Onko ketään joka olisi asunut yksin maalla mummonmökissä?
Kerro millaista oli. Koitko itsesi yksinäiseksi? Jaksoitko hyvin kaikki pihatyöt yms? Oliko jotain vaikeaa?
Itselläni tilanne, että koin kipeän eron ja haluaisin muuttaa maalle "nuolemaan haavojani" johonkin vanhaan mökkiin, missä olisi vain metsäneläimiä ympärillä...
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Metsää ei saa ilmaiseksi, ellei ole ostanut mummon mökkiä mihin kuuluu hyvä metsäinen tontti. Siinä vaiheessa yleensä mummon mökin hintakin pompsahtaa aika korkealle. Metsätontin hoitolaan ei ole ilmaista ja mitä isompi tontti, sitä enemmän maksat veroa.
Kaikilla ei ole naapuria, joka lainaa klapikonetta tai edes omistaa sellaista. Osa ei halua edes lainata mitään mikä kuluu käytössä.Muutamalla koivulla joku meinaa pärjätä pari vuotta? Ihan tosiko?
Ei paria vuotta vaan niitä klapeja laitettiin kuivumaan tulevaa käyttöä varten. Puita on jo liiteri pullollaan, niin että näitä puita ehkä käytetään vasta parin vuoden päästä. Mun tontilla on tosi isoja koivuja. Niitä kaadetaan vuosittain muutama, korkeintaan kymmenen ja hyvin riittävät puut saunaan, takkaan ja keittiön puuhellaan/leivinuuniin. Talvella käytän puuta joka päivä jossain tulisijassa.
Siis teillä on metsää, mutta ette hoida sitä ollenkaan?
Tajuatteko minkälaisen karhunpalveluksen teette tuleville sukupolville ja koko Suomelle?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä kaupungin rakennustyömailla. Siellä kerättiin aina jätepuu erilliseen lavaan ja se sitten myytiin.
Mutta kaikki vähänkinbkelvollinen puu käytettiin uudelleen rakentamiseen. Naulat pois ja uudelleen käyttöön.Se jätepuulavalle menevä puu oli todella huonoa. Siis siinä oli kiinni betonivalumia runsaasti kiinni tai erityisen valtavasti nauloja. Ja sitä EI SAANUT ILMAISEKSI. Ajattelin, että ite en kyllä ostaisi.
Jätepuuta siis MYYTIIN.
Minä vuonna, ei oo nykyisin mitään naulojen irrottelijoita töissä.
13: Sinun kannattaakin asua korvessa ja poissa muiden ihmisten läheisyydestä, kun ulosanti on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko minkälaisen karhunpalveluksen teette tuleville sukupolville ja koko Suomelle?
Suomelle? Tuleville sukupolville?
Itselle sieltä otetaan polttopuita ja muuten saa olla omissa oloissaan. Jos muutama hehtaari on sekametsää, niin eipä se kuulu tuleville sukupolville eikä Suomelle yhtään.
Painukaa elämäntapakitisijät vittuun tästä ketjusta.
Ohis: On niistä viiden vuoden kesätyökeikasta ainakin 15 vuotta. Uskon edelleenkin jonkun halpispalkkaisen irrottelevan nauloja. Sehän on tuottoisaa puunsäästöä, kun vaikka joku 9 euroa kelalta päivässä saava irrottelee. hyvää raaka-ainetta menis muuten haaskaan.
Mulle maksettiin sentään halvinta normipalkkaa, kun olin kesätöissä harjoittelijana. Samaan aikaan siellä oli aika vanhoja miehiä just tuolla (nykyrahassa) 9 euroa päivässä. Säälitti jo silloin. Tommonen ilmaistyö pitäisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> Metsätontin hoitolaan ei ole ilmaista
Hassua. En ole hoitanut, enkä maksanut yhtään mitään mummonmökkiini kuuluvan metsän hoidosta noin 40 vuoteen.
En myöskään ymmärrä, mitä kuluja itsekseen kasvavasta metsästä olisi?
Jos kiinnostaa, voi vuodessa polttaa pari litraa bensaa moottorisahalla, mutta muutenhan metsä kasvaa ihan itsekseen ja pärjäilee omin voimin.
Jos olis jo niin hyvä tilanne että harvennushakkuuta pitäs tehä vaikka. metspohjaa on myös hyvä välillä karsia niin kasvaa metsä paremmin ja puitakin hyvä karsia alhaalta.
Metsänhoito: perehdyin siihen hiukan, kun meinasin ostaa ihan pienen metsän.
Jos metsä on hakattu, taimikko pitää harventaa ja sitten jotain 20 vuoden päästä voi tehdä halutessaan lisäharvennuksen. Muuta ei tartte tehdä. (Taimikko tukee itsestään, jos on jättänyt siemenpuut.)
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä metsässä todellakaan tarvitse jatkuvasti ravata, kyllä puut kasvaa itsekseenkin kun taimikkovaiheesta ja riukupuuvaiheen harvennuksista päästään. Itselläni metsissä osia, joissa en ole varmaan pariin kymmeneen vuoteen käynytkään, ja hyvin siellä puut kasvaa. Eikä se edes metsän haaskuuta ole, sen nyt tietää että jollain 50-vuotiaalla metsällä on vielä jokunen vuosikymmen edessä ennen kuin sitä kannattaa hakata.
Minä kyllä ymmärrän jätepuulla hakkuujätteitä. Meillä päin ainakin hakkuun jälkeen on ihan kamalan näköistä, kun vain parhaat kohdat puista on otettu sahapuiksi tai sellutavaraksi ja jätepuuta on vaikka kuinka paljon. Metsänomistajalta kun kysyy ja saa luvan, niin ilmaiseksi saa paljon puuta . Työtä se kyllä vaatii, kun hakkuualue on kuin pommituksen jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: On niistä viiden vuoden kesätyökeikasta ainakin 15 vuotta. Uskon edelleenkin jonkun halpispalkkaisen irrottelevan nauloja. Sehän on tuottoisaa puunsäästöä, kun vaikka joku 9 euroa kelalta päivässä saava irrottelee. hyvää raaka-ainetta menis muuten haaskaan.
Mulle maksettiin sentään halvinta normipalkkaa, kun olin kesätöissä harjoittelijana. Samaan aikaan siellä oli aika vanhoja miehiä just tuolla (nykyrahassa) 9 euroa päivässä. Säälitti jo silloin. Tommonen ilmaistyö pitäisi kieltää.
Ei ole naulojen irrottelijoita enää.
Aiemmin oli pakko olla metsänhoitosuunnitelma ja maksaa metsänhoitomaksua, vaikka oli hehtaarin pläntti mäntymetsää jossain korvessa. Vuosittain tuli laskua tehdyistä metsätöistä, taimenistuksista yms. Vähän tietty tulojakin myydyistä rungoista. Nämä asiat hoiti joku metsäyhdistyksen ammattilainen, itse en puuttunut mihinkään.
Ilmeisesti tämä "metsän pakkohoito" on sittemmin poistunut?
Mutta aiheeseen: olen asunut viitisen vuotta yksin hoitaen syrjäistä satavuotiasta taloa. Vapaa-ajan ongelmia ei ollut. Paitsi satunnainen v***tus. "aina mun pitää ite kaikki" 😏
Kun muutin takaisin sivistyksen pariin, ajattelin etten sinne pakkotyöleirille palaa ikinä. Siitä huolimatta, että paikassa on oma viehätyksensä, varsinkin kevät-syksy-kesäaikaan.
Ajoittain olen yrittänyt myydä rotiskoa, kun se on enää riippa ja rahanreikä.
Viimeksi kävin huoltotöissä vuoden lopulla ja *pommi!*: päätin muuttaa sinne takaisin keväällä! Aion näillä näkymin asua työteliäässä hiirenpesässäni ainakin siihen asti, kun tarvii ruveta isommin lämmittämään. 👍🏚
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä jätepuuta saa hakea?
Esim yksityiset lahjoittelee puukasoja ettei tarvitse maksaa siitä että jäteyhtiö hakee ne pois.
Ja paljon firmatkin antaa "puujätettä" jos vaan käy kyselemässä.
Rakennusfirmat ja muut mulkut on sitten asia erikseen.
Oon asunut, ja tosi paljon riippuu niistä mukavuuksista, miten pärjää. Mulla oli sähkö, kylmä vesi, ulkosauna ja ulkovessa. Sähköllä ei tietenkään voinut pelkästään lämmittää, joten talviaikaan puu- ja lämmitysshow vei tosi paljon aikaa ja vaati suunnitelmallisuutta. Putketkin jäätyivät helposti. Työssäkäyvänä piti huolehtia enemmän myös hygieniasta, joten ulkosaunaa sai lämmittää lähes päivittäin että sai lämmintä vettä.
Mökkielämä, pitkä työmatka ja raskas työ veivät työuupumukseen ja siitä sitten sairaslomalle ja työttömäksi. Työttömänä elämä alkoikin sujua. Rahaa ei tarvinnut paljoa, kun oli kasvimaat ja pieni vuokra. Metsääkin oli, mutta en sitä hoitanut. Metsänhoito on moderni keksintö, metsät pärjäävät täysin omillaan ja ovat aina pärjänneet. Lämmitys ym. toivat sisältöä päivään eikä ollut niin väliä jos hiukset olivat vähän likaiset yhden päivän. Oli mukavaa puuhailla kaikessa rauhassa. Kaverit tuli mielellään käymään kauniissa ympäristössä ja heiltä sai myös talkooapua tarvittaessa.
Sitten mummo möi mökin ja uusi omistaja pisti sen maan tasalle. Nyt asun työttömänä kaupunkiyksiössä, ja kaipaan kyllä tuota aiempaa elämää. Masentaa, kun ympärillä on vain betonia, ei voi katsella tulta, tehdä lumitöitä tai kävellä takapihalta metsään. Vaihtaisin koska vain takaisin, jos töitä ei ala löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän jätepuulla hakkuujätteitä. Meillä päin ainakin hakkuun jälkeen on ihan kamalan näköistä, kun vain parhaat kohdat puista on otettu sahapuiksi tai sellutavaraksi ja jätepuuta on vaikka kuinka paljon. Metsänomistajalta kun kysyy ja saa luvan, niin ilmaiseksi saa paljon puuta . Työtä se kyllä vaatii, kun hakkuualue on kuin pommituksen jäljiltä.
Jätepuu on siis hakkuujätettä, latvuksia, oksia, ohuita runkojakin. Joillain metsänomistajilla on puukeskuslämmitys ja he kokoavat jätepuun käyttöönsä, mutta muuten kyllä saa mies/nainen ja saha periaatteella edullisesti puuta. Sille täytyy tietenkin olla maanomistajan lupa.
Nykyään hakkuujätteitä kerätään myös energiapuuksi.
Täällä toimii pari pientä sahaa, niiltä saa pintapuuta lähes ilmaiseksi. Maksoin 4 vuoden lämmityspuista 300e. Ei tarvinnut kuin pätkiä pienemmiksi ja pinota liiteriin. Puuta mulla menee n. 20 pinokuutioo vuodessa.
En myöskään ymmärrä, mitä kuluja itsekseen kasvavasta metsästä olisi?
Jos kiinnostaa, voi vuodessa polttaa pari litraa bensaa moottorisahalla, mutta muutenhan metsä kasvaa ihan itsekseen ja pärjäilee omin voimin.