Ihmettelettekö koskaan, että miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä?
Joskus tuntuu niin käsittämättömältä, että kouluja käyneet ihmiset väittävät/uskovat todeksi jotain ihan puutaheinää esim sairauksista tai arkipäivän ilmiöistä. Oletko törmännyt tällaiseen? Kerro esimerkkejä.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeustieteen tohtoriksi väitellyt mies uskoo pystyvänsä vakuuttamaan muut että, ilman koulutusta voi olla pätevä lääkäri.Ihan psykoa!
No tuolle tohtorillehan maksetaan tuosta. Toki hän silloin tekee palkkansa eteen työtä. Tässä tapauksessa se työ on saada muut siitä vakuutettua.
No, täällä menolla kyllä hänenkin kohdelle osuus joskus "lääkäri" joka on niin pätevä - ilman asianmukaista koulutusta - että jättää asiaankuuluvat tutkimukset tekemättä, määrää kenties oireita vahvistavan lääkityksen ja lähettää pitkäaikaishoitoon.Kuolemaan.Elämä on...tai sitten ei.Hänellä kun on varmaan fyrkkaa ostaa hoito ihan oikealta lääkäriltä.
se, kun hissin ulkopuolella on ne kaksi nappia eli nuoli ylös ja nuoli alas. Sitten joku on varma että jos hissi on ylemmässä kerroksessa pitää painaa nuolta alaspäin, että hissi osaa tulla hakemaan... vastaavasti pohjakerrokseen pysähtynyt hissi ei löydä luoksesi kolmanteen kerrokseen jos et paina ylös osoittavaa nuolipainiketta. Näillä on varmaan joku lapsen logiikalla aikoinaan muodostettu käsitys joka on vaan jäänyt... 😊
Vierailija kirjoitti:
se, kun hissin ulkopuolella on ne kaksi nappia eli nuoli ylös ja nuoli alas. Sitten joku on varma että jos hissi on ylemmässä kerroksessa pitää painaa nuolta alaspäin, että hissi osaa tulla hakemaan... vastaavasti pohjakerrokseen pysähtynyt hissi ei löydä luoksesi kolmanteen kerrokseen jos et paina ylös osoittavaa nuolipainiketta. Näillä on varmaan joku lapsen logiikalla aikoinaan muodostettu käsitys joka on vaan jäänyt... 😊
Itse kerran olin samanlaisessa tilanteessa. Käytävässä on kaksi hissiä joilla yhteiset nappulat. Hissin oli varannut n. 30-vuotias nainen. Painoi nappulaa jossa nuoli on alas päin. Minä taas nappulaa jossa nuoli ylöspäin. Minun tilaamani hissi tuli ensin. Menin hissiin ensin ja nainen tietenkin perässä. Sanoin että tämä hissi menee ylöspäin, johon nainen että niin pitääkin. En malttanut olla kysymättä että miksi painoit sitten nuolta alaspäin. Nainen vastasi että tilasi hissin ylhäältä. Sanoin siihen että eikös se ole aivan sama mistä hissi tulee, se on tärkeintä mihin olet menossa. Vastaukseksi oli tyhjä katse, niinkuin öö aapisen laidalla.
Että tällaisia aivopieruja on väestössä. En ihmettele yhtään että ei ihmiskunta ole Marsissa vielä käynyt. Ei riitä äly.
Ihmiset, joille ei ole koskaan tullut sanomalehteä eivätkä myöskään lue niitä kirjastossa tms. Sanovat, että katselevat uutiset telkkarista: kyllä he uutiset tietävät.
Mitäpä muuta heiltä voi odottaa? Uutiset = asiat, mitkä uutistoimittaja on kaikista maailman asioista poiminut kerrottavaksi telkkarissa.
Eiväthän nämä sanomalehtipaitsiossa olevat voi edes tietää, että lehdissä on erilaisia juttuja kulttuurista tieteeseen monilla eri osa-alueilla. Sitten kun heille puhuu asiasta, joka on ollut lehdissä framilla jo 20 vuotta, mutta ei telkkarissa, he ovat aivan öönä ja olisi kuin yrittäisi jutella natsi-Saksasta 2-vuotiaan kanssa. Ei tietoo..
Ne ihmiset, jotka luulee kaiken tiedon löytyvän netistä. Ilmeisesti heillä ei ole mitään tietoa maailmassa olevan tiedon määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeustieteen tohtoriksi väitellyt mies uskoo pystyvänsä vakuuttamaan muut että, ilman koulutusta voi olla pätevä lääkäri.Ihan psykoa!
No tuolle tohtorillehan maksetaan tuosta. Toki hän silloin tekee palkkansa eteen työtä. Tässä tapauksessa se työ on saada muut siitä vakuutettua.
No, täällä menolla kyllä hänenkin kohdelle osuus joskus "lääkäri" joka on niin pätevä - ilman asianmukaista koulutusta - että jättää asiaankuuluvat tutkimukset tekemättä, määrää kenties oireita vahvistavan lääkityksen ja lähettää pitkäaikaishoitoon.Kuolemaan.Elämä on...tai sitten ei.Hänellä kun on varmaan fyrkkaa ostaa hoito ihan oikealta lääkäriltä.
Tässähän on kyse siitä, että puolustusasianajaja puolustaa asiakastaan rikosoikeudenkäynnissä. Toki silloin pyritään esittämään asiakkaan toiminta mahdollisimman myönteisessä valossa. Muustahan siinä ei ole kysymys. Ellei asianajaja noin toimisi, hoitaisi hän tehtävänsä huonosti. Kenenkään tietämättömyydestä siinä ei ole kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerran olin samanlaisessa tilanteessa. Käytävässä on kaksi hissiä joilla yhteiset nappulat. Hissin oli varannut n. 30-vuotias nainen. Painoi nappulaa jossa nuoli on alas päin. Minä taas nappulaa jossa nuoli ylöspäin. Minun tilaamani hissi tuli ensin. Menin hissiin ensin ja nainen tietenkin perässä. Sanoin että tämä hissi menee ylöspäin, johon nainen että niin pitääkin. En malttanut olla kysymättä että miksi painoit sitten nuolta alaspäin. Nainen vastasi että tilasi hissin ylhäältä. Sanoin siihen että eikös se ole aivan sama mistä hissi tulee, se on tärkeintä mihin olet menossa. Vastaukseksi oli tyhjä katse, niinkuin öö aapisen laidalla.
Että tällaisia aivopieruja on väestössä. En ihmettele yhtään että ei ihmiskunta ole Marsissa vielä käynyt. Ei riitä äly.
Voi tuota sinun omahyväisyyttä katsella myös toisella tapaa - usein ne luovimmat ja kekseliäimmät ovat näitä, jotka ajattelevat liian mutkikkaasti niin kuin tämä sinun tyhjäkatseinen nainen. Hänhän ajatteli hissinkin puolesta. Tällainen out-of-the-boxismi ja väärinkäsitykset saattavat luoda oivalluksia, mutta tyhmyydesta tai älykkyydestä se ei oikeastaan kerro mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pahimpia tietämättömyyden ilmenemismuotoja on vasemmistolainen talouskäsitys. Ikinä ei ole toiminut, mutta miljoonat uskovat. Mukavampaa kuin realismi.
Niin ja kapitalismi "toimii" siten että voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tuota sinun omahyväisyyttä katsella myös toisella tapaa - usein ne luovimmat ja kekseliäimmät ovat näitä, jotka ajattelevat liian mutkikkaasti niin kuin tämä sinun tyhjäkatseinen nainen. Hänhän ajatteli hissinkin puolesta. Tällainen out-of-the-boxismi ja väärinkäsitykset saattavat luoda oivalluksia, mutta tyhmyydesta tai älykkyydestä se ei oikeastaan kerro mitään.
Ehkä hän tosiaan oivalsi että painikkeella ilmaistaan se mihin suuntaan ollaan menossa. Tai sitten ei. Todennäköisesti ei :D
En epäile etteikö näin olisi tapahtunut, mutta on juuri yhdenlainen tietämättömyyden laji olettaa näiden tapahtumien välille syy-seuraussuhde. Inhimillistä se on kyllä.