Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko narsisti

Vierailija
04.01.2016 |

Olen 28-vuotias nainen ja pelkään olevani narsisti. Moni narsistin piirre sopii minuun. Jutuissa he ovat usein miehiä, mutta minä olen nainen ja suhteessa mieheen. En halua satuttaa miestäni, tykkään vaan pitää langat käsissäni.

Äitinä olen lämmin ja kannustava ja todellakin halaan ja välitän, ja annan lapsille paljon tilaa. Mutta tuo kohta jossa puhutaan parisuhteesta iskee ja kovaa. Haluan ihailua, haluan tietää missä mies menee ja ärsyynnyn jos hän ei pysy suunnitelmassa. Saatan saada raivareita ja manipuloida itkulla. Haluan sosiaalista hyväksyntää ja olen hyvässä asemassa töissä (paremmassa kuin mies). Ostan miehelleni tyylikkäitä vaatteita ja hän on muuttunut aika paljon alkuajoista. Tuntuu, että määräilyni ahdistaa miestä. Tietyissä tilanteissa alistun, mutta teen sen tietoisesti jotten olisi niin dominoiva.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit todella narsisti niin et edes kysyisi täällä että olisitko sillä narsistit eivät näe itseään narsisteina.

Paskat. Jos ymmärtäisit asiasta muutakin kuin sen mitä kampaajalla Me Naisista luit, tietäsisit, että tällainen voisi olla ihan kiva pikku ajankulu narsistille.

Vierailija
22/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei kykene itsekritiikkiin vaan kokee tekevänsä aina oikein. Narsistin mielestä narsismi on normaalia ja kaikki ovat narsisteja (hän kuvittelee että kaikki ajattelevat ja toimivat samalla tavalla kuin hän). Eli AP ei ole narsisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei kykene itsekritiikkiin vaan kokee tekevänsä aina oikein. Narsistin mielestä narsismi on normaalia ja kaikki ovat narsisteja (hän kuvittelee että kaikki ajattelevat ja toimivat samalla tavalla kuin hän). Eli AP ei ole narsisti.

Huuuhaaa.

Vierailija
24/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ilmeisesti olet se joka siellä kampaajalla persettään kuluttaa. Narsisti ihmisenä on nimennomaan sellainen joka ei näe itsessään mitään vikaa vaan vika on aina muissa, narsisti kyykyttää valikoituja ja pitää kavereinaan vain niitä jotka osoittaa arvostusta narsistia kohtaan. Tää piru osaa kyllä piirteensä kätkeä kun katsoo sen olevan tarpeen joten eiköhän tuossa kaikki. Tätä on lähietäisyydeltä nähty niin tunge sinä ne me naises perseesees.

Vierailija
25/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat narsistilta ja muutenkin epäihmiseltä joka on rakentanut ulkoisesti hyväksytyn kuoren mutta sisältä mätä. Tunnet kaiken itsesi kautta ja suhteessa sinuun. Se on narsistista. Narsisti itseasiassa useinkin epäilee olevansa jossain suhteessa epäkelpo koska tiedostaa tunteettomuutensa. Mutta uskoo oikeudekseen olla mitä on koska pitää itseä muuten ylivertaisena.

Et vaikuta yhtään normaalilta persoonallisuuden puolesta.

Vierailija
26/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ilmeisesti olet se joka siellä kampaajalla persettään kuluttaa. Narsisti ihmisenä on nimennomaan sellainen joka ei näe itsessään mitään vikaa vaan vika on aina muissa, narsisti kyykyttää valikoituja ja pitää kavereinaan vain niitä jotka osoittaa arvostusta narsistia kohtaan. Tää piru osaa kyllä piirteensä kätkeä kun katsoo sen olevan tarpeen joten eiköhän tuossa kaikki. Tätä on lähietäisyydeltä nähty niin tunge sinä ne me naises perseesees.

No, sä et sitten ole törmännyt älykkääseen narsistiin. Jos ap on narsisti, hän on nimenomaan hyvin älykäs narsisti.

Vierailija
27/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap just ruinasi aloituksella itselleen tuon "et sä voi olla narsisti, koska ei narsisti sellaista miettis" - vastauksen. Ja mammat putoo siihen ja vielä alapeukuttelee niitä, jotka väittää muuta. voi, voi.

Vierailija
28/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat narsistilta ja muutenkin epäihmiseltä joka on rakentanut ulkoisesti hyväksytyn kuoren mutta sisältä mätä. Tunnet kaiken itsesi kautta ja suhteessa sinuun. Se on narsistista. Narsisti itseasiassa useinkin epäilee olevansa jossain suhteessa epäkelpo koska tiedostaa tunteettomuutensa. Mutta uskoo oikeudekseen olla mitä on koska pitää itseä muuten ylivertaisena.

Et vaikuta yhtään normaalilta persoonallisuuden puolesta.

Vierailija
29/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että toimii tietylla tavalla suhteessa yhteen ihmiseen ei ole persoonallisuushäiriön merkki, vaan merkki heikkouksista ja mahdollisesti suhteen heikkouksista. Osa ap:n kuvauksesta kuulosti tutulta itsellenikin, onaan parisuhteeseen liittyen.En kuitenkaan koskaan manipuloi ihmisiä tahallani en siis miestänikään, en valehtele (liiankin hyvä omatunto on aiheuttanut ongelmia), en käytä hyväkseni. Stressaantuneena olen äärikova, mutta muuten liiankin herkkä. Jokin tunnesäätelyongelma siis. Ap:lle: uskon että saatat olla narsisti. Jos valehtelet jatkuvasti muille ja käytät tuollaista tunnemanipulaatiota niin ei se hyvältä kuulosta.

Vierailija
30/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on esimerkiksi ihminen, joka hakee muiden huomiota ja herättää draamaa. Tähän tarkoitukseenhan netti alustoineen sopii loistavasti, koska näennäisesti anonyymina (maneerit hänet paljastavat) narsisti voi provosoida, kärjistää, loukata ja raivota loputtomiin ja selittää itselleen, etteivät nimettöminä lauotut kommentit loukkaa, tai syy loukkaantumiseen on kokijassa (ei tietenkään tekijässä). Narsisti huhuilee omia nimimerkkejään, kehuu tekstejään, esiintyy kolmikymppisenä naisena, vaikka olisi nelikymppinen mies, arvostelee toisten elämäntapaa kokiessaan omansa ainoaksi oikeaksi, syytää loukkauksia tietynlaisia ihmisiä ja ihmisryhmiä kohtaan jne. Hän voi ottaa uhrin, jonka luonnetta, persoonaa ja ulkonäköä lyttää raivotilassa järkyttävin ilmauksin. Seuraavassa vaiheessa narsisti matelee, mielistelee ja viskoo lipeviä, ällöttäviä tekstejä, joiden hyvyydestä hän liikuttuu itse eniten.

Hän pitää itseään empaattisena, vaikka todellisuudessa hän asettuu toisten asemaan vain siinä määrin, kuin voi hyötyä toisen persoonan analysoimisesta saamastaan tiedosta. Narsisti vuoroin loukkaa ja pyytelee anteeksi, mutta koskaan hän ei kykene todelliseen itsekritiikkiin, koska näkee itsensä niin ylivertaisena. Omahyväisyydessään hän aliarvioi toisten käsityskyvyn ja uskoo kantavansa muita suurempaa tietoisuutta. 

Hän häätää emotionaalisesti itseään koskettavat ihmiset kauas, koska ei kestä todellista ihmisyyttä ja syvempää kohtaamista. Hän ei luota ihmisen rakkauteen, koska ei kykene todelliseen rakkauteen itse. Hän todennäköisesti tunnistaa tilansa eikä uskalla päästää muita lähelle näkemään ihmisyytensä ohuutta. Herkkävaistoiset, paljon pahaa kokeneet ihmiset näkevät hänen persoonansa vääristymät ja, jos rohkenevat, todennäköisesti ilmaisevat epäluottamuksen tai pelon tunteita suoraan sekä yrittävät pitää narsistina pitämänsä ihmisen etäällä elämästään.

Vierailija
31/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap just ruinasi aloituksella itselleen tuon "et sä voi olla narsisti, koska ei narsisti sellaista miettis" - vastauksen. Ja mammat putoo siihen ja vielä alapeukuttelee niitä, jotka väittää muuta. voi, voi.

No en todellakaan ruinannut, en hae mitään nettihyväksyntää. Haluaisin oikeasti tietää olenko, koska moni fb-kaveri noita linkkejä jakelee ja sieltä osui aika monta kohtaa. On aika järkytys itsellekin ymmärtää olevansa huono ihminen. Pahinta on, että tiedän etten tästä mitenkään järisyttävästi pysty muuttumaan. Voin saada työkalut käytökseni muuttamiseen joltain terapeutilta, mutta olen jo lapsesta asti osannut junailla ja valehdella.

En nyt valehtele mitään maata kaatavia asioita, mutta esimerkiksi myöhästymisten syyt, lasten sairastelut, asioiden liioittelu, sairaslomat hoituvat helposti jos tarvii. Osaan myös liioitella todella taitavasti, tämän takia ovet työpaikoille aukeavatkin.

Kuitenkaan kaikkein rakkaimmille en osaa valehdella.

Haluaisin myös narsistien kokemuksia, sekä narsistien miehien kokemuksia. Monissa jutuissa narsisti lytätään ja suorastaan tituleerataan nykyajan paholaiseksi. Mikäli narsisti olen, niin en ainakaan tahallani halua rakkaimmilleni surkeaa elämää. Voiko tästä parantua? Vaikea uskoa.

Vierailija
32/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöiden paranemisennuste on superhuono. Jos haluat, voit käyttäytyä toisin, eli siis lakata manipuloinnin. Oon ymmärtänyt että narsistin ongelma on se että hän ei kuitenkaan halua sitä lopettaa, koska siitä on hänelle hyötyä. Jos haluat oikeasti (sinä tiedät totuuden) lopettaa mutta et osaa, ehkä ongelma on muualla, voithan hakea apua. Itsekin yritän stessipäsmäröintiäni pitää kurissa, välillä onnistuu välillä ei. Apu harkinnassa.

Vierailija
33/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten viime aikoina joutunut olemaan tekemisissä ihmisen kanssa, jolla on ainakin paljon narsistisia piirteitä ja ihme tarve valehdella joka asiasta, olen jopa valheeseen saanut heti valheeksi tietämäni (ei luulo vaan vedenvarma tieto huom...) väitteen. Se on ällöttävää sori vaan. Kyseisen ihmisen kanssa en halua olla tekemisissä, ja olen kyllä noista kokemuksista kertonut muillekin. Osa valheista ei siis ole ollut mitenkään pieniä. No lopputulemaan: ne valheet voi olla muille selvempiä kuin luuletkaan ja sulla oikeasti lehmän maine. Just saying. Voi olla pitkässä juoksussa itsellesi edullisempaa pysyä totuuksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi