Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää ostaa, että menee viikossa 50 euroa ruokaan?

Vierailija
12.01.2016 |

Yksin asuva nuori nainen. Syö terveellisesti eikä ole ylipainoinen.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään kaupassa. Meni n 80e. Ostin lohta, maitoa, vihanneksia ym. Seuraavaksi käyn kaupassa perjantaina. Tämä oli sellanen täydennys.

Vähintään 800 menee neljälle. Mitään ihmeitä en osta. Kunnon lihaa kyllä ja kasviksia

Vierailija
42/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt monipuolisesti niin ei 50e edes riitä.

Höpöhöpö. Itse olen kakskymppinen, urheileva opiskelija, eikä talous antais ikinä periks käyttää 50e/viikko ruokaan. (Oon nyt tosin laskenu tähän vaan ne ruuat, mitä teen itse kotona, en niitä, mitkä tulee syötyä koululla eli lounaat) Teen itse monipuolista kasviruokaa, johon kuuluu esim. paljon keittoja. En osta herkkuja, en juurikaan juo alkoholia, enkä oo koskaan joutunu syömään mitään hernemaissipaprikamakaronimössöä.

Syöt siis vain kasviksia. Se ei ole monipuolista ruokaa ihmiselle - lihansyöjälle.

Ei ehkä, jos ei osaa perehtyä terveelliseen ruokavalioon. Ei ihmisellekään ole normaalia syödä lihaa joka päivä.

Mainitsen vielä, että syön myös kalaa, mutta äärimmäisen harvoin.

Tässä oli kyse normaalista, monipuolisesta terveellisestä ruokavaliosta, ei kasvissyöjän ruokavalion viikkohinnasta. Joten sikäli kannanottosi ketjuun oli melkoisen turha, ja vieläpä viestin aloitus "höpöhöpö" teki siitä älyttömämmän - ikään kuin kaikkien normaali ruokavalio ei voisi maksaa yli 50 euroa viikossa, kun sinun salaattisikaan ei maksa. Kaikki ihmiset eivät ole parikymppisiä, 55-kiloisia 1500 kilokaloria päivässä kuluttavia keijukaisia.

No johan aletaan hyökkääväksi ihan syyttä. En ymmärrä, miksi viesti oli turha? Kysyttiin, miten 50e riittää viikossa nuorelle yksinasuvalle naiselle, mielestäni olen siis ihan vastauskelpoinen. "Höpöhöpö" viittasi ainoastaan siihen, etteikö tulla summalla muka voisi syödä hyvin. En ole missään välissä halveksunut tai kyseenalaistanut muiden ruokamenoja saatika sitten hyökännyt henkilökohtaisesti, toisin kuin mitä meihin nuoriin, kasvissyöjäkeijukaisiin aina vähän väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin 50 € viikossa onnistuu sinkkutaloudessa:

2 x jauhelihaa, tarjouksesta 400 g 1,99 = yht 4 euroa.

2 krt broileria, 5 € kilo, yht 5 euroa.

1 x kala, tarjouksessa 5,95 € kilo, pakastetaan puolet eli viikkoa kohti 3 euroa.

lihan kans pastaa/perunaa/riisiä/couscous/vihannekset/tms.

kasvikset: perunat, porkkanat, punajuuret 1 euro /kilo, yht 5 euroa/ viikko

kukkakaali/parsakaali tarjouksista, esim nyt Lidl kukkakaali 1,29 € kilo, yht 3 euroa/ viikko

hedelmät tarjouksista, esim banaanit 1 euro/kilo, omenat 1 euro/kilo, appelsiinit 1 euro/kilo, kiivit 2 euroa/kilo, yht 5 euroa viikko.

niinä päivinä kun ei liharuokaa, tehdään kanamunasta munakas tai piiras, kananmunat 2 kg/ vko yht 5 euroa.

riisiä 2 eurolla viikossa.

Aamuisin puuroa, jos pakasteessa marjoja niin niitä kaveriksi, puurohiutaleet 1-2 euroa paketti yht 3 euroa vko.

Leipominen auttaa leivän suhteen, jauhoja, sokeria  ja hiivaa 2 kg yht 3 euroa/vko.

Pasta/couscous/tms yht 4 euroa/vko

maito + rasvat 3 litraa + yks paketti viikossa, 5 euroa.

Nää on aika perussettiä, mut kuitenkin monipuolinen ruokavalio, ja riittävästi energiaa. Jotta budjetti toimii, on tehtävä itse ruoat ja ulkona syöminen jää vähemmälle. Opiskelijana teen näin ja syön vielä unicafeessa 2,50 hintaisia luonaita toisinaan.

Vierailija
44/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäys: kannattaa jättää seuraavalle päivälle safkaa, eli tehdä kerralla paljon, ja tarjoukset hyödyntää, pakastin on ehdoton, sen avulla säästää.

Vierailija
45/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiruokina lättyjä, pannaria, toisinaan vaniljajäätelöä marjojen tai hedelmien kanssa, toisinaan ite tehtyjä leivonnaisia.

Vierailija
46/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euroa riittää melkeinpä meidän taloudessa kahden ihmisen viikkoruokiin. Ruoat on monipuolisesti erilaisia pataruokia, keittoja ja kastikesettejä. Voittopuolisesti kasvisruokaa, välillä jotakin lihaa. Tämän lisäksi itse syön kylläkin töissä 3-4 kertaa viikossa lounaan jota en laske tuohon 50 euroon, jolloin eksaktimpi summa olisi jotakin 65-70e/vko. Ihan on kotona aina kasviksia ja hedelmiä, maitoa ja herkkujakin.

En kyllä tajua miten 50 euroa ei riittäisi yhdelle ihmiselle viikon ruokiin. Minusta siinä ei edes tarvitse tehdä mitään huimia uhrauksia. Ellei sitten tee ostoksiaan jossain Siwassa tms.

Vierailija
47/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa viikossa kalaa = noin 20 euroa (pelkästään kala, jos haluaa vaikkapa smetanaa tai pakastekasviksia joukkoon, niin lisää hintaa)

Kaksi kertaa viikossa jauhelihaa = kahdeksan euroa 

Kerran tai pari viikossa lihaa/broileria = kymmenisen euroa

Välipaloiksi vaikkapa tonnikalapurkkeja = 5 euroa

Banaaneja, omenoita, mandariineja, kurkkua, jäävuorisalaattia salaattiin, tomaatteja = viikon annos ainakin 10 euroa

Purkki maitoa päivässä = reilu viisi euroa

Maitorahkaa, kananmunia yms välipaloja = ainakin viisi euroa viikossa

Tuossa hoikan/normaalipainoisen sinkkumiehen ruokalistaa. Ja mitään pakastettua tai marmoroitua tarjousliharoippeita, jotka kaavittu laittoilta, en osta. En ottanut huomioon työpaikkalounasta.

Siis yhdelle nuo? On melkoinen suursyömäri, jos 10 €/ kg kalaa syö kilon kerralla, kahdesti viikossa. Normaaliannos on noin 500g, sekin perkaamattomana.

Broileria on aina tarjouksessa jossakin muodossa, eli kympillä saa sitäkin pari kiloa. Tähän aikaan vuodesta halvimmat hedelmät ovat alle euron kilo.

Ja tämän lisäksi vielä työpaikkalounaat!

Ei, hyvä veli, nyt vaimosi /tyttöystäväsi on tainnut ostaa ruokalaskuun omiakin herkkujaan, jos väittää viikon ruokien maksavan noin paljon.

Ostan ruokani ihan itse, kiitos vaan (kuten viestissäni sanon, olen sinkku). Broilerin ostan fileinä, en siis sitä rasvaista sokerimarinadissa ja säilykeaineissa uivaa koipea. Paistan noin 700 grammaa lohta kerralla ja syön sen saman päivän aikana. Olen siis mies, joka syö miehen verran.

Vierailija
48/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja ja alkoholia joka päivälle.

Vierailija
49/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työpaikkalounas,jonka syön joka päivä.

Viikolle ostan ruokaa kerralla maanantaisin ja perjantaina yleensä vielä täydennykset viikonlopulle. Yleensä menee näihin se 40-50 e sisältäen pesuaineet, wc-paperit,hammastahnat ym.

Perusostokset on 2-3 jäävuorisalaattia ja niihin Apetit-juustosnaks tai mozarella, pussikeittopusseja (siis Atrian tomaattikeittoa,lihakeittoa tms.) ruisleipää, tuorejuustolevitettä, kahvia, pikapuuroja, Skyr-rahkoja 4-5 kpl ja mehukeitto 1 litra, kananmunia ja maitopurkki sekä Cola lightia. Käyn Alepassa.

Mulla ei ole mitäkään erityisen hyvät ruokailutottumukset, mutta paino pysyy noin 50 kg:ssa.

Menu näillä ostoksilla:

Aamiaiseksi vain kahvia

(Lounas töissä ja kahdesti kahvia)

Päivälliseksi salaatti tai keitto tai puuroa mehukeitolla tai munakas

Illalla vielä teen kanssa ruisleipää tai yksi Skyr

Viikonloppuisin lisäksi yleensä korvapuusti tai pieni karkkipussi

Vierailija
50/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 euroa viikossa on niin vähän, että ei ole mitään mahdollisuutta siihen päästä. Tai on tietysti, mutta sitten ruokavalio olisi hyvin yksipuolinen ja ruokamäärä vähäinen.

Nro 8

Höpönhöpön, minä elän 50€/viikko oikein hyvin.  Aamiainen, aamupäivän välipala, lounas, päivällinen, iltapala.   Joskin olen hoikka, mutta täysin terve, enkä enää mikään tyttönen.

Elä ihan vapaasti. Me ei eletä. Juuri kuiteista katsoin, mulla menee viikossa jo puolet tuosta 50 e:stä pelkkään maitoon.

Ja kyllä, teemme töihin omat eväät siellä ei muu ruokailu ole edes mahdollista,

Ja kyllä, suunnitellaan etukäteen, syödään jämiä, ei osteta herkkuja (karkki,sipsi,jäätelö ym) joka viikko, alkoholia ei edes joka kuukausi jne jne jne.

Eli olen tutkinut asiaa ja tiedän mihin rahat menee, mutta ei ole enää enempää mistä säästää! Ymmärretty?

Ensimmäinen puhuu minä (= yksi ihminen), jäkimmäinen puhuu me (=kuinka monta?)

Vierailija
51/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistuisi ikinä. Meitä on vain kaksi, mutta mies on tuollainen urheilullinen"läpipasko" ja ruokaa menee jo senkin puoleen aivan käsittämättömät määrät. Kaikkea saa tehdä 6 hengen annoksen, joka riittää yhdeksi päiväksi kun siitä tulee vielä miehelle eväät töihin. Vielä kun haluaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja jonkunlaisen aamupalan, niin 100e/vk on realistisempi. Lihaa syödään parina-kolmena päivänä viikossa, paljon etnisiä ruokia ja hedelmiä.

Vierailija
52/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se, onko tavoite pysyä hengissä vai nauttia elämästä.

Mutta kituuttakaahan vaan tarjousjauhelihalla, varmasti joku tulee sitten kiittämään ja silittämään päätä jossain vaiheessa, että hyvin tehty, tapu tapu.

Vierailija
53/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taloudessa kaksi aikuista ja rahaa menee n. 150 e/vko ruokakauppaan. Ja syödään ihan normaalia ruokaa esim. jauhelihakastike, uunimakkara ja kanakastike. Ja kahdestaan asuminen/eläminen on halvempaa kuin yksin.

Mitääää??? Meitä kaksi aikuista myös ja viikossa menee se 30e??? Mitä ihmettä te oikeen ostatte. Itsekkin syömme uunimakkaraa, pastaa jne

Vierailija
54/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä + tytär (9v) ja meillä menee n 100-120e viikossa ruokakauppaan. Ja ihan itse tehdään ruuat, eli ei mitään eineksiä. Ja euroakaan ei kulu alkoholiin tai tupakkaan jne.

Vierailija
55/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä, mies ja 11kk suuriruokainen poika. Ruokaan menee 60€ viikossa. Ei saada mitään työpaikkaruokia vaan mies ottaa eväät. Syödään ulkona ehkä kerran kuussa tai harvemmin, se ei sisälly tuohon summaan. Summaan sisältyy vaipat (osakestoillaan), siivousaineet, vessapaperit. Käydään molemmat salilla 4krt vko ja mies polkee työmatkat 10km päivässä ja tekee raskasta työtä hoitoalalla eli ei olla sohvaperunoita.

Tehdään hyvää monipuolista ruokaa, reilusti kasviksia ja joka aterialla lihaa. Pojalle tehdään kaikki ruuat myös itse.

Vierailija
56/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkalounas on 6e, eli viikossa jo kolmekymppiä.

Siihen kun ostaa luomulihaa, reilun kaupan tuotteita, niin kyllä se 50e paukkuu helposti.

Vierailija
57/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat viikoittaiset ruokakauppaostokset suunnilleen:

Liha (lammas, karitsa, nauta, porsas) 30 €

Kukkakaali, parsakaali, omenat, appelsiinit 10-15€ €

Maitorahka 6 €

Raejuusto 4€

Maito 3 €

Kahvikerma 2 €

Sokeroimaton mehukeitto 2 €

Kananmunat 2€

Aurinkokuivattu tomaatti 2 €

Jalopenot 1,50 €

Pepsi max ym 10€

Ruoanlaittotarvikkeet joita ostan tarpeen mukaan ja kaapissa on aina:

Kookosmaitoa

Tomaattimurskaa, pyreetä, kuorittuja tomaatteja

Mausteita (paljon)

Sipuleita

Oliiviöljyä

Pähkinöitä ja siemeniä

Pakastemansikoita ja mustikoita

Jauhot

Hiutaleet

Säilöttyä tonnikalaa

Säilöttyä ananasta

Suolaa, sokeria

Teetä (paljon! erilaisia)

Hunajaa

Hilloa

Näistä viikoittain loppuu ehkä jokin.

Vierailija
58/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toi 50 euroa on aika normaali viikkosumma (yksin asuva nainen). Syön monipuolisesti, mutta tuolla rahalla ostan herkkujakin. Valitsen yleensä halvemman vaihtoehdon (mutten aina kaikkein halvinta) enkä osta luomua. Pystyisin siis käyttämään kauppaan joko vähemmän tai enemmän rahaa riippuen rahatilanteesta.

Vierailija
59/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa nyt jo vaikuttaa ihan se missä kaupassa käy. 50e prismaan tai lidliin käytettynä ostaa aika helvetisti enemmän ruokaa kuin jostain siwasta.

Vierailija
60/131 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 35 vuotias, hoikka ja perusterve nainen. Ei mitään allergioita, ruokavammoja tms, vuodessa on pari perusflunssaa. Ja ruokaan menee oikeasti tosi vähän rahaa! Syön ihan perusruokaa. Aamulla ruisleipää, kinkkua, vihanneksia, kahvia. Lounaaksi itsetehtyä kotiruokaa. Lohi oli tarjouksessa 5,9 e kg, ostin puoli kiloa ja sain siitä kaksi annosta töihin, lisänä toki perunaa ja kasviksia. Lounaan hinnaksi jäi pari euroa. Illalla myös ihan peruskotiruokaa.

En voi ymmärtää ihmisiä, joilla menee satoja euroja kuussa ruokaan. No, toisaalta olen kyllä tarkka rahasta, ei tulis mieleenkään ostaa lohta jos kilohinta 20 euroa. En syö usein myöskään mitään kanan fileepihvejä tms.

Ei se sitä tarkoita että ruoka olis jotenkin huonoa jos siihen ei mene paljon rahaa. En myös usein sorru ostamaan mitään herkkuja, karkkeja en ole ostellut varmaan vuosiin kun en niistä välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan