Luetellaan "ennen vanhaan" asioita
Mulla tuli esim. mieleen vanhan systeemin netti, joka oli sidoksissa lankapuhelimeen. Eli jos halusi soittaa jonnekkin ja joku oli netissä, kuului aina sama rätisevä ja korkeä ääni. Tyypillisin huuto oli " kuka on netissä mun pitää soittaa"
Kertokaa hyvät ihmiset mitä teille tulee mieleen :)
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei kuljetettu harrastuksiin. Joko harrastuksia ei ollut, tai sitten kuljimme niihin omin päin.
Tätä aina ihmettelen, kun nykyään tuntuu että lapsella pitää olla harrastuksia monelle viikonpäivälle, muuten tällä on huonot vanhemmat ja lapseen ei panosteta tarpeeksi. Itse vietin lapsuuteni 90-luvulla, mutta ei minulla mitään harrastuksia ollut.
Olen ollut lapsi 1980-luvulla ja 1990-luvullakin vielä, ei minullakaan ollut mitään "oikeita" harrastuksia, sellaisia että niissä olisi erikseen ja tiettyyn aikaan pitänyt käydä. Leikimme ulkona ja kesäisin pelasimme esimerkiksi jalkapalloa, pesäpalloa ja kiipeilimme puissa. Talvisin pelasimme jääkiekkoa ja laskimme suksilla mäkeä jossain metsässä. Asuimme pienessä kylässä Kainuun korvessa. Hyvinhän tuolla näköjään sai aikansa kulumaan.
Täällä väitetään ettei ennen vanhaan ollut esim.sähköä tai puhelinta. Tosiasiassa nuo asiat ovat olleet jo 1800-luvun loppupuolelta Suomessakin käytössä, samoin sisävessa ym.
Jos noita ei ollut jonkun kotona niin se ei tarkoita ettei niitä ollut olemassa.
Minun mummolassa ei ole vieläkään sisävessaa.
Helsingissä 60- ja 70-luvulla eläneet muistavat varmaan, kun busseissa ja ratikoissa oli rahastajat. Kun halusi poistua seuraavalla pysäkillä, piti tavoitella katsekontaktia rahastajan kanssa, joka ilmeestä päätteli, mitä matkustaja haluaa ja painoi sitten jotain nappia (?), että kuski tietää pysähtyä.
Oli myös niitä ylhäällä kulkevia "lankoja", joista piti itse vetää, kun halusi hypätä seuraavalla pysäkillä pois. Oli niissä joitain alempanakin olevia lankasilmukoita, mihin käsi ulottui paremmin, mutta lapsena olin vähän paniikissa, kun en ulottunut vetämään langasta eikä kukaan muu ollut poistumassa eikä suomalainen lapsi tietenkään saa helposti suutaan auki pyytääkseen jonkun vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä väitetään ettei ennen vanhaan ollut esim.sähköä tai puhelinta. Tosiasiassa nuo asiat ovat olleet jo 1800-luvun loppupuolelta Suomessakin käytössä, samoin sisävessa ym.
Jos noita ei ollut jonkun kotona niin se ei tarkoita ettei niitä ollut olemassa.
sisävessa ei tosin 1800-luvun loppupuolella yleensä ole tarkoittanut vesivessaa. Mulla on asunto 1905 rakennetussa talossa (isomman kaupungin keskustassa, ns. "valkoisella" puolella: talossa asui tuolloin mm yksi tuleva presidentti). Alkuperäisissä pohjapiirroksissa on kyllä näkyvissä sisäkäymälät, mutta vesijohtoa tai viemäriä koko taloon ei tullut. Käymälöissä oli istuin, jonka alla oli ämpäri. Sen ämpärin palveluskunta kävi pari kertaa päivässä tyhjentämässä läheiselle ratapenkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut nettiä eikä edes lankapuhelimia, vaan käveltiin kaupalle tai huoltoasemalle (noin 3 km) soittamaan, jos oli jotain välttämätöntä asiaa.
Pikkukylässä oli pankkikonttori ja postitoimisto, mutta kaupassa ei ollut kylmätiskiä, vaan pilaantuvat elintarvikkeet säilytettiin kellarissa, josta kaupantäti ne pyynnöstä nouti. Kaupassa ei ollut myöskään kassakonetta, vaan täti laski hinnat kynällä puotipaperin kulmaan.
Paperiset laskut maksettiin pankin konttoriin, eikä niistä mennyt mitään ylimääräistä maksua. Isällä oli shekkivihko, jolla hän maksoi ostokset.
Autoissa ei ollut turvavöitä, ja kaikkialla poltettiin tupakkaa.
Ei ollut sisävessaa eikä vesijohtoa, vaan käytiin ulkohuussissa navetan takana, ja vesi kannettiin joesta ämpärillä.
Ei ollut myöskään sähköjä, radio toimi patterilla ja iltaisin hämärän tullessa sytytettiin Tilley-kaasulamppu. Joskus Tilleyn sukka meni rikki ja sitten istuttiin kynttilänvalossa, kunnes saatiin hankituksi uusi sukka.
Herran tähden, miten vanha oikein olet? Minä olen syntynyt vuonna 1953, enkä muista aikaa ettei olisi ollut lankapuhelinta tai sisävessaa, sähköistä nyt puhumattakaan.
Olen maalla lapsuuteni ja Nuoruuteni viettänyt.No kaikilla ei ollut, ei meilläkään. Lankapuhelimia oli vielä -60 luvullakin meidän kylässä vain muutama. Niissä käytiin soittamassa, kun tarvittiin keinosiementäjää tai eläinlääkäriä. Eikä sisävessaa ollut kaikissa taloissa, huusi oli ulkorakennuksessa, missä oli myös ulkovarasto ja sauna toisessa päässä. nimimerkki -50 luvun alussa syntynyt
Meidänkin piti käydä mummolasta soittamassa, koska omaa puhelinta ei ollut. Matka ei tosin ollut kovinkaan pitkä. Eikä ollut sisävessaa vaan ulkohuussi, ei vesijohtoja, suihkuja, pyykinpesukoneita jne. Ja olen syntynyt 80-luvun alussa :)
Sossu ei vienyt mun kolmea lasta kun hoidin asiani paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava, kun keskustelu on saanut paljon erilaisia muistoja. Tosiaan tarkoitin "ennen vanhaan" aikaa 70-lukua ja 90-luvun alkupuolta. Teknologia on kehittittynyt aivan hurjasti näinä vuosina.
Kiitos teille -AP
Ai tää olikin tällanen teiniketju. No jätän sitten 60-luvun muisteloni kertomatta.
Pahoittelen, että teiniketjuun et muistojasi voi jakaa. Ilmaisin itseäni ehkä hieman väärin. Totta kai KAIKKI muistot ovat tervetulleita ja mukava on niitä lukea. Pyydän ettet turhaan tulkitse väärin. Hyvää mieltä teille kaikille :)
-Edelleen AP
"Ennen Vanhaan" asiat- eivät ole ysärijuttuja. Jos tuota ilmaisua haluaa käyttää niin silloin mennään ajassa taaksepäin vähintään 30-60 vuotta. Näin on teinit!
Vierailija kirjoitti:
Sekki vihko taskussa kuljettiin vielä 80 luvulla.
Asun Ranskassa ja täällä maksetaan edelleen ihan yleisesti shekillä. Kosmetologillani esimerkiksi ei käy kortti, vaan pitää maksaa joko käteisellä tai shekillä. :D
Ennen vanhaan menimme kouluun maaseutukirkonkylässä lähes kaikki potkurilla, me, jotka emme olleet kuljetusoppilaita. Ennen vanhaan leikittiin lomilla ja viikonloppuisin naapurin lasten kanssa pihalla aamusta iltaan, kotona käytiin vain syömässä välillä. Ennen vanhaan keski-ikäiset naiset olivat jo hyvin mummomaisia, eikä kukaan tietämistäni äidin kavereista harrastanut edes lenkkeilyä. Toisaalta vain harvoilla naisilla oli ajokortti, joten kävellen kuljettiin. Ennen vanhaan käytiin kylässä varta varten kahvilla ja kahvipöydässä oli aina makeaa montaa sorttia, suolaista ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
-Ne jotka olivat tosissaan alkoholisoituneita, osasivat tehdä alkoholinsa itse.
Sitä harjoiteltiin jo ennen alkoholisoitumista. Meillä tehtiin itse viiniä ja olutta ja poltettiin viinaakin, vaikka se tietysti oli laitonta. Isäni oli opettaja, ja mukana puuhassa oli hänen työkavereitaan eli muita opettajia. Että sellaisia kansankynttilöitä vanhaan hyvään aikaan :)
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kun tilasi Anttilasta, joko soitettiin sinne tilauspalveluun ja lueteltiin ne tuotteet ja tuotenumerot tai sitten kirjoitettiin tilauskuponkiin ja se lähetettiin. Katsottiin paperisesta kuvastosta, mita haluaisi tilata. Onko niitä luetteloitakaan enää? Etelänmatkatkin tilattiin puhelimella, kupongilla tai käytiin oikein matkatoimistossa.
Ennen vanhaan runkkaattiin Anttilan kuvaston kanssa. Niissä oli alusvaatteisia naisia joilla näkyi mustat pillukarvat alushousuista.
T. Japi
I still remember 2015 like it was last week.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio, ihana inflaatio, joka söi lainat!
Ja täystyöllisyys. Jos töitä halusit, niin sait, varsinkin jos koulutusta löytyi vähänkään enemmän kuin pakollinen oppivelvollisuus. Tosin 70-luvun puolivälissä oli olevinaan kansallinen hätätila, kun oli yhtäkkiä muutama kymmenen tuhatta suomalaista työttömänä. -Taitaa moni "kyllä töitä aina löytyy" -uskottelija elää edelleen tuossa menneessä kulta-ajassa...
Aika kultaa muistot. Miksi mentiin pilvin pimein Ruotsiin töihin, jos oli täystyöllisyys?
Minäkin olin siellä.
Maaseudulla ei ollut työpaikkoja tarjolla. Pientila kun lopetettiin, oli vaihtoehdot muuttaa joko Etelä-Suomeen (jossa töitä kyllä oli) tai Ruotsiin. Ruotsissa oli parempi elintaso ja suoranainen työvoimapula. Sieltähän tehtiin värväysretkiäkin Suomeen. Helppo oli lähteä mukaan. Kielitaidon puute ei haitannut, kun samassa tehtaassa puursi useita suomalaisia.
Ja se muuttoliikehän vähitellen tyrehtyi 70-luvun myötä.
Näkeehän työttömyyden tilastoista: 60-luvun lopulla, kiihkeimmän maastamuuton vuosina, työttömyys oli pahimmillaan neljän prosentin pinnassa. Naurettavan alhaalla verrattuna nykyiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin henkilökohtaista osastolla oli päiväkahvi-ilmoituksia. Nimimerkki pannukuumana.
ja samalla palstalla Hesari kieltäytyi julkasemasta homojen kontakti -ilmoituksia kai vielä 90 -luvullakin
Ihmettelin 80 -luvulla kun Suosikin kirjeenvaihtopalstalla lepakkotytöt haki seuraa. Mitä ihmeen sakkia ? Tykkää lepakoista ?
Tajusin vasta kolmekymppisenä lepakkotyttö = lesbo
Ennen vanhaan valmistumisen jälkeen mentiin töihin. Ja työpaikkoja riitti.
Oikein oikein ennen vanhaan äidit olivat kotona hoitamassa lapsia ja huushollia ja isät kävivät töissä.
Leipäressu: ruisleipää kuutioiksi, paistetaan voissa rapeaksi. Sitten lisätään maitoa ja suolaa pannullem syödään heti.
Kasariteini muistelee..
Lauantaisin tuli Happy Days ja Viisikko alkaen klo 14:00. Se oli ihmeellistä, kun tuli "nuoriso-ohjelmaa" keskellä päivää.
Telkkarissa oli aina kuuluttajat.
Lauantaina oli aina sauna ja sen jälkeen istuttiin oloasuissa katsomassa telkkaria. Oli ihan mahdoton ajatus olla katsomatta tiettyjä sarjoja tai ohjelmia.
Oli käsite saunalimu ja saunakalja, koska kumpaakaan ei yleisesti juotu milloin tahansa.
Koulukaverin kotona puhelimessa oli lukko. Jos piti soittaa kotiin, piti pyytää kaverin äitiä avaamaan lukko.
Oli pullapuoteja ja kaupoissa oli palvelutiskit. Joka kylässä oli joku kauppa ja posti(pankki).
Oli säästökirjat ja -possut.
Lotot tehtiin jäljentävälle paperille.
Kaikki äänestykset TV:ssä oli postikorteilla. Kun tämä muuttui, romanit alkoivat voittaa mm. laulukisoja.
Postinkantajat liikkuivat polkupyörillä.
Oli Jippo-lehti. Jokaisessa numerossa oli joku itse rakennettava vempele.
Kaikki tuli Suomeen todella hitaasti :D Leffat ja vinyylit, oi miten niitä sai odottaa!
Lällärit oli in, siis radiopuhelimet.
Jopo ei ollut in. Piti olla Nopsa tai muu vaihdepyörä.
Matkailu ei vielä ollut niin yleistä mitä se nyt on. "Ruotsinlaivallekaan" ei ihan joka iikka päässyt ja pidemmälle reissulle lähdettiin Rodokselle tai Mallorcalle.
Matkatuliaiset olivat osastoa flamencoa tanssiva espanjatar (muovinukke), kastanjetit tai pirunsilmäkorut ja hapsupaidat, joissa hapsujen päässä oli muovihelmet. Tuliaisia pidettiin esillä kirjahyllyssä.
Kirjahylly oli yleensä 3-osainen.
Hiuksissa pidettiin napsautettavia muovipalloja a' la Bo Derek.
Kotimaisia teinitähtiä oli vähän ja ne osastoa pikkurallatukset "minttu sekä ville" tai jotain aikuismaisen vakavaa.
Misseistä tehtiin paperinukkeja, joita sai lehtien mukana. Muistaakseni Apu ja Seura eritoten teki näitä.
Pääsiäisenä ei saanut tanssia ravintoloissa.
Purkkaa ja suklaata myytiin myös tupakan näköisenä, brändejä imitoivia askeja myöten.
Häräntappoase oli aina lainassa kirjastosta. Luettiin paljon enemmän kuin nykyään nuoret lukevat.
Koskaan ei tarvinnut pelätä.
Maailma ei kaatunut jos joku ei vastannut puhelimeen.
Inhottavaa käydä sellaisessa ulkohuussissa pakkasella, jossa tuo paskavuori lähes hipoo persettä. Siinä sitten joutuu kyyköttämään hankalassa korkeammassa asennossa jalat jännityksessä.