Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavarat kiertoon koska ne on saatu lahjaksi?!?

Vierailija
11.01.2016 |

Mua alkaa tosissaan nyppiin miehen sukulaiset jotka olettaa että me annetaan kaikki vermeet ja vaatteet ilmaiseksi kiertoon kun anoppi ja appi ovat antaneet rahaa niihin (= jokaiselle lapselle avattu syntymän jälkeen tili vanhempien nimellä, mihinlaitetaan joulu, synttäri yms lahjat rahana ja sieltä saa sitten ottaa lapsen kuluihin)

Me ei olla tuohon tiliin vielä koskettu koska ollaan ajateltu että lapset saa sen sitten opiskeluaikana jolloin on varmasti paljon kuluja!

Nyt sitten vaaditaan että meidän pitäis antaa sukset, luistimet, vaatteet pyörät jne ilmaiseksi eteenpäin ja kun sanoin että ovat pienellä hinnalla torissa nuristaan että eikun ilmaiseksi!

Lähinnä miehen veli ja sisko näitä hamuavat omille lapsilleen mutta anoppiin on sanonut että kun x:ltä jää pyörä pieneksi niin tuo tänne meidän varastoon se niin voi y ja w sitten sillä pyöräillä..

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me isovanhempana olemme etukäteen sopineet vanhempien kanssa, että kaikki ostamme kalliimmat tavarat kierrätetään muiden lastenlasteni kanssa esim. pyörät, sukset, luistimet,juhlavaatteet yms. Joskus annamme rahana ja vanhemmat ostavat tai ostamme itse. Panostamme laatuun. eikä tähän mennessä ole onneksi ollut ongelmia ja vanhemmat pitävät sitä ok.

Minusta ap. ei ole reilua, jos rahat pitää itsellään, jos isovanhemmat olettavat niillä ostettavan käyttöesineitä, jotka kierrätetään sisarusten lasten kesken. Ainakin meillä rahahanat menisi kiinni.

Tosi mukavia ootte, tässä sulle Pekka joululahjaksi 50e ostat sillä itsellesi luistimet mitkä annat sitten Jussille kun ovat sulle pienet!

Tässä sullekkin Jussi 50e joululahjaksi, saat tehdä sillä mitä haluat kun saat kuitenkin Pekalta nuo luistimet!

Eri reilua mummo ja Pappa!!!

Missä ylläoleva sanoi luistinten jne olevan lahjoja? Minä ainakin ymmärsin, että he ostavat ne muuten vain.. Jos lahjana ovat, niin sitten en ymmärrä minäkään. Mutta jos ostavat vaikka Petterille luistimet ja sanovat, että nämä on tarkoitus sitten mennä Paavolla, kun on Petterille pienet, asia ok.

Ap puhui nimenomaan lahjoista niin oletin että ylläolevaan puhuu lahjoista kun Ap:ta kommentoi ja haukkuu epäreiluksi!

Eihän tuo teksti muuten liity tähän mitenkään kun ei ole samasta asiasta kyse!

Vierailija
62/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostelen kaikenlaista kivaa sukulaislapsille. Pojilla on sen verran vähän ikä- ja kokoeroa, että olen pitänyt itsestään selvänä, että kun ostan jotain isommalle, niin se annetaan pienemmälle myöhemmin, jos vain kelpaa. Ei ole muu tullut mieleenkään. En tiedä, käykö niin, mutta mulla on se käsitys, että meidän perhepiirissä on aina autettu pyyteettömästi. Siinä mielessä koko aloitus tuntui kummalliselta.

Pyyteettömästi auttaminen onkin ok, mutta se että muut sukulaiset vaatimalla vaativat tavarat ja varailevat niitä ei ole ok!

Jos mun veli tulis vaatimaan multa että annat mulle sitten noi vaunut, turvaistuimen, leikkikehän ja syöötötuolin kun ne jää pieneksi ja sitten annat sen jälkeen rattaat, kolmipyörän ja noi talvivaatteet ja ton leikkimökin tosta kun ne jää pieneksi niin pitäisin tosi töykeänä veljeäni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano ap niille vaatijoille, että olet omasta pussistasi ostanut ne välineet. Ja jos edelleen väittävät, että isovanhemmat ovat antaneet niihin rahaa, toteat, että saitte itsekin rahaa vastaaviin kamoihin. Joten kauppaan vaan.

tässä voi olla sellainen että he itse ostavat noilla rahoilla harrastusvälineitä koska isovanhemmille on tosi iso juttu kun lapset harrastavat, siksi he alun perin tämän rahan antamisen aloittivatkin, he eivät halua että lapsen kiinostus urheiluun tms. Aktiviteettiin jää rahasta kiinni. Niin ajattelevat että mekin ostetaan noilla rahoilla!

Itsellä on kuitenkin niinkuin sanoin, sellainen periaate että me vanhemmat ostamme harrastusvälineet. Toki tässä oli joku vuosi sitten sellainen että poika halusi opetella soittamaan kitaraa kahden muun harrastuksen lisäksi niin silloin sanoin että kitaran ja osan tunneista maksan sitten sieltä harrastus tililtä, mutta vaihe meni kuitenkin ohi siihen mennessä kun kitaratunnit olisivat alkaneet.

Ja toisen kerran meinasin käydä tilillä kun poika halusi sellaisen temppupyörän, mutta omat vanhemmat sitten löysivät sellaisen nettikirpparilta ja ostivat sen. Ja sitäkin pyydettiin antamaan serkulle kun kyllästyy, poika vaihtoi sen potkulautaan kaverin kanssa.

Ap

Vaikka kyse olisikin siitä, että he olettavat harrastusvälineiden ostetun lahjarahoilla, niin silti vaatimukset ovat kohtuuttomia, koska lahja on lahja. Sen omistusoikeus siirtyy täysin yksiselitteisesti antajalta saajalle, eikä antajalla saati sitten kenelläkään kolmannella osapuolella ole minkäänlaista oikeutta vaatia mitä lahjalle tehdään sitten jos/kun saaja ei enää itse tarvitse sitä. Tilanne olisi toinen, jos isovanhemmat antaisivat tavaran tai rahan sen ostamiseen nimenomaan kierrätystarkoituksessa, mutta siitähän tässä ei ole mitenkään päin ajateltuna kyse.

ohis

Vierailija
64/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota sukulaisille "voisitteko vuorostanne ostaa ensi kesänä meidän Pekalle pyörän, saatte sen sitten kun Pekka ja Matti ovat käyttäneet sitä."

Vierailija
65/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että lain mukaan lahja on lahjansaajan omaisuutta.

Näin hoidetaan suvun asiat. Ei me tarjota teille sillä laki sanoo ettei meidän tarvitse edes puhua teille.

Vierailija
66/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ipanalla on isän puolella 4v vanhempi serkku ja öidin puolella 2v vanhempi serkku.

Isänpuoleiselta saadaan silloin tällöin luistinta, juhlahametta ym kelvollista tavaraa. Alkuun annoin ne välissä omalle veljen tytölle ja mielestäni ihan selvin sanoin pyysin palauttamaan kun jää pieneksi, sillä silloin ne on sopivat meidän ipanalle.

No eipä niitä kuulunut koskaan takaisin päin. Joidenkin luistinten perään kysyin ja sanottiin vain että ovat käytössä vielä. No eivät tasan tarkkaan voineet olla, juuri olin tyttöjen jalkoja mittaillut villasukkia varten.

Vuotta myöhemmin, muuton yhteydessä, ne luistimet ja kassillinen vaatetta sitten palautuivat. Kysyin kyllä että mitä ne luulee meidän niillä enää tekevän kun ovat niin naftit tai pienet että olen ajat sitten hankkinut vastaavat tilalle....

Vieläkin annan veljentytölle tavaraa...mikäpä siinä. Enää en odota saavani niitä meille takaisin ajoissa joten hilloan parhaat palat omassa kaapissa. Ostakoon omat.

Vierailija
67/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran näille tileille laitetaan rahaa tiettyjen (tai joidenkin) lahjojen ostamiseen niin silloin homma menee loogisesti siten että vaikka käyttäisittekin näennäisesti omaa rahaanne sen asian ostamiseen niin silti se on ostettu sillä tilille laitetulla rahalla. On sitten täysin oma asianne jos te laitatte omista rahoistanne sinne tilille vastaavan summan odottelemaan opiskeluaikaa. Vaikka ette itseasiassa käytännössä koskekaan niihin tilillä oleviin rahoihin.

Jos appivanhemmat on tallettaneet tilille jollain pankin kanssa sopimalla korvaamerkinnällään, ne tilillä olevat rahat on pankilla sitä tarkoitusta varten. Yleensä tuollaiset edellyttävät jonkinlaista rahaston perustamista.

Jos appivanhemmat ovat tallettaneet lahjoituksen lapsen tilille, jonka käytöstä he eivät päätä, silloin he ovat lahjoittaneet. Vanhemmilla tai edunvalvojalla on velvollisuus huolehtia rahan käytöstä lasta varten, eikä siihen sisälly mitään velvoitetta antaa rahanarvoista tavaraa kellekään muulle.

Vaikka rahat olisi talletettu jollekin tilille, jo ihan perus järkikin kertoo, että jos siltä tililtä ei käytetä rahaa, sen tilin rahoilla ei saa niitä lahjoja, joita toiset on omimassa. Tuollainen yhteisomistus syntyy vain, kun kaikki osapuolet liittyvät sovittuun kommuuniin, ei suomessa ketään voi asettaa sellaiseen.

Vierailija
68/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä isovanhempien kanta aiheeseen on?

Vierailija
69/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos enää uudestaan tullaan kerjuulle sanot silmät suurina, ai ilmaiseksi, ne oli aika kalliit. Jos mussutetaan annetuista rahoista, kerrot että siellähän ne rahat edelleen on, tilillä odottamassa asioita mitä lapsi tulevaisuudessa tarvii. Että sinunko ne tavarat tulisi kustantaa hänelle, omalta tililtäsi?

Ei olisi tuhlannut oman lapsensa rahoja että voi ostaa niitä sitten käytettynä...

Tiedän että tää on niin toistoa mitä muutkin ovat kirjoittaneet, mutta ison sisarukseni lasten vanhoja käyttötavaroita saaneena ja ostaneena, en TODELLAKAAN olettaisi saavani mitään hänen tavaroitaan ilmaiseksi, vaikka niitä olisi isovanhemmat ostanut kokonaan omilla rahoillaan. Nehän ovat hänen tavaroitaan ja hänellä on täysi ja oikeutettu oikeus päättää mitä niille tekee. Aina olen kysynyt, haluaako niistä rahaa. Monesti ei ole, kun ei myy kirpparilla eli kierrättää minulle.

Ainoastaan siinä tapauksessa voisin odottaa, jos on yhteisesti sovittu, että ne ovat minun käytössäni kun hänen lapsilleen käy pieneksi.

Aivan törkeetä tuommoinen, aivan kuin menisi kukkarollesi varkaana! Eikä isovanhemmat voi niitä luvata eteenpäin omin lupineen! Jos ostaisivat pyörän lahjaksi jouluna, se on lahja, ei yhteiseen käyttöön. Vai ostaako he kaikki lahjat kaikille muillekin lapsenlahjoille yhteiseen jakoon? Se olisi hyvin epäkäytännöllistä ja hankalaa, vaikka kaikki sukulaiset asuisivat samassa pihapiirissä.

Vierailija
70/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että lain mukaan lahja on lahjansaajan omaisuutta.

Näin hoidetaan suvun asiat. Ei me tarjota teille sillä laki sanoo ettei meidän tarvitse edes puhua teille.

No ehkä "ei me tarjota, koska se on meidän"? Vai onko jollain suvulla ihan omistusoikeutta toisten ostamiin tavaroihin?

Missä maassa elät? Kyllä suku saa ostaa ihan omalla rahalla, ei toisten omaa Suomessa saada ilman antajan tahtoa antaa.

Selitä mitä vaan, mutta riidanhaastaja on se, joka himoitsee toisen omaisuutta ilman todellista oikeutta siihen.

Vierailija
71/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me isovanhempana olemme etukäteen sopineet vanhempien kanssa, että kaikki ostamme kalliimmat tavarat kierrätetään muiden lastenlasteni kanssa esim. pyörät, sukset, luistimet,juhlavaatteet yms. Joskus annamme rahana ja vanhemmat ostavat tai ostamme itse. Panostamme laatuun. eikä tähän mennessä ole onneksi ollut ongelmia ja vanhemmat pitävät sitä ok.

Minusta ap. ei ole reilua, jos rahat pitää itsellään, jos isovanhemmat olettavat niillä ostettavan käyttöesineitä, jotka kierrätetään sisarusten lasten kesken. Ainakin meillä rahahanat menisi kiinni.

Tosi mukavia ootte, tässä sulle Pekka joululahjaksi 50e ostat sillä itsellesi luistimet mitkä annat sitten Jussille kun ovat sulle pienet!

Tässä sullekkin Jussi 50e joululahjaksi, saat tehdä sillä mitä haluat kun saat kuitenkin Pekalta nuo luistimet!

Eri reilua mummo ja Pappa!!!

Missä ylläoleva sanoi luistinten jne olevan lahjoja? Minä ainakin ymmärsin, että he ostavat ne muuten vain.. Jos lahjana ovat, niin sitten en ymmärrä minäkään. Mutta jos ostavat vaikka Petterille luistimet ja sanovat, että nämä on tarkoitus sitten mennä Paavolla, kun on Petterille pienet, asia ok.

Ap puhui nimenomaan lahjoista niin oletin että ylläolevaan puhuu lahjoista kun Ap:ta kommentoi ja haukkuu epäreiluksi!

Eihän tuo teksti muuten liity tähän mitenkään kun ei ole samasta asiasta kyse!

Totta, ei liitykkään. Ehkä hänelle kävi samanlainen moka kuin minulle, sillä itse tajusin aloitusviestistä myös, että ap:n lasten isovanhemmat ostavat välineet yhdelle, mutta tarkoitus kierrättää. Näinhän siis tosiaan ei ole!

Vierailija
72/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä isovanhempien kanta aiheeseen on?

He eivät varmaan tiedä kaikista asioista mutta anoppi on muutaman kerran maininnut että pitäisi antaa y:lle jotain tavaroita mutta olen sanonut että myin ne jo että sain rahaa oman lapseni vastaaviin juttuihin. Oli tästä hieman pettyneen oloinen mutta sanoi että no kai he ostavat sitten omillaan..

Jonkun verran ollaan vaihdeltu naapurin poikien kanssa, lähinnä luistimia ja rullaluistimia, tämäkin on isovanhempien mielestä sääli kun tarvetta olis omalla suvullakin..

Mies näistä on enimmäkseen äitinsä kanssa puhunut ja on samoilla linjoilla kun mäkin. Toki perusvaatteita annetaan eteenpäin mutta ulkovaatteet jne. Yritän ensin myydä että saan itse rahaa.

Ap

Vierailija
73/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein jo mietin, että eipä ole minua koskenut tällaiset jutut..Mutta väärässä olin! Siskollani on kolme lasta (nyt jo aikusia) ja sain omalle pojalleni siskolta pari jätesäkillistä vaatteita. Vaatteet olivat tosiaan kolmella lapsella kiertäneitä ja ajankohta oli 1990-luvun puoliväli, jolloin (käsittääkseni) ei ollut tällaista lastenvaateboomia kuin nykyään eli mitään merkkivaatteita ei ollut.

Meni aikaa ja olin sanonut siskolle, että hakisivat vaatteet pois, en enää niitä tarvinnut. Sisko ja miehensä sanoivat, etteivät he halua niitä, joten ei muuta kuin uudelleen varastoon. Sitten vaatteet siirtyivät vanhempieni varastoon. Minulla oli kerran n 15v takaperin kirppispöytä. Äitini sanoi, että veisin ko vaatteita sinne, jos ne enää kenellekään kelpaisivat..hinnoittelimme ne erittäin halvaksi. Siskoni sai tietää, että nuo alunperin heillä olleet todella kulahtaneet lastenvaatteet oli laitettu myyntiin..Kauhea raivari tyyliin "Miten saatoitte!!". No, veimme suuren jätesäkin (loput vaatteet) siskon oven eteen. Roskiin olivat menneet..Joten kyllä, kaikesta voi tulla sanomista..

Vierailija
74/86 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole ihan hyvillä mielillä omassa kannassasi. Länsimainen tai pohjoismaalainen perinne ei tue tuollaista sukulaistesi ajattelua, vaan omistusoikeutesi on niin selkeä siltäkin kannalta.

Tuollaisia suvun välisiä kiistoja lienee ollut aikojen alusta. Jo kymmenessä käskyssä kielletään himoitsemasta tai tavoittelemasta toisen omaa.

Lutherkin on kirjoittanut asiasta, vähäkatekismuksessa siitä on tiivistetysti: "Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme petokseen turvautuen tavoittele lähimmäisemme perintöä tai kotia emmekä ota sitä haltuumme lain ja oikeuden varjolla, vaan auliisti autamme häntä säilyttämään sen."

Vierailija
75/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ongelma ratkea ihan sillä kun avaa suunsa ja kertoo anopille ja kälylle, ettei halua kierrättää, vaan myydä. Tuskin ongelma ratkeaa täällä, aloituksia tehtailemalla.

Minusta jo aloitus on ongelmallinen, sillä ap kertoo isovanhempien antavan rahaa "niihin" ja sitten ne muuttuvat lasten synttäri- ja joululahjoiksi.

Vierailija
76/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ongelma ratkea ihan sillä kun avaa suunsa ja kertoo anopille ja kälylle, ettei halua kierrättää, vaan myydä. Tuskin ongelma ratkeaa täällä, aloituksia tehtailemalla.

Minusta jo aloitus on ongelmallinen, sillä ap kertoo isovanhempien antavan rahaa "niihin" ja sitten ne muuttuvat lasten synttäri- ja joululahjoiksi.

Lukisit tarkemmin. Ap kirjoitti lapsille oli perustettu tilit, johon laitettu (sulkeissa tarkennettiin) rahat LAHJANA. Lahjoille ei ole velvoitetta antaa ilmaiseksi eteenpäin, kuten se sukulainen yritti varatessaan uutuuden kiiltävät sukset itselleen ILMAISEKSI, ennen kuin ap:n lapsi oli niitä edes ehtinyt kertaakaan käyttänyt. Se on törkeää käytöstä. Rahoilla voisi tukea harrastamista joka isovanhempi tärkeäksi, mutta ap on pystynyt itse kustantamaan harrastamisen ja LAHJARAHAT ovat edelleen odottamassa lapsen tuleviaisuutta.

Miksi tämä muka voi olla epäselvää joillekin? Lahjaa ei peritä takaisin, ilmaiseksi ei ole velvoitetta antaa edes sukulaisilleen, sillä yhtään käytöstapoja omistava ihminen ainakin tarjoutuu maksamaan niistä jonkun hinnan ja ap ei kertaakaan oo kertonut että hänen lapsensa saisi jotain rahaa/tavaraa erikseen eteenpäin jaettavaksi,vaan kyseessä oli syntymäpäivä- ja joululahjat. Rahan muodossa. Jotka edelleen ovat tilillä odottamassa lapsen käyttämistä, koska ap vanhempana on kokenut vanhempana velvollisuutensa tukea lapsensa harrastusta ja pystynyt siihen.

Vierailija
77/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh miten paljon tuli kirjoitusvirheitä mulla, kun kirjoittaa, tekee välillä muuta ja taas kirjoittaa... Pahoitteluni. :P

Vierailija
78/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on tällainen tilanne, että appivanhemmat ovat avanneet lapselle tilin omiin nimiinsä. Laittelevat myöskin lahjarahat sinne ja välillä kertovat kuinka paljon siellä on rahaa ja "sieltä otatte vaan kun tarvitte". Ei hirveästi kiinnosta pyytää rahaa tililtä joihinkin hankintoihin, kun tarvitsisi selitellä että mihin rahat menevät.

Ja kyse ei todellakaan ole siitä että olisi pelkoa meidän laittavan lapsen rahat itseemme. Appivanhemmat yrittävät muutenkin päästä päättämään lapsen asioista ja tämähän on oiva keino heille siihen.

Huh, vihdoin pääsin purkamaan johonkin.

Vierailija
79/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas on tällainen tilanne, että appivanhemmat ovat avanneet lapselle tilin omiin nimiinsä. Laittelevat myöskin lahjarahat sinne ja välillä kertovat kuinka paljon siellä on rahaa ja "sieltä otatte vaan kun tarvitte". Ei hirveästi kiinnosta pyytää rahaa tililtä joihinkin hankintoihin, kun tarvitsisi selitellä että mihin rahat menevät.

Ja kyse ei todellakaan ole siitä että olisi pelkoa meidän laittavan lapsen rahat itseemme. Appivanhemmat yrittävät muutenkin päästä päättämään lapsen asioista ja tämähän on oiva keino heille siihen.

Huh, vihdoin pääsin purkamaan johonkin.

Onko teillä tuohon tiliin käyttöoikeus?

Varmaan odottaisin että lapsi on jotain 15 ja sitten se voi itse tyhjentää tilin vaikka karkkikauppaan :)

Vierailija
80/86 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mikä ketju. Ketjussa näkee cityvihreän käytännön asenteen esineiden kierrätykseen. Ei anneta mitään eteenpäin vaan ostakoot uutta. Mutku kierrätyshän koskee vain paperia ja peltipurkkeja kysyy cityvihreä tähän väliin...

Kysehän on omasta suvusta eikä jostain ventovieraista. Miten helvetin pihi pitää ihmisen olla että ei omalle suvulleen malta antaa eteenpäin tarpeettomia lastentavaroita. Ainahan noita on annettu ilman sen kummempaa säätämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän