Vierailija

Olisiko hyviä vinkkejä mistä pienituloinen perhe voi säästää? mistä te säästätte?

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Kaikki lähtökohtaisesti aina halvimman mukaan. Mitä tahansa tarvitsee, ensin katsotaan läpi nettikirppikset, sitten nettikaupat ja sitten vasta aletaan katsoa, mikä hinta asialla kaupassa on. Yleensä ei tarvitse koskaan kauppaan asti lähteäkään. 

Ruuista aina halvin merkki, kaikki mitä voi pakastaa pakasteeseen ja sieltä otetaan mitä tarvitaan, niin ruuan hävikki on käytännössä olematonta. Sillä ettei käytä alkoholia säästää myös.

Vierailija

Meillä sama kuin ylläolevalla. Lehtiä ei tilata enää, kirjastosta voi lainata tai käydä siellä lukemassa. Ei osteta alkoholia, ei tupakoida, ei juurikaan syödä makeisia eikä juoda virvokejuomia (lapsilla karkkipäivä, muuten emme osta karkkia). Näillä pääsee jo aika pitkälle. Vakuutusten kilpailutuksella säästimme viimeksi lähes 200€/vuosi, se hyöty tosin vähenee vuosi vuodelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtökohtaisesti aina halvimman mukaan. Mitä tahansa tarvitsee, ensin katsotaan läpi nettikirppikset, sitten nettikaupat ja sitten vasta aletaan katsoa, mikä hinta asialla kaupassa on. Yleensä ei tarvitse koskaan kauppaan asti lähteäkään. 

Ruuista aina halvin merkki, kaikki mitä voi pakastaa pakasteeseen ja sieltä otetaan mitä tarvitaan, niin ruuan hävikki on käytännössä olematonta. Sillä ettei käytä alkoholia säästää myös.

Kuulostaa kauhean ankealta elämältä.

p.örssi

Shoppailut kaupungilla voi unohtaa, samoin lomareissut ulkomaille. Itse tekemällä säästää. Vaikka olen pienituloinen, niin mistään ei ole kuitenkaan puutteita. Takka ja leivinuuni lämmittää talvisin, joten sähköäkin säästyy ☺

Vierailija

Ei alkoholia, tupakkaa ja autoa. Ruuat tehdään itse ja vaatteet ostetaan pitkälti kirppikseltä tai tarjouksesta. Meillä syödään monipuolisesti ja terveellisesti, koti on kaunis ja vaatteet siistit.

Vierailija

Ihmettelen näitä pienituloisia kun ovat valmiita vaikka miten surkeaan kituuttamiseen, mutta koskaan niille ei tule mieleen miettiä miten voisivat kasvattaa tulojaan, kouluttautua isopalkkaiseen työhön jne. Siksi he varmaan pysyvätkin ikänsä pienituloisina. Ei ole riittävästi ahkeruutta edes tilapäisesti jotta voisi saada suuremmat tulot.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä pienituloisia kun ovat valmiita vaikka miten surkeaan kituuttamiseen, mutta koskaan niille ei tule mieleen miettiä miten voisivat kasvattaa tulojaan, kouluttautua isopalkkaiseen työhön jne. Siksi he varmaan pysyvätkin ikänsä pienituloisina. Ei ole riittävästi ahkeruutta edes tilapäisesti jotta voisi saada suuremmat tulot.

Kuka tässä surkeudesta on puhunut? Ihan tyytyväinen pienipalkkainen olen. Sitten tiedän näitä, joilla kuukausitulot ovat todella kovat, mutta ylisuureen asuntoon, kahteen autoon jne. menee niin paljon rahaa, että jatkuvasti täytyy ruikuttaa, kuinka raha ei riitä ja verojakin pitää maksaa. Se on niin yksilöllistä, mikä on riittävää ja miten rahaa osaa käyttää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja sua järjen jättiläistä. :D Sulla on ilmeisesti jäänyt huomaamatta, että nyt on lama, pahempi kuin esimerkiksi 90-luvun lama. Jos et ole hoksannut, niin myös korkeasti koulutettuja ihmisiä on työttömänä.

Se, että ihmisellä on pienet tulot, kertoo vain sen, että ihmisellä on pienet tulot. Hänellä voi olla runsaasti omaisuutta. Voi olla iso omakotitalo, velaton tai siitä on vielä velkaa. Voi olla korkea tai matala koulutus. Voi olla pitkä työura tai lyhyt työura. Voi olla töissä tai työtön. Mitään näistä ei voi päätellä tulotasosta.

Vierailija

No meillä ei mene rahaa tupakkaan tai alkoholiin, mutta ei me kyllä halvinta mahdollista ruokaa osteta, vaan sitä mihin ollaan totuttu. Ei osteta mitää ylimääräistä, ei osteta osamaksulla. Säästöä kertyy aina pikkuhiljaa ja sitte voi kerralla ostaa jotaki isompaa jos tulee akuutti tarve.

Vierailija

Ihmetyttää ettei meillä elämä ole tuollaista kituuttamista vaikka olemmekin pienituloinen perhe. On 2 vanhaa autoa, vanha omakotitalo (josta velkaa) isolla tontilla, syödään monipuolisesti yms. Käydään usein kylpylässä, joka vuosi sirkuksessa ja tivolissa, vähintään kesällä 2 huvipuistossa ja nettotulot 3 henkisellä perheellä n 2600€/kk.

p.örssi

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, kuka millaisen koulutus pohjan omaa ? Itse olen koulut käynyt ja isokenkäisten oravanpyörässä 20 vuotta juossut. Mitä sain palkaksi ? Rahaa ja ympäripyöreät työpäivät. Menetin aikaa ja varsinkin omien lapsieni lapsuusajan.

Ahne saa palkkansa ja minä maksoin siitä myöskin, kelloa ei voi enään takaisin kääntää.m

Vierailija

Ruuasta siinä mielessä, että syömme kasvisvoittoisesti ja otamme huomioon mm. satokaudet, ei siis osteta väen vängällä vesimelonia tai tomaattia talvella, jolloin hinnat on kolmin-nelinkertaisia. Liha ostetaan lähes poikkeuksetta punalapuilla varustettuna, tällä tavoin saa myös kivaa vaihtelua, eipä olisi tullut esim. kotletteja kokeiltua muuten. Panostetaan kuitenkin terveellisyyteen, kalaa syödään esimerkiksi vähintään kerta viikkoon kotona maksoi mitä maksoi. Meillä myös yllättävän iso säästö syntyi siitä, että me aikuiset lopetimme maidon juomisen "huvin vuoksi", kun ennen miehellä saattoi mennä litra maitoa illalla ihan vaan tv:tä katsellessa. Ruokajuomana lasillinen ja puuron sekaan jos tahtoo, mutta ei osteta enää n. 50 litraa maitoa kuukaudessa kolmelle hengelle...

Säästöä tulee myös siitä, että olemme lopettaneet huonolaatuisten vaatteiden ja muiden käyttöesineiden ostamisen kokonaan. Mikään ei ole huonommin käytetty kolmekymppinen kuin se, millä ostetaan joku 100 % akryylineule. Olen ostanut Hulluilta päiviltä, 3+1 -päiviltä ja lahjaksi saamillani lahjakorteilla laadukkaampia vaatemerkkejä ja etenkin lapselle löytyy laadukkaampaa vaatetta helposti käytettynäkin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen luopunut maksullisesta seksistä, panen vain omaa muijaa enää. säästö useita satasia kuussa. M41

Kuulostaa kauhean ankealta elämältä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama kuin ylläolevalla. Lehtiä ei tilata enää, kirjastosta voi lainata tai käydä siellä lukemassa. Ei osteta alkoholia, ei tupakoida, ei juurikaan syödä makeisia eikä juoda virvokejuomia (lapsilla karkkipäivä, muuten emme osta karkkia). Näillä pääsee jo aika pitkälle. Vakuutusten kilpailutuksella säästimme viimeksi lähes 200€/vuosi, se hyöty tosin vähenee vuosi vuodelta. 

Eikö tämä ole ihan normaalia elämää kaikilla? Me ei olla millään mittarilla pienituloisia ja silti eletään pääsääntöisesti näin sillä poikkeuksella että juodaan jonkin verran viiniä -menekki on noin 2lasia/vko- ja lasten harrastuksiin menee paljon rahaa. Karkkiin on myös mennyt rahaa mutta se täytyy lopettaa terveyssyistä. Kaikki tutttavat ja perheet yhtä syntymärikasta ja tuplahyväpalkkaista taloutta lukuunottamatta elää samalla tavalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Missä pahvilaatikossa sinä elät?! 

Tiedätkö yhtään mikä on työllisyystilanne esim. korkeasti koulutettujen kohdalla tai kuinka paljon juuri näiltä aloilta on työpaikkoja hävinnyt? Eikä keskiasteen koulutuksen käyneillä ole yhtään sen parempi tilanne.

Mitalisi on jo postissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Eipä kuule töitä tekemällä rikastu, kauppa se on mikä kannattaa. Tai ainakin ennen tuo sananlasku piti paikkaansa.

Itse teen ahkerasti kahta töitä, opiskelut ei vaan onnistu (vaatisi ainakin jonkin sortin rahallisen panostuksen, vaikka suorittaisi nettitutkintoja tai etänä, se ei vaan riitä vaikka kuinka opiskelisi alaa kirjastossa). Ja kun noille mukuloillekin pitäisi repiä aikaa, niin olen ajatellut repiväni viimeisetkin sentit kattamaan elämisen kulut.

Unohdit muuten opastaa, että ainahan voi mennä rikkaisiin naimisiin!

Siis jos ei satu olemaan sitä mieltä, että köyhällä on sentään aina ylpeytensä. Minä olin varakkaan miehen kanssa yksissä, mutta erossa en saanut enkä ottanut mitään (ei jaksanut ruveta riitelemään) ja uutta miestä en ota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää ettei meillä elämä ole tuollaista kituuttamista vaikka olemmekin pienituloinen perhe. On 2 vanhaa autoa, vanha omakotitalo (josta velkaa) isolla tontilla, syödään monipuolisesti yms. Käydään usein kylpylässä, joka vuosi sirkuksessa ja tivolissa, vähintään kesällä 2 huvipuistossa ja nettotulot 3 henkisellä perheellä n 2600€/kk.

Tehän ette ole pienituloisia, vaan teillä on aivan tavalliset tulot.

Vierailija

Vältän seuraavia täysin vapaaehtoisia menoja: alkoholivero, kirkollisvero, tupakkavero, pysäköintivirhemaksut ja ylinopeussakot. Jos kaikkia noita maksaisin, summa olisi aika komea vuositasolla.

Vierailija

Ostetaan vain välttämätön, eli terveellistä kotiruokaa. Ei keksejä, karkkeja, limsoja, mehua ja kalliita jugurtteja. Herkut leivotaan itse. Hedelmiä ja vihanneksia paljon, mutta satokausien mukaan hintoja tarkkaillen. Vaateostokset mietitään tarkkaan ja budjetoidaan, pikkulapsille voi hankkia käytettyäkin (isommille harvoin löytää). Vältetään turhaa tavaraa ja myydään pois mitä ei enää tarvita.

Mikä tärkeinä lainarahalle ei muuta kuin asunto, ei siis kulutusluottoja kuten auto tai osamaksuja. Lasten harrastukset tulojen mukaiset.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat