Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelettekö koskaan, että miten ihmiset voivat olla niin tietämättömiä?

Vierailija
11.01.2016 |

Joskus tuntuu niin käsittämättömältä, että kouluja käyneet ihmiset väittävät/uskovat todeksi jotain ihan puutaheinää esim sairauksista tai arkipäivän ilmiöistä. Oletko törmännyt tällaiseen? Kerro esimerkkejä.

Kommentit (250)

Vierailija
21/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni väitti kiven kovaan että viski puhdistaa vatsaa ja elimistöä. Sen takia (muka) sitä sitten piti juoda joka ikinen viikonloppu...

Vierailija
22/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Olen! Samaa tekee ihan lääkäritkin. Mutta taitavat saada liksaa lääkefirmoilta. Esim lihavuuden aiheuttamiin tauteihin määrätään lääkkeitä. Tämä jos jokin on mielestäni tyhmyyttä. 

Tämä on juuri yksi tietämättömyyden ilmenemismuoto... Nykyäänhän apteekit myyvät sitä lääkettä, mikä on halvinta. Ei lääkäri ole enää aikoihin määrännyt jonkun tietyn lääketehtaan lääkettä.

... ja ihan hyvä juttu sekin on, että lääkärit määräävät lääkkeitä lihavuuden aiheuttamiin tauteihin, jos potilas ei saa laihdutettua.

No lähinnä tarkoitin että annetaan lääkettä vaivaan kuin vaivaan, vaikka pitäisi tehdä elintapamuutos tms. Monella on ns liikalääkitys päällä. Antibiootteja annetaan helposti ja osa niitä popsii pienenkiin vaivaan. 

Silti tulit vetäneesi vähän mutkia suoriksi. Tottakai jokainen (ainakin melkein jokainen) ylipainoinen tietää, että hänen pitäisi tehdä elintapamuutos, mutta eivät kaikki siihen kykene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ottaa kupoliin joidenkin ihmisten suhtautuminen, niinkuin heidän mielipiteillään olisi jotenkin merkitystä. Ajatus menee tyyliin "Kyllähän minä olen jotain lukenut, että kaikki tiedemiehet ovat sitä mieltä, että maa kiertää aurinkoa, mutta kyllä se minun mielestäni menee niin, että aurinko kiertää maata". Perkele, ei sun mielipiteillä ole mitään merkitystä asian paikkaansapitävyydelle.

Vierailija
24/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni väitti kiven kovaan että viski puhdistaa vatsaa ja elimistöä. Sen takia (muka) sitä sitten piti juoda joka ikinen viikonloppu...

Niin, ja flunssan ja mahataudin välttääkseen kannattaa juoda konjakkia tai väkeviä...

Vierailija
25/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyllä. Esim. jos ei ymmärretä rokotteen toimintaperiaatetta. (Luullaan, että se on kuin jokin tehokas, pitkäaikainen lääke, joka myrkyttää taudin elimistöstä vuosikausiksi.)

Ja sitten sellainen, että sukupuolen perusteella heittäydytään avuttomaksi. "Hih, enhän mä mistään lampun vaihtamisesta ymmärrä kun oon nainen!". Tai vastaavasti miessukupuoli tekee kyvyttömäksi pyykinpesussa. Kyllä mäkin oon osittain stereotyyppinen, siis että varmasti miehet keskimäärin osaa ne kliseisen miehiset asiat paremmin kuin minä, mutta mä esim. pyrin kuitenkin ymmärtämään omasta autostani asiat sitä mukaa kun sellaisia vastaan tulee enkä ajattele, että "hih ei mun tarvi, mä oon nainen".

Vierailija
26/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ottaa kupoliin joidenkin ihmisten suhtautuminen, niinkuin heidän mielipiteillään olisi jotenkin merkitystä. Ajatus menee tyyliin "Kyllähän minä olen jotain lukenut, että kaikki tiedemiehet ovat sitä mieltä, että maa kiertää aurinkoa, mutta kyllä se minun mielestäni menee niin, että aurinko kiertää maata". Perkele, ei sun mielipiteillä ole mitään merkitystä asian paikkaansapitävyydelle.

Niin, ja kun minun serkkuni ei sairastunut keuhkosyöpään vaikka tupakoi, niin tupakka ei aiheuta keuhkosyöpää.

Vierailija
27/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on sitkeä uskomus, että pahaolo kirjoitetaan yhteen.

Ihanko totta, kamalaatietämättömyyttä!

Juuriniin.

Ihan on pääkipeä kun tuollaista miettii.

Vierailija
28/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni aikuinen uskoo siihen, että hiukset kasvavat paremmin, kun niitä leikkaa. Toisilla ilmeisesti päänahka saa tiedon siitä, mitä latvoissa tapahtuu...

Vierailija
29/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeopatia. Aivan käsittämätöntä, että joku voi sitä pitää jonain vaihtoehtoisena hoitona jos on yhtään selvillä mihin sen väitetään perustuvan.

Vierailija
30/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen uskovainen herättää minussa kysymyksen siitä, mitä hän on mahtanut aivoillaan tehdä, kun on päätynyt tuohon lopputulokseen.

Eipä mainittavampaa älykkyyttä löydy väitteistäsikään. Ihanko itse kekkasit, vai kertoiko mutsis;)

Vierailija
31/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kyllä. Esim. jos ei ymmärretä rokotteen toimintaperiaatetta. (Luullaan, että se on kuin jokin tehokas, pitkäaikainen lääke, joka myrkyttää taudin elimistöstä vuosikausiksi.)

jotkut mummot ja papat eivät uskalla ottaa influenssarokotetta, kun siitä saa influenssan, kun Hilman naapurikin oli saanut...

32/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Olen! Samaa tekee ihan lääkäritkin. Mutta taitavat saada liksaa lääkefirmoilta. Esim lihavuuden aiheuttamiin tauteihin määrätään lääkkeitä. Tämä jos jokin on mielestäni tyhmyyttä. 

Tämä on juuri yksi tietämättömyyden ilmenemismuoto... Nykyäänhän apteekit myyvät sitä lääkettä, mikä on halvinta. Ei lääkäri ole enää aikoihin määrännyt jonkun tietyn lääketehtaan lääkettä.

... ja ihan hyvä juttu sekin on, että lääkärit määräävät lääkkeitä lihavuuden aiheuttamiin tauteihin, jos potilas ei saa laihdutettua.

No lähinnä tarkoitin että annetaan lääkettä vaivaan kuin vaivaan, vaikka pitäisi tehdä elintapamuutos tms. Monella on ns liikalääkitys päällä. Antibiootteja annetaan helposti ja osa niitä popsii pienenkiin vaivaan. 

Silti tulit vetäneesi vähän mutkia suoriksi. Tottakai jokainen (ainakin melkein jokainen) ylipainoinen tietää, että hänen pitäisi tehdä elintapamuutos, mutta eivät kaikki siihen kykene.

Hä? Vastaa nyt et ootko lihava ku aloit inttää tästä? Anteeksi jos loukkasin. Voin olla hiljaakin aiheesta, ei haittaa mun iltaa! :D Mun mielipide vaan. Ei joka vaivaan lääkkeitä, kiitos. Kun omaa hoitoa. Vakavemmat sairaudet asia ihan erikseen. 

Vierailija
33/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholin käyttö vähensi hieman flunssaan sairastumisen riskiä. Tosin jatkuva viskin juominen taitaa kyllä aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen... :D

Vierailija
34/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni aikuinen uskoo siihen, että hiukset kasvavat paremmin, kun niitä leikkaa. Toisilla ilmeisesti päänahka saa tiedon siitä, mitä latvoissa tapahtuu...

ja iho voi automaattisesti hyvin ja on heleä, kun juo päivässä kolme litraa vettä.

Vierailija
35/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin tutkimuksen mukaan alkoholin käyttö vähensi hieman flunssaan sairastumisen riskiä. Tosin jatkuva viskin juominen taitaa kyllä aiheuttaa päinvastaisen vaikutuksen... :D

nämä konjakin nauttijat tuntuvat joskus käyttävän tuota tutkimusta tekosyynä vähän runsaimmillekin hörpyille ;)

Vierailija
36/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen uskovainen herättää minussa kysymyksen siitä, mitä hän on mahtanut aivoillaan tehdä, kun on päätynyt tuohon lopputulokseen.

Uskova ei sinänsä väitä yleensä tietävänsä, vaan vain uskovansa. Okei, joku/jotkut voivat kyllä väittääkin, mutta pääasiassa uskonasiat on _uskon_asioita, eli lähtökohtaisesti niistä voi olla eri mieltä.

Lainaan erästä tähtitieteilijää, joka istui TV-studiossa erään uskonnollisen puolueen nykyisen puheenjohtajan, silloisen kansanedustajan kanssa. Puoluepomo yritti kiemurrella irti juontajan kysymyksestä siitä, pitäisikö kouluissa opettaa maailman olevan 6000 vuotta vanha. Lopulta tähtiveikko sanoi: "Kansanedustajalla on oikeus uskoa, mutta hänellä on myös velvollisuus tietää." Juttuvartti loppui armeliaasti siihen ja seurasi täyteohjelmaa.

Minulle on ihan sama, sanooko uskovainen tietävänsä vai uskovansa.

Vierailija
37/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Hä? Vastaa nyt et ootko lihava ku aloit inttää tästä? Anteeksi jos loukkasin. Voin olla hiljaakin aiheesta, ei haittaa mun iltaa! :D Mun mielipide vaan. Ei joka vaivaan lääkkeitä, kiitos. Kun omaa hoitoa. Vakavemmat sairaudet asia ihan erikseen. 

Meinasitko, että lääkärit rupeaisi toteamaan "meillä ois tähän lääke, mutta en mä sulle sitä anna"? Ja sitten kaivaisi jotain jumppaohjeita ja käskisi tulla uudestaan puolen vuoden päästä, jos oireet jatkuu?

Vierailija
38/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hilmamma kirjoitti:

En ole lihava. Olen tehnyt elämäntaparemontin, ja tiedän miten vaikeaa se on. Kaikki eivät siihen todellakaan kykene, ja siksi on hyvä että lääkärit määräävät lääkkeitä. Eivät lääkärit ole tyhmiä. Käypä hoito -suositukset eivät ole mitään mielipidejuttuja. Lääkäri toimii niiden mukaan.

Vierailija
39/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sama urbaanilegenda, että karvat vahvistuu, kun niitä sheivaa. Sheivaus vaan tekee karvan päästä eri muotoisen, kun se halkaisee sen. Tuntuu vahvemmalta ja kovemmalta. Luonnollisesti kasvavan karvan pää on ohut ja terävä -> pehmeä. Jos epiloi, niin karva kasvaa pehmeänä ulos, juuri siksi tulee sisäänpäin kasvaneita karvoja.

Toinen syy tälle harhaluulolle on se, että sheivaus aloitetaan kun ollaan vielä kehitysvaiheessa -> hormonit vahvistelee karvoja vielä pitkälle parikymppiseksi asti.

Vierailija
40/250 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kun minun serkkuni ei sairastunut keuhkosyöpään vaikka tupakoi, niin tupakka ei aiheuta keuhkosyöpää.

Mä tein tähän liittyen aloituksen vähän aikaa sitten http://www.vauva.fi/keskustelu/2473175/onko_niita_ihmisia_paljonkin_jot…

Joidenkin mielestä mä olin kovastikin väärillä raiteilla kun ihmettelin juuri tuon tyyppistä ymmärtämättömyyttä. Kuulemma aivan hyvin se yksittäinen jamppa voi olla oikeassa ja tutkimukset väärässä :D Noh, joku vaan halus trollata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi