Vierailija

Olen Helsingistä ja asunut täällä ikäni. Minulla on yliopistotason koulutus. Kuulin eilen ensimmäistä kertaa ikinä (ainakin niin, että kiinnitin siihen huomiota) naisen puhuvan verskoista ja urkkareista. En aluksi ollenkaan ymmärtänyt, mistä hän puhuu. Puhuimme vaatteiden kuivattamisesta ulkona pakkasella, yleisemmin myös pyykinpesusta ja sitten hän kertoi, että pakkasella verskojen ja urkkareiden pesu ja kuivaus on inhottavaa. Ne ovat useimmiten keinokuitua, joten kuivilla käsillä niiden käsitteleminen on epämiellyttävää ja ovat sitten kuivana kamalan sähköisiäkin.

Oli vain pakko kysyä, mitä ihmettä ne verskat ja urkkarit ovat, kun en asiayhteydestäkään mitenkään olisi arvannut.

Ovatko nuo siis teille yleisiä sanoja? Murre? Koulutustaustaero?

Kommentit (14)

Vierailija

Ööh en oo kyl ikinä kuullut tollasia sanoja käytettävän..ja asun maalla.
Mut veryttelyhousuista kyllä käytän muotoa verkkarit

Vierailija

Verkkarit tai verskat. Urkkareista en ole ennen kuullut.

Insinööri, AMK. Turku. 40-vuotias.

Lantsareita en ymmärtänyt kun ekan kerran kuulin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Verkkarit tai verskat. Collegehousut on kollarit tai lökärit tai höntsyvaatteet (tarkoittaen koko pehmeää ja mukavaa asua). Urkkarit-sanaa en käytä.

YTM/Tampere/32

Vierailija

Verskat on verskat. Urkkareista en ole kuullut, urkkapuistosta kylläkin. Täällä käytössä myös sanat kalsarit, lökärit, ja mitä vain huvittaa. En ole niin paskan tärkeä, vaikken kaikkea ymmärtäisikään. Tälläkin alueella monenlaista murretta ja puhetapaa, joten aina törmää uusiin sanoihin. Turkulainen akateeminen.

Vierailija

Oikein verryttelyhuosut, on se sivistynyt! " uusiin verryttelyhousuihini on ilmestynyt tahra" " verryttelyhousuni ovat pesulassa" verryttely housut, typeränpää sanaa saa hakea. On sen oltava koulutusero. Minä pysyn ainakin kaukana verryttelyhousu ihmisistä. Onko sulla sitten suolistokaasu verryttelyhousut? Naapurin Irmalla on kuulemma pieruverkkarit..

Vierailija

Verskoista olen kuullut. Urkkareista en ikinä. Itse sanon verkkarit, ja urheiluvaatteet, jos nyt pitää erikseen eritellä urheiluvaatteet. Kaikista ällöttävin sana verkkareille tai oloasulle on "pieruverkkarit". Yököttää edes kirjoittaa toi tuohon. En tajua miten kukaan (nainen) voi käyttää tuollaista termiä.

AMK / Helsinki / N38

Vierailija

Turussa tosiaan verkkarit = verskat. Karkki = karu, limsa = limpsa, kioski = kipsa. Paras tietämäni turkuismi on valitettavasti kadonnut aktiivikäytöstä. Keski-ikäiset turkulaiset vielä muistavat, miten ennen pyydettiin kipsalla pullo keltaista Jaffaa. Se oli "juatavapullo". Ihan totta oli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulutustaso tähän liittyy?

Ap tekee tutkimusta liittyykö vai ei.

Ap olisi vain tarvinnut päivittäisen muistutuksensa siitä miten erinomainen ja sivistynyt hän itse on, kun sentään on ihan yliopistotutkinnon suorittanut!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koulutustaso tähän liittyy?

Ap tekee tutkimusta liittyykö vai ei.

Ap olisi vain tarvinnut päivittäisen muistutuksensa siitä miten erinomainen ja sivistynyt hän itse on, kun sentään on ihan yliopistotutkinnon suorittanut!

Ja vielä Helsingistä, eikä mistään böndeltä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat