Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei muka eskarilainen saa kävellä yksin kotiin?!?

Vierailija
13.01.2016 |

Soitin eskariin olevani sairaana ja pyysin, että laittaisivat eskarilaisen kävelemään kotiin kun osaa hyvin matkan, eskarilainenhan nyt on jo iso lapsi. Eskariope ei suostunut! Minun kuulemma pitää hakea lapseni eskarista vaikka olen sairaana. Eskarilaiset kuitenkin ovat omatoimisia, huolehtivat mm. itsenäisesti pukeutumisensa parinkympin pakkasilla yms. Niin kyllä lyhyen matkan pärjäisi yksinkin. Varahakija sitten haki eskarilaisen. Annan kyllä palautetta, minun lapseni on osaa kotimatkan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilaiset saa kävellä, osa kulkee linja-autolla. Näin on kunta suuressa viisaudessaan päättänyt. Joku hoitajista saattaa lapset pysäkille eskarin jälkeen, siitä jatkavat omatoimisesti kotiin.

Vierailija
2/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi kamala. Oma lapsi täyttää keväällä 6 v ja menee syksyllä eskariin, ois ihan hirveää laittaa hänet yksin johonkin bussiin tai kävelemään. Muistan kun oma sisko oli 6 v ja hän joutui meneen eskariin 6 km:n päähän. Piti saattaa bussipysäkille aina joo, mutta ihan sydäntä kylmäsi laittaa yksin bussiin isompien sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoululainen on perusopetuslain alainen eikä perusopetuslaki määrää mitään siitä miten esiopetuksessa oleva lapsi kulkee matkansa, niistä päättää ja vastuussa on huoltaja. Ja ei, koulun vakuutus ei liity tähän mitenkään. Koskee sekä päivähoidon yksikössä että perusopetukessa tapahtuvaa esiopetusta. Asia muuttu jos lapsi on myös päivähoidossa. 

Oletan että aloittajan lapsi on vain esiopetuksessa. Tällöin sinä huoltajana päätät miten hän matkansa kulkee. Jos et usko niin pyydäpä koulun rehtorilta lakipyläkä mihin hän vetoaa siinä että huoltajan tulee saattaa lapsi esikouluun ja sieltä pois.

Vierailija
4/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eskarilaiset saa kävellä, osa kulkee linja-autolla. Näin on kunta suuressa viisaudessaan päättänyt. Joku hoitajista saattaa lapset pysäkille eskarin jälkeen, siitä jatkavat omatoimisesti kotiin.

Kunta noudattaa lakia. Tarkoittaa sitä että se ei määrää miten matkansa kulkevat.

Vierailija
5/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoululainen on perusopetuslain alainen eikä perusopetuslaki määrää mitään siitä miten esiopetuksessa oleva lapsi kulkee matkansa, niistä päättää ja vastuussa on huoltaja. Ja ei, koulun vakuutus ei liity tähän mitenkään. Koskee sekä päivähoidon yksikössä että perusopetukessa tapahtuvaa esiopetusta. Asia muuttu jos lapsi on myös päivähoidossa. 

Oletan että aloittajan lapsi on vain esiopetuksessa. Tällöin sinä huoltajana päätät miten hän matkansa kulkee. Jos et usko niin pyydäpä koulun rehtorilta lakipyläkä mihin hän vetoaa siinä että huoltajan tulee saattaa lapsi esikouluun ja sieltä pois.

Juuri näin! Lapseni on vain esiopetuksessa. Kotimatka on lyhyt ja turvallinen, minusta tämä vänkääminen vastaan "lapsi on haettava" ei mennyt ihan oikein. Aion selvittää tämän asian pohjamutia myöten, turhaa vaivannäköä tuli varahakijalle ja minulle sairaana. Ap

Vierailija
6/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskarissa on käytäntö, että opettelevat jo kulkemaan kotiin itse. Kaikki eskarilaiset asuvat lähialueella ja kaikilla kotona joku odottamassa. Niillä joilla ei ole, he ovat sitten päivöhoidossa myöhempään. Itse pukevat ja huolehtivat tavaroistaan ja kotimatkasta.

Vierailija
7/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Lapseni on vain esiopetuksessa. Kotimatka on lyhyt ja turvallinen, minusta tämä vänkääminen vastaan "lapsi on haettava" ei mennyt ihan oikein. Aion selvittää tämän asian pohjamutia myöten, turhaa vaivannäköä tuli varahakijalle ja minulle sairaana. Ap

Outoa kyllä. Pitäisihän eskariopen tietää työtään koskevat lakipykälät. Kaiva sinä ne hänelle esiin, jos ei muuten usko, että eskarilainen saa kulkea yksin, jos vanhemmat niin päättävät.

Vierailija
8/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme lähellä eskaria ja keväällä sovimme eskarissa että tyttö tulee päivällä (klo 13) yksin kotiin.

Tuttu matka kun päiväkoti oli samassa pihassa. Ja sehän oli jo hyvää harjoitusta syksyä varten koska koulumatka oli pitempi. Tosin tyttö ei mennyt 1.luokalla yksin kouluun vaan meni kaverinsa ja tämän äidin kanssa yhdessä kun he menivät aina meidän kodin ohi matkalla kouluun.

Vierailija
9/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun eskarista saa lähteä yksin kotiin ainakin osassa Espoon kouluista, päiväkodin eskarista ei saa, koska laki asetus tai muu kiemura kieltää päästämästä lapsia yksin, vastuukysymys (en ottaisi itsekään vastuuta yksin kotiin menevistä lapsista, jos olisin päiväkodin eskarissa töissä).

Vierailija
10/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä suunnalla täysi-ikäisen täytyy viedä ja hakea.

Sinällään ihan typerää kun suurin osa noista eskareista pyörii vapaa-ajalla ulkona ilman vanhempia ja asuvat ihan eskarin vieressä (meidän tapauksessa eskari on alakerrassa mutta yksin ei saa päästää).

Vierailija
11/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kävelin 1990-luvun puolivälissä yksin eskariin ja takaisin suurimman osan ajasta (matkaa alle kilometri, yksi kadunylitys). Suurin osa minun ryhmäläisistäni kulki itsenäisesti, aika harvaa tultiin hakemaan. Silloin se ei tuntunut olevan kenellekään ongelma.

Vierailija
12/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on laissa/asetuksissa/koulun säännöissä, opettaja ei voi mitään. Mun pojan eskari oli viereisessä talossa (eitienylitystä), mutta piti hakea.

Vierailija
13/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin näin tapahtuu? Meillä (Tampere) eskarilaiset eivät saa kulkea matkaa yksin. Olin siinä uskossa, että jotkut säännöt näin sanovat.

Vierailija
14/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä etteivät päästä!

Vierailija
15/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon taitaa käytännöt vaihdella eri kunnissa.

Vierailija
16/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskari oli ihan naapurissa. Aita erotti eskarin pihan kotipihasta. Oli hassua sinänsä, että aikuisen piti hakea.

Vierailija
17/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntö, että aikuisen pitää hakea. Ja minusta se on ihan ok. Vanhempain illassa korostivat, että lapsi myös aamulla luovutetaan aikuiselta toiselle eikä niin, että lapsi vain ilmaantuu ovesta eivätkä hoitajat välttämättä edes huomaa, että lapsi on saapunut, koska eteistilat ovat eri osassa rakennusta. Ihmettelin, miksi tuota pitää korostaa, mutta nyt olen nähnyt usean kerran, kun isä jättä lapsensa parkkikselle ja lähtee pois ja lapsi itsekseen menee eskariin/päiväkotiin sisään. Varmaankin tällaisten lasten vanhemmat haluaisivat lastensa myös tulevan itsekseen kotiin. Ja he ovat niitä vanhempia, jotka eivät edes käy vanhempainilloissa.

Minä ainakin vaihdan aina muutaman sanan hoitajien kanssa, miten menee, onko ollut jotain erityistä, onko ongelmia/onnistumisia jne jne. Olen kiinnostunut lapsieni päivistä. Tarkistan samalla, että lapsen lokero on ok, varavaatteita tai lämpimiä on riittävästi esim. kastumisen varalle, onko piirustuksia ym. kertynyt tai onko lokerossa tiedotelappunen vanhemmille. Ehkä nämä asiat eivät näitä omatoimisten lasten vanhempia niin kiinnostakaan, pitäähän lapsen olla pikkuaikuinen. Sinne kouluun menemistä yksin ehtii sitten harjoitella edellisenä kesänäkin.

Vierailija
18/18 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskari ei ole naapurissa, turvallisemmalla reitillä on kaksi autotietä ylitettävänä. Enkä päästäisi lasta yksin, katsotaan uudelleen ekalla luokalla sitten. Lapsen ryhmässä vain yksi kulkee omatoimisesti puolen kilometrin koulumatkan, muut tuodaan ja haetaan tai menevät päiväkotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä