Te, jotka laitatte "kuulostaa" -sanaan ylimääräisen l-kirjaimen
Miltä murrealueelta olette? Kuuluuko tuo tupla-l myös puheessanne?
Kommentit (39)
Etelä-pohjanmaa ja varmaan myös pohjois-pohjanmaa. On murretta, tampiot.
Vierailija kirjoitti:
yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää
Etelä-pohjanmaalla mahtuu
Tämä on vain hyvä esimerkki siitä, kuinka äidinkielen taso on romahtanut kuin lehmän häntä. Alkeellisia yhdyssanojen ei osata, enää ei edes osata kirjoittaa sanoja omalla äidinkielellä.
Väitän, että nämä kuuLLostaa, enään ja sanoppa se -ihmiset ovat huonostikoulutettua, elämässä pärjäämätöntä roskasakkia ilman mitään sivistystä. Kirjoja he eivät ainakaan lue!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen etelä-pohjalainen alunperin ja usein tuon sanan kohdalla olen miettinyt kuinka se pitäisi oikeasti kirjoittaa. Kirjoitan siis joskus kahdella l-kirjaimella, mutta puheessa en sitä mitenkään erityisesti korosta. Minun mielestäni se kuitenkin sopii molemmilla tavoilla sanottuna ja kirjoitettuna, ei siinä ole edes suurta eroa, jos vertaa vaikka tuohon aiempaan esimerkkiin "kuuluu/kuulluu", joista jälkimmäinen on selkeästi väärin. Kukaan ei tietenkään sano niin, mutta kuullostaa-sana ei ole yhtä selkeästi väärin.
Syy miksi kuulostaa-sanaa sanotaan ja kirjoitetaan kahdella tavalla, on varmaan se että samantyyppisiä sanoja on sekä yhdellä että kahdella l-kirjaimella. Kuulua ja kuulla, joista molemmista saisi johdettua kuulostaa/kuullostaa sanan.
Sitä minä en ymmärrä miksi tämä niin häiritsee joitakin, koska se on niin paljon huomaamattomampi kuin esim "siittä" tai "enään", jotka ainakin itsellä särähtää korvaan paljon pahemmin.
No, minun silmiäni ja kielentajuani kiusaavat kaikki kirjoitusvirheet yhtä paljon. Synnynnäinen ominaisuus, jolle en itse voi mitään. :)
Enään ja kuullostaa ovat minulle tasavertaisen karmeita. Sen sijaan siittä on hämäläismurteen muoto ja siksi puhutussa kielessä aivan ymmärrettävä (kun taas nuo kaksi edellä mainittuja ovat yksiselitteisesti virheitä, eivät murretta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelä-pohjanmaalla mahtuu
Niin eikös se Keskinenkin ole pohjanmaalta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset kuulottavat sipulia.
Ei, mä ainakin kuullotan.
Eli tupla-L siinäkin.
Taisit käsittää väärin, vastaajan tarkoitus oli varmaankin sarkastisesti ihmetellä, kirjoittaako (ja sanooko) joku kuullottaa-sanankin väärin.
Kuulostaa - miten ihmeessä siinä voisi olla kaksi l-kirjainta?
"Vastaavasti sanat ”kuulostaa” ja ”arveluttaa” saavat usein toisen l:n sanojen ”kuulla” ja ”arvella” vaikutuksesta. Tässä harhaan johtavat verbien perusmuodot, joissa toinen l kuuluu vain infinitiivin päätteeseen. Taivutusmuodothan ovat sellaisia kuin ”kuulen” ja ”arvelen”."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä murrealueelta olette? Kuuluuko tuo tupla-l myös puheessanne?
Ei se ole murrekysymys jos kirjoittaakin sen väärin. Kuullostaa kuulostaa yksinkertaisesti tyhmältä.
Kuulostaa tyhmältä, mutta voisi se ollakin murrekysymys. Mäkin kirjoitan täällä mä, mutta tiedän että oikea muoto on minä ja niin myös kirjoitan kun kirjoitan ns. virallisempaa tekstiä.
Nuo kuullostaa ja puollustaa on ihmetyttänyt mua kanssa! Lähinnä tulee mieleen kuullottaa, joka nyt tarkoittaa ihan muuta (kuullottaa esim. sipulia).
Mutta paljon tiedän ihmisiä, jotka kirjoittaa aina "ompa" eikä "onpa". Ja ihan korkeastikoulutetut ihmiset mun tutuissa käyttää tuota ompaa. Kummallista.
Kuullostaa paremmalta kun sanoo kuullostaa
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa paremmalta kun sanoo kuullostaa
No ei. Kuulostaa pelkästään juntilta. :)
Sanon "kuullostaa", mutta kirjoitan yhdellä ällällä. Konsonanttien tuplaus kuuluu murteeseeni. En tietenkään kirjoita murteella, koska sen lukeminen on todella ärsyttävää.
Vai mitä työ arvelette, kuullostaako haaskalta jos mie huastelen näi? Eehän tätä jaksa lukkee Erkkikää.
Edelleen kyllä näkyy luokkayhteiskunnan jäänteitä tai vähintään huonoa itsetuntoa joistain kommenteista - ihan kuin murteen käyttö tekisi ihmisestä mitenkään juntimman. Sama myös toisin päin, monet murteelliset pitävät yleiskielen tai slangin puhujia ylimielisinä snobeina, mikä ei tietenkään ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Sanon "kuullostaa", mutta kirjoitan yhdellä ällällä. Konsonanttien tuplaus kuuluu murteeseeni. En tietenkään kirjoita murteella, koska sen lukeminen on todella ärsyttävää.
Vai mitä työ arvelette, kuullostaako haaskalta jos mie huastelen näi? Eehän tätä jaksa lukkee Erkkikää.Edelleen kyllä näkyy luokkayhteiskunnan jäänteitä tai vähintään huonoa itsetuntoa joistain kommenteista - ihan kuin murteen käyttö tekisi ihmisestä mitenkään juntimman. Sama myös toisin päin, monet murteelliset pitävät yleiskielen tai slangin puhujia ylimielisinä snobeina, mikä ei tietenkään ole totta.
Muuten hyvä kommentti, mutta helsinkiläiset slangipellet kyllä on ylimielisiä snobeja. Kaikki.
Me ollaan sitä porukka, joka syö jauhen lihaa :D
Ja sekös kielilukkareita hermostuttaa
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vain hyvä esimerkki siitä, kuinka äidinkielen taso on romahtanut kuin lehmän häntä. Alkeellisia yhdyssanojen ei osata, enää ei edes osata kirjoittaa sanoja omalla äidinkielellä.
Väitän, että nämä kuuLLostaa, enään ja sanoppa se -ihmiset ovat huonostikoulutettua, elämässä pärjäämätöntä roskasakkia ilman mitään sivistystä. Kirjoja he eivät ainakaan lue!
Mutta mihin se lehmän häntä sitten "romahtaa"?
Kuullostaa on ihan yhtä karmiva kuin piirrustus. En tajua miten joku peruskoulun käynyt voi luulla noin. Terveiset lounaisrannikolta.
Sydänmeeni sattuu kokoajan ,kun joku puollustaa Suomenkielen virheitä. Enään en jaksa piirrustaa tähän sydämmellistä alle kirjoitusta jään kuullostamaan teidän vastauksia
Kuullostaa tai kuulostaa, aivan sama oikeastaan. Kumpikaan ei häiritse. Taas näitä kielipoliisien pilkun nussimisia. Tuskailkaa lisää. Täälläpäin avain sanotaan avvain.