Mitä eri syitä menkattomuudelle voi olla?
-kilpirauhasarvot on ok (tsh 1,2 ja t4v 15 muistaakseni) eikä muutenkaan kyseisen sairauden oireita
- prolaktiini ok ja muutkin verikokeet ok
- en ole raskaana
- ei erityisiä painonvaihteluja
Kommentit (23)
Mulla hävis menkat, ku oli aivolisäkekasvain.
tsh oli 0,96 ja t4v 11 (9-19 viiteväli) eli ihan kiltisti oli arvot viitteissä, vaikkakin alakantissa. siksi yleislääkärit eivät tutkineet enempää...piti käydä yksityisellä erikoislääkärillä aikoinaan. prolaktiinit lähti sitten normaalista arvosta yli viitteiden melko myöhään eli nekin oli pitkään ihan ok.
Nyt on sitten todettu ultrassa pco, mutta itsellä se ei ainakaan vaikuta mitenkään menkkoihin eikä painoon. hiustenlähtöä, leuassa finnejä, untuvakarvaa naamassa, turvotusta vatsalla - siinä on mun selkeimmät pco oireet.
kilpirauhasarvoja seurataan nyt tarkasti, koska tuohon pco:n liittyy gynen mukaan riski sairastua kilpparin vajaatoimintaan. ja sitten seurataan kilpparia myös siksi, että mulla on riski sairastua aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan taas uudestaan aivolisäkekasvaimen poiston takia. (huoh näitä vaivoja.....)
Ikä. Stressi. Liian vähäinen kaloreiden saanti. Yli- ja alipaino.
Mulla pco-tyyppiset munasarjat havaittiin vasta lapsettomuustutkimuksissa. Terveyskeskuksen gyne ei niitä havainnut muutamaa vuotta aiemmin, kun kävin ultraäänitutkimuksessa juurikin kummallisten kuukautisten takia. Naistenklinikan lääkäri näki heti mistä on kyse. (Ja raskauskin saatiin helposti aikaan Clomifenin avulla.)
Kuukautiset on välillä tulleet "tavallisesti" ja välillä harvoina, runsaina ja hyvin kivuliaina. Aikalailla ääripäästä toiseen vaihdellen. Painossa on jonkin verran vaihtelua, mutta ylipainoinen en ole enkä ole ollut. Eli siis pco-oireita ei juurikaan ole, eikä mulla siksi ole varsinaista diagnoosia. Vain tieto, että ei ne munasarjat ihan kunnolla toimi. Ovuloin, mutta harvakseltaan ja epäsäännöllisesti.