Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka laitatte "kuulostaa" -sanaan ylimääräisen l-kirjaimen

Vierailija
08.01.2016 |

Miltä murrealueelta olette? Kuuluuko tuo tupla-l myös puheessanne?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En normaalisti käytä, mutta tällä palstalla käytän sitä provosointi tarkoituksessa.

Vierailija
2/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella ällällä sanon ja kirjoitan. Varsinais-Suomesta olen. Sanooko joku tuon tosiaan yhdellä ällällä?? Kuullostaa hassulta! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdella ällällä sanon ja kirjoitan. Varsinais-Suomesta olen. Sanooko joku tuon tosiaan yhdellä ällällä?? Kuullostaa hassulta! ;)

Luulisin, että koko muu suomi sanoo yhdellä ällällä. Kuuntelepas vaikka televisiosta tai radiosta :)

Vierailija
4/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta. Todellakin kuuluu. :)

Vierailija
5/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En normaalisti käytä, mutta tällä palstalla käytän sitä provosointi tarkoituksessa.

Kuten varmaan myös kirjoitat "provosointi tarkoituksessa" provosointitarkoituksessa? :)

Vierailija
6/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että missään murteessa sanottaisiin "kuullostaa". Kyse on ihan vain virheellisestä kirjoitusmuodosta.

Vierailija
7/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun kahdella ällällä ja olen syntyperäinen helsinkiläinen. Enpä ole koskaan edes ajatellut koko asiaa. Myös vanhempani ovat täältä syntyisin.

Vierailija
8/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puollustan "kuullostaa". Paneppas vastaan!!!

"Kuullostaa" kuulostaa aika tutulta (olen Lahest), mutta "puollustaa" särähtää korvaan pahasti.

"Sanoppas muuta" särkee silmiä.

Vierailija
9/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulusta. Todellakin kuuluu. :)

Miksi et sitten kirjoita "kuulluu"? :)

Olen myös yrittänyt selvittää, onko tämä murrejuttu. Olen huomannut, että esim. omissa fb-kavereissa tätä käyttää helsinkiläinen, lahtelainen, joensuulainen ja keski-suomalainen. Eli kallistun myös siihen, että on vaan jostain syntynyt väärä kirjoitusmuoto eikä murretta. Kenenkään puheessa en ole tätä kuullut, itse olen Oulusta enkä todellakaan sano näin, vaikka kaksoiskonsonantit onkin käytössä (esim. tullee ja mennee).

Vierailija
10/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset kuulottavat sipulia.

Vierailija
11/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereelta olen. Kirjoitan aina "kuulostaa", mutta sanon "kuullostaa". Enkä nyt äkkiseltään tiedä ketään, kuka sanoisi "kuulostaa" :D

Vierailija
12/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ja kirjoitan kahdella L-kirjaimella. Asun Vantaalla. 

Vierailija
13/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset kuulottavat sipulia.

Ei, mä ainakin kuullotan.

Eli tupla-L siinäkin.

Vierailija
14/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella ällällä kirjoittaa ne, jotka ei oo ala-asteella ollu tarkkana äidinkielen tunneilla.

Vierailija
15/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen etelä-pohjalainen alunperin ja usein tuon sanan kohdalla olen miettinyt kuinka se pitäisi oikeasti kirjoittaa. Kirjoitan siis joskus kahdella l-kirjaimella, mutta puheessa en sitä mitenkään erityisesti korosta. Minun mielestäni se kuitenkin sopii molemmilla tavoilla sanottuna ja kirjoitettuna, ei siinä ole edes suurta eroa, jos vertaa vaikka tuohon aiempaan esimerkkiin "kuuluu/kuulluu", joista jälkimmäinen on selkeästi väärin. Kukaan ei tietenkään sano niin, mutta kuullostaa-sana ei ole yhtä selkeästi väärin.

Syy miksi kuulostaa-sanaa sanotaan ja kirjoitetaan kahdella tavalla, on varmaan se että samantyyppisiä sanoja on sekä yhdellä että kahdella l-kirjaimella. Kuulua ja kuulla, joista molemmista saisi johdettua kuulostaa/kuullostaa sanan.

Sitä minä en ymmärrä miksi tämä niin häiritsee joitakin, koska se on niin paljon huomaamattomampi kuin esim "siittä" tai "enään", jotka ainakin itsellä särähtää korvaan paljon pahemmin.

Vierailija
16/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku sanoo viel ääneen kuullostaa :DD omg..

Vierailija
17/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun kahdella l - kirjaimella kuulostaa sanan, Turusta olen.

Olen hyvä äidinkielessä, aikoinaan kirjoitin siitä E:n. Kuulostaa on mulla yksi niistä harvoista sanoista, joita joudun aina kirjoittaessani miettimään tuleeko kuulostaa yhdellä vai kahdella l - kirjaimella! Tuntuu etten vain ikinä opi :D

KuuLLostaa kuulostaa minusta paljon paremmalta ja oikeammalta kuin kuuLostaa ;D

Vierailija
18/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä kirjoitan ja sanon. Helsingissä viimeiset 20 vuotta asunut, jos nyt halutaan miettiä missä päin mitenkin sanotaan.

Vierailija
19/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä syntyjään, sanon aina kuullostaa, mutta kirjoitan sentään yhdellä ällällä ;) Tulee varmaan sanasta kuulla.

Vierailija
20/39 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä murrealueelta olette? Kuuluuko tuo tupla-l myös puheessanne?

Ei se ole murrekysymys jos kirjoittaakin sen väärin.  Kuullostaa kuulostaa  yksinkertaisesti tyhmältä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä