Ihmettelettekö koskaan, että miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä?
Joskus tuntuu niin käsittämättömältä, että kouluja käyneet ihmiset väittävät/uskovat todeksi jotain ihan puutaheinää esim sairauksista tai arkipäivän ilmiöistä. Oletko törmännyt tällaiseen? Kerro esimerkkejä.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Olen! Samaa tekee ihan lääkäritkin. Mutta taitavat saada liksaa lääkefirmoilta. Esim lihavuuden aiheuttamiin tauteihin määrätään lääkkeitä. Tämä jos jokin on mielestäni tyhmyyttä.
Tämä on juuri yksi tietämättömyyden ilmenemismuoto... Nykyäänhän apteekit myyvät sitä lääkettä, mikä on halvinta. Ei lääkäri ole enää aikoihin määrännyt jonkun tietyn lääketehtaan lääkettä.
... ja ihan hyvä juttu sekin on, että lääkärit määräävät lääkkeitä lihavuuden aiheuttamiin tauteihin, jos potilas ei saa laihdutettua.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091718669869_uu.shtml Googleta lääkärin provisiopalkkio, niin kyllä niitä eteen sieltä tulee, sinä tietämätön.
no voi huoh... jos yksi lääkäri toimii epäeettisesti, niin kaikki toimivat epäeettisesti, niinkö?
Uutisessa ei yksikään lääkäri toiminut epäeettisesti, vaan epäeettisen työtarjouksen oli tehnyt yrittäjä, jolla ei ollut minkäänlaista lääketieteellista taustaa. Firmansa kaatui ilmeisesti, ennenkuin alkoikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Olen! Samaa tekee ihan lääkäritkin. Mutta taitavat saada liksaa lääkefirmoilta. Esim lihavuuden aiheuttamiin tauteihin määrätään lääkkeitä. Tämä jos jokin on mielestäni tyhmyyttä.
Tämä on juuri yksi tietämättömyyden ilmenemismuoto... Nykyäänhän apteekit myyvät sitä lääkettä, mikä on halvinta. Ei lääkäri ole enää aikoihin määrännyt jonkun tietyn lääketehtaan lääkettä.
... ja ihan hyvä juttu sekin on, että lääkärit määräävät lääkkeitä lihavuuden aiheuttamiin tauteihin, jos potilas ei saa laihdutettua.
No lähinnä tarkoitin että annetaan lääkettä vaivaan kuin vaivaan, vaikka pitäisi tehdä elintapamuutos tms. Monella on ns liikalääkitys päällä. Antibiootteja annetaan helposti ja osa niitä popsii pienenkiin vaivaan.
Silti tulit vetäneesi vähän mutkia suoriksi. Tottakai jokainen (ainakin melkein jokainen) ylipainoinen tietää, että hänen pitäisi tehdä elintapamuutos, mutta eivät kaikki siihen kykene.
Hä? Vastaa nyt et ootko lihava ku aloit inttää tästä? Anteeksi jos loukkasin. Voin olla hiljaakin aiheesta, ei haittaa mun iltaa! :D Mun mielipide vaan. Ei joka vaivaan lääkkeitä, kiitos. Kun omaa hoitoa. Vakavemmat sairaudet asia ihan erikseen.
En ole lihava. Olen tehnyt elämäntaparemontin, ja tiedän miten vaikeaa se on. Kaikki eivät siihen todellakaan kykene, ja siksi on hyvä että lääkärit määräävät lääkkeitä. Eivät lääkärit ole tyhmiä. Käypä hoito -suositukset eivät ole mitään mielipidejuttuja. Lääkäri toimii niiden mukaan.
Kyllä itse omaa mielipidettä käytän! Todellakin! Mun keho ja en mitä vaan lääkettä söisi sokeesti. Eikä oikeesti ees oo tarvinnu. Jos esim selkä särkee, niin jumppaan sitä -> En syö siihen särkylääkkeitä. Ja jos pää särkee, niin juon vettä, koska yleensä se on nestevajauksen eka oire. Mutta hei, syökää muut niin paljon lääkkeitä ku haluutte. Oikeesti. Et älkää ny päälle käykö, saatana :D
Jos sulla on kunnon migreeni, niin siinäpähän sitten juot vettä ihan rauhassa.
Mulla on itseasiassa migreeniä ja silloin makaan pimeessä huoneessa. Pari kertaa oon kipupiikilläkin käynyt. Noin kaksi kertaa elämässäni. Mutta olikin puhetta lääkeitten popsimisessa. Ja kerro miten voin ehkäistä migreeniä? Kun oli puhetta esim lihavuuden aiheuttamista sairauksista kumminkin. Ja tottakai on sairauksia, johon ei voi muuta tehdä kuin syödä lääkkeitä, esim kilpirauhasen vajaatoiminta tms. En mä kaikkea lääkitystä tuomitse. Että mitä vielä keksit kysyä? :D
"Ihmettelettekö koskaan, että miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä?"
En - enää.
Koira voi päästä veren makuun. Sitten se himoitsee tuoretta verta ihan kaikesta, omistajasta ja etenkin naapureista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091718669869_uu.shtml Googleta lääkärin provisiopalkkio, niin kyllä niitä eteen sieltä tulee, sinä tietämätön.
no voi huoh... jos yksi lääkäri toimii epäeettisesti, niin kaikki toimivat epäeettisesti, niinkö?
Uutisessa ei yksikään lääkäri toiminut epäeettisesti, vaan epäeettisen työtarjouksen oli tehnyt yrittäjä, jolla ei ollut minkäänlaista lääketieteellista taustaa. Firmansa kaatui ilmeisesti, ennenkuin alkoikaan.
No googleta hejj vaa lissää. Kyl sielt jtn tulee vastaan varmasti :)
En käsitä sitä, miten joku sivistynyt ja koulutettu ihminen uskoo evoluutioon.
En ymmärrä miksi raskaana olevat ajattelevat voivansa syödä kahden edestä. (Nyt alkaa varmaan sota täällä! Mutta saadaan ainakin keskustelua!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahan muodosta voi päätellä kumpaa sukupuolta lapsi on. Monet ihan kirkkain silmin väittävät että tuolla arvelulla on jonkun sortin tieteellistä perää.
Jotkut uskovat siihen, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, joten silloin ei sanottaisi "kumpaa".
Ei se ole uskon kysymys, sukupuolia on todellakin enemmän kuin kaksi, ja sen voi sulle jokainen vähänkään asiaa tutkinut ihminen todistaa.
Ja tää toinen läskivihaaja: Jos laihduttaminen on vaikeaa, niin luuletko että se hoitamaton sairaus jotenkin edesauttaa ja helpottaa laihtumista? Jos kyse on vaikka nivelongelmista tms?
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Ei ole minun tehtäväni todistaa sinun väitteitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahan muodosta voi päätellä kumpaa sukupuolta lapsi on. Monet ihan kirkkain silmin väittävät että tuolla arvelulla on jonkun sortin tieteellistä perää.
Jotkut uskovat siihen, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi, joten silloin ei sanottaisi "kumpaa".
Ei se ole uskon kysymys, sukupuolia on todellakin enemmän kuin kaksi, ja sen voi sulle jokainen vähänkään asiaa tutkinut ihminen todistaa.
Ja tää toinen läskivihaaja: Jos laihduttaminen on vaikeaa, niin luuletko että se hoitamaton sairaus jotenkin edesauttaa ja helpottaa laihtumista? Jos kyse on vaikka nivelongelmista tms?
En todellakaan ole läskivihaaja! Mutta ihmiset on aika tietämättömiä näemmä siitä että ylipaino tuo sairausksia ja kommentoin vaan sitä että hölmöä että niihin vaivoihin syödään lääkkeitä eikä tehdä muuta. Että miksi niitä nivelongelmia on? Ehkä siksi että on ylipainoa rutkasti! Tai sitten muun takia. Jokainen miettikööt sitä. Ja voihan laihduttaa iha ruokavaliolla. Nivelongelmiin hyvä liikuntamuoto on kuulemma uinti. Älkää menkö sieltä missä aita on matalin vaan pitäkää itsestänne huolta, koska kukaan muu ei sitä tee! Miksi se on niin vaikeaa ymmärtää mitä koitan tarkoittaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Ei ole minun tehtäväni todistaa sinun väitteitäsi.
Mene lääkäriin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama urbaanilegenda, että karvat vahvistuu, kun niitä sheivaa. Sheivaus vaan tekee karvan päästä eri muotoisen, kun se halkaisee sen. Tuntuu vahvemmalta ja kovemmalta. Luonnollisesti kasvavan karvan pää on ohut ja terävä -> pehmeä. Jos epiloi, niin karva kasvaa pehmeänä ulos, juuri siksi tulee sisäänpäin kasvaneita karvoja.
Toinen syy tälle harhaluulolle on se, että sheivaus aloitetaan kun ollaan vielä kehitysvaiheessa -> hormonit vahvistelee karvoja vielä pitkälle parikymppiseksi asti.
En halua väittää vastaan, koska käsitykseni tästä asiasta on sama kuin sinulla, mutta satutko sinä tietämään, että miksi esim käsivarren karvat kasvavat vain senmittaisiksi kuin kasvavat sheivauksen jälkeen, kun taas hiukset eivät jää lyhyiksi? Missä se data sijaitsee? (tai sattuuko joku muu tietämään... sori että kysyn ohi aiheen)
"Data" oli varmaan ihan oikeansuuntainen veikkaus. Geneettisesti säädeltyä on hiusten ja karvojen pituus, paksuus ja väri. Käsittääkseni aika monimutkaisia toimintoja.
Karvat on biologisesti mielenkiintoisia, tiesittekö että nisäkkäitä ei itse asiassa yhdistä se, että kaikilla olisi nisät, vaan että kaikilla on karvoja, jopa valailla :)
Jotain geenitoimintaa ja niiden säätelyä karvojen pituus on. Naisellahan ei "karvaisuus" usein johdu mistään liiasta mieshormonista, vaan karvatupen herkkyydestä aivan normaalille määrälle hormoneja. Hormonihoidolla voidaan saada kuitenkin vaikka parta kasvamaan.
Noh, en oikein vastannut kysymykseen vaan hölisin omiani :)...
Sitä ihmisdataahan se on, DNA:ssa se karvojen yksilöllisen ja heimollisen kasvun salaisuus piilee. Jäävät ne hiuksetkin siihen ikiomaan maksimipituuteensa, siksi esimerkiksi on olemassa 70-luvulta tuttuja palloafroja, jotka vain eivät kasva pitemmiksi itkemälläkään, ja toisilla taas afroa riittää pitkäksi letiksi.
Kiitos hyvän ketjun pilaamisesta läskijankkauksella >:/
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä.
Onneksi olen ammatiltani opettaja. Saan palkkaa siitä, että korjaan ihmisten vääriä käsityksiä.
Opettajien piireissä olen eniten tätä tyhmyyttä tavannut.
esim. ei tiedetä hailin ja kilohailin eroa, pakastetaan riista karvoinen tai höyhenineen päivineen yms. jotakin mainitakseni. Kolmannen luokan matematiikan kokeissa oli oikein laskettuja laskuja pantu vääräksi(onneksi korjasi, kun huomautettiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä.
Onneksi olen ammatiltani opettaja. Saan palkkaa siitä, että korjaan ihmisten vääriä käsityksiä.
Miten jaksat sitä kun jollekin ei mene tieto jakeluun, vaan joku haluaa pitää kiinni vanhoista uskomuksista?
Minulla on ns. lehmän hermot, joten en kimmastu tuollaisesta. Tiedän, että virheellisten käsitysten muuttaminen on paljon, paljon vaikeampaa kuin uusien käsitysten muodostaminen. Minusta on mielenkiintoista miettiä, mikä saa jonkun tietyn oppilaan ymmärtämään asian väärin, ja kun osaa selittää tai argumentoida asian juuri sopivasti, sitä seuraava oppilaan oivallus on TODELLA palkitseva.
Kun mikään ei tunnu auttavan, lohduttaudun ajatuksella, että opettajan sanomiset voivat vaikuttaa vielä vuosien päästäkin, kunhan ovat saaneet hautua oppilaan mielessä. Ihminen ei ole aina valmis muuttamaan tietorakenteitaan, kun uutta tietoa tarjotaan, vaan muutos tapahtuu joskus myöhemmin.
taidat olla tekemisissä nuorten tai nuorehkojen ihmisten kanssa, kun olet noin toiveikas ;)). Vanhojen ihmisen kohdalla väärät uskomukset ovat joskus niin sitkeässä, että siinä olisi töitä, jos ne haluaisi korjata.
Olen huomannut saman. Vanhan jääräpään uskomuksia on vaikeinta muuttaa. Niille voi laittaa vaikka mitä tietoa nenän eteen ja pyytää lukemaan sen itse. Ei kyllä minä tiedän, tottakai tiedät saatanan muumio. No joo ei saisi suuttua eikä nimitellä mutta hermoille käy kun tieto ei sovi mailmankuvaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvän ketjun pilaamisesta läskijankkauksella >:/
Juu, ei ollu oma tarkotus. Vaan ohimennen piti mainita koko ajan lisääntyvästä lääkkeitten popsinnasta. Toivottavasti loppui nyt! Mutta hei, täällähän on vauvafoorumi täynnä hyviä ketjuja ;) Eilen ekan kerran tulin kattelee tänne ja kyllä. Viihdearvo on huipussaan! Parempi ku feissarimokat! :D
Rokotevastaiset ihmiset esimerkiksi. Lähteenä annetaan esim. magneettimedian tai rokotusinfon sivuilta löytyvää "faktaa" ilman minkäänlaista lähdekriittisyyttä. Vaikea ymmärtää miten jotkut uskovat kaiken mitä netissä sanotaan, vaikka tosiasiassa nettiin voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Tieteellisiä tutkimuksia siteerataan vaikka taustalla olisi 30 luotettavaa tutkimusta jotka todistavat huuhaatutkimuksen tuloksen vääräksi, tai koko tutkimuksen virheelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen uskovainen herättää minussa kysymyksen siitä, mitä hän on mahtanut aivoillaan tehdä, kun on päätynyt tuohon lopputulokseen.
Uskova ei sinänsä väitä yleensä tietävänsä, vaan vain uskovansa. Okei, joku/jotkut voivat kyllä väittääkin, mutta pääasiassa uskonasiat on _uskon_asioita, eli lähtökohtaisesti niistä voi olla eri mieltä.
Lainaan erästä tähtitieteilijää, joka istui TV-studiossa erään uskonnollisen puolueen nykyisen puheenjohtajan, silloisen kansanedustajan kanssa. Puoluepomo yritti kiemurrella irti juontajan kysymyksestä siitä, pitäisikö kouluissa opettaa maailman olevan 6000 vuotta vanha. Lopulta tähtiveikko sanoi: "Kansanedustajalla on oikeus uskoa, mutta hänellä on myös velvollisuus tietää." Juttuvartti loppui armeliaasti siihen ja seurasi täyteohjelmaa.
Minulle on ihan sama, sanooko uskovainen tietävänsä vai uskovansa.
Sinä kyllä itse osoitat tässä tietämättömyytesi. Päivi Räsänen ei edusta kaikkia uskovaisia, vaan kuuluu herätysliikkeeseen ja tulkitsee Raamattua omasta konservatiivisesta näkökulmastaan. Kaikki uskovaiset eivät todellakaan ajattele, että Raamattua tulisi tulkita kirjaimellisesti, tai että koulussa pitäisi opettaa, että maailma luotiin seitsemässä päivässä ja evoluutioteoria on valhetta. On täysin mahdollista uskoa Jumalaan ja tieteeseen yhtä aikaa. Esko Valtaojakin varmasti ymmärtää tämän, joten on varsin typerää argumentoida tällä esimerkillä. Sivuhuomautuksena sanottakoon, että Valtaojan asema yleisenä totuudenkertojana ihmetyttää minua. Ikään kuin tähtitieteilijä olisi pätevin henkilö kommentoimaan esim. yhteiskunnallisia ja filosofisia aiheita. T. Ateisti
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hilmamma kirjoitti:
No lähinnä tarkoitin että annetaan lääkettä vaivaan kuin vaivaan, vaikka pitäisi tehdä elintapamuutos tms. Monella on ns liikalääkitys päällä. Antibiootteja annetaan helposti ja osa niitä popsii pienenkiin vaivaan.
Silti tulit vetäneesi vähän mutkia suoriksi. Tottakai jokainen (ainakin melkein jokainen) ylipainoinen tietää, että hänen pitäisi tehdä elintapamuutos, mutta eivät kaikki siihen kykene.
Hä? Vastaa nyt et ootko lihava ku aloit inttää tästä? Anteeksi jos loukkasin. Voin olla hiljaakin aiheesta, ei haittaa mun iltaa! :D Mun mielipide vaan. Ei joka vaivaan lääkkeitä, kiitos. Kun omaa hoitoa. Vakavemmat sairaudet asia ihan erikseen.
En ole lihava. Olen tehnyt elämäntaparemontin, ja tiedän miten vaikeaa se on. Kaikki eivät siihen todellakaan kykene, ja siksi on hyvä että lääkärit määräävät lääkkeitä. Eivät lääkärit ole tyhmiä. Käypä hoito -suositukset eivät ole mitään mielipidejuttuja. Lääkäri toimii niiden mukaan.
Kyllä itse omaa mielipidettä käytän! Todellakin! Mun keho ja en mitä vaan lääkettä söisi sokeesti. Eikä oikeesti ees oo tarvinnu. Jos esim selkä särkee, niin jumppaan sitä -> En syö siihen särkylääkkeitä. Ja jos pää särkee, niin juon vettä, koska yleensä se on nestevajauksen eka oire. Mutta hei, syökää muut niin paljon lääkkeitä ku haluutte. Oikeesti. Et älkää ny päälle käykö, saatana :D
Jos sulla on kunnon migreeni, niin siinäpähän sitten juot vettä ihan rauhassa.
Mulla on itseasiassa migreeniä ja silloin makaan pimeessä huoneessa. Pari kertaa oon kipupiikilläkin käynyt. Noin kaksi kertaa elämässäni. Mutta olikin puhetta lääkeitten popsimisessa. Ja kerro miten voin ehkäistä migreeniä? Kun oli puhetta esim lihavuuden aiheuttamista sairauksista kumminkin. Ja tottakai on sairauksia, johon ei voi muuta tehdä kuin syödä lääkkeitä, esim kilpirauhasen vajaatoiminta tms. En mä kaikkea lääkitystä tuomitse. Että mitä vielä keksit kysyä? :D
Minusta on hölmöä nimittää lääkkeidenkäyttöä popsimiseksi. Eivät ihmiset, jotka käyttävät lääkettä päänsärkyyn, popsi lääkkeitä.... tai jos popsivat, niin joutuvat kyllä mahahuuhteluun tai jotain muuta vakavaa seuraa moisesta popsimisesta. Sitä paitsi se kipupiikkikin on lääkkeen käyttöä. Onko se jotenkin hyväksyttävämpää, kun se ei ole suun kautta otettu?
Koska olen sanonut että kaikki? :D Mutta varmasti enemmän kuin yksi!