneitakin on kai monen hintaisia. Sillä kolmella sadalla, millä kelvollisen koneen saa, tilaa kyllä jo remppamiehenkin hetkeksi.
Minä olen humanisti raksaperheessä ja olen käytännössä viettänyt kaiken vapaa-aikani erilaisilla raksa- ja remppatyömailla viimeiset 25 vuotta. Olen nähnyt yhden jos toisenkin seinän levytyksen, aukon aukaisun, ja umpeenlevytyksen. Kaikki työkalut löytyy ja kai minä niitä joskus kädessäni pitänytkin olen. Kun miettisin rauhassa, osaisin varmasti myös muistaa kaikki työvaiheet ja tehdä ne oikeassa järjestyksessä. Mutta ei se multa tumput kädessä kävisi ja jäljestä kyllä näkisi, että on ihan itse harrasteltu. Jopa mun kirvesmiesmieheni, joka siis tekee näitä 8 tuntia päivässä työkseen ja sitten on rakennettu vapaa-ajalla lisää, sanoo, että ei kannata hänen ryhtyä maalaamaan (mukaanlukien teippauksetkittauksehiomiset) kun maalari saa niin paljon parempaa jälkeä aikaan niin paljon pienemmällä vaivalla.
Mutta joo. Kyllä sen seinän umpeen ja saman väriseksi saa. Oviaukon erottaa kyllä silti, mutta ehkä se ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikävä kyllä tunne ketään remontti-ihmistä, eikä ammattilaiseen oikein olisi varaa :/
Seinän pinta on maalattu, hieman epätasainen, saako sitä aukkoa siis kuinkaan samanlaiseksi, vai pitääkö maalata koko pätkä? Sitten se olisi taas erilainen muun asunnon kanssa...Äänieristyksen puute ei ole ongelma, tarvitaan vain näkö- ja kulkueste. Kiitos teille jo vastanneille, googlailen ehdotuksianne!
Maalattu pinta on yksi helpoimmista, kun huolella valmistelee, lopputuloksen ainoa ero on sävyero, jonka saa näkymättömäksi. Jos lähdet tekemään ja saat vaikka koko seinän korkuisen kipsilevyn, voit ottaa oven yläpuolisesta palasta mallikappaleen maalausliikkeeseen ja saavat sävytettyä siihen.
Laita vanhan levyn puolelle maalauksen ajaksi maalarinteippi suojaksi parin sentin päähän saumasta. Kun tasoituksen ja maalauksen jälkeen laittaa pystylistat levysaumojen kohdalle, ei sävytyksen jälkeistä sävyeroa enää erota listan toiselta puolelta.
Maalausliikkeessä osaavat myös neuvoa, kuinka pinta on saatu aikaiseksi. Luultavimmin röpelöinen pinta on ihan normaalin telan jäljiltä, eikä maalausliikkeen kalleinta telaa kannata ostaa, vaikka he tietenkin suosittelevat sitä. Se tela on kertakäyttöinen, joten euron tela tai vitosen telasetti riittää. Se on kuitenkin vain pieni pala seinää. Ohentimestakaan ei kannata maksaa paljoa enempää kuin polttoaineen litrahinta, ne on periaatteessa vastaavaa ainetta.
Budjetti: kipsilevy 2 kpl 1,2x2,5 metriä noin kympin levy (vahvuus ja paksuus vaikuttaa hintaan vähän). Villaa rulla kympillä. Mineraalibensa kaksi euroa litra. Tasoite vitosen. Tasoitelasta kolme euroa. Maalaustelasetti vitosen. Pikkupurkki maalia max. 15 euroa.
Vierailija kirjoitti:
No, kai meitä on moneen junaan ja jokunen asemallekin. Ruuvikoneitakin on kai monen hintaisia. Sillä kolmella sadalla, millä kelvollisen koneen saa, tilaa kyllä jo remppamiehenkin hetkeksi.
Minä olen humanisti raksaperheessä ja olen käytännössä viettänyt kaiken vapaa-aikani erilaisilla raksa- ja remppatyömailla viimeiset 25 vuotta. Olen nähnyt yhden jos toisenkin seinän levytyksen, aukon aukaisun, ja umpeenlevytyksen. Kaikki työkalut löytyy ja kai minä niitä joskus kädessäni pitänytkin olen. Kun miettisin rauhassa, osaisin varmasti myös muistaa kaikki työvaiheet ja tehdä ne oikeassa järjestyksessä. Mutta ei se multa tumput kädessä kävisi ja jäljestä kyllä näkisi, että on ihan itse harrasteltu. Jopa mun kirvesmiesmieheni, joka siis tekee näitä 8 tuntia päivässä työkseen ja sitten on rakennettu vapaa-ajalla lisää, sanoo, että ei kannata hänen ryhtyä maalaamaan (mukaanlukien teippauksetkittauksehiomiset) kun maalari saa niin paljon parempaa jälkeä aikaan niin paljon pienemmällä vaivalla.
Mutta joo. Kyllä sen seinän umpeen ja saman väriseksi saa. Oviaukon erottaa kyllä silti, mutta ehkä se ei haittaa.
Mihin tuossa työssä tarvitsee kolmensadan ruuvikonetta?!
Mikä tahansa kolmenkympin ruuvikone ruuvaa ne 20-40 ruuvia jotka tuohon tarvitsee. Jos vaihtoehto on kolmensadan kone tai käsiruuvari, eikä ruuvikonetta tarvitsisi todella kovaan käyttöön, en miettisi hetkeäkään vaan ruuvaisin käsin. Käsin ruuvatessa menee ehkä minuutti per ruuvi, kun akkukoneella se menee muutamassa sekunnissa, mutta ei se puoli tuntia - tunti ole yhtään mitään tuossa urakassa.
Vai että kolmella sadalla? Boschin sininen 18 voltin ammattimalli kahdella litium-akulla lähtee K-raudasta 129,00 eurolla. Yhden seinän levytykseen ja muuhun satunnaiseen kerrostalokämpän käyttöön aivan riittävä kone lähtee viidellä kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalattu pinta on yksi helpoimmista, kun huolella valmistelee, lopputuloksen ainoa ero on sävyero, jonka saa näkymättömäksi. Jos lähdet tekemään ja saat vaikka koko seinän korkuisen kipsilevyn, voit ottaa oven yläpuolisesta palasta mallikappaleen maalausliikkeeseen ja saavat sävytettyä siihen.
Laita vanhan levyn puolelle maalauksen ajaksi maalarinteippi suojaksi parin sentin päähän saumasta. Kun tasoituksen ja maalauksen jälkeen laittaa pystylistat levysaumojen kohdalle, ei sävytyksen jälkeistä sävyeroa enää erota listan toiselta puolelta.
Maalausliikkeessä osaavat myös neuvoa, kuinka pinta on saatu aikaiseksi. Luultavimmin röpelöinen pinta on ihan normaalin telan jäljiltä, eikä maalausliikkeen kalleinta telaa kannata ostaa, vaikka he tietenkin suosittelevat sitä. Se tela on kertakäyttöinen, joten euron tela tai vitosen telasetti riittää. Se on kuitenkin vain pieni pala seinää. Ohentimestakaan ei kannata maksaa paljoa enempää kuin polttoaineen litrahinta, ne on periaatteessa vastaavaa ainetta.
Budjetti: kipsilevy 2 kpl 1,2x2,5 metriä noin kympin levy (vahvuus ja paksuus vaikuttaa hintaan vähän). Villaa rulla kympillä. Mineraalibensa kaksi euroa litra. Tasoite vitosen. Tasoitelasta kolme euroa. Maalaustelasetti vitosen. Pikkupurkki maalia max. 15 euroa.
Ei kai kukaan millään tärpättipohjaisilla maaleilla sisäseiniä maalaa?
Ilmottaudun myös uusavuttomaksi, mutta vain remonttiasioissa. :D
Tätä ja muita remontti-ketjuja lukeneena en voi kuin ihailla vastaajien tietoja ja taitoja. Vaikka en edes ymmärrä kaikkea mistä puhutaan, musta on kiva lukea näitä.
Sellainen tuli mulle mieleen, että onko niiden hyllyjen pakko olla makuuhuoneen puolella? N. 10 cm on olematon hyllyn syvyys, mutta ehkä olohuoneen puolelle saisi vähän syvemmät hyllyt, joita ei siis kokonaan upotettaisi oviaukkoon. 15 cm riittää normaalikirjalle.
Silti se seinä on laitettava, hyllyn taaksekin. Miksi ei makuuhuoneessa voi olla yhtä, selkeästi muun väristä seinää kuin muussa asunnossa?
Eikö teillä ole yhtäkään kaveria, joka hallitsee tällaiset hommat?
Tokihan kannattaa sitten maalata tietysti se koko seinä, eikä pelkästään se levytetty oviaukon kohta, niin ei näy mitään sävyeroja. Vanha seinä on aina vähän haalistunut tai tummunut, joten samalla sävylläkin maalattu kohta erottuisi. Kokonainen maalattu seinä, kun on alkuperäissävyllä maalattu, ei taas erotu viereisistä seinistä, koska niihin valo tulee eri suunnasta ja vaikutelma on joka tapauksessa erilainen.
Itse oviaukon umpeen levytys ei ole iso homma. Ovi pois, karmit pois, koolaus, levy toiselle puolelle, villat, levy toisellekin puolelle, saumanauhat ja tasoitus ja hionta ja maali päälle sekä jalkalistat. Ei voi maksaa montaa satasta teettynäkään ellei itse koe osaavansa.
Mä laittaisin siihen vaan hyllyn /hyllykön.
Tai jos siinä on ovi, niin ovi vaan kiinni ja makkarin puolelle tällaiset :
Tikashyllyiksikö noita sanotaan? Turha tehdä mitään isoa remonttia, jos oven saa kuitenkin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiomapaperi unohtui tuosta, ehkä vitosen rulla ja vaikka hinta ei ole olennainen, se tarvitaan ennen maalia. Kannattaa ostaa rulla ja kääriä puukapulan ympäri aina pala kerrallaan. Koko pinta isoin pyörivin liikkein ja paperi vaihtoon alussa kun pinta on hiottu tai myöhemmin kun paperi on tukossa, eikä puhdistu taputtelemalla. Kun on selkeimmät kohoumat saanut hiottua, ei kannata keskittyä kerralla yhden alueen huolelliseen hiomiseen, vaan siihen, että saa koko pinnan hiottua mahdollisimman monesti vaikka alkuun epätarkkaan. Lopputuloksena tulee tasaisempaa jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmottaudun myös uusavuttomaksi, mutta vain remonttiasioissa. :D
Tätä ja muita remontti-ketjuja lukeneena en voi kuin ihailla vastaajien tietoja ja taitoja. Vaikka en edes ymmärrä kaikkea mistä puhutaan, musta on kiva lukea näitä.
Sellainen tuli mulle mieleen, että onko niiden hyllyjen pakko olla makuuhuoneen puolella? N. 10 cm on olematon hyllyn syvyys, mutta ehkä olohuoneen puolelle saisi vähän syvemmät hyllyt, joita ei siis kokonaan upotettaisi oviaukkoon. 15 cm riittää normaalikirjalle.
Silti se seinä on laitettava, hyllyn taaksekin. Miksi ei makuuhuoneessa voi olla yhtä, selkeästi muun väristä seinää kuin muussa asunnossa?
Eikö teillä ole yhtäkään kaveria, joka hallitsee tällaiset hommat?
Minulla on nyt hyvin samanlaiset tuntemukset! Ihan uskomatonta kuinka käteviä ihmisiä löytyy :)
Tuo hyllyasia alkaa vaikuttaa yhä viisaammalta ratkaisulta, pitääpä kysellä vähän tarjouksia firmoilta, kun ei valmiina oikean kokoista löydy. Ja osaavia kavereita ei ikävä kyllä ole :/
Itse tekisin helpolla tee se itse -ratkaisun. ottaisin karmit pois. maalaisin koolaukset. Irtohyllyjä kiinnittäisin koolauksiin. Ostaisin jonkun levyn jonka tapetoisin molemmin puolin ja kiinnittäisin aukon toiselle puolelle. Hyllyjen puolella olisi joku perustapetti ja toisella joku taidetapetti. Sitten tekisin listoista kehykset molemmille puolille. En lähtisi itse yrittämään seinän tekoa kun en kuitenkaan saisi hyvää lopputulosta.
Kattoon kiskot ja kaksi levyä/ maitolasia tms.. Meillä ihan tavallisia peilikaapin ovia hyödynetty peittämään yksi aukko
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin helpolla tee se itse -ratkaisun. ottaisin karmit pois. maalaisin koolaukset. Irtohyllyjä kiinnittäisin koolauksiin. Ostaisin jonkun levyn jonka tapetoisin molemmin puolin ja kiinnittäisin aukon toiselle puolelle. Hyllyjen puolella olisi joku perustapetti ja toisella joku taidetapetti. Sitten tekisin listoista kehykset molemmille puolille. En lähtisi itse yrittämään seinän tekoa kun en kuitenkaan saisi hyvää lopputulosta.
Samaa minä mietin. Karmit irti, jatkaisin koolauksia ohuemmalla höylätyllä laudalla. Toiselle puolelle hyllyn taustalevyksi valmiiksi maalattu lastulevy tai lakattu vaneri. Pintalakattua 30 senttiä syvää lautaa saa valmiina ja samasta voisi tehdä hyllyn reunat, koolauslautojen kohdalle väisteet. Sen puolen jonne hylly ei tulisi voisi tasoittaa niin kuin seinän valmistuksessakin ja maalattua jo annettujen ehdotusten mukaisesti.
Tilaat jonkun tekemään. Ei maksa sen enempää kuin joku mittatyönä teetetty hyllyvirityskään. Ei tuo ole kuukausien remontti, jonka ajaksi pitää muuttaa evakkoon, vaan päivän homma.
En tajunnut mainita, että karmeja ei siis ole! Vain kaksi aukkoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jo yhtä suuri homma kun sen aukon levytyksessä. Ei ole iso homma ruuvata pari kipsilevyä paikalleen ja tasoittaa saumat.
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut mainita, että karmeja ei siis ole! Vain kaksi aukkoa.
ap
No sitä vähemmän on hommaa kun ei tarvi karmeja irrottaa.
Karmit irti ja aukon reunojen tasoitus ja maalaus. Aukkoon sitten sopiva maitolasi.