IVF / ICSI vko 11
Löytyykö kavereita?? Huhuilen hyvissä ajoin. Edelliselle viikolle näytti olevan jo oma pino, mutta en aivan ehdi siihen mukaan.
Niille, jotka eivät mua tunne entuudestaan, kerrottakoon että 38 on mittarissa ja lapsettomuutta takana yritysten suhteen 1,5 vuotta. Nykyisen " isukin" kans oltu yhessä pian 10 vuotta ja vauva ois enemmän ku tervetullut meidän kotiin!
Kolmas yritys lähtee käyntiin. Alotan Gonal-F:n heti maaliskuun alkupäivinä kunhan vuoto alkaa. Jarruna Cetrotide ja irrotuksena Pregnyl 5000 iu. IVF näillä näkymin tulee... ICSI:ä en millään haluais kun edellisessä hoidossa kaikki ICSI:llä hedelmöitetyt menivät pilalle eli siis eivät hedelmöittyneet... ei se tietty siitä TCSI:stä johtunu vaan monitumaisista soluista, mutta silti ICSI on lähes kirosana mun suussa tänä päivänä... Tuli sellanen tunne, että siinä meni 5 munista ihan hukkaan viimeksi!
Nyt uudella innolla taas hoitoon. Reseptit ja ohjeet sain jo postitse VL:sta kun en asu ihan lähellä hoitopaikkaa.
Kommentit (163)
Tulihan se täti vihdoin lauantaina, kiitos Caro!! ;) Eilen siis alotin Gonal-F:n annostuksella 225 iu. Piikki uppos mahamakkaraan vanhasta kokemuksesta täysin ilman nipistystä tai kipua. Tänään soitin yksityiselle jo ultra-aikoja, sain vasta jälkimmäisen ultran varattua 13.3., ensimmäinen pitäis olla nyt perjantaina 10.3. mut lääkärin lista oli kuulemma täys ja hoitajan piti varmistaa asia ja aiko ilmottaa mulle tänään töihin.
Että tästä se taas lähti!
anniwilma: ICSI(pitkä), gonal-f 1.3.
satu-marja: 1. IVF (pitkä), sumut 5.2., gonal-f 2.3., ultra 8.3
caro78: 1. IVF (lyhyt), menopur 2.3., ultra 9.3.
ippu67: 3. IVF (lyhyt), gonal-f 225 iu 5.3.-> ultra 10.3. + 13.3.
Perässä tullaan hitaasti mutta varmasti ;D
5 piikkiä pistetty, tänään illalla kuudes. Huomenna aamulla on sit ultra. Maha on jonkin verran turvonnut, munasarjoja nipistelee välillä ja ajoittain on alamaha raskaan tuntuinen, etenkin työpäivien jälkeen. Pelottaa vähän toi huominen ultra et miten on munasolut lähteneet kasvamaan. Toivottavasti hyvin!! On vaan edelleen pelko olemassa, et mitä jos ei piikit tehoakaan. Kerran on käynyt niin että mut lähetettiin punktioon vaikka ultrassa näkyi vaan kolme rakkulaa. yksi rääpäle niistä saatiin sillon siirrettyä. Silloin mulla oli puregon 150 iu. Se on kumma et sama lääke ja annos antaa erilaisia vasteita. mulla oli ennen tota hoitoa ollut myös puregon 150iu, silloin tuli 11 rakkulaa. Kaikenkaikkiaan 3 hoitoa mulle tehtiin puregonilla(kaikki julkisella puolella), ja kyllä on ihan selkeesti havaittavissa et tää nykyinen gonal-f on enemmän mun " juttu" .
Ippu, hienoa! Nyt ollaan sitten kaikki päästy itse asiaan.
Palaan asiaan huomenna ultrakuulumisien kanssa!
Minkä verran te pistätte Gonalia? Ois ihan kiva tietää lähinnä vaan sen takia, että näkis miten ikä vaikuttaa annoksen määrään... itelläni aika iso annos 225 iu (oon siis 38v.). Tosin oma annokseni tais määräytyä sen pohjalta alun perin edellisessä hoidossa, miten vaste oli Menopurilla ja sehän oli heikko. Mutta toisaalta taas sillon Menopurin kans mulla oli sumut joista VL:n lääkäri meinas, että ne oli saanu mun kropan liian uneen... ettei se sit jaksanu herätä riittävästi Menopurin isoillakaan annoksilla.
Käytän kyllä enemmän ku mielelläni nyt taas Gonalia, koska sillä saatiin terveitäkin munasoluja viimeksi aikaan. Tosin eihän se nyt tulevaan hoitoon sitä samaa takaa, mutta henkisesti on helpompi lähtee tähän koitokseen, kun on hyviä kokemuksia negasta huolimatta tästä lääkekombinaatiosta!
Hyviä munakorituloksia ultrasta kaikille!
t. ippu alias pikkuenkeli
Eli mä pistän gonalia 300iu. Ikää mulla on 30v., kesäkuussa täytän 31v.
Eli ipulla on samoja kokemuksia kuin mulla et toisissa lääkkeissä parempi vaste kuin toisissa. mulla tosiaan kaikki kolme hoitoa julkisella tehtiin puregonilla, annokset 150-300iu. Aina oli joko määrällisesti vähän rakkuloita, huonolaatuisia tai sitten vallan tyhjiä rakkuloita eli ei lainkaan munasolua sisällä.
Yksityiselle kun siirryttiin niin vaihdettiin heti gonaliin, annos ollut aina tuo 300iu. On tullut hyvä määrä rakkuloita ja myös soluja, ja laadultaankin ovat olleet ok. Kaksi hoitoa siis näin takanapäin. Nyt kolmas menossa samoilla eväillä. eihän joo todellakaan ole takeita että tämä kerta menisi yhtä hyvin lääkkeiden osalta, mutta TOIVOTAAN!
Moi!
Kävin aamulla ultrassa. Ei rakkulamäärä nyt mikään päätähuimaava ollut, noin 7 kpl. mut kai toi on ihan ok. gonalit jatkuu edelleen samalla annoksella, perjantaina olis sitten taas ultra. Että tämmöstä mulle.
Mites te muut?? Joko alkaa olemaan tuntemuksia piikeistä?
Iltavuoroon alan pikkuhiljaa valmistautua...
Munakorisi koko oli ihan hyvä, älä väheksy määrää! Mulla on ollu kahessa aikasemmassa hoidossa määrällisesti saman verran rakkuloita eli 13 joista lopulta kypsiä ekassa hoidossa 11 ja toisessa 9 mutta molemmissa mulla esiinty monitumaisuutta mikä lopulta aina karsi suurimman osan pois pelistä. Onneksi viime hoidossa saatiin jo 2 tervettäkin aikaan jotka sit siirrettiin.
Mä oon ajatellu, että määrällä ei oo niin väliä kun laatu korvaa sen. Ja niinhän se on että loppupeleissä ei tarvita kuin 1 munasolu ja 1 siittiö ja siitä se jo lähtee käyntiin jos on lähteäkseen...
Toki on varmaa, että kun on jokunen kokemus itellä jo takana, sitä mielellään vertaa tuloksia keskenään aikaisemiin saaliisiin ja määriin. Pitää vaan yrittää pitää pää kylmänä! Kyllä ne lekurit sit pähkäilee mahdollisia annosten nostoja sun muita vippaskonsteja meille avuksi jos kattovat tarpeelliseksi.
Ei muuta ku jatka samaan malliin vaan! Mä meen ultraan ekan kerran nyt perjantaina aamulla ja tuun kertoon sit omat tulokseni heti teille tänne!
-ippu alias pikkuenkeli-
Päivitystä:
anniwilma: ICSI(pitkä), gonal-f 1.3.
satu-marja: 1. IVF (pitkä), sumut 5.2., gonal-f 150 iu, 2.3., ultra 8.3, 2. ultra 10.3
caro78: 1. IVF (lyhyt), menopur 2.3., ultra 9.3.
ippu67: 3. IVF (lyhyt), gonal-f 225 iu 5.3.-> ultra 10.3. + 13.3
Mulla tosiaankin on pieni tuo Gonal-F annos. Vaan 150 yksikkköä. Ja ikää on 37. Vähän huolestuttaa, että kehittyykö niitä rakkuloita. Annos johtuu varmaan siitä, että onpi tosiaan ensimmäinen IVF.
Sain kuin sainkin vaihdettua perjantain ultran. Mulla on aamulla kymmeneltä kurssin päätös ja todistusten jako. Olisi ollut aika inha olla sieltä pois. Oikein kun perustelin ja soitin eri henkilölle kuin viimeksi, sain vaihdettua ultra-ajan myöhäisemmäksi. Huh huh. Kyllä helpotti.
Lisäksi meillä oli pienoinen seikkailu sunnuntai-iltana. Seitsemältä, kun kännykkä soi ja rupesin sumuttelemaan, olikin tuo Synarela-pullo TYHJÄ! En tiennyt, että minun pitää itse vahtia sen määrää. Varsinkin, kun kukaan ei ollut varoittanut ja lääkäri oli kirjoittanut vain yhden pullon reseptiin. Ajettiin sitten nastalaudassa päivystykseen ja sieltä ohjasivat suoraan apteekkiin. Farmaseutti sitten uusi reseptin päivystävällä lääkärillä ja sain sumut 1,5 tuntia myöhässä. Olin sitten vuorokauden ihan paniikissa, että menikö nyt hoidot poskelleen. Soittoaika omalle hoitajalle oli vasta iltapäivällä maanantaina, ja sanoi sitten, että ei se varmaan yksi sumun myöhästyminen pilannut hoitoa. Joo. Olisin kyllä tehnyt valituksen lääkäristä, jos koko hoito olisi mennyt sivusuun. Otti sen verran päähän.
Huomenna on nyt sitten ultra. Toivottavasti siellä jotakin näkyy. Kuumia-aaltoja oli kyllä vielä viikonloppuna. Nyt ei enää tällä viikolla. Että jos nuo piikit nyt jotain saisivat aikaan. Piikit menevät jo ihan rutiinilla. Kuten joku sanoi: HELPPO NAKKI.
Mites tuo Pregnyl-piikki. Kertokaa kokeneemmat, että mites sen kanssa. Onko vaikea " sekottaa" ja pistää? Vai onko sekin ihan helppo nakki???
Pitkä kaava on kyllä henkisesti rankka. Pitää olla tosi motivoitunut, että jaksaa. Onneksi on ollut tuo tiivis kurssi päivisin, että on ollut muuta mietittävää.
Munisten kasvattelua nyt sitten vaan. Kello on vähän yli seitsemän ja kävin tuossa välillä sumuttelemassa siitä uudesta Synarela-pullosta. Huomenna on ultraan menossa sitten erityisjärjestelyt, kun on tuo linikkalakko. Mut ei kun jyräämällä eteenpäin vaan!
Satu-Marja
p.s.
Yritin lähetellä tätä seitsemän aikoihin, mutta kun ei onnistunut laitoin leikepöydälle ja yritän nyt yhdeksältä uudelleen. Jospa nyt löytyi vauva-lehden palvelin.
Satu-Marjalle: en osaa sanoo mistä johtuu sun pieni annos Gonalia. Ehkä lääkäri on tarkastaessaan sun sisukset kattonu että pienempikin annos tuo tulosta. Ja kyllähän se voi niinkin olla, että ollaan jokainen vähän koekaniineina ensimmäisen hoidon osalta... että mikä annos toimii mitenki kenelläki ja mikä lääke passaa kellekki. Erittäin yksilöllisiä juttuja nää on.
Pregnyl on todella helppo sekottaa ja pistää eli siis helppo nakki! Kopsuttele vaan ampullia tarpeeksi että nesteputelista neste valuu pohjalle ennenku alat särkemään ampullin kaulaa ja imemään neulalla nestettä ruiskuun!
Kolme Gonalia on täällä päässä navassa tai siis sen alapuolella. Hyvin ovat uponneet :) Vähän on jo ehkä turvotustakin mahassa. Yleensä se on kunnolla alkanu 4-5 piikin jälkeen.
Lyhyt hoito on todellaki varmasti mukavampi toteuttaa kuin tuo pitkä kaava. Pitkään kaavaan tarvitaan munkin mielestä pitempää pinnaa...
Toivon niin paljon onnea sulle tähän kertaan!!!!!!
Mielenkiinnolla seuraan sun hoitojen etenemistä ja samoin kuin sulla oli, niin minunkaan kuukautiset eivät meinaa alkaa ja kipuja on ollut alavatsassa jo vähän liikaakiin. No kun ilman särkylääkkeitä olen pärjännyt, niin hätää ei vielä ole. Mulla saa kyllä vuodot tulla koska vaan, sillä mehän ei enää hoitoihin ryhdytä.
Huomasin että surukin oli viime hoitojen epäonnistumisen jälkeen ihan erillaista ja tavallaan huojennuin kun nyt 100% keskitymme adoptioon. Ympärillämme syntyy ystäville ja sukulaisille lapsia kuin sieniä sateella ja nyt osaa heidän puolestaa aidosti iloita ja nauttia jopa elämästä.
Tavallaan multa toive hiipui raskaudesta ja uusi toive vaan kasvaa tulevasta lapsesta!!!! Meillä olisi ehkä mahdollisuuksia saada lapsi ensi vuoden lopulla tai vuonna 2008. ÄÄÄk, nyt tuntuu kaukaiselta, mut onneks aika kuluu nopeasti. Mehän oltiin jo neuvonta aloitettu ja toivotaan et tämän vuoden aikana saadaan lupa ja lähettää paperit tulevan lapsemme kotimaahan. Olen ihan innoissani!!!!!!!
Suuren suuri onnen hali ja aivan ihanaa naistenpäivää!!!
anniwilma: ICSI(pitkä), gonal-f 1.3.-> ultra 7.3. ja 10.3.
satu-marja: 1. IVF (pitkä), sumut 5.2., gonal-f 150 iu 2.3. ->ultra 8.3, 2. ultra 10.3
caro78: 1. IVF (lyhyt), menopur 150iu 2.3.-> ultra 9.3.
Täällä sitä vaan piikitellään. Mulla annos 150 IU. Saas nähdä huomenna mitä ultrassa näkyy. Mä niin toivon, että olis rakkulat kasvanut kunnolla! Mitään vääntöä tai juilimista ei muniksissa ole havaittavissa. Pikkusen turvonnut olo, mutta muuten kaikki ihan normaalia. Jänskättää se huominen...
Satu-marja: En usko, että se pregnyl on mikää paha nakki...mä joudun jo nyt sekoileen noitten ampullien ja piikkien kanssa ja ei tosiaan mikään vaikea homma. :) Ja, jos rakkulat nyt on kasvanut, niin sitten joudun vielä piikittään ton menopurin rinnalla orgalutrania eli 2 piikkii/pv....no onhan tossa masussa makkaraa mihin piikittää ;)
Onko muilla muuten kokemuksia orgalutranista? Sivuoireita? Pyörittelin sitä pakettia tuossa just ja mietin, että kai sen voi säilyttää huoneenlämmössä? Ei ainakaan sanottu mitään, että jääkaapissa. Pregnylit mulla on kyllä ollu jääkaapissa kokoajan. Mites siinä se annos määräytyy...mulla on niitä 2x5000 eli jos 10000, niin pitääkö pistää 2 piikkiä?
Caro
Jos sun annos on 10 000 iu niin ensin sekotat toisen nesteen ja yhen kuiva-aineen ja sit sen valmiiksi sekotetun sekotat vielä toisen kuiva-aineen kans jollon sulla on yhessä ruiskussa se 10 000 iu eli vain 1 pistos Pregnylistä!
Hyvin se menee kun ottaa ajan kans ja rauhassa.
Mulle tulee kans jossain vaiheessa 2 piikin iltoja kun pistelen jarruna Cetrotidea... onhan tuota tietenki lääniä mihin pistää jos vaan nahka kestää ;)
Ny on 4 piikkiä masussa ja eka Gonal-kynä aika lailla käytetty loppuun. Ei siitä enää viidettä annosta saa ellei halua pistää kahta kertaa ja jatkaa puuttuva osa uudesta kynästä. Ei oo mitään suurempaa uutta oiretta, vähän on turvonnu olo, ei muuta. Huomenna sit ultra.
Ja tulos oli kahdeksan munista. Vasemmalla 5 ja oikealla kolme. Koko oli noin 14 mm. Lisäksi oli muita pienempiä, jotka kuulema voivat myös kehittyä.
Piikit on sujahdelleet nahkaan hyvin ja nyt ei enää jännitä se Pregnylkään. Perjantaina taas ultra ja silloin määrätään se punktiopäivä. Toivottavasti olis ensi viikon alussa.
Mulla ei mitään oireita Gonalista. Paitsi, että kuumat aallot loppui. Oikealta puolelta nahka vähän hellä. Olen pistellyt vasemmalle.
Nyt alan tehdä vielä viimeistä koetta. Viestitellään!
Satu-Marja
anniwilma: ICSI(pitkä), gonal-f 1.3.-> ultra 7.3. ja 10.3.
satu-marja: 1. IVF (pitkä), sumut 5.2., gonal-f 150 iu 2.3. ->ultra 8.3, ja ultra 10.3
caro78: 1. IVF (lyhyt), menopur 150iu 2.3.-> ultra 9.3.
Huom! huomenna perjantaina on ultra Anniwilmalla (2.), mulla (2.) ja Ipulla (1.). Ja Caro käy ultrassa tänään. Voidaan sitten viikonloppuna vertailla tuloksia.
Satu-Marja
Sullahan oli hyvä munakorin koko!! Onnea!! Nyt vielä viimeiset pinnistykset kasvuun.
Mun tulos ei varmaankaan tuu olemaan ainakaan koon osalta noin hyvä mut kyllä mä huomaan jo etukäteen oottavani määrällisesti n. reilun 10 munasolun tahtia kuten kahdessa aikaisemmassaki hoidossa on ollu. Nythän siis ehin pistää 5 piikkiä ennen laskentaa.
Huomasin tässä myös, että mulla on muutaki tärkeetä huomenna: TULEE 2 VUOTTA TUPAKOIMATTOMUUTTA TÄYTEEN !! Se on juhlan paikka... lupailin töissä tarjoavani jotain pientä kivaa kahvilla :) Nyt on kyllä jo vaikeeta kuvitella ittelleen tupakki huulien väliin... joskus toki nään vielä unia että poltan mutta niissäki on heti kauhee morkkis ekojen henkäysten jälkeen. Aika jännä juttu sinällään!
Liityn mukaan jos vielä huolitaan....
Punktio on maanantaina 13.3!
Tähän mennessä tapahtunut: piikkejä olen pistellyt mahaani 1.3. alkaen ensin 175ml puregonia + sumuna synarela. Tiistaina oli eka ultra pistosten jälkeen ja tuloksena oli,että toisella puolen on n. 20 alle mm ja toisella puolen 8 kpl alle 11mm. Päätettiin pienentää annosta 150ml jotta ihan kaikki ei kasvaisi isoiksi....
Tänään oli toinen ultra: limis 8mm ja yhteensä 20kpl 13mm tai alle muniksia. Osa noista oli kuitenkin tässä vaiheessa vasta 8mm, joten ihan kaikki ei luultavasti jatka kasvua loppuun asti. Maanantaina tuo sitten selviää....
Käskettiin välttää liikuntaa viikonloppuna, koska muniksia on noin paljon. Rauhallisesti vaan, niin kaikki menee ok.... Katsoivat myös varmuudeksi, että mulla ei ainakaan tällä hetkellä ole hyperiin viittaavia oireita. Toivottavasti ei tulekaan!
Tsemppiä kaikille! Mites muiden ultrat???
Jaa, sinä pääset tositoimiin jo maanantaina! Mitenkäs sulla piikittelyt on sujunu? Aika ison määrän oot saanu kasvatettua munakoriin tavaraa :) Toivotaan, että sieltä löytyy ne valioyksilöt, jotka saat mukaasi sit kans ens viikolla " salamatkustajiksi" . Onko sulla keskiviikolle suunniteltu siirto?
Monesko hoito tää sulle on?
nimi kesto lääke ultrat punktio siirto tulos
satu-marja pitkäIVF Gonal 8.3.+10.3.
anniwilma pitkäICSI Gonal 7.3.+10.3.
caro78 lyhytIVF Menopur 9.3.
oliveriina pitkäIVF Puregon 7.3.+9.3. 13.3.
ippu67 lyhytIVF Gonal 10.3.+13.3.
Kehittelin tällasen taulukon, oisko helppo seurata toistemme aikatauluja näin??
Täällä ei edelleenkään mitään oireita piikeistä. Ei edes punotusta tai kutinaa piikityskohdissa...Tämäpä merkillistä?? Alkaa hiipiä mieleen taas, että ei taida tälläkään kertaa tapahtua mitään. Mitäs sitten tehdään, jos minuun ei mitkään rohdot auta...hui! Aika matalilla annoksillahan tässä on kyllä yritetty, mutta en tiedä, että miksi ei koiteta isommilla...varmaan tuo pco syynä. On tää merkillistä, mutta on tässä vielä piikitettävää jäljellä ennen ekaa ultraa. Peukkuja vaan pystyy ;)
C