Hei vegetaristi/vegaani! Mitä olet syönyt tänään?
Itse olen ovo-lakto-ituhippi, ja tänään mennyt
Aamulla kahvia ja kaks ruisleipää juustolla ja kurkulla
Lounaaksi croissant juustolla, persikkajogurttia banaaniviipaleilla ja vehnäleseillä
Välipalaksi toinen croissant, koska se tuijotti mua huutaen "Syö minut" :D
Lisää kahvia
Päivälliseksi eilistä spagettipaistosta, jossa spagetin lisäksi mm. porkkanaa, vihreitä papuja ja sipulia. Lisukkeeksi keitettyä kukkakaalia+ ruisleipä juustolla ja kurkulla. Jälkkäriksi banaani.
Kasvissyöjä olen ollut 20 vuotta.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset ja pelkkiä herkkuja ruokana? Käsittämätöntä.
Aamiainen; eilistä munuaispaistosta ja kurkkumajoneesisalaattia.
Lounas; maksapihvejä ja myskikurpitsa-chilitahnaa
Välipala; Etäpäivä, joten keittelin luuydinlientä, jossa vihanneksi ja yrttejä. Join sitä mukillisen.
Iltapala; samoja maksapihvejä ja bataattimuhennosta sekä itse tehtyä hapankaaliaMiksi koit tarpeelliseksi tulla tyrkyttämään ruokavaliotasi tänne? Tuliko vaan ulkopuolinen olo kun ei tällä kertaa ollutkaan kyse Sinusta?
Ei. Tulin vipittömästi neuvomaan. Vegaaniudesta voi parantua.
Vegaani voi syödä lihaa vaikka nyt, jos mieli tekee, sinä sen sijaan olet huomennakin idiootti.
ap
Miksi olet niin pahalla tuulella?
Mistä sellaista sait päähäsi? Olen oikein hyvällä tuulella, kiitosta vaan :) Mulla on kuulokkeet päässä niin voin samalla tässä jamitella Youtubesta musiikkia kun selailen nettiä, saa tuo mies rauhassa katsoa telkkaria. Ohessa kirjoitan huomista kauppalistaa, koska tämän ketjun takia menee leipomishommiksi :D Ei se haittaa, leipominen on kivaa. Vaikka eräiden tänne kirjoittaneiden mielestä suunnittelemani feta-pinaattipiirakka kirsikkatomaateilla ja basilikalla on luonnollisesti jotain aivan käsittämättömän epäterveellistä ja ihmisravinnoksi kelpaamatonta.
Faktojen kertominen ei tee musta pahantuulista, enkä ala mököttämään myöskään, jos joku ei pidä ruokavaliostani, toveri hyvä. Se kun on ihan mun oma valintani.
Siitä vain tuli mieleeni, kun sorrut nimittelemään muita idiooteiksi.
Kyseisen henkilön jutut ovat idiotismia. Syytön minä siihen olen. Hän on nykyään Voittamaton, kun syö lihaa, sekä kertoo, kuinka veganismista parantua. Haloo.
ap
ap
Etkai sinä voi määritellä toisten tuntemuksia? Ravinto vaikuttaa ihmisiin kokonaisvaltaisesti. Jos lihan syönti saa olon tuntumaan hyvältä (johtuu todennäköisesti hyvin imeytyvistä proteiineista, b-vitamiineista ja hyvistä rasvoista) ja voittamattomalta, niin eikö se ole positiivinen asia? Eikai omasta hyvästä olosta kertominen tee kenestäkään idioottia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta en ymmärrä mitä te tonnikalasalaatin ja katkarapujen syöjät tekee tässä ketjussa. Se on lihaa siinä missä muukin. Ärsyttää itseään kasvissyöjäksi kutsuvat lihansyöjät. Eräs tuttavani on kasvissyöjä, mutta syö kalaa, äyriäisiä ja kanaa, ei punaista lihaa. Mikä saatanan kasvissyöjä se sellainen on?! Minulle on ihan sama mitä kukakin syö, mutta älä sano itseäsi kasvissyöjäksi jos syöt lihaa. Niinkuin frendien ituhippi sen sanoi "no food with face".
Kanaa syövää en minäkään ymmärrä, mutta kalat ja muut merenelävät ymmärrän.
Onhan nekin tavallaan lihaa, mutta monelle se liha ei ole suoraan ongelma, vaan eläinten olot tehotuotannossa. Kalan ja muiden merenelävien kanssa ei ole samoja tuotanto-ongelmia kuin muilla lihoilla, joten moni "kasvissyöjä" pystyy syömään näitä.
Olen siis itsekin tällainen kalaa syövä kasvissyöjä. Periaatteessa voisin syödä myös riistaa, mutta koska en ole vuosiin syönyt "oikeaa" lihaa, niin en usko vatsani kestävän sitä ja siksi jätän väliin.
Valitettavasti kalastus tässä mittakaavassa on luonnolle vähintään yhtä tuhoisaa ja eettisesti kestämätöntä, mitä lihantuotanto. Tällä vauhdilla me kalastetaan järvet ja meret tyhjiksi seuraavan 50-vuoden aikana. Ja pelkästään katkarapujen pyynti on ihan uskomattoman kuormittavaa, merestä joudutaan kampeamaan ylös tajuton määrä muita mereneläviä, jotaa saadaan ne muutamat herkkupyrstöt lautaselle. Kaloja ja muita kuolee ihan turhaan järkyttäviä määriä siinä hommassa. Puhumattakaan viljellystä lohesta ja sen tuotannon ongelmista. Mutta eihän näistä puhuta, joten ihmiset eivät tiedä ja ymmärrän sen vaikeuden muutenkin muuttaa elintapoja niin radikaalisti, joten en vegaanina tuomitse muita, vaan ymmärrän. On tavallaan niin paljon helpompaa syödä kalaa ja esim. maitoa ja munia.
Ainut vaan, että tulevaisuudessa muillakaan ei ole vaihtoehtoja, sillä tämä ympäristön ja eläinten riisto tulee lähitulevaisuudessa loppumaan omaan mahdottomuuteensa. Ympäristö ja maapallo ei kestä tällaista sikailua.
Tämän vuoksi syön vain WWF:n kalaoppaan vihreitä kaloja. Enkä syö kalaa lähellekään joka päivä vaan noin 1-2 kertaa/päivässä.
Ja minulle "kasvissyönnin" laukaisija on tosiaan enemmän ollut tuotantoeläinten huonot olot kuin ympäristöasiat. On tietty hyvä, että ruokavalioni on myös ympäristölle normaalin lihansyöjän ruokavalioa parempi (väitän, että näin on, vaikka kalaa välillä syönkin), mutta se ei ollut tärkein syy päätökseeni.
Pyrin kyllä huomioimaan ympäristöasioita muissa valinnoissani parhaan mukaan: kierrätän, kirppistelen, minulla ei ole autoa, säästän sähköä jne. Teen siis parhaani omalta osaltani enkä usko, että tämä satunnainen kalansyöntini kumoaa kaikki hyvät päätökseni.
Eli lihaeläinten olosuhteet huolettavat, mutta ei esim. kilpikonnien, vesilintujen ym. lukuisten lajien, jotka kärsivät tonnikalan verkkopyynnistä?
MSC merkitty tonnikala ei ole verkkopyydettyä.
Ja tarkoitin tuolla aiemmin että syön kalaa 1-2 kertaa VIIKOSSA.
Ihanan kuuloisia ruokia monilla kirjoittajilla. Olen siis kaikkiruokainen, mut hirveästi tekisi mieli kokeilla kaikenmaailman kasvisruokia. :)
Lakto-ovovege.
Aamupalaksi jugurttia banaanilla, ruisleipää.
Lounaaksi tortilla, jonka sisällä eilisen quacamolen jämät + kurkkua, salaattia, tomaattia.
Välipalaksi ruisleipää (piti saada jotain semisti täyttävää ennen kuin tuli vieraita).
Jäätelöä.
"Päivälliseksi" jugurttia myslillä ja mustikkasoseella, 3kpl klementiiniä.
Iltanaposteltavana jokunen mantelilla täytetty kuivataateli.
Tänään piti syödä extrapaljon jugurttia, koska oli viimeinen käyttöpäivä - normaalisti jugurtti kuuluu vain aamuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta en ymmärrä mitä te tonnikalasalaatin ja katkarapujen syöjät tekee tässä ketjussa. Se on lihaa siinä missä muukin. Ärsyttää itseään kasvissyöjäksi kutsuvat lihansyöjät. Eräs tuttavani on kasvissyöjä, mutta syö kalaa, äyriäisiä ja kanaa, ei punaista lihaa. Mikä saatanan kasvissyöjä se sellainen on?! Minulle on ihan sama mitä kukakin syö, mutta älä sano itseäsi kasvissyöjäksi jos syöt lihaa. Niinkuin frendien ituhippi sen sanoi "no food with face".
Onhan nekin tavallaan lihaa, mutta monelle se liha ei ole suoraan ongelma, vaan eläinten olot tehotuotannossa. Kalan ja muiden merenelävien kanssa ei ole samoja tuotanto-ongelmia kuin muilla lihoilla, joten moni "kasvissyöjä" pystyy syömään näitä.
Olen siis itsekin tällainen kalaa syövä kasvissyöjä. Periaatteessa voisin syödä myös riistaa, mutta koska en ole vuosiin syönyt "oikeaa" lihaa, niin en usko vatsani kestävän sitä ja siksi jätän väliin.
Valitettavasti kalastus tässä mittakaavassa on luonnolle vähintään yhtä tuhoisaa ja eettisesti kestämätöntä, mitä lihantuotanto. Tällä vauhdilla me kalastetaan järvet ja meret tyhjiksi seuraavan 50-vuoden aikana. Ja pelkästään katkarapujen pyynti on ihan uskomattoman kuormittavaa, merestä joudutaan kampeamaan ylös tajuton määrä muita mereneläviä, jotaa saadaan ne muutamat herkkupyrstöt lautaselle. Kaloja ja muita kuolee ihan turhaan järkyttäviä määriä siinä hommassa. Puhumattakaan viljellystä lohesta ja sen tuotannon ongelmista. Mutta eihän näistä puhuta, joten ihmiset eivät tiedä ja ymmärrän sen vaikeuden muutenkin muuttaa elintapoja niin radikaalisti, joten en vegaanina tuomitse muita, vaan ymmärrän. On tavallaan niin paljon helpompaa syödä kalaa ja esim. maitoa ja munia.
Ainut vaan, että tulevaisuudessa muillakaan ei ole vaihtoehtoja, sillä tämä ympäristön ja eläinten riisto tulee lähitulevaisuudessa loppumaan omaan mahdottomuuteensa. Ympäristö ja maapallo ei kestä tällaista sikailua.
Tämän vuoksi syön vain WWF:n kalaoppaan vihreitä kaloja. Enkä syö kalaa lähellekään joka päivä vaan noin 1-2 kertaa/päivässä.
Ja minulle "kasvissyönnin" laukaisija on tosiaan enemmän ollut tuotantoeläinten huonot olot kuin ympäristöasiat. On tietty hyvä, että ruokavalioni on myös ympäristölle normaalin lihansyöjän ruokavalioa parempi (väitän, että näin on, vaikka kalaa välillä syönkin), mutta se ei ollut tärkein syy päätökseeni.
Pyrin kyllä huomioimaan ympäristöasioita muissa valinnoissani parhaan mukaan: kierrätän, kirppistelen, minulla ei ole autoa, säästän sähköä jne. Teen siis parhaani omalta osaltani enkä usko, että tämä satunnainen kalansyöntini kumoaa kaikki hyvät päätökseni.
Eli lihaeläinten olosuhteet huolettavat, mutta ei esim. kilpikonnien, vesilintujen ym. lukuisten lajien, jotka kärsivät tonnikalan verkkopyynnistä?
Mikä erioikeus niillä kilpikonnilla ja linnuilla on siihen tonnikalaan nähden? Kaikki verkkoon jääneet vaan grillille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis en tarkoittanutkaan henkilökohtaisesti sinua, vaan puhuin yleisesti kalansyönnistä ja äyriäisistä :). Yleensä ihmiset syö sitä kasvatettua lohta, perus tonnikalaa ja katkarapuja. Hyvä jos kalansyönnissä on oikeasti eettisiä vaihtoehtoja, henkilökohtaisesti en pysty enää eettistäkään kalaa syömään, kun elävän olennon tappaminen ja syöminen tuntuu jotenkin pahalta (olen hippeytynyt totaalisesti :D vaikka ennen olin vannoutunut lihansyöjä). Ja kala maistuu pahalle, ilmeisesti makuaisti jotenkin muuttunut vegaaniuden myötä (pari kertaa söin vahingossa, kun luulin syöväni vegeruokaa). Mutta en tarkoittanut mitenkään henkilökohtaisena piikkinä tuota kirjoittamaani juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surkea ruokavalio monella kirjoittajalla. Eletään (vaalealla) leivällä, juustolla ja makeilla jogurteilla. Olen sekasyöjä mutta olen tänään syönyt itse tekemääni intialaistyyppistä mung-papu kastiketta jossa kookosmaitoa, pinaattia, valkosipulia ja sipulia+intialaista maustetta..ottakaa kasvissyöjät mallia ja syökää kunnon ruokaa. Vaatii toki hieman työtä niitä papuja liottaa mutta tommonen ruokavalio ei tee hyvää kenellekään..
Minkä ihmeen takia jotkut kokevat että on tarpeellista tulla tänne valistamaan.. ihan samanlaista settiä näyttää syövän moni sekasyöjäkin. Kumma kyllä silloin niin monella ei ole tarvetta asiasta huomauttaa tai puhua OIKEASTA RUUASTA.
Moni on täällä myös puhunut terveellisestä ja hyvästä ruuasta, mutta sillähän ei ole väliä kun saa näpäyttää kasvissyöjää ruokavaliosta. Huoh.
Ohis, mutta kyllä minuakin on ihmetyttänyt monen ruokavalio, sillä itse olen olettanut vegetaristien olevan hyvin perillä ravintosisällöistä ja siitä, että saavat tarpeeksi monipuolista ravintoa. Ja kun moni vegetaristi vielä muistaa aina mainita, kuinka kasvissyöjät syövät sekasyöjiä terveellisemmin. Minun (sekasyöjän) päivän ruokailuni:
- Kaurapuuro voisilmällä ja pakastemansikoilla, lasi vettä, kuppi kahvia maidolla
- Pinaattikeitto, karjalanpiirakka, kananmunaa, vettä
- Kreikkalaista jogurttia, kaksi klementiiniä, kourallinen manteleita, kuppi kahvia maidolla, lasi vettä
- Linssikeittoa (mm. perunaa, porkkanaa, kukkakaalia), vettä
- Pannupizzaa pulled porkin jämistä + hävikkikasviksista, vettä ja punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla söin puuroa mansikoiden ja banaanin kanssa, lounaaksi eilistä kasvissosekeittoa ja siemen-pähkinäsekoitusta ja iltapäivällä tein nopeasti pastaa ja kastiketta. Aamulla join vähän teetä, muuten vettä.
Oon vähän sairaana niin ei oo oikeen tehnyt mieli panostaa ruokiin :D
Päätin vielä tehdä salaattia :D
Tummaa pastaa, salaattisekoitusta (tässä on ainakin rucolaa ja babypinaattia, muista en oo varma), kurkkua, paprikaa, tofukuutioita ja vähän fetaa. Lisäksi jotain hunajaista salaatinkastiketta.
Aika harvoin tulee syötyä salaatteja, nyt vaan alko tekemään mieli ja aineksiaki sattui olemaan :D Pitäis syödä useemminkin, salaatit on sairaan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä erioikeus niillä kilpikonnilla ja linnuilla on siihen tonnikalaan nähden? Kaikki verkkoon jääneet vaan grillille.
Menisivätkin grilliin, mutta kun ne heitetään vain kuolleina/kituvina yli laidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T-luupihvi pekonikastikkeella :D
Sorruit? Tsemppiä! Huomenna uusi päivä.
mene vittuun vegetaristi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surkea ruokavalio monella kirjoittajalla. Eletään (vaalealla) leivällä, juustolla ja makeilla jogurteilla. Olen sekasyöjä mutta olen tänään syönyt itse tekemääni intialaistyyppistä mung-papu kastiketta jossa kookosmaitoa, pinaattia, valkosipulia ja sipulia+intialaista maustetta..ottakaa kasvissyöjät mallia ja syökää kunnon ruokaa. Vaatii toki hieman työtä niitä papuja liottaa mutta tommonen ruokavalio ei tee hyvää kenellekään..
Minkä ihmeen takia jotkut kokevat että on tarpeellista tulla tänne valistamaan.. ihan samanlaista settiä näyttää syövän moni sekasyöjäkin. Kumma kyllä silloin niin monella ei ole tarvetta asiasta huomauttaa tai puhua OIKEASTA RUUASTA.
Moni on täällä myös puhunut terveellisestä ja hyvästä ruuasta, mutta sillähän ei ole väliä kun saa näpäyttää kasvissyöjää ruokavaliosta. Huoh.
Ohis, mutta kyllä minuakin on ihmetyttänyt monen ruokavalio, sillä itse olen olettanut vegetaristien olevan hyvin perillä ravintosisällöistä ja siitä, että saavat tarpeeksi monipuolista ravintoa. Ja kun moni vegetaristi vielä muistaa aina mainita, kuinka kasvissyöjät syövät sekasyöjiä terveellisemmin. Minun (sekasyöjän) päivän ruokailuni:
- Kaurapuuro voisilmällä ja pakastemansikoilla, lasi vettä, kuppi kahvia maidolla
- Pinaattikeitto, karjalanpiirakka, kananmunaa, vettä
- Kreikkalaista jogurttia, kaksi klementiiniä, kourallinen manteleita, kuppi kahvia maidolla, lasi vettä
- Linssikeittoa (mm. perunaa, porkkanaa, kukkakaalia), vettä
- Pannupizzaa pulled porkin jämistä + hävikkikasviksista, vettä ja punaviiniä.
No ei selvästi kannata olettaa, ihan samalla tavalla osa kasvissyöjistäkin syö yksipuolisesti tai hyvinkin epäterveellisesti :D Tässäkin keskustelussa kuitenkin on aika pieni otanta ja kyse on TÄMÄN PÄIVÄN ruuista.
Mun kokemuksen mukaan kasvissyöjät just yrittää toitottaa sitä ettei kaikki kasvisruoka aina oo jotain superterveellistä superfoodia, vaan nimenomaan herkkuja ja mättöäkin löytyy. Kasvissyöjä varmasti yleisesti syökin terveellisemmin jo ihan siksi kun ei syö lihaa (tai vegaanit maito- ja munatuotteita), mutta ei se tietysti tarkoita että jokainen kasvissyöjä syö terveellisemmin kuin kukaan sekasyöjä.
Mutta pointtina nyt oli lähinnä se että huvittaa miten kasvissyöjien ruokavaliosta ollaan monesti tosi järkyttyneitä ja "huolissaan", vinkkejä jaellaan ja tullaan kertomaan siitä miten "minä itse henkilökohtaisesti SEKASYÖJÄNÄ syön" ja että ottakaapa oppia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin!! Tähän keskusteluun ei kasvissyöjiä kaivata!!!!
Eiku..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin!! Tähän keskusteluun ei kasvissyöjiä kaivata!!!!
Eiku..
:D
Olin niin tulossa sanomaan samaa, että kenenköhän se tässä kannattaisi syöksyä sementtiin. Vähän väärässä ketjussa tämä sekasyöjäsankarimme.
Varmaan sama tyyppi joka menee kirkkoon jumalanpalvelukseen mesoamaan, että "Uskovaiset painukaa vittuun!"
Klo. 9
Neljä hapankorppua Violifen tomaatti-basilikalevitteellä
Mustikoita, puolukoita ja Alpron maustamatonta jogurttia
Klo. 15
Kaksi ruispalaa Keijulla, Violifen "savujuustolla" ja kurkulla
Klo. 17.15
Täysjyväpastaa ja tomaatti-kaurakermakastiketta jossa herne- härkäpapu- ja soijarohetta sekä porkkanaraastetta
Minä (lähes aina) vegaani, mies sekasyöjä mutta yhteiset ruoat lähes aina :)
300g kananrintaa, 500g parsaa, muutama porkkana, pari banaania, 200g kauraa, 5 munaa
Aamulla Oatlyn aamiaisjuoma, lounaaksi salaatti, jossa protskunlähteenä papuja, töiden jälkeen 2 siivua täysjyväleipää hummuksella, illalla pieni siiivu pullaa ja dippivihanneksia hummuksella. Päivän mittaan 4 tai 5 kuppia kahvia.
Lakto-ovo, syönyt tänään:
Lounas töissä: Salaattilautanen, leipäviipale; basmatiriisiä, kasvispihvejä, hapanimeläkastike
Päivällinen kotona: Sienirisottoa, lasi valkoviiniä, appelsiini
En syö koskaan kuin kahdesti päivässä. Mustaa kahvia ja vettä juon välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani aion haistattaa pitkät niille, jotka väittävät kasvissyöjien syövän terveellisemmin kuin sekasyöjien. Aikuiset ihmiset elävät jogurtilla ja leivällä...
Hah, yksi tai kaksi ihmistä täällä seassa on sanonut syöneensä TÄNÄÄN vaan leipää ja joku jo villiintyy, kylläpä sulla on hyvät lähteet pitkien haistattelulle :D
Anteeksi, onhan muutama leivälläeläjä tosiaan syönyt myös pastaa ja sipsejä... Katsopa itsekin tarkemmin ravintoarvoltaan näitä ihmisten päivän aterioita, vähemmistössä ovat ne, joiden ruokailua voisi sanoa terveelliseksi. Ihan jo ap:sta lähtien: iltapäivään mennessä leipää ja croissantteja, välissä vähän pastaa ja sitten lisää leipää.
Ihmisiä ne kasvissyöjätkin vaan on. Ja hei tänään on perjantai, itsekin otan perjantaisin vähän rennommin!
Eräs joka sai hyviä vinkkejä ihmisten monipuolisista ruoista
Vierailija kirjoitti:
300g kananrintaa, 500g parsaa, muutama porkkana, pari banaania, 200g kauraa, 5 munaa
Miksi sekasyöjät aina tyrkyttää omaa ruokavaliotaan muille :(
1banaani, 2mandariinia, 2kuppia maitokahvia, hedelmäsalaattia, hummusfeta leipä, 2kiiviä, luonnonjugurttia ja teelusikallinen hunajaa.