Hei vegetaristi/vegaani! Mitä olet syönyt tänään?
Itse olen ovo-lakto-ituhippi, ja tänään mennyt
Aamulla kahvia ja kaks ruisleipää juustolla ja kurkulla
Lounaaksi croissant juustolla, persikkajogurttia banaaniviipaleilla ja vehnäleseillä
Välipalaksi toinen croissant, koska se tuijotti mua huutaen "Syö minut" :D
Lisää kahvia
Päivälliseksi eilistä spagettipaistosta, jossa spagetin lisäksi mm. porkkanaa, vihreitä papuja ja sipulia. Lisukkeeksi keitettyä kukkakaalia+ ruisleipä juustolla ja kurkulla. Jälkkäriksi banaani.
Kasvissyöjä olen ollut 20 vuotta.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
300g kananrintaa, 500g parsaa, muutama porkkana, pari banaania, 200g kauraa, 5 munaa
En ihan aidosti ymmärrä, miksi tälläiset ihmiset vaivautuvat vastaamaan. Lukihäiriö? "Hihi, olenpas nyt hauska ja tosi omaperäinen"-harhakuvitelma? Vittuilun halu? Jos otsikossa lukee "Hei sinä ruskeasilmäinen mies, mitä harrastat?", niin en minä mene siihen vastaamaan, että laskettelua, terveisin sinisilmäinen nainen. Ei ymmärrä, ei.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella surkea ruokavalio monella kirjoittajalla. Eletään (vaalealla) leivällä, juustolla ja makeilla jogurteilla. Olen sekasyöjä mutta olen tänään syönyt itse tekemääni intialaistyyppistä mung-papu kastiketta jossa kookosmaitoa, pinaattia, valkosipulia ja sipulia+intialaista maustetta..ottakaa kasvissyöjät mallia ja syökää kunnon ruokaa. Vaatii toki hieman työtä niitä papuja liottaa mutta tommonen ruokavalio ei tee hyvää kenellekään..
Njaa... Perusterve ihminen elää monenlaisella, en usko että on terveyshössötykseen tarvetta. Minä aloin kasvissyönnin 13-vuotiaana, ja koska äitini ei sitä hyväksynyt eikä hankkinut kasvisruokia, niin niin kauan kuin asuin kotona elin leivällä, tomaatilla, kurkulla ja hedelmillä. Koulussakaan ei niihin aikoihin ollut kasvisruokaa, joten söin näkkileipää, raasteita ja perunaa lähinnä. Hyvin pärjäsin, vaikka proteiinimäärä oli varsin olematon.
Sitten varmaan jonnekin kolmekymppiseksi asti elin jogurteilla, appelsiineilla ja banaaneilla, karkilla, keskikaljalla ´ja kasvispikaruoalla. Edelleen olin hyvin jaksava ja terve koko ajan, ja hoikka. Kolmenkympin jälkeen kun pariuduin ja perheellistyin toki aloin sitten laittaa parempiakin ruokia, joita ei pelkästään itselle viitsinyt. Mutta olen ihan varma että olisin loppuelämäni voinut sillä nuoruuden ruokavaliollakin ihan hyvin. Kuten voi vaikka sekasyöjä-veljenikin, joka elää pelkällä valmisruoalla, cokiksella ja keskikaljalla ja on yli nelikymppinen.
Nelikymppiseksi eläminen ei nyt vielä ole mikään saavutus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta en ymmärrä mitä te tonnikalasalaatin ja katkarapujen syöjät tekee tässä ketjussa. Se on lihaa siinä missä muukin. Ärsyttää itseään kasvissyöjäksi kutsuvat lihansyöjät. Eräs tuttavani on kasvissyöjä, mutta syö kalaa, äyriäisiä ja kanaa, ei punaista lihaa. Mikä saatanan kasvissyöjä se sellainen on?! Minulle on ihan sama mitä kukakin syö, mutta älä sano itseäsi kasvissyöjäksi jos syöt lihaa. Niinkuin frendien ituhippi sen sanoi "no food with face".
Kanaa syövää en minäkään ymmärrä, mutta kalat ja muut merenelävät ymmärrän.
Onhan nekin tavallaan lihaa, mutta monelle se liha ei ole suoraan ongelma, vaan eläinten olot tehotuotannossa. Kalan ja muiden merenelävien kanssa ei ole samoja tuotanto-ongelmia kuin muilla lihoilla, joten moni "kasvissyöjä" pystyy syömään näitä.
Olen siis itsekin tällainen kalaa syövä kasvissyöjä. Periaatteessa voisin syödä myös riistaa, mutta koska en ole vuosiin syönyt "oikeaa" lihaa, niin en usko vatsani kestävän sitä ja siksi jätän väliin.
Valitettavasti kalastus tässä mittakaavassa on luonnolle vähintään yhtä tuhoisaa ja eettisesti kestämätöntä, mitä lihantuotanto. Tällä vauhdilla me kalastetaan järvet ja meret tyhjiksi seuraavan 50-vuoden aikana. Ja pelkästään katkarapujen pyynti on ihan uskomattoman kuormittavaa, merestä joudutaan kampeamaan ylös tajuton määrä muita mereneläviä, jotaa saadaan ne muutamat herkkupyrstöt lautaselle. Kaloja ja muita kuolee ihan turhaan järkyttäviä määriä siinä hommassa. Puhumattakaan viljellystä lohesta ja sen tuotannon ongelmista. Mutta eihän näistä puhuta, joten ihmiset eivät tiedä ja ymmärrän sen vaikeuden muutenkin muuttaa elintapoja niin radikaalisti, joten en vegaanina tuomitse muita, vaan ymmärrän. On tavallaan niin paljon helpompaa syödä kalaa ja esim. maitoa ja munia.
Ainut vaan, että tulevaisuudessa muillakaan ei ole vaihtoehtoja, sillä tämä ympäristön ja eläinten riisto tulee lähitulevaisuudessa loppumaan omaan mahdottomuuteensa. Ympäristö ja maapallo ei kestä tällaista sikailua.
Tämän vuoksi syön vain WWF:n kalaoppaan vihreitä kaloja. Enkä syö kalaa lähellekään joka päivä vaan noin 1-2 kertaa/päivässä.
Ja minulle "kasvissyönnin" laukaisija on tosiaan enemmän ollut tuotantoeläinten huonot olot kuin ympäristöasiat. On tietty hyvä, että ruokavalioni on myös ympäristölle normaalin lihansyöjän ruokavalioa parempi (väitän, että näin on, vaikka kalaa välillä syönkin), mutta se ei ollut tärkein syy päätökseeni.
Pyrin kyllä huomioimaan ympäristöasioita muissa valinnoissani parhaan mukaan: kierrätän, kirppistelen, minulla ei ole autoa, säästän sähköä jne. Teen siis parhaani omalta osaltani enkä usko, että tämä satunnainen kalansyöntini kumoaa kaikki hyvät päätökseni.
Eli lihaeläinten olosuhteet huolettavat, mutta ei esim. kilpikonnien, vesilintujen ym. lukuisten lajien, jotka kärsivät tonnikalan verkkopyynnistä?
Mikä erioikeus niillä kilpikonnilla ja linnuilla on siihen tonnikalaan nähden? Kaikki verkkoon jääneet vaan grillille.
Menisivätkin grilliin, mutta kun ne heitetään vain kuolleina/kituvina yli laidan.
No sitten pitäisi valittaa ruuan haaskaamisesta, eikä moralisoida tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300g kananrintaa, 500g parsaa, muutama porkkana, pari banaania, 200g kauraa, 5 munaa
En ihan aidosti ymmärrä, miksi tälläiset ihmiset vaivautuvat vastaamaan. Lukihäiriö? "Hihi, olenpas nyt hauska ja tosi omaperäinen"-harhakuvitelma? Vittuilun halu? Jos otsikossa lukee "Hei sinä ruskeasilmäinen mies, mitä harrastat?", niin en minä mene siihen vastaamaan, että laskettelua, terveisin sinisilmäinen nainen. Ei ymmärrä, ei.
ap
Miksi et hyökännyt noiden tonnikalaa ja katkarapuja syövien kimppuun samalla tavalla?
Aamupala: Kaurapuuroa, seassa leseitä, oliviiöljyä. Päällä omenaa, raejuustoa ja margariinia.
Välipala: Purkki maustamatonta rahkaa, banaani, 3 dl kahvia mustana.
Päivällinen: Tulista papukeittoa ja raejuustoa.
Välipala2: Purkki bulgarian jogurttia ja tummia viinirypäleitä. Mukillinen teetä.
Iltapala: 2x weetabix maidolla ja päärynällä.
Tänään on mennyt neljä kuppia kahvia mantelimaidolla ja paljon vettä. Pari palaa paahtoleipää joiden päällä pinaattia, tomaattia ja avokadoa. Muutama klementiini. Jotain pitäisi vielä syödä..
Joidenkin ego ei vaan kestä sitä että palstalla saattaa olla välillä keskustelu joka ei koske heitä :/ Pakko olisi saada huudella omista mielipiteistä jokatapauksessa.
Eilinen
Aamupala: puuroa mustikoilla ja mehukeitolla + kahvi
Lounas: riisinuudelia ja soijasuikalewokkia (sis. soijasuikale, porkkana, parsakaali, keräkaali, sipuli, valkosipuli, chili + muita mausteita)
Välipala: banaani ja ruisleipä
Päivällinen: 2 täytettyä uuniperunaa, (kastike: kermaviili, creme fraiche, valkosipuli, sitruunamehu sekä feta) lisäksi vihersalaattia.
Iltapala: 2 ruisleipää juustoviipaleella
Olen lakto-ovo-vegetaristi, ärtyisä peräsuoli, maitoallergia, keliakia, ja vihaan kaiken maailman kurjia puuroja, mandariineista, banaaneista yms saan rakkuloita suuhuni
Lämmitin siis mikrossa eilistä paskaa ja otin jääkaapista kannullisen kylmää kusta, hyvää
Pekoniin käärittyä sisäfileetä. Teen vielä tänään jauhelihakastikkeen ja keitän pari munaa
Vegaani olen. Eilen tuli syötyä näin:
Aamupala: kaurapuuroa (tehty kauramaito-vesiseokseen), jonka kanssa soijapapuhiutaleita, mansikkahilloa ja banaania
Välipala: itseleivottu linssisämpylä, päällä Keijua, vegaanista juustoa, suippopaprikaa, kurkkua ja puolikas avokado + toinen puolikas sellaisenaan
Lounas: pieni annos härkäpapurouhe-makaronilaatikkoa
Päivällinen: sama kuin edellinen, mutta porkkanaraasteen ja maustekurkun kanssa
Tv-mässy: minipussi tavissipsiä, jonka sekaan kaadoin vegaanista dippijauhetta (näin saa maustettuja sipsejä, valmismaustetuissa usein jotain maitovalmistetta)
Iltapala; itseleivottuja ällömakeita ja -rasvaisia suklaa-pähkinäbrownieta.
Tänään suunnitelmissa:
Aamupala: varmaan about samanlainen puuro kuin eilen tai sitten muroja banaanin, kiivin ja avokadon kanssa
Välipala: Syön varmaan omenan vain välipalaksi tänään
Päivällinen: Joko tortilloja tai kurpitsakeittoa
Illallinen: Jompaa kumpaa edellä mainittua
Herkku: varmaan vähän lisää sitä brownieta. Ei pääse kilot karisemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ovo-lakto-ituhippi, ja tänään mennyt
Aamulla kahvia ja kaks ruisleipää juustolla ja kurkulla
Lounaaksi croissant juustolla, persikkajogurttia banaaniviipaleilla ja vehnäleseillä
Välipalaksi toinen croissant, koska se tuijotti mua huutaen "Syö minut" :D
Lisää kahvia
Päivälliseksi eilistä spagettipaistosta, jossa spagetin lisäksi mm. porkkanaa, vihreitä papuja ja sipulia. Lisukkeeksi keitettyä kukkakaalia+ ruisleipä juustolla ja kurkulla. Jälkkäriksi banaani.Kasvissyöjä olen ollut 20 vuotta.
Varsin sokeripitoista ruokaa sinulla.
Eilinen:
Aamupalaksi maustamatonta jogurttia ja jäisiä marjoja. Lounaaksi tomaatti-linssimuhennosta ja raejuustoa. Päivälliseksi hamppari ruisleivästä, soijapihvistä ja avokadosta + vihannekset ja kermaviilikastike. Iltapalaksi jäisiä vadelmia ja cashewpähkinöitä.
Lakto-ovo-vege 10 v.
Vastaan nyt ohi ketjun, koska olen ns sekasyöjä, syön n. kahdesti vuodessa lihaa/kalaakin, mutta vastaan silti...
Viikon/kuukauden/viime vuoden ruokalista:
Aamulla: teetä, kahvia, 2 palaa ruisleipää, päällä siivu juustoa, kurkkua, tomaattia.
Lounaalla: teetä, kahvia, 2 palaa ruisleipää, päällä siivu juustoa, kurkkua, tomaattia
Välipala: omena, jugurtti tai viili
iltapala: lasillinen mehua, 2 palaa ruisleipää, päällä siivu juustoa, kurkkua, tomaattia sekä pieni suklaapatukka ja iso lasillinen kokista.
Yleensä joka vuosi tulee eteen tilanne kerran tai kaksi, jolloin joudun syömään ns. lämpimän aterian, joko jossain työpaikan erityistapahtumassa tai jossain sukujuhlissa. Yleensä silloin syön salaattia, mutta saatan syödä myös tarjolla olevan kala- tai jauheliharuoan.
Hm, joku saattaa todeta, että epäterveellistä. En tiedä, saattaa ollakin, en kyllä ole ollut töistä päivääkään poissa tällä vuosituhannella sairauden tai muunkaan syyn vuoksi. En tykkää kokata enkä tykkää varsinaisesti syömisestäkään tai siis en välitä eikä kiinnosta. Olen ns. normaalipainoinen, en kuntoile mutta hyötyliikunta on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Pekoniin käärittyä sisäfileetä. Teen vielä tänään jauhelihakastikkeen ja keitän pari munaa
Hups, taisi lähteä viestisi väärään ketjuun!
Vierailija kirjoitti:
Olen lakto-ovo-vegetaristi, ärtyisä peräsuoli, maitoallergia, keliakia, ja vihaan kaiken maailman kurjia puuroja, mandariineista, banaaneista yms saan rakkuloita suuhuni
Lämmitin siis mikrossa eilistä paskaa ja otin jääkaapista kannullisen kylmää kusta, hyvää
Pääasia, että itsellesi maistuu. Eikö kuitenkin tuore aamupaska olisi ollut maistuvampaa kuin eilinen? En tiedä, en ole syönyt paskaani, sinä tässä ekspertti olet.
Vasta syön tässä lauantaibrunssia: juustocroissantteja, kahvia, mehua, munia, hedelmiä, marjoja, maustamatonta jogurttia, pähkinöitä. :)
Eilen oli tällainen ruokapäivä:
Aamulla kahvia, ruisleipää voilla, juustolla ja kurkulla sekä omena.
Ruoaksi: Avokadopastaa ja salaattia.
Iltapala: Maitorahka appelsiinilla, viinirypäleillä ja pähkinöillä. Lisäksi yksi lepuska voilla, juustolla ja kurkulla.
Turhan pitkät välit olivat ruokailujen välissä. Maanantaina palaan taas lomalta töihin, niin saa takaisin paremman rytmin ruokailujen kanssa. Onneksi ei eilen tullut treenattua.
Aamiaiseksi ruisleipä, jonka päällä 100 % maapähkinävoita + banaani, kahvia
Lounaaksi spagettia ja soijarouhe-tomaattikastiketta + pieni salaatti
Välipalaksi vähän pähkinöitä ja taas kuppi kahvia
Syön siis tänään vielä lisää, kellohan ei ole vielä mitään :D Illalliseksi kokataan varmaan chana masalaa (intialaista ruokaa, jossa esim. kikherneitä).
Tähän mennessä tänään; 3 leipäviipaletta jotka ensin voideltu majoneesilla ja sitten kruunattu isolla kasalla hapankaalia. Kamomillateen kanssa.
Njaa... Perusterve ihminen elää monenlaisella, en usko että on terveyshössötykseen tarvetta. Minä aloin kasvissyönnin 13-vuotiaana, ja koska äitini ei sitä hyväksynyt eikä hankkinut kasvisruokia, niin niin kauan kuin asuin kotona elin leivällä, tomaatilla, kurkulla ja hedelmillä. Koulussakaan ei niihin aikoihin ollut kasvisruokaa, joten söin näkkileipää, raasteita ja perunaa lähinnä. Hyvin pärjäsin, vaikka proteiinimäärä oli varsin olematon.
Sitten varmaan jonnekin kolmekymppiseksi asti elin jogurteilla, appelsiineilla ja banaaneilla, karkilla, keskikaljalla ´ja kasvispikaruoalla. Edelleen olin hyvin jaksava ja terve koko ajan, ja hoikka. Kolmenkympin jälkeen kun pariuduin ja perheellistyin toki aloin sitten laittaa parempiakin ruokia, joita ei pelkästään itselle viitsinyt. Mutta olen ihan varma että olisin loppuelämäni voinut sillä nuoruuden ruokavaliollakin ihan hyvin. Kuten voi vaikka sekasyöjä-veljenikin, joka elää pelkällä valmisruoalla, cokiksella ja keskikaljalla ja on yli nelikymppinen.