Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eri syitä menkattomuudelle voi olla?

Vierailija
13.01.2016 |

-kilpirauhasarvot on ok (tsh 1,2 ja t4v 15 muistaakseni) eikä muutenkaan kyseisen sairauden oireita
- prolaktiini ok ja muutkin verikokeet ok
- en ole raskaana
- ei erityisiä painonvaihteluja

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja pco ei sovi myöskään minulle.. ei mitään pco oireita ja olen hoikka, mutta aina painanut tämän verran. 

Vierailija
2/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet. Stressi (ei aina mielialavaihtelua). Joskus (harvoin) voi jäädä välistä ilman syytä jopa suht säännöllisessä kierrossa.

Vierailija
4/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet. Stressi (ei aina mielialavaihtelua). Joskus (harvoin) voi jäädä välistä ilman syytä jopa suht säännöllisessä kierrossa.

Vaihdevuodet siis voivat alkaa näin pikkuhiljaa, että jää kierto sieltä, toinen täältä pois, menkat niukkenevat tai runsaatuntuvat. Poikkeamaa siis siihen, miten asiat on ennen olleet.

Vierailija
5/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsi?

Vierailija
6/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas alkoholin käyttö.

Vierailija
7/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mies?

Vierailija
8/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- raju laihduttaminen sekottaa hormonit, samoin voimakas liikalihavuus.

- stressi sekottaa hormonit

- vaihdevuodet

- epäsäännöllinen kk-kierto muutenkin

- kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi), hoitamaton keliakia ja lisämunuaisen liikatoiminta (Cushingin syndrooma)

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Vierailija
9/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla liian alhainen rasvaprosentti vei menkat pariksi vuodeksi. En edes ollu mitenkään hälyttävän laiha 170/55, plus stressi taisi vaikuttaa.

Vierailija
10/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 20v, 172cm/58-59kg ja samoissa mitoissa ollut aina pituuskasvun loputtua. Menkat olivat ennen kellontarkat ja ovat olleet säännölliset 11- vuotiaasta asti. Yhtäkkiä menkat jääneet pois (olleet jo vuoden pois) eikä lääkärissäkään mitään selitystä löytynyt. Meinaako tämä lapsettomuutta?

Vierailija
11/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli menkat poissa niin kauan, etten edes osaa sanoa miten kauan, 2-4 vuotta? Luulen johtuneen liian vähärasvaisesta ruokavaliosta ja suht alhaisesta painosta, koska muutaman kilon lihottuani menkat tuli takaisin - olin jo tottunut ajatukseen lapsettomuudesta jne.

Vierailija
12/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt piti vähän hieraista silmiä, luin nimittäin ensin otsikon "syitä meikkaamattomuuteen", ja ekassa vastauksessa kilpirauhasarvot...

Vierailija
13/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumainen mies. Ja tämä tarina on tosi.

Vierailija
14/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähärasvainen ruokavalio, voi olla seurauksena rasvaliukoisten vitamiinien puute. Rupea käyttämään vaikka vehnänalkioöljyä, niin turvaat ainakin E-vitamiinin saannin. Kokeilepa huviksesi tuota tai jotain rasvapitoista, E-vitamiinia sisältävää tuotetta 3 kuukautta ja tule kertomaan miten kävi menkkojen suhteen.

E-vitsku on monella eri tapaa ns. hedelmällisyysvitamiini, siksi mainitsen nyt tässä tilanteessa.

Vierailija
15/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mielestäni ihan tavallisesti, suht. vähärasvaisesti, mutta silti ihan normaalisti. Painoni on keholleni täysin ideaali, enkä usko sen olevan syy tähän. En myöskään usko ruokavalioni olevan syy tähän. Kyllä kummastuttaa kun ei mitään syytä löydy :/ vitamiineja syön kyllä paljon, mutta kai sitä voisi huvikseen kokeilla erikseen vielä e-vitamiinia. Erityisen kummallista on se, etten huomaa mitään ''hormonaalisia'' muita oireita itselläni, ainoastaan kuukautiset puuttuvat täysin. Jotenkin kuvittelisi muitakin oireita hieman olevan, mutta ei...

-ap

Vierailija
16/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jäi kuukautiset pois lääkkeen sivuvaikutuksena.

Vierailija
17/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjojani ei ole koskaan ultrattu, varmaan pitäisi? Lääkäri ei tätä itse ehdottanut, mutta olen tässä alkanut miettimään.... pco:ta ei siis ole voitu sulkea pois. Minulla vaan ei ole MITÄÄN pco:lle tyypillisiä oireita enkä tunnista millään tapaa itseäni siitä.. kaiken lisäksi olen nimenomaan keskivartaloltani hoikka, kun taas pco:ssa ilmeisesti ollaan keskivartalolihavia? Tietääkö kukaan, voiko pco olla oireeton/hyvin vähäoireinen ja normaalipainoisella/hoikalla ihmisellä? Entä voiko se iskeä ns ''yhtäkkiä'', eli vaikka ennen oli täysin säännölliset kuukautiset niin yhtäkkiä ei enää olekaan koska tullut pco? Olen ymmärtänyt että pco:n omaavalla olisi alusta alkaen epäsäännölliset kuukautiset.. minulla ne ovat olleet 11-vuotiaasta täysin säännölliset.

Kilpirauhasarvotkin olivat vain parantuneet entisestään kun labrassa kävin.. Kyllä kummastuttaa, olen ajatellut tässä vielä hetken katsella josko jotain tapahtuisi -> sitten taas lääkäriin.. vaan kun ne siellä lääkärissäkään eivät tunnu löytävän syytä..

-ap

Vierailija
18/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään lääkkeitä, olen hyvin lääkekriittinen ihminen... :D

Olen aikoinaan käyttänyt e-pillereitä, voiko niillä olla jotain vaikutusta vieläkin..? Josko kroppa olisi vieläkin sekaisin niistä vaikka lopetin jo aikaa sitten? Kuulostaa kyllä oudolta, mutta eipä tässä taida kohta enää muutakaan syytä olla..

-ap

Vierailija
19/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pco voi olla vaikka olisi hoikka yms.. Käy gynekologilla. Mulla aikoinaan menkat yhtäkkiä jäivät pois ja syynä oli juuri toi pco ja aina olen ollut hoikka/normaalipainoinen.

Vierailija
20/23 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sulkea pois pco:ta. Itselläni ei myöskään oireita ole ollut, ainoastaan ihmettelin tuota kun jäivät menkat jälleen pois. Lapsettomuuspolilla sitten ultrauksen yhteydessä katseli että viitteitä siihen suuntaan olisi, vaikka kaikki verikokeet olivat normaalit (testosteroni kaiketi olisi ollut se joka varmimmin olisi tuon pco:n määrittänyt). Kaksi kolmesta (eri ultraajasta eri kerroilla) oli sitä mieltä että pco olisi, yhden mielestä ei. Muutakaan syytä kohdallani ei keksitty menkattomuuteen, joten itse epäilen että tämä minulla kuitenkin on (vaikkei siis koskaan varmaksi todettukaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan