Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikaista apua kaivataan!!! 1v 2kk jatkuva ripuli ja itkuyöt lehmänmaitokokeilun jälkeen.

Vierailija
09.01.2016 |

Laitoinkin jo allergiapalstallekin tämän, mutta kun palsta on niin hiljainen kyselen täältäkin jos joku osaisi auttaa.

Eli tilanne se, että nyt 1v 2kk poika ollut normikorvikkeella (nutrilon standard) n. 10kk iästä lähtien, jolloin itse lopetti rintamaidon juomisen. Syönyt myös vauvapuuroa (semper), jossa maitoa mukana, n. 8kk iästä lähtien.

Noin 1v tietämillä kokeilin antaa vähän lehmänaitoa, n. 30 ml korvikkeen seassa, karmea ripuli 3-4 päivää ja ihottuma jalkaan. MEnivät ohi. Pidin taukoa n. 1,5kk ja annoin uudestaan maistaa lehmänmaitoa (luomua molemmat kerrat, kevytmaitoa) korvikkeen seassa 10 päivää sitten, samantien uudestaan ripuli, joka korvensi pepun ihon kirkkaanpunaiseksi eikä kestänyt pepun pesua moneen päivään vaan huusi kivusta kakkapesun yhteydessä. Myös valtava vatsakipu parina iltana, lapsi kaksinkerroin, normaalisti ei siis ole koskaan kipeä vatsa eikä ihottumaa, ei minkäänlaista.

Nyt ripuli on jatkunut 10 päivää, kakkaa tulee 4-8krt päivässä, joka kerta limaista vihertävää. Lehmänmaitoa en tietenkään ole antanut uudestaan tuon yhden kokeilun jälkeen 10 päivää sitten. Tämän lisäksi yöt myöt tosi levottomia, nukkui ennen 11h putkeen, esim viime yönä huusi 23.30-01 ja uudestaan 5.40-6.20, molemmilla kerroilla itkun sai loppumaan vasta maitopullolla ja aamulla heti taas 2x ripulia. Normaalisti ei huuda koskaan öisin.

Olen aivan ymmällä, voiko lehmänmaitokokeilu jotenkin ärsyttää suoliston niin ettei korvike enää kelpaa ilman vaivoja, eikä puuro jossa maitoa? Maito maistuu hyvin, mutta ripuli vaan jatkuu ja jatkuu. Päivisin iloinen ja hyväntuulinen oma itsensä. Mitä pitäisi tehdä ensiavuksi? Meillä on allergialääkäri tilattu maanantaiksi, terveyskeskusessä käskivät seurata tilannetta, mutta mielestäni 10 päivää ripulia ja kamalat yöt on jo tarpeeksi huolenaihetta. Ajattelin nyt kokeilla nutrilon peptiä normikorvikkeen sijaan ja jättää kaiken maidon pois ruuasta. Olisin kovin kiitollinen jos jollakulla olisi jakaa kokemuksia tai muuten auttaa tässä tilanteessa. Huoli on kova ja väsymys valtava. Vaikea käsittää mikis korvikkeesta ei ole ikinä tullut aiemmin mitään ja sitten normimaito on ihan no no. Yhteys lehmänmaidon ja vaivojen välillä ihan selvä, ei ole mitään vatsatautia yms.

Ps. esikoiselle ei käynyt normikorvike alle 1v, rintamaitoa joi, olin itse maidottomalla, koska hänelläkin oli vihreää limakakkkaa jos sai korviketta tai itse käytin maitotuotteita. L3hmänmaitoon siirtymisessä 1v paikkeilla ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia eikä mitään vatsavaivojen tullut.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. myös ainakin tomaatista menee posket kirkkaanpunaiseksi, mutta olen silti antanut kun ei ole koskaan aiheuttanut mitään muuta vaivaa (ainakaan ennen tätä maitokokeilua ei aiheuttanut). Myös käsissä atooppista ihottumaa, mutta olen liittänyt pakkasiin ja kuivaan ilmaan mutta saatan olla väärässä. 

Vierailija
2/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samantapainen tilanne, suunnilleen saman ikäisen lapsen kanssa. Lopetin maidon antamisen ja (en muista tarkkoja aikoja) pikkuhiljaa myöhemmin rupesin taas antamaan. Noin pieni ei vaan välttämättä kestä vielä maitoa, ei sen kummempaa. Tänä päivänä (lapsi 8v.) ei ole maitotuotteiden kanssa ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Lopetitko pelkästään lehmänmaidon antamisen vai kaikkien maitotuotteiden? Ja mitä juomaa annoit, jos ei korvike enää käynyt?

Vierailija
4/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki maitoproteiini hetkeksi nollalinjalle lapselta. Altistusta voi kokeilla puolivuosittain ja aloittaa hapanmaitotuotteista, sekä kypsennetystä uht-maidosta Esim. Muffinsissa tai vastaavassa pitkään uunissa olleessa leivonnaisessa. Kokeilusi on vetänyt lapsen suoliston pahasti epätasapainoon ja korjautuminen voi kestää pitkään.

Vierailija
5/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto voi olla huonossakin kunnossa ilman oireita, kunnes joku yksittäinen altistuksen kasvu pahentaa tilanteen oireisiin asti. Sitten voi kestää jonkun aikaa, että tilanne palautuu. Älä nyt vaan anna sitä maitoa yhtään vähään aikaan.

Vierailija
6/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla uudemman kerran vasta aika pitkän ajan päästä. Anna kaura- tai soijamaitoa, tai jos asut isommalla paikkakunnalla, vuohenmaitoakin löytynee (esim. Saksassa pienille lapsille annetaan aina vuohenmaitoa). Lehmänmaito on vatsalle kai aika tujua tavaraa.

Vierailija
7/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja mä sanoisin, että hapanmaitotuotteita ei tarvitse jättää pois, jos niistä ei tule oireita.

Vierailija
8/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nutrilon standart on maitopohjainen. Joten onneksi ei ilmeisesti ole allerginen maidon proteiinille. Minulla on suolisto-oireinen maitoallerginen lapsi. Aina kun kokeilemme maitoa ja oireet tulee, vie niiden parantelu jopa pari viikkoa.  Oireet lievenee pikkuhiljaa. Tuossa ilmeisesti ärsyttäjä on joku muu kuin maidon proteiini. Laktoosi? En tiedä kauanko laktoosia saaneen laktoosia pilkkomattoman vatsa tarvitsee paranemiseen. Hyvä, että pääsette maanantaina lääkärille. Pidä kirjaa oireita ja ruuista. Allergiat ja ärsytykset ovat niin mystinen asia, että vaikea mutu tuntumalta sanoa. Oire ja ruokakirja selventää itsellekin asioita tosi hyvin. 

Vierailija
9/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai olet antanut ripulilääkettä ja maitohappobakteeria, että suoliston bakteerikanta tasapainottuu?

Vierailija
10/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki maitoproteiini hetkeksi nollalinjalle lapselta. Altistusta voi kokeilla puolivuosittain ja aloittaa hapanmaitotuotteista, sekä kypsennetystä uht-maidosta Esim. Muffinsissa tai vastaavassa pitkään uunissa olleessa leivonnaisessa. Kokeilusi on vetänyt lapsen suoliston pahasti epätasapainoon ja korjautuminen voi kestää pitkään.

Muffinseihin ei tule maitoa. Pullan voi tehdä maitoon.

Vierailija
11/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muffinseihin ei tule maitoa. Pullan voi tehdä maitoon.

Ala kiertämään ovelta ovelle levittämään tätä tietoa. Muuten joku onneton saattaa tehdä muffinssit maitoon.

Vierailija
12/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään nollalinjoja ellei ole pakko. Ne pahentaa yliherkkyyksiä ja hidastaa tottumista. 

Vierailija
13/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lapsi voinut saada nyt samalla tuon liikkeellä olevan ripulitaudin? Luulisi jos tuo korvike on mennyt ilman ongelmia, se menisi edelleenkin. 

Vierailija
14/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään nollalinjoja ellei ole pakko. Ne pahentaa yliherkkyyksiä ja hidastaa tottumista. 

Kyllä 10pvä ripuli kuulostaa vähän pakolta.. itsellä lievä maitoallergia, jos sattuu suolisto ärtymään kun olen käyttänyt liikaa maitoa saattaa vaatia jopa 3kk täysinmaidotonta kaikkea ennenkuin voin syödä edes maitosuklaata uudelleen

Vierailija
15/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon vastauksista! En kyllä tajua mistä alapeukkuja tulee, kun on oikeasti huolissaan olevan äiti joka ei todellakaan tahallaan ole lapselleen ongelmia aiheuttanut... No, yritän olla välittämättä. 

Se minustakin tässä on mystistä, että sekä maitoproteiinia että laktoosia sisältävä nutrilon standard, sen paremmin kuin semper-puurokaan, jossa on kermaa, herajauhetta ja rasvatonta maitoa (siis 1v tarkoitetuille, joten kyse varmaan ihan normimaidosta) eivät ole aiheuttaneet mitään ongelmia aiemmin, kaikki alkoi tästä minimaalisesta lehmänmaitokokeilusta. 

Kysyn vielä, että nyt kun tulin ostaneeksi sen nutrilon peptin, jossa maitoprotiini pilkottu ja lisäksi laktoositon, pitäisikö sitäkin olla antamatta ja kokeilla suoraan kauramaitoa? Mitä jos kauramaito ei vaan mene alas? Onko lapsi vaan sitten vesilinjalla? Tietty kysyn nämä lääkäriltä maanantaina, mutta jos on jotain tuntumaa asiaan, kuulisin mielelläni. Ainakaan nutrilon pepti ei äsken tuntunut menevän, lapsi on kranttu jo lähtökohtaisestikin. Ja jos suoliston palautuminen voi kestää viikkoja, voiko ajatella että ripulia ja itkuyöitä on luvassa vielä vaikka kuinka pitkään? 

Lääkärin suosittelemassa ripulilääkkeessä (Precosa) on farmauseutin mukaan laktoosia. Uskaltaako sitä antaa? Ja jos ei, pitääkö antaa jotain muuta vai vaan odotella?

Vierailija
16/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
17/17 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen antanut suolistoallergiselle maitoallergiselle precosaa, meillä se ei ole aiheuttanut ongelmia, mutta aiheuttaako teillä? sitä ei tiedä kokeilematta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme