Onko ketään joka olisi asunut yksin maalla mummonmökissä?
Kerro millaista oli. Koitko itsesi yksinäiseksi? Jaksoitko hyvin kaikki pihatyöt yms? Oliko jotain vaikeaa?
Itselläni tilanne, että koin kipeän eron ja haluaisin muuttaa maalle "nuolemaan haavojani" johonkin vanhaan mökkiin, missä olisi vain metsäneläimiä ympärillä...
Kommentit (38)
Minä asun parhaillaan, eikä tämän helpompaa ja halvempaa asumismuotoa juuri ole. Sähköön menee talvikuukausinakin n. 150 euroa kuussa, sillä on puuhella ja takka. On vesivessa ja suihku ja muut ns. normaalit mukavuudet. Pihatöistä ei tarvitse huolehtia, kun antaa vaan kaiken olla rempallaan, eikä tupsuttele minkään kukkapenkkien kanssa. Lumiaura käy talvisin ja auraa melkein ovelle asti. Mitä sosiaaliseen toimintaan tulee, niin minulla on auto, jolla pääsen lähtemään ihan mihin hyvänsä. Tänne voi myös kutsua kavereita ja rymytä vaikka aamuviiteen ilman että kukaan tulee valittamaan.
Olen nyt asunut 1,5 vuotta yksin maalla maatalossa. En nyt ole varma, käykö tämä mummonmökistä, mutta on se vuosikymmeniä sitten mummon mökkikin ollut.
Ilman autoa ei pärjää. Vähäluminen talvi on hyvä juttu. Pihamaasta pidän huolta sen verran kuin pystyn, en skitsoa, jos viidakko saa jossain vallan. Talo on suht iso. Talvella lämmitän (sähköllä) vain sitä osaa, jossa asun. Onneksi taloon tosiaan tulee sähkö ja vesi.
Talo on tullut perintönä. Olen työtön, eikä minulla ole rahaa maksaa kalliita vuokria, joten minun on pakkokin asua täällä.
Tälläkin hetkellä asun. Jos kaipaa koko ajan ihmiskontakteja, yksinolo varmaan ahdistaisi. Minä sen sijaan viihdyn mainiosti itsekseni, joten nautin olostani.
Lumitöitä vähemmän joutunut nyt tekemään, kun lunta ei tule. Menee hyötyliikunnasta, ja yleensä landelta löytyy aina joku traktoriheppu, jonka kanssa aurauksesta voi sopia. Muu pihanhoitohan on luokkaa "tekee silloin kun ehtii ja huvittaa".
Sähkökatkoja jos tulee, perämetsässä ollaan viimeisiä, joilta niitä tullaan korjaamaan. Senkin kanssa pärjää, jos talossa on tulisijoja, ja puita, joilla lämmittää. Varautuminen on kaiken a ja o - aina taskulamput, kynttilät yms. toimintavalmiudessa.
Toimiva auto on pakollinen. Apua saan aina tarvittaessa ystäviltä ja naapureilta.
Summa summarum - jos ei pelkää pimeää eikä omissa oloissa oleminen ahdista, ja luonteessa on sen verran viitseliäisyyttä, että lumityöt ja puunkanto sujuu, niin mukavaahan tämä on. Jos arveluttaa, ainahan voi mennä ensin vuokralle kokeileen - jos toteaa, että oli vika tikki, aina pääsee kaupunkiin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun parhaillaan, eikä tämän helpompaa ja halvempaa asumismuotoa juuri ole. Sähköön menee talvikuukausinakin n. 150 euroa kuussa, sillä on puuhella ja takka. On vesivessa ja suihku ja muut ns. normaalit mukavuudet. Pihatöistä ei tarvitse huolehtia, kun antaa vaan kaiken olla rempallaan, eikä tupsuttele minkään kukkapenkkien kanssa. Lumiaura käy talvisin ja auraa melkein ovelle asti. Mitä sosiaaliseen toimintaan tulee, niin minulla on auto, jolla pääsen lähtemään ihan mihin hyvänsä. Tänne voi myös kutsua kavereita ja rymytä vaikka aamuviiteen ilman että kukaan tulee valittamaan.
Menee paljon rahaa sähköön. Mulla oli Kalliossa yksiön sähkö vuodessa vähemmän kuin sulla kuukaudessa. Ei olisi varaa asua böndellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee paljon rahaa sähköön. Mulla oli Kalliossa yksiön sähkö vuodessa vähemmän kuin sulla kuukaudessa. Ei olisi varaa asua böndellä.
Toisaalta, jos tönön omistaa, niin ei mene vuokraa.
Muuten kyllä mut mulle taajaman välittömstä läheisyydestä sellanen mummonmökki.
Vierailija kirjoitti:
Tälläkin hetkellä asun. Jos kaipaa koko ajan ihmiskontakteja, yksinolo varmaan ahdistaisi. Minä sen sijaan viihdyn mainiosti itsekseni, joten nautin olostani.
Lumitöitä vähemmän joutunut nyt tekemään, kun lunta ei tule. Menee hyötyliikunnasta, ja yleensä landelta löytyy aina joku traktoriheppu, jonka kanssa aurauksesta voi sopia. Muu pihanhoitohan on luokkaa "tekee silloin kun ehtii ja huvittaa".
Sähkökatkoja jos tulee, perämetsässä ollaan viimeisiä, joilta niitä tullaan korjaamaan. Senkin kanssa pärjää, jos talossa on tulisijoja, ja puita, joilla lämmittää. Varautuminen on kaiken a ja o - aina taskulamput, kynttilät yms. toimintavalmiudessa.
Toimiva auto on pakollinen. Apua saan aina tarvittaessa ystäviltä ja naapureilta.
Summa summarum - jos ei pelkää pimeää eikä omissa oloissa oleminen ahdista, ja luonteessa on sen verran viitseliäisyyttä, että lumityöt ja puunkanto sujuu, niin mukavaahan tämä on. Jos arveluttaa, ainahan voi mennä ensin vuokralle kokeileen - jos toteaa, että oli vika tikki, aina pääsee kaupunkiin takaisin.
Kiinnostaisi kyllä asua jossain pienessä mökissä syrjemmässä, nykyään asun kaupungissa mutta olen asunut elämäni 17 ensimmäistä vuotta pienessä kylässä Kainuun korvessa. Viihdyn itsekseni ja kissojen kanssa paremmin kuin ihmisten seurassa. Autoa minulla ei ole, eikä edes ajokorttiakaan autolle (T-kortti on), olisi aika työlästä kulkea pyörällä ja suksilla töissä ja kaupassa :D
Ne puut eivät muuten ilmesty takan viereen ilmaiseksi.
Ne pitää ensin kaataa omasta metsästä, halkoa ja kuivattaa vuosi - kaksi. Sen jälkeen ne vasta voi polttaa.
Toinen vaihtoehto on ostaa ne kaupasta tai joltain joka tuo kotiin saakka.
Eli kukaan ei lämmitä ilmaiseksi takkaa, rahaa siihenkin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Siis talo lämpiää sähköllä ja puilla. Kesällä sähkölasku on pieni, talvella suurempi. Eipähän tarvitse vuokraa tai vastikkeita maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää ensin kaataa omasta metsästä, halkoa ja kuivattaa vuosi - kaksi. Sen jälkeen ne vasta voi polttaa.
Jos oikein pihiksi heittäytyy niin jätepuuta saa ilmaiseksi niin paljon kuin jaksaa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus mikä idiootti. Totta kyrvässä kuluu sähköä, jos on sähkölämmitys. Ja ei se yhtiövastikekaan ilmainen ole siinä helvetin kallion kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Päivä meni, kun tehtiin seuraavan tai sitä seuraavan talven puut. Muutama iso koivu nurin, pätkiksi, sitten naapurin klapikoneella valmiiksi klapeiksi ja pinoihin liiterin seiniä vasten kuivumaan(katos suojaa sateelta). Edelliset pinot siirrettiin sisään liiteriin.
Mulla on kahden hehtaarin palsta ja en ehdi polttaa niin paljoa kuin metsä kasvaa.
Metsää ei saa ilmaiseksi, ellei ole ostanut mummon mökkiä mihin kuuluu hyvä metsäinen tontti. Siinä vaiheessa yleensä mummon mökin hintakin pompsahtaa aika korkealle. Metsätontin hoitolaan ei ole ilmaista ja mitä isompi tontti, sitä enemmän maksat veroa.
Kaikilla ei ole naapuria, joka lainaa klapikonetta tai edes omistaa sellaista. Osa ei halua edes lainata mitään mikä kuluu käytössä.
Muutamalla koivulla joku meinaa pärjätä pari vuotta? Ihan tosiko?
Olen ollut töissä kaupungin rakennustyömailla. Siellä kerättiin aina jätepuu erilliseen lavaan ja se sitten myytiin.
Mutta kaikki vähänkinbkelvollinen puu käytettiin uudelleen rakentamiseen. Naulat pois ja uudelleen käyttöön.
Se jätepuulavalle menevä puu oli todella huonoa. Siis siinä oli kiinni betonivalumia runsaasti kiinni tai erityisen valtavasti nauloja. Ja sitä EI SAANUT ILMAISEKSI. Ajattelin, että ite en kyllä ostaisi.
Jätepuuta siis MYYTIIN.
Tuttuni asui vähän sivummalla. Lopulta muutti sen takia kauoungin keskustaan, kun ärsytti, että myöhästeli työstä, kun ei aina aurattu ennen työhönhtöaikaa.
> Metsätontin hoitolaan ei ole ilmaista
Hassua. En ole hoitanut, enkä maksanut yhtään mitään mummonmökkiini kuuluvan metsän hoidosta noin 40 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus mikä idiootti. Totta kyrvässä kuluu sähköä, jos on sähkölämmitys. Ja ei se yhtiövastikekaan ilmainen ole siinä helvetin kallion kopissa.
kerrostalo on halpa ja helppo tapa asua. Suosittelen!
Talvisin töissä käyminen voi olla rankkaa. Herään aamulla kolaamaan pihaa, että pääset töihin. Teitä ei ole välttämättä vielä silloin aurattu.
Jos tulee esim. Sähköihin vikaa, sähkäriä ei välttämättä saa niin helposti paikalle.
Talon ja pihan ylläpitäminen on aika rankkaa ja jos ei ole isoa ystäväverkostoa, niin aika yksinäinen olet siellä.
Mitään harrastuksia ei ole lähellä. Kävelylenkilläkin kävelet suurimman osan ajasta täysin pimeässä.
Jos päätät leipoa yht'äkkiä, niin puuttuvaa ainetta ei niin vain äkkiä haeta.
Jos sulla on lapsia, niin todennäköisesti inhoavat koko paikkaa.