5 henkiset perheet joilla menee 70 e viikossa ruokaan, montako ruokaa syötte oikein kotona päivässä? En ihan usko...
Monet av-mammat kirjoittaa että perheeseen kuuluu 5 henkeä ja ruokakauppaan menee vain 70 euroa viikossa rahaa.
Kuinka monta ateriaa, välipalaa, aamupalaa, iltapalaa oikein syötte kotona?
Vai ostatteko vain vaikka ainekset iltaruokaan?
Aamupalat, lounaat ja välipalat syötte töissä ja koulussa ja päiväkodissa ja maksatte niistä sitten erikseen eikä niitä ole lisätty tuohon 70 euroon?
Minua kiinnostaisi tietää oikeasti sellaisista perheistä, jossa aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala syödään kotona, kuinka saatte 70 e riittämään? Mitä teillä syödään?
Yritän säästää ja venyttää senttiä ja hyödyntää kaikki ainekset mutta menee aina ainakin 130 e viikossa viidelle hengelle, syödään kaikki ateriat kotona paitsi mies syö arkisin lounaan töissä (ilmaiseksi).
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on just niin valinta, että haluaako kantaa kaupasta jotain sokerilitkuja ja leikkeleitä vai panostaako elintarvikkeisiin ja koostumukseltaan yksinkertaisiin tuotteisiin.
Mun näkökulmasta esimerkiksi kaikki majoneesit, juustot, leikkeleet ovat ylimääräistä arjen luksusta. En lukisi noita edes perus-ruokabudjettiin vaan viihdebudjettiin. Esim. että voisi lauantaina hemmotella itseään emmentaalijuustolla. Mitään kaupan mehuja en edes ostaisi. Kesällähän voi poimia marjoja ja mehustaa ne pakkaseen.
Perusruoka-aineet: kana, kala, munat, kaurapuuro, kurkku, salaatti, pastat, riisit, rahkat. Oikeastihan ne ovat yllättävän halpoja ja niistä saa koottua järkeviä aterioita. Oliiviöljypullo kestää pitkään. Margariinia en syöttäisi lapsilleni. Tietysti, jos on tottunut noihin maustettuihin eineksiin, niin ei tavallinen ruoka varmasti maistu miltään ja tulee tuollainen "en jaksa". Ruoka on elämää eikä elämä ruokailua varten.
Leikkeleitä meillä on aniharvoin, ostamme ehkä kerran 2 kuukaudessa. Juusto on ainoa maitotuote jugurtin lisäksi mistä mies saa päivittäisen kalsiumin. Siksi siitä en tingi. Olen koko lapsuuteni syönyt pelkkää leipää pelkän voin kanssa ilman päällisiä joten tosiaan - tämä juustosiivu/pvä on minulle luksusta jonka ansaitsen.
Marjoja poimin 50l pakkaseen mutta ne menee päivittäiseen smoothieen ja piirakoihin. Mehun nyt laiskuuttani ostin kaupasta. Voita meilläkin käytetään ja oliiviöljyä mutta sairaalassa on suositeltu diabeetikolle Beceliä. Siksi sitä on joskus ostoslistalla.
Majoneesia menee purkki vuodessa, sallittakoon sekin turhuus;D
Eineksiä ei ostoslistalla ollut emmekä koskaan niitä syö.
No mutta, et voi perustella nykyisiä oikeuksia historiallasi. Siis varmastihan jokaisella on "hyvät syynsä", miten käyttävät rahaa ruokaan, mutta harvoin nuo syyt ovat mitenkään rationaalisia vaan niillä tyydytetään omia alkeellisia tarpeita ja tyynnytellään lapsuuden traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa syödä ja käyttää rahojaan ihan miten tahtoo, mutta miten talouden kävisi, jos ihmiset säilöisi rahojaan eivätkä kuluttaisi.
Meillä hyvä ruoka on yksi elämän nautinnoista, samoin kahvilakäynnit, brunssit ja toisinaan ravintolaillalliset.
Ilman niitä tuntisin elämäni köyhäksi.
Onneksi olemme molemmat töissä jamitoittaneet aina lainamme niin, että mukavaan elämään ja matkusteluun riittää rahaa.Juuri näin! Jos joku saa nautinnon mahdollisimman pienestä ruokabudjetista, niin se hänelle suotakoon.
Kaikki kukat kukkikoot. Oma ystäväpiirini koostuu pitkälti ruokaharrastajista ja se näkyy mm.ruoka-aineiden laadussa. Kiitos kuuluu mm.Hakaniemen hallin kauppiaille.Se ei ole kuitenkaan aivan niin yksinkertaista, että jokainen saisi käyttää rahojaan miten huvittaa, jos ne eivät varsinaisesti ole itse ansaittuja. Yhteiskunta maksaa kuitenkin monille ihmisille tukia, joissa ruokakulut muodostavat suuren osan. Kuinkahan paljon tuollakin saisi karsittua yleisiä kuluja, jos ihmiset painostettaisiin syömään jotenkin järkevästi?
Tarkoitatko, että toimeentulotukea voisi laskea. Viidi henkilöä syö 70 e viikossa... Hyvin ja järkevästi. Toki vain 1500 kaloria riittää
Eli lopputulos on se, että ne ostavat järkevästi ja harkiten jotka osaavat. Muut kahmivat kaupasta mitäsattuu. Minusta on nyt takerruttu aivan turhasn tuohon 70€ budjettiin. Sen ja 200€ välillä on melkoisesti maastoa!
On aivan totta, että joka ruoan pennilleen laskeminen on älytöntä ja kertoo enemmän pedanttisuudesta ja piheydestä kuin tasapsinoisesta suhteesta ruokaan ja rahaan. Samalla kuitenkin väitän, että hyvin suuri osa ihmisistä kuluttaa yksi kolmasosan ruokabudjetistaan, jollei peräti puolet, aivan turhaan. Ostoksia ei ole mietitty, hintoja ei vertailla ja ruokaa päätyy aivan järkyttäviä määriä niin lautaselle kuin roskiinkin. Eihän siinäkään mitään mieltä ole.
Itse ostan omat ja lasteni ruuat satasella viikko. Varmasti voisin säästää jos viitsisin ja varmasti saisin törsättyä enemmänkin jos jättäisin kohtuuden huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Bataattipurjolinssikeitto on meillä alkukeitto. Kukaan meistä ei eiläisi pelkästään sillä seuraavaan ruokailuun. No ehkä pienimmät lapset eläisi. Tiedän, että lapseni kuluttaa paljon. Olen kuullut heidän hurjasta ruokahalustaan jo päiväkodista asti. Me olemme kaikki ns. läpipaskoja eli hoikkaa sukua. Esim. isälläni on ongelma nyt vanhana, kun hänen painonsa putoaa vaikka hän kuinka yrittää syödä voita ja kaikkea energiapitoista. Niin eli vaikka meillä syödään paljon, ei se näy läskinä.
No mutta suurin osa ihmisistä ei tosiaan ole niitä läpipaskoja, joten heille bataattikeitto voisi tehdä joskus ihan hyvääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on just niin valinta, että haluaako kantaa kaupasta jotain sokerilitkuja ja leikkeleitä vai panostaako elintarvikkeisiin ja koostumukseltaan yksinkertaisiin tuotteisiin.
Mun näkökulmasta esimerkiksi kaikki majoneesit, juustot, leikkeleet ovat ylimääräistä arjen luksusta. En lukisi noita edes perus-ruokabudjettiin vaan viihdebudjettiin. Esim. että voisi lauantaina hemmotella itseään emmentaalijuustolla. Mitään kaupan mehuja en edes ostaisi. Kesällähän voi poimia marjoja ja mehustaa ne pakkaseen.
Perusruoka-aineet: kana, kala, munat, kaurapuuro, kurkku, salaatti, pastat, riisit, rahkat. Oikeastihan ne ovat yllättävän halpoja ja niistä saa koottua järkeviä aterioita. Oliiviöljypullo kestää pitkään. Margariinia en syöttäisi lapsilleni. Tietysti, jos on tottunut noihin maustettuihin eineksiin, niin ei tavallinen ruoka varmasti maistu miltään ja tulee tuollainen "en jaksa". Ruoka on elämää eikä elämä ruokailua varten.
Leikkeleitä meillä on aniharvoin, ostamme ehkä kerran 2 kuukaudessa. Juusto on ainoa maitotuote jugurtin lisäksi mistä mies saa päivittäisen kalsiumin. Siksi siitä en tingi. Olen koko lapsuuteni syönyt pelkkää leipää pelkän voin kanssa ilman päällisiä joten tosiaan - tämä juustosiivu/pvä on minulle luksusta jonka ansaitsen.
Marjoja poimin 50l pakkaseen mutta ne menee päivittäiseen smoothieen ja piirakoihin. Mehun nyt laiskuuttani ostin kaupasta. Voita meilläkin käytetään ja oliiviöljyä mutta sairaalassa on suositeltu diabeetikolle Beceliä. Siksi sitä on joskus ostoslistalla.
No mutta, et voi perustella nykyisiä oikeuksia historiallasi. Siis varmastihan jokaisella on "hyvät syynsä", miten käyttävät rahaa ruokaan, mutta harvoin nuo syyt ovat mitenkään rationaalisia vaan niillä tyydytetään omia alkeellisia tarpeita ja tyynnytellään lapsuuden traumoja.
Selvä.
Saanko syödä tuon juustosiivun kalsiumin tarpeeseen? Siis tosiaan 1 siivu/pvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa syödä ja käyttää rahojaan ihan miten tahtoo, mutta miten talouden kävisi, jos ihmiset säilöisi rahojaan eivätkä kuluttaisi.
Meillä hyvä ruoka on yksi elämän nautinnoista, samoin kahvilakäynnit, brunssit ja toisinaan ravintolaillalliset.
Ilman niitä tuntisin elämäni köyhäksi.
Onneksi olemme molemmat töissä jamitoittaneet aina lainamme niin, että mukavaan elämään ja matkusteluun riittää rahaa.Juuri näin! Jos joku saa nautinnon mahdollisimman pienestä ruokabudjetista, niin se hänelle suotakoon.
Kaikki kukat kukkikoot. Oma ystäväpiirini koostuu pitkälti ruokaharrastajista ja se näkyy mm.ruoka-aineiden laadussa. Kiitos kuuluu mm.Hakaniemen hallin kauppiaille.Se ei ole kuitenkaan aivan niin yksinkertaista, että jokainen saisi käyttää rahojaan miten huvittaa, jos ne eivät varsinaisesti ole itse ansaittuja. Yhteiskunta maksaa kuitenkin monille ihmisille tukia, joissa ruokakulut muodostavat suuren osan. Kuinkahan paljon tuollakin saisi karsittua yleisiä kuluja, jos ihmiset painostettaisiin syömään jotenkin järkevästi?
Toimeentulotukiasiakkaat hakevat ruokansa leipäjonosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Et
Tosiaan pointti on varmaan, että oikeasti halvalla voi saada hyvää ruokaa, ja ravitsemus voi olla tasapainoinen hyvin tavanomaisilla elintarvikkeilla.
Totuushan on kuitnekin, ettei suurin osa ihmisistä elä oikeasti mitenkään terveellisesti. Ruoka on prosessoitua, kaupasta kannetaan juuri noita turhia tuotteita, jotka kasvattavat tosi nopeasti ruokalaskua. Ja ihmisillä on tosiaan hämärtynyt myöskin se, millä energiamäärällä ja annoksilla pärjää.
Toisaalta tuo ruoka on niin tunneasia. Aika harvat ihmiset pystyvät ulkoistamaan tuon tarpeensa. Suurin osa on enemmän tai vähemmän tunnesyöppöjä. Ja tavallinen ihminen ei tosiaan tee aina järkeviä päätöksiä. Tavallinen ihminen on myös ylipainoinen ja kuluttaa siten kuten ihmiset keskimäärin kuluttavat.
Vierailija kirjoitti:
Eli lopputulos on se, että ne ostavat järkevästi ja harkiten jotka osaavat. Muut kahmivat kaupasta mitäsattuu. Minusta on nyt takerruttu aivan turhasn tuohon 70€ budjettiin. Sen ja 200€ välillä on melkoisesti maastoa!
On aivan totta, että joka ruoan pennilleen laskeminen on älytöntä ja kertoo enemmän pedanttisuudesta ja piheydestä kuin tasapsinoisesta suhteesta ruokaan ja rahaan. Samalla kuitenkin väitän, että hyvin suuri osa ihmisistä kuluttaa yksi kolmasosan ruokabudjetistaan, jollei peräti puolet, aivan turhaan. Ostoksia ei ole mietitty, hintoja ei vertailla ja ruokaa päätyy aivan järkyttäviä määriä niin lautaselle kuin roskiinkin. Eihän siinäkään mitään mieltä ole.
Itse ostan omat ja lasteni ruuat satasella viikko. Varmasti voisin säästää jos viitsisin ja varmasti saisin törsättyä enemmänkin jos jättäisin kohtuuden huomiotta.
Tuo ruuan roskiin heittäminen on aivan totta monessa perheessä. Juustonkannat, leivät, sopanjämät - kaikki vaan roskiin.
Meillä ei ole vuosiin heitetty mitään pois. Juustonkannat raastan munakkaisiin tai jos on enemmän niin pakastan ja käytän myöhemmin vaikka sämpylöissä tai makaronilaatikon pinnalla. Jos näyttää että leipää ei kulukaan laitan pussin pakkaseen ja se käytetään sieltä. Nahistuvat kasvikset ja juurekset keitetään sopaksi - osa syödään heti osa pakkaseen. Sosekeiton tai raasteen voi käyttää hienosti sämpylätaikinaan.
Ylimääräiset annokset päivän ruuasta pakastan opiskelijatytön haettaviksi. Vanhenevat hedelmät pilkon nyssäköiksi ja käytän smoothieen, maidosta teen lettuja tai pannukakkua, munat säilyy oikeasti vielä n kuukauden päiväyksen yli joten ne käytetään aina loppuun. Jos joskus jää pieniä nokareita jotain valmista lihaa yli (esim lammasta tai nyhtöpossua) pakastan ne ja tarvittaessa teen "pateta" bruchettojen päälle. Mahtava alkupala vaikka juhliin.
Joskus on tarjouksessa esim paprikoita isoissa pusseissa, käytän mitä tarvitsen ja pilkon loput pakkaseen. Samoin tomaatit, joskus kun on halpoja ostan paljon ja teen niistä tomaattikastiketta mitä käytän pizzaan tai bolognesekastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriita kommentissasi. Eiköhän jokaisella ole oikeus käyttää rahansa mihin haluaa. Nuukuus ja pakonomainen laihdutus, askeettisuus on varmasti lapsuuden trauma. Sekä näköalattomuutta. Itsensä rankaisua
Omassa lapsuudessani ruokaa oli riittävästi. Hyvin yksinkertaista perusruokaa. Perunaa ja kastiketta, makaronia ja jauhelihaa. Minä en enää niitä syö. Tutkin reseptejä. Kokeilen uutta. Pidän itsestäänselvänä erilaisia juustoja ja hedelmiä ym. Katson, että suhteeni sekä ruokaan että rahaan on terve. Olen ansainnut rahani. Ansaitsen hyvän elämän. Minun ei tarvitse köyhäillä. En haaskaa, en heitä ruokaa pois. Teen kaiken itse. Silti rahaa menee yli 200 viikossa. Olen ansainnut sen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Halvemmaksi tulisi ostaa ehkä kalkkitabletteja.
Vierailija kirjoitti:
No meidän pitäisi saada jotain tukea, koska perheessä on muna ja maitoallergia. Monella tuntuu halpa ruokavalio perustuvan siihen. Ja noiden allergioiden takia proteiiniksi ei riitä linssit tai pavut. Niitä saisi laittaa pussillisen kasvavan urheilevan lapsen ruuaksi, jos pitäisi siitä päivän proteiini saada. Ja meillä laskee vuosittain ravintosuunnittelija lapsen ruuan tarpeen. Aika paljon saa lihaa hänen ruokaansa tunkea. Kaalilaatikosta ei saisi tarpeeksi ei energiaa eikä proteiiniä. Meitä on moneen junaan ja suurinosa osaa tehdä ruokaa ja laskea kauppareissujaan. Meillä menee 70 viikossa lihaan. Halpa possu on allergialistalla myös. 1,5 munan munakas tekee vain vihaiseksi. Se on sopiva aamupalan leivänpäällinen.
OT: Kannattaiskohan vähän tutkia teoriatasolla, mitä mikäkin ruoka sisältää? Tai vaihtaa ravintosuunnittelija pätevämpään?
Kaalilaatikko, annos: Proteiinia 30g, energiaa 408 kcal / 1 709 kJ
Ei ihme, että niin iso osa suomalaista on ylipainoisia ja syö huonosti, jos noin lepikkoon menee...
Lähde: https://www.yhteishyva.fi/ruoka-ja-reseptit/reseptit/kaalilaatikko/01300
Jos on allergioita, nirsoilua ei kannata harrastaa. Kaalin sijaan voi käyttää muitakin kasviksia/vihanneksia, niillä + lihalla on meidän keliakiaa sairastava + maito + kananmuna-allergiaa poteva tyttö kasvanut ihan normaalisti. Eipä silti, kaalilaatikkokin maistuu. Ei ole haettu eikä tarvita mitään tukea, ihan hyvin pärjätään n. 70e/viikko. Uusavuttomuudesta on näköjään tulossa epidemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Halvemmaksi tulisi ostaa ehkä kalkkitabletteja.
Parsakaali on paras kalsiumin lähde. Syö sitä. On halvempaakin!
Juusto on todella kallista. Pakkaus saattaa maksaa monta euroa. Sinkkuna viikon työruokailun budjetti noin 5,5 euroa. Sillä saan lihat, pastat ja vähän vihanneksia. Ei tarvitse kahta kertaa miettiä, ostaako juustopaketin vai viikon ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bataattipurjolinssikeitto on meillä alkukeitto. Kukaan meistä ei eiläisi pelkästään sillä seuraavaan ruokailuun. No ehkä pienimmät lapset eläisi. Tiedän, että lapseni kuluttaa paljon. Olen kuullut heidän hurjasta ruokahalustaan jo päiväkodista asti. Me olemme kaikki ns. läpipaskoja eli hoikkaa sukua. Esim. isälläni on ongelma nyt vanhana, kun hänen painonsa putoaa vaikka hän kuinka yrittää syödä voita ja kaikkea energiapitoista. Niin eli vaikka meillä syödään paljon, ei se näy läskinä.
No mutta suurin osa ihmisistä ei tosiaan ole niitä läpipaskoja, joten heille bataattikeitto voisi tehdä joskus ihan hyvääkin.
Minä teen tuon keiton niin, että lisään joko sultejuustoa tai kermaa/smetanaa, mitä nyt sattuu olemaan pyöristämään
makua. Linssit ja bataatti on yllättävän täyttäviä! Punaiset linssit ovat erittäin proteiinipitoisia! Väitän, ettet jaksaisi tuota keittoa syödä kuin korkeintaan 3 desiä! Tuore sämpylän puolikas päälle ja olisit ähkyssä.
Vierailija kirjoitti:
Juusto on todella kallista. Pakkaus saattaa maksaa monta euroa. Sinkkuna viikon työruokailun budjetti noin 5,5 euroa. Sillä saan lihat, pastat ja vähän vihanneksia. Ei tarvitse kahta kertaa miettiä, ostaako juustopaketin vai viikon ruoat.
Juusto on myös tosi riittoisaa. Meillä menee alle kilo viikossa. Meitä 5 henkeä.
Muistakaa, että kouluruoka sisältää lähinnä hiilihydraatteja, joten lasten täytyy saada proteiini, vitamiinit ja hivenaineet kotona syödystä ruoasta.
Yksi asia ihmetyttää, kun luen tätä ketjua; ettekö kaipaa vaihtoehtoja? Viesteistänne välittyy mielikuva jääkaapista, jossa on margariinirasia, maitopurkki, sosekeittokattia ja yksi tuorekurkku. Ja yksi perheen ruokadiktaattori annostelee esim iltapalalle mandariinin ja viisi pähkinää... Miten teidän perhe suostuu tähän? En pysty kunnolla tavoittamaan ajatusta näin askeettisesta ja kapeasta elämästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin mahdotonta useamman hengen syödä riittävästi 70 eurolla viikossa, ellei mahdollisia ulkona syömisiä jätetä pois laskuista. Täälläkin olevat laskelmat ovat puutteellisia, kyllähän yhden aterian tekee edullisesti, mutta päivässä pitää syödä useita kertoja. Ei samaa kaalilaatikkoa voi syödä kolmea tai neljää kertaa päivässä.
Esim. sinkku, joka väittää syövänsä kolmella eurolla päivässä ei ole kyllä laskenut, että listaamansa täysjyväriisit, leipä, jauhelihat, kanat, rahkat ja kurkut maksavat kyllä päivää kohti paljon yli 3 euroa.
Nää on hauskoja nää todistelut, että on mahdotonta mitä milloinkin, kun itse ei kykene. Se, että sinä et osaa, ei tarkoita sitä, että muut ei osaisi.
Itselläni kaikki ruokakulut kuussa 60 euroa ja joka-ainoan ainesosan ostan kaupasta. Ne tekee, jotka osaa ja muut vikisee..
Minä budjetoin päivää kohden 2 euroa ja siihen kuuluu ihan kaikki mausteista lähtien. Revi siitä :)
Eikun nämä eivät osaa käyttää pakastinta tai kasviksia. Monelle esim. kanakastike = pannulla ruskistettu kana ja purkki kermaa. Ei kaiken liharuuan tarvitse eikä kuulu olla suomalaista läskisoosia, vaan aika monelle tekisi ihan hyvää jatkaa sitä lihaa kasviksilla. Sydän kiittäisi. Ja lompakko.
Näille, jotka rutkuttavat siitä kaalilaatikon energiavähyydestä ja siitä, ettei sillä vatsa täyty: miten hemmetin isoja annoksia teillä oikein syödään? Siihen laatikkoon voi ihan huoletta hutkaista riisiä/ohraa, kaikki kaapista löytyvät puolinahistuneet kasviksetkin ja maku sen kuin paranee. Jossakin päin Suomea kaalilaatikon kanssa kuuluu keittää perunatkin, mutta meillä ainakin sellaista normaalin lasagnevuokan kokoista kaalilaatikkoa syödään koko perheen voimin kaksi päivää, lounaat + päivälliset. Ei sitäkään ole pakko tehdä laihialaisittain, joiden hernekeitossakin herne hakee kaveria.
Voi katsoa peiliin jos kasvikset eivät täytä vatsaa, tai jos ähkymässyllä on venytetty vatsalaukku vastaamaan kolmen miehen ruokareppua.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että kouluruoka sisältää lähinnä hiilihydraatteja, joten lasten täytyy saada proteiini, vitamiinit ja hivenaineet kotona syödystä ruoasta.
Yksi asia ihmetyttää, kun luen tätä ketjua; ettekö kaipaa vaihtoehtoja? Viesteistänne välittyy mielikuva jääkaapista, jossa on margariinirasia, maitopurkki, sosekeittokattia ja yksi tuorekurkku. Ja yksi perheen ruokadiktaattori annostelee esim iltapalalle mandariinin ja viisi pähkinää... Miten teidän perhe suostuu tähän? En pysty kunnolla tavoittamaan ajatusta näin askeettisesta ja kapeasta elämästä...
Jaksamatta kahlata tätä: on sulla mielikuvat :D. No ei meillä ainakaan tuollainen jääkaappi ole. Sillä 70e/viikko saadaan täyskorkea jääkaappi täyteen juureksia, maitotuotteita, vihanneksia, lihaa... Tiedättehän ne kesto-ostoskassit esim. cittarin kassalla? Mun 70e viikko-ostokset (yes, Lidl täälläkin) mahtuvat nippa nappa 7 kestokassiin, pakasteet siihen päälle. Kyllä tuossa on syömistä 5 henkiselle perheelle ihan liikaakin, joka viikko siitä jotain jää pakasteeseenkin helpottamaan kiirepäivää.
Toki mun etuna on olla kotiäitinä, jolloin pystyn laittamaan kaiken ruuan kotona. Mutta eipä tuohon aikaa hukkaannu: lounaan/päivällisen valmisteluissa menee yleensä max vartti, slow cookeria käytän paljon. Helpointa on jakaa liha+kasvikset valmiisiin satseihin ja nakata suoraan pakasteesta valmis satsi pataan ja haudutella ruoka valmiiksi. Helppoa kuin heinänteko, ruuan valmistuessa voikin sitten keskittyä tekemään jotain ihan muuta.
Se ei ole kuitenkaan aivan niin yksinkertaista, että jokainen saisi käyttää rahojaan miten huvittaa, jos ne eivät varsinaisesti ole itse ansaittuja. Yhteiskunta maksaa kuitenkin monille ihmisille tukia, joissa ruokakulut muodostavat suuren osan. Kuinkahan paljon tuollakin saisi karsittua yleisiä kuluja, jos ihmiset painostettaisiin syömään jotenkin järkevästi?