Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu antaa facebookissa niin kiiltokuvamaisen kuvan elämästään

Vierailija
07.01.2016 |

Olen jotenkin hämmentynyt hänen jatkuvista postauksistaan, enkä tiedä miksi asia häiritsee minua. Itsellänikin on oikein mukava elämä ja olemme ns. samalla viivalla, joten en kai kateellinenkaan ole. Ihmettelen vain, miksi aikuisella naisella on tarve postailla päivittäin kuvia facebookiin elämästään? Hänen elämänsä on onnellista ja tasapainoista sekä mukavaa, tavallista perhearkea kuten minullakin. Silti en ymmärrä? Itseäänkö varten hän postailee vai tykkääkö siitä, että muut tykkäävät hänen julkaisuistaan? Usein julkaisuissa jotenkin annetaan tietynlaista kuvaa heidän perheestään varakkaana ja aktiivisena unelmaperheenä, mikä voi olla tottakin. Hän on silti älykäs ja ihmettelen mihin hän pyrkii tuolla. Rakentamaan aktiivisesti jonkinlaista imagoa somessa?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samahan se kuin istagram, päivityksiä, joissa kuvissa skumppaa lasit tai illallinen jossain ravintolassa, mikään ei ole yököttävämpää kuin jakaa julkisesti joku kuva että tämän minä nyt söin , katsokaa.

Kategoria erikseen ovat vauvan kuvat, joissa vauva istuu, makaa, edestä ja takaa.

Ja kas aina päivtykset muutenkin tulevat lomalla, tyyliin taas mennään ja joku lentoasema kuva siellä. Koskaan ei ole kellään että taas töissä , kuvassa tietokoneen ruutu tms.

Kuulostat itse negatiiviselta ja kateelliselta. Mikä sinua pakottaa lukemaan itseäsi yököttäviä ja tylsistyttäviä asioita?? Onko joku haulikolla sua pakottamassa lukemaan päivityksiä netissä? Ota vastuu itsestäsi lukijana ja lopeta ruikutus; syy ei ole ruokapostailijassa vaan sinussa. Jollekin se hetken jakaminen ystävien kanssa tuo iloa, esim vauvakuvissa, sisustuskuvissa tai missä tahansa, sehän juuri on FB:n idea että voidaan yhdessä tykätä söpöstä vauva-kuvasta, tai ihanan siististä, juuri siivotusta ja kauniisti sisustetusta kodista.

Vierailija
22/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on yksi tällainen ystävä. Päivityksiinsä hän onnistuu yleensä aina myös "piilottamaan" omakehua. Tämän lisäksi hän tekee niitä älyttömiä testejä ja jakaa tulokset totuutena. Tuloksethan kuitenkin perustuvat hänen omiin vastauksiinsa. Jatkuvasti saa lukea miten erinomainen ihminen, hyvä ystävä ym. hän on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään facessa jaksa mitään vuodatuksia lukea. Huumori, itseironia, ja mielenkiintoiset päivitykset ovat hauskoja. Perheidylli menettelee mutta valivali ottaa päähän!

Vierailija
24/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samahan se kuin istagram, päivityksiä, joissa kuvissa skumppaa lasit tai illallinen jossain ravintolassa, mikään ei ole yököttävämpää kuin jakaa julkisesti joku kuva että tämän minä nyt söin , katsokaa.

Kategoria erikseen ovat vauvan kuvat, joissa vauva istuu, makaa, edestä ja takaa.

Ja kas aina päivtykset muutenkin tulevat lomalla, tyyliin taas mennään ja joku lentoasema kuva siellä. Koskaan ei ole kellään että taas töissä , kuvassa tietokoneen ruutu tms.

Eh, instagram on kuvapäiväkirja? :D Mitäs ihmettä sinä siellä notkut jos koko konsepti nyppii noin paljon? Vaikutat kateelliselle ja katkeralle stalkkaajalle, sori vaan..

Vierailija
25/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on osa sosiaalista mediaa olemalla yksi suosituimpia julkaisualustoja. Facebook kehoittaa käyttäjää verkostumaan pyytämällä opiskelu- ja työpaikkasi tiedot, kotikaupunkisi, lempikirjasi ja niin edelleen. Facebook kehoittaa käyttäjää jakamaan omalle seinälle tuntemuksia, kokemuksia ja paljon muuta, sekä kuvin että sanoin. Jos joku todella nauttii sosiaalisesta verkostoitumisesta ja on ahkera facebookkaaja, niin keneltä se on pois? Miksi ihmeessä tämän ketjun murjottajat edes ovat Facebookissa jos eivät pidä Facebookin ideasta ylipäätään? Jos jostain syystä yhden ihmisen julkikuva häiritsee, voi hänen julkaisunsa piilottaa omasta uutissyötteestä. Jos ylipäätään ahkera sometus häiritsee niin voihan aktiiviset kaverit poistaakin, mutta mitä siinä vaiheessa ihminen tekee itse Facebookissa? Kyttää muita? Ei ikinä tykkää, kommentoi tai aniharvoin itse päivitä mitään, mutta silti päivät pitkät vakoilee katkerana muita?

Vierailija
26/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan päin vastoin, en viitsi elämästäni facessa juuri huudella, koska monet muille spessut asiat on mulle aika jokapäiväisiä. En halua, että ihmiset ajattelevat mun pitävän yllä kulisseja tai tulevan kateelliseksi. Ennemmin pidän matalaa profiilia ja pidetään ihan tavallisia hassuja juttuja. Lomakuvia tai samppanjapulloja en koskaan.

Vierailija
27/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei saa postata iloja (leuhkimista) eikä suruja (negatiivista) eikä varsinkaan neutraalia (ketä kiinnostaa?). Mikähän koko Facebookin idea on? Kuulostaa niin tyhmältä, että ei kyllä tuu olemaan kovin suosittu. Koska heti vaan kaikkia vituttais kun kaikki tekee siellä kaiken väärin.

Vierailija
28/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa ärsyttävät ihmiset piiloon seinältä, tai poistakaa kokonaan. Ei siellä pakoteta kenenkään postauksia lukemaan. Itse olen piilottanut muutaman ihmisen, kun en jaksanut lukea statuksiaan. 

Vierailija
29/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei saa postata iloja (leuhkimista) eikä suruja (negatiivista) eikä varsinkaan neutraalia (ketä kiinnostaa?). Mikähän koko Facebookin idea on? Kuulostaa niin tyhmältä, että ei kyllä tuu olemaan kovin suosittu. Koska heti vaan kaikkia vituttais kun kaikki tekee siellä kaiken väärin.

:D just näin

Vierailija
30/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä tällaista ilmiötä huomannut. Ap sen sijaan kuulostaa yhdeltä Facekaveriltani, joka säännöllisin väliajoin vinkuu muiden pinnallisuudesta.

Samaa en ole myöskään Instagramissa huomannut, mutta en olekaan kiinnostunut seuraamaan ihmisiä, jotka julkaisevat vain kuvia naamoistaan. Senkin kun voi ihan itse valita, missä kuvioissa aikaansa viettää.

Vierailija
31/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan päin vastoin, en viitsi elämästäni facessa juuri huudella, koska monet muille spessut asiat on mulle aika jokapäiväisiä. En halua, että ihmiset ajattelevat mun pitävän yllä kulisseja tai tulevan kateelliseksi. Ennemmin pidän matalaa profiilia ja pidetään ihan tavallisia hassuja juttuja. Lomakuvia tai samppanjapulloja en koskaan.

Mulla sama. Tai itseasiassa minun elämässäni ei juuri nyt ole eksoottisia lomamatkoja, ei edes reissua kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan, eikä muutakaan loisteliasta, mutta tulen taustasta, joss nuo ovat olleet arkea jo 60-luvulta alkaen, ehkä aiemminkin.

Minusta kaikki tuommoinen esillepano on jotenkin hieman nolostuttavaa. En halua tehdä ketään kateelliseksi. Jos katson muiden kuvia niin mietin vain, että "jokainen voi tehdä tuota halutessaan". Aivan sama kuin intoilla siitä, että sai pestä hampaat.

Ehkä 50 vuoden kuluttua noloina muistellaan sitä, miten jokainen hehkutti matkojaan jossain somessa.

Vierailija
32/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauhee, millon se kaameessa Facebookissa oleminen on tullut pakolliseksi? Mä luulin että siellä tarttee edelleen olla vaan niitten jotka pitää sitä kivana ideana.

Vierailija
33/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama. Tai itseasiassa minun elämässäni ei juuri nyt ole eksoottisia lomamatkoja, ei edes reissua kaupunkilomalle Keski-Eurooppaan, eikä muutakaan loisteliasta, mutta tulen taustasta, joss nuo ovat olleet arkea jo 60-luvulta alkaen, ehkä aiemminkin.

Minusta kaikki tuommoinen esillepano on jotenkin hieman nolostuttavaa. En halua tehdä ketään kateelliseksi. Jos katson muiden kuvia niin mietin vain, että "jokainen voi tehdä tuota halutessaan". Aivan sama kuin intoilla siitä, että sai pestä hampaat.

Ehkä 50 vuoden kuluttua noloina muistellaan sitä, miten jokainen hehkutti matkojaan jossain somessa.

Jaa-a, oletko varma että tuttavasi haluavat tehdä sinut tai muut kateelliseksi? Ehkä kaikki eivät tähtää tuohon, vaan haluavat jakaa matkansa iloja ja kuvia kaverien kanssa muuten vain, ja helposti somessa? Koska, kuten sanoit, kuka tahansa sinne matkalle pääsee halutessaan. Itse ainakin innolla katson kavereiden matkakuvia ja millaisia kokemuksia heillä oli, mieluummin niitä kuin esim. arkielämän vauvakuvia ja -juttuja. 

Vierailija
34/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee, millon se kaameessa Facebookissa oleminen on tullut pakolliseksi? Mä luulin että siellä tarttee edelleen olla vaan niitten jotka pitää sitä kivana ideana.

Kerran halusin lukea Tuksun päivityksiä niin menin sinne. En tosin itse päivitä koskaan, enkä juuri lue kenenkään päivityksiä enkä hyväksy kaveripyyntöjä (hölmö menin sinne omalla nimelläni).

Eli et pysty stalkkaamaan ketään olematta siellä itse. Ja huom! en stalkkaa jatkuvasti mitään ihastuksia, koska en ole kenenkään sellaisen kaveri siellä. Joskus oon kattonut joitain jos heillä on julkinen seinä.

Vierailija
35/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, oletko varma että tuttavasi haluavat tehdä sinut tai muut kateelliseksi? Ehkä kaikki eivät tähtää tuohon, vaan haluavat jakaa matkansa iloja ja kuvia kaverien kanssa muuten vain, ja helposti somessa? Koska, kuten sanoit, kuka tahansa sinne matkalle pääsee halutessaan. Itse ainakin innolla katson kavereiden matkakuvia ja millaisia kokemuksia heillä oli, mieluummin niitä kuin esim. arkielämän vauvakuvia ja -juttuja. 

En sanonut, että ajattelen heidän haluavan, mutta niin kauan kuin ihmiset kokevat eriarvoisuutta (eli täältä ikuisuuteen) kateuskin on mahdollista. En itse halua kenenkään ajattelevan, että luulen olevani jotain.

Vierailija
36/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, että ajattelen heidän haluavan, mutta niin kauan kuin ihmiset kokevat eriarvoisuutta (eli täältä ikuisuuteen) kateuskin on mahdollista. En itse halua kenenkään ajattelevan, että luulen olevani jotain.

Ja kun siis loppujen lopuksi se on pienoinen itsepetos ajatella, että kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä samoin, suurimmalla osalla on, mutta ei koskaan kaikilla. Tarkoitin vain että ehkä minuun on tarttunut se, että lapsuudessa minun piti vaieta siitä, mikä meille oli normaalia. Se on jäänyt kai päälle. Sitä kun nimenomaan haluaisi, että muut samaistuvat. Lapsuudessa minulle sanottiin, etten voi odottaa kenenkään samaistuvan :( En halua siksi mennä kertomaan oikeastaan mitään. Kasvotusten on eri asia, kun voi valita henkilön, jolle puhuu.

Tämä on minun kokemukseni, olisi kai kivaa, jos näin ei tuntisi. En tiedä.

Vierailija
37/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, onko tää uutinen jollekin?

Vierailija
38/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää ja tajuaa, että kenenkään elämä ei ole aina vaan pelkkää positiivista ja juhlaa jne. Suurinosa facebookin käyttäjistä päivittää enemmän positiivisia asioita ja jokainen tajuaa, että facebookista ei saa todellista käsitystä jonkun ihmisen elämästä.

Silti ap on ihan oikeassa ihmetellessään tuttavansa käytöstä. Onhan tuo nyt ihan tosi ihmeellistä oman egon pönkittämistä. Vai onko tosiaan monet täällä sitä mieltä, että tuollainen on ihan normaalia? No huvinsa tietenkin kullakin, mutta kyllähän se jotain ihmisestä kertoo, että jatkuvalla syötöllä valehtelee ja yrittää esittää jotain muuta mitä todellisuudessa on.

Kyllä minunkin fb-kavereihin mahtuu muutama erikoinen tapaus. Yksi esimerkiksi päivitti ensin monta vuotta paljon kuvia lapsistaan eikä juuri muuta, sitten erosi ja alkoi käyttäytymään kuin teini-ikäinen. Ihan jatkuvaa päivitystä siitä, miten bestiksensä (toinen juuri eronnut, jonka kanssa ei ollut missään tekemisissä aiemmin) kanssa ovat niin läheisiä ja joka viikonloppu on yhtä juhlaa ja biletystä. Ja profiilikuva pitää tietysti vaihtaa kerran viikossa jotta saa kommentteja siitä kuinka kaunis ja suloinen ja ihq on. Kyse siis 38-vuotiaasta. No ehkä sille sitten tuli joku neljänkympin villitys.

Toinen vielä oudompi on sellainen joka kertoo ihan kaiken mahdollisen päivityksissään, myös ne negatiiviset jutut. En tunne häntä hyvin henkilökohtaisesti, mutta facesta saa sen käsityksen, että hänen lapsi on huostaanotettu, baariin lähdetään joka vkl, selfietä tulee ennen baariin lähtöä ja sen jälkeen kuten myös jäätävästä krapulasta seuraavana päivänä. Kännissä tuli toikkaroitua ja tavaratkin hävisivät. 40-vuotias nainen tämäkin. 

Vierailija
39/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen asennettanne, itse en anna ikivalittajien, negatiivisten, kateellisten ihmisten pienentää itseäni, eli en anna sen rajoittaa sitä mitä haluan ihmisenä olla ja tehdä, nauttia elämästä ja yhteisöllisyydestä. Yhdessä jaettu ilo on itselleni tuplailo. Ystävien kanssa nauru, ja ilo on vain parempaa. Aina tässä maailmassa on ihmisiä jotka eivät halua sinulle hyvää, he haluavat sinun olevan erilainen kuin olet, jotkut eivät voi sietää nauravia, puheliaita ihmisiä, toiset taas hiljaisia ja vetäytyviä. Silti ei kannattaisi alkaa elää elämää muita miellettääkseen muiden ehdoilla. Elämä kannattaa elää täysillä, eik antaa muiden määrittää omaa elämää. Kaikki näennäisesti vaatimattomat ihmiset ovat paheksuneet toisenlaisia ihmisä, ja ne aidosti vaatimattomat ovat osaneet iloita muiden iloitsevien kanssa ja surra surevien kanssa, määrittämättä ehtoja.

Vierailija
40/59 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää ja tajuaa, että kenenkään elämä ei ole aina vaan pelkkää positiivista ja juhlaa jne. Suurinosa facebookin käyttäjistä päivittää enemmän positiivisia asioita ja jokainen tajuaa, että facebookista ei saa todellista käsitystä jonkun ihmisen elämästä.

Silti ap on ihan oikeassa ihmetellessään tuttavansa käytöstä. Onhan tuo nyt ihan tosi ihmeellistä oman egon pönkittämistä. Vai onko tosiaan monet täällä sitä mieltä, että tuollainen on ihan normaalia?

FB-maailmassa on mielestäni täysin normaalia.