Tavarat kiertoon koska ne on saatu lahjaksi?!?
Mua alkaa tosissaan nyppiin miehen sukulaiset jotka olettaa että me annetaan kaikki vermeet ja vaatteet ilmaiseksi kiertoon kun anoppi ja appi ovat antaneet rahaa niihin (= jokaiselle lapselle avattu syntymän jälkeen tili vanhempien nimellä, mihinlaitetaan joulu, synttäri yms lahjat rahana ja sieltä saa sitten ottaa lapsen kuluihin)
Me ei olla tuohon tiliin vielä koskettu koska ollaan ajateltu että lapset saa sen sitten opiskeluaikana jolloin on varmasti paljon kuluja!
Nyt sitten vaaditaan että meidän pitäis antaa sukset, luistimet, vaatteet pyörät jne ilmaiseksi eteenpäin ja kun sanoin että ovat pienellä hinnalla torissa nuristaan että eikun ilmaiseksi!
Lähinnä miehen veli ja sisko näitä hamuavat omille lapsilleen mutta anoppiin on sanonut että kun x:ltä jää pyörä pieneksi niin tuo tänne meidän varastoon se niin voi y ja w sitten sillä pyöräillä..
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me isovanhempana olemme etukäteen sopineet vanhempien kanssa, että kaikki ostamme kalliimmat tavarat kierrätetään muiden lastenlasteni kanssa esim. pyörät, sukset, luistimet,juhlavaatteet yms. Joskus annamme rahana ja vanhemmat ostavat tai ostamme itse. Panostamme laatuun. eikä tähän mennessä ole onneksi ollut ongelmia ja vanhemmat pitävät sitä ok.
Minusta ap. ei ole reilua, jos rahat pitää itsellään, jos isovanhemmat olettavat niillä ostettavan käyttöesineitä, jotka kierrätetään sisarusten lasten kesken. Ainakin meillä rahahanat menisi kiinni.
Minusta tuo on noloa, antaa nyt jotain lapselle lahjaksi ja sitten vaatia antamaan se pois. Varsinkin vanhimmat lapset eivät saa koskaan takaisin päin kun ovat aina isompia.
Itse kun annan lahjan, en sen jälkeen vaadi yhtään mitään, en kehtaisi.
Nyt kysymys oli käyttötarvikkeista, ei lahjoista.
Vai ostatko lapsellesi synttärilahjaksi sängyn tai miehesi sinulle joululahjaksi paistinpannun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me isovanhempana olemme etukäteen sopineet vanhempien kanssa, että kaikki ostamme kalliimmat tavarat kierrätetään muiden lastenlasteni kanssa esim. pyörät, sukset, luistimet,juhlavaatteet yms. Joskus annamme rahana ja vanhemmat ostavat tai ostamme itse. Panostamme laatuun. eikä tähän mennessä ole onneksi ollut ongelmia ja vanhemmat pitävät sitä ok.
Minusta ap. ei ole reilua, jos rahat pitää itsellään, jos isovanhemmat olettavat niillä ostettavan käyttöesineitä, jotka kierrätetään sisarusten lasten kesken. Ainakin meillä rahahanat menisi kiinni.
Tosi mukavia ootte, tässä sulle Pekka joululahjaksi 50e ostat sillä itsellesi luistimet mitkä annat sitten Jussille kun ovat sulle pienet!
Tässä sullekkin Jussi 50e joululahjaksi, saat tehdä sillä mitä haluat kun saat kuitenkin Pekalta nuo luistimet!
Eri reilua mummo ja Pappa!!!
En puhunut mistään lahjoista, vaan kalliimmista käyttötavaroista esim. sukset, jotka maksavat n.300€ ja lapsi käyttää niitä vuoden pari ja minusta on ok. kierrättää suvussa.
Älä nyt hulluna pidä, jokainen lapsi saa joulu- ja synttärilahjat erikseen, samoin osakesalkun. Ap. tapauksessa kysymys oli käyttötarvikkeista ja itse en edes lahjaksi ostaisi suksia tai luistimia lahjaksi, koska ne ovat käyttökamaa.[/
Niin se on asia erikseen mutta Ap nimenomaan puhui lahjoista ja siitä että joka lapselle annetaan sama summa ja sun mielestä se oli epäreilua!!
Ohiksena kommentoisin, että luepa uudelleen.
Ap kertoo, että isovanhempien kaikki antamat rahat on talletettu samalle tilille.
Kyse EI ole siitä, että isovanhemmat olisivat ostaneet lapsenlapsille välineitä kierrätettäväksi, vaan siitä, että ap:n omilla rahoilla ostamia harrastevälineitä vaaditaan kierrätettäväksi, koska muut olettavat niiden olevan jotenkin suvun omia tai isovanhemmilta saaduilla rahoilla ostettuja, vaikka eivät edes ole (kai ymmärsit, kun ap sanoi, että kaikki lahjarahat ovat säästötileillä odottamassa lasten opiskelemaan menoa?)Joten homma menee JUURI kuten tuo sanoo, jonka kommenttia vastaan intät. Isovanhemmat antavat rahaa lapsenlapsilleen, fine. Mutta vain yksien ostoksia halutaan nyhtää koko suvun lapsille eteenpäin - vaikka niitä ei edes ole ostettu lahjarahoilla tai vaadittu etukäteen ostamaan rahoilla jotain tiettyä harrastevälinettä kierrätyskäyttöön.
Juuri tästä syystä me emme anna lastenlapsille mitään lahjaksi. Niistä rahoista ja tavaroista tulee kuitenkin riitaa. Kortteja lähetellään, se saa riittää. Eipä ole miniät huutelemassa toisilleen, että kun se haalari on teillä liian pieni, niin minä ottaisin sen meidän Teppo-Uoleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on noloa, antaa nyt jotain lapselle lahjaksi ja sitten vaatia antamaan se pois. Varsinkin vanhimmat lapset eivät saa koskaan takaisin päin kun ovat aina isompia.
Vai ostatko lapsellesi synttärilahjaksi sängyn tai miehesi sinulle joululahjaksi paistinpannun.
Lue nyt jo vihdoin ap:n kommentti silmälasit päässä. Kyse oli lahjarahoista ja ap:n miehensä kanssa omilla rahoillaan ostamista harrastusvälineistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran näille tileille laitetaan rahaa tiettyjen (tai joidenkin) lahjojen ostamiseen niin silloin homma menee loogisesti siten että vaikka käyttäisittekin näennäisesti omaa rahaanne sen asian ostamiseen niin silti se on ostettu sillä tilille laitetulla rahalla. On sitten täysin oma asianne jos te laitatte omista rahoistanne sinne tilille vastaavan summan odottelemaan opiskeluaikaa. Vaikka ette itseasiassa käytännössä koskekaan niihin tilillä oleviin rahoihin.
Siitä huolimatta lahja on lahja, eikä siihen kuulu mitään poisantovelvoitetta.
Mitähän helvettiä meinasit niillä kakaroillesi liian pienillä suksilla tai luistimilla sitten tehdä? Ihmisten ahneudella ei ole tosiaankaan rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kertoman perusteella kyse on juurikin lahjasta. Jokainen lapsenlapsi saa tietyn summan lahjaksi. Ne on siis lasten itsensä rahoja. Ap haluaa säästää ne lapsille tulevaisuuteen. Sukset ovat ostaneet itse ja ymmärrettävästi haluavat niistä edes ne muutamat eurot takaisin. Ap siis maksaa omasta pussistaan serkusten välineet jos lahjoittaa ne aina ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran näille tileille laitetaan rahaa tiettyjen (tai joidenkin) lahjojen ostamiseen niin silloin homma menee loogisesti siten että vaikka käyttäisittekin näennäisesti omaa rahaanne sen asian ostamiseen niin silti se on ostettu sillä tilille laitetulla rahalla. On sitten täysin oma asianne jos te laitatte omista rahoistanne sinne tilille vastaavan summan odottelemaan opiskeluaikaa. Vaikka ette itseasiassa käytännössä koskekaan niihin tilillä oleviin rahoihin.
Mitähän helvettiä meinasit niillä kakaroillesi liian pienillä suksilla tai luistimilla sitten tehdä? Ihmisten ahneudella ei ole tosiaankaan rajaa.
Niin ei ole ahneudella rajaa jos kaikki pitää saada ilmaiseksi muilta. Nuo välineet hyvässä kunnossa on todella haluttua tavaraa kirpputoreilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulepas kun ne voi myydä eteenpäin sellaisille jotka tarvitsevat niitä. Vaikka sitten sukulaisille, jos ovat valmiita maksamaan. Ei minulla ole mitään velvollisuutta jaella kalliita tavaroita ilmaiseksi, vaikka ne olisivatkin meillä tarpeettomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena: minusta ahnetta on vaatia toisen omaa itselleen ilmaiseksi.
Ne pieneksi jääneet sukset tms. voi myydä tai vaihtaa sopiviin. Ei niitä tarvitse ahneille sukulaisille ilmaiseksi antaa. Lahjaksi toki voi antaa, mutta se on sitten lahja, eikä lahjoja ole tapana vaatia.
Sano ap niille vaatijoille, että olet omasta pussistasi ostanut ne välineet. Ja jos edelleen väittävät, että isovanhemmat ovat antaneet niihin rahaa, toteat, että saitte itsekin rahaa vastaaviin kamoihin. Joten kauppaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) myydä eteenpäin
B) säilyttää mahdollisia sisaruksia varten
C) vaihtaa päikseen isompiin
D) lahjoittaa kenelle haluaa
Jos itse ostaa tavaran kaupasta se ei käsittääkseni ole ahneutta, se on ahneutta että vaatii toisen ostamaa omakseen sukulaisuus perusteella! Helvetin tampio!
Myy eteenpäin. Ei niitä ilmaiseksi tarvitse sukulaisille antaa, kun ei olla isovanhempien kanssa sovittu tällaisesta (ja kun omilla rahoilla vielä ostettu).
Nuoruudessa eräs kaverini sanoi aika usein ostettuani uuden mekon, korun tms. "mä voin ottaa ton sitte, ku et enää tartte" tai "jos et tykkää tosta, nii mä voin ottaa" Todella ärsyttävää...
Tuli mieleen, kuinka meiltä aikoinaan kerjättiin minun ja sisarusteni hiihtovälineitä. Hiihdettiin kilpaa, joten varusteet olivat jotain ihan muuta kuin marketin suksipaketit. Jotain myytiin halvalla sukulaisille, ja joku oli oikein loukkaantunut, kun muka kalliilla hinnalla tuli vain sukset eikä ollenkaan sauvoja tai monoja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukavia ootte, tässä sulle Pekka joululahjaksi 50e ostat sillä itsellesi luistimet mitkä annat sitten Jussille kun ovat sulle pienet!
Tässä sullekkin Jussi 50e joululahjaksi, saat tehdä sillä mitä haluat kun saat kuitenkin Pekalta nuo luistimet!
Missä ylläoleva sanoi luistinten jne olevan lahjoja? Minä ainakin ymmärsin, että he ostavat ne muuten vain.. Jos lahjana ovat, niin sitten en ymmärrä minäkään. Mutta jos ostavat vaikka Petterille luistimet ja sanovat, että nämä on tarkoitus sitten mennä Paavolla, kun on Petterille pienet, asia ok.
Kyllä me ainakin ihan automaattisesti tarjottiin esim. vaunuista rahaa vaikka lähisuvusta ne saatiinkiin :o
Jotain vaatetta, pientä kodintavaraa tms meillä kiertää kyllä ilmaiseenkin mutta isommista/arvokkaammista on tapana tarjota korvausta, joskin kaveri/sukulais"alennuksella" aika usein :)
Ei v***u mikä ketju. Täällä ei todellakaan hyvä kierrä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut mistään lahjoista, vaan kalliimmista käyttötavaroista esim. sukset, jotka maksavat n.300€ ja lapsi käyttää niitä vuoden pari ja minusta on ok. kierrättää suvussa.
Älä nyt hulluna pidä, jokainen lapsi saa joulu- ja synttärilahjat erikseen, samoin osakesalkun. Ap. tapauksessa kysymys oli käyttötarvikkeista ja itse en edes lahjaksi ostaisi suksia tai luistimia lahjaksi, koska ne ovat käyttökamaa.
Näin ohiksena että sittenhän sun vastaus ei oikein kuulu tähän ketjuun ollenkaan, koska teidän toimintatapa/periaate on ihan eri kuin ap:n sukulaisten.
Vierailija kirjoitti:
Sano ap niille vaatijoille, että olet omasta pussistasi ostanut ne välineet. Ja jos edelleen väittävät, että isovanhemmat ovat antaneet niihin rahaa, toteat, että saitte itsekin rahaa vastaaviin kamoihin. Joten kauppaan vaan.
tässä voi olla sellainen että he itse ostavat noilla rahoilla harrastusvälineitä koska isovanhemmille on tosi iso juttu kun lapset harrastavat, siksi he alun perin tämän rahan antamisen aloittivatkin, he eivät halua että lapsen kiinostus urheiluun tms. Aktiviteettiin jää rahasta kiinni. Niin ajattelevat että mekin ostetaan noilla rahoilla!
Itsellä on kuitenkin niinkuin sanoin, sellainen periaate että me vanhemmat ostamme harrastusvälineet. Toki tässä oli joku vuosi sitten sellainen että poika halusi opetella soittamaan kitaraa kahden muun harrastuksen lisäksi niin silloin sanoin että kitaran ja osan tunneista maksan sitten sieltä harrastus tililtä, mutta vaihe meni kuitenkin ohi siihen mennessä kun kitaratunnit olisivat alkaneet.
Ja toisen kerran meinasin käydä tilillä kun poika halusi sellaisen temppupyörän, mutta omat vanhemmat sitten löysivät sellaisen nettikirpparilta ja ostivat sen. Ja sitäkin pyydettiin antamaan serkulle kun kyllästyy, poika vaihtoi sen potkulautaan kaverin kanssa.
Ap
Mä ostelen kaikenlaista kivaa sukulaislapsille. Pojilla on sen verran vähän ikä- ja kokoeroa, että olen pitänyt itsestään selvänä, että kun ostan jotain isommalle, niin se annetaan pienemmälle myöhemmin, jos vain kelpaa. Ei ole muu tullut mieleenkään. En tiedä, käykö niin, mutta mulla on se käsitys, että meidän perhepiirissä on aina autettu pyyteettömästi. Siinä mielessä koko aloitus tuntui kummalliselta.
Itse olen serkusten ja sisarusten nuorin....olipa kiva kun luistimet/sukset/polkupyörät ja vaatteet sai aikojen alussa vanhemmalle serkulle ostetut ja 7 muun siinä välissä loppuun potkimat....