Kylläpä tuli taas erinomaista ruokaa tehtyä!
Leivinuunissa. Se tekee ruuasta vaan niin omanlaisensa, ettei sähköuunissa tehty ruoka vedä vertoja yhtään.
Yöksi pistin jauheliha-perunalaatikon, makaronilaatikon, kaaliviipalelaatikkoa ja kuorikalakukon. Voi tätä nautintoa tänään.
Uuni hautoo pataruuat sellaiseksi ihanaksi yhtenäisyydeksi. Vaikea selittää, mutta kannattaa kokeille jos vaan jossain pystyy!
Makaronilaatikon tein niin, että kilon lanttua viipaloin vuokaan ja sitten laitoin makaronilaatikon niiden viipaleiden päälle, ja munamaito tietysti. Tuli samassa astiassa kaksi aivan mahtavaa ruokaa.
Kalakukkokin on niin helppo, heittää vaan kaikenlaista mitä haluaa pataan ja uunissa ne muhii hyväksi.
Kukkoon laitoin siis pikkuahvenia, niistäkään kun ei tarvitse ottaa ruotoja pois kun ne pehmenee, laitoin riisiä pohjalle, porkkanaa, sipulia, perunaviipaleita, pekonia... Mieletön ruoka.
Kommentit (62)
Leivinuuni on jees ja ihan hyvää ruokaa siellä tulee. Mut jauheliha-perunalaatikko..makaronilaatikko lantulla?
Makunsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot ap kokeilla seuraavaksi uunissa? :)
Jaa! mä tuossa mietinkin eilis iltana kun uuni oli taas lämmitetty että mitä sinne laittaisi, meinasin laittaa ohrauunipuuron, ois ollut lapsille valmiina aamupalalle, mutta ei ollut ohraryynejä.
Joku rauhallinen päivä aion kokeilla kuinka onnistuu karjalanpiirakat.
Paistin voisin laittaa hautumaan, kun pakkasessa on jänistä, hirveä, riistalintua...
Joku kertoi vinkin että uuniin kun laittaa makaroonit laatikkoon ihan keittämättä ni onnistuu myös, varmasti kun on nestettä vaan tarpeeksi, sitä voisin kokeilla seuraavaksi, mutta mietin voisiko jauhelihankin laittaa raakana sekaan....? minkähänlaista tulis... koska kyllä se ainakin kypsäksi kypsyy pitkässä ajassa.
Makaroonilaatikonhan voi tehdä mistä lihasta vaan! kana käy tosi hyvin! myös lohi.
Oon tehnyt myös kerran jänismakaronilaatikkoa :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa voi myös kunnioittaa siten, ettei tee siitä ihme sotkua!
Aikamoista lässytystä. Mitä se on taas sulta pois että joillekin kelpaa ruoka hyvin. Ap
Hyi kun sä ap puhut niin rumasti! Ei kun miten se menikään...
Ettekö te osaa oikeasti lukea? :D mä tein lanttulaatikon että makaronilaatikon,
2 eri ruokaa, vain samassa astiassa.
Ai miksi?
No koska tykkään uteliaisuudesta kokeilla kaikenlaista, ja miksi muka ei? :)
Koska näin jäi yksi astia likaamatta, mielestäni on vähän työläitä puhdistaa noi astiat laatikkoruuan jäljiltä.
Ruokaa riitti tasan kahdeksi päiväksi, kun kävi vieraitakin. Että ei ollut yhtään liikaa :)
Minä kysyn että miksi pitäisi olla niin tarkka juuri kypsennysajan kanssa? Että joku tunnin vaativa ruoka ei voisi olla vaikka 3h.
Ja makuja on niin erilaisia, jotkut tykkää kypsemmästä ja jotkut ei niin kypsästä. Ruuanlaitto on juuri siksi niin kivaa ettei se ole useinkaan minuuttikellon kanssa vahtaamista :) Ruuanlaitto voi olla ihanan rentoakin.
Ja joku sanoi että ruoka alkaa pilaantumaan kun ei tietyssä ajassa jäähdytä, onhan se niin, mutta eipä vielä koskaan mun tyylillä ole tullut mitään ruokamyrkytyksiä :D
Ap
Siis miks mä en nyt tajua tätä lanttu ja makaronilaatikko läppää? Miten teit ne samassa astiassa? Siis wtf??? Paistoit ensin makaronilaatikon ja siirsit sen pois toiseen astiaan ja teit lanttulaatikon? Vai teit kaksikerroksisen ruoan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aiot ap kokeilla seuraavaksi uunissa? :)
Jaa! mä tuossa mietinkin eilis iltana kun uuni oli taas lämmitetty että mitä sinne laittaisi, meinasin laittaa ohrauunipuuron, ois ollut lapsille valmiina aamupalalle, mutta ei ollut ohraryynejä.
Joku rauhallinen päivä aion kokeilla kuinka onnistuu karjalanpiirakat.
Paistin voisin laittaa hautumaan, kun pakkasessa on jänistä, hirveä, riistalintua...
Joku kertoi vinkin että uuniin kun laittaa makaroonit laatikkoon ihan keittämättä ni onnistuu myös, varmasti kun on nestettä vaan tarpeeksi, sitä voisin kokeilla seuraavaksi, mutta mietin voisiko jauhelihankin laittaa raakana sekaan....? minkähänlaista tulis... koska kyllä se ainakin kypsäksi kypsyy pitkässä ajassa.
Makaroonilaatikonhan voi tehdä mistä lihasta vaan! kana käy tosi hyvin! myös lohi.
Oon tehnyt myös kerran jänismakaronilaatikkoa :D
Ap
Kuulostaa siltä, että edessä on monia mukavia hetkiä kokeilujen parissa. :)
Vierailija kirjoitti:
Siis miks mä en nyt tajua tätä lanttu ja makaronilaatikko läppää? Miten teit ne samassa astiassa? Siis wtf??? Paistoit ensin makaronilaatikon ja siirsit sen pois toiseen astiaan ja teit lanttulaatikon? Vai teit kaksikerroksisen ruoan?
Juuri näin! kaksikerroksisen ruuan :) vois kai sitä tehdä vaikka kolmikerroksisenkin :D
Tuli mieleen kun tästä lantusta on nyt jauhettu :D alkaa jo ihan huvittaa, että miksipä ei voisi tehdä lihaperunalaatikkoa vaikka perunan sijasta lanttuviipaleilla, tai
bataattiviipaleilla! se voisikin olla hyvää :P Ap
Mitäs ihmeellistä tuossa kaksikerroksisessa laatikossa on? Minäkin teen usein kana- ja kalakeittoa samassa kattilassa, eli siis eri keitot mut vaan yhtaikaa samassa astiassa tehty.
Lapset ei tykkää kalakeitosta mutta ei kai se maku kanakeittoon tarttunut, en ainakaan huomannut mitään.
Mäkin pidän paljon leivinuunista, hieno kapine. Tykkään myös perinteisistä, haudutetuista laatikkoruoista ja padoista. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse aloittajan keitoksia syödä, huh. Henkilö, jonka mielestä valmistusajoilla ei ole väliä tai joka harkitsee raa'an jauhelihan laittoa uuniruokaan, ei ymmärrä paljoa ruoanvalmistuksesta.
Mutta kuten hän kirjoittikin, meitä on tosiaan erilaisia eikä nälästä kärsinyt varmaan mausta niin välitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa kaksikerroksisessa laatikossa on? Minäkin teen usein kana- ja kalakeittoa samassa kattilassa, eli siis eri keitot mut vaan yhtaikaa samassa astiassa tehty.
Lapset ei tykkää kalakeitosta mutta ei kai se maku kanakeittoon tarttunut, en ainakaan huomannut mitään.
Tämä onnistuu, jos tekee keiton ja jakaa eri kattiloihin ennen kalan tai kanan lisäystä. Muuten ei
Ja kaksikerroksinen vuoka. Onko välissä kansi tms ettei sekotu. Muuten se munamaito on myös lanttulaatikossa. Ja miten otetaan, että äiti saa lanttulaatikkoa ja muut makaronilaatikkoa eikä sekoitu
Ei kai tätä tarjoiltu vieraille?
Vierailija kirjoitti:
Mäkin pidän paljon leivinuunista, hieno kapine. Tykkään myös perinteisistä, haudutetuista laatikkoruoista ja padoista. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse aloittajan keitoksia syödä, huh. Henkilö, jonka mielestä valmistusajoilla ei ole väliä tai joka harkitsee raa'an jauhelihan laittoa uuniruokaan, ei ymmärrä paljoa ruoanvalmistuksesta.
Mutta kuten hän kirjoittikin, meitä on tosiaan erilaisia eikä nälästä kärsinyt varmaan mausta niin välitä.
Kalakanakeittoa?
Lapsille etsitään vain ksnanpaloja?
Hyi
Mäkin tykkään soveltaa ruuanlaitossa
Mutta jotkut perusasiat pitää osata ensin. Ettei tule sekadotkuja mössöjä
Etsin yleensä Googlesta ohjeita kunnes löydän oikeanlaisen. Sovellan aina. Mutta reseptien haku on auttanut ymmärtämään perusasioita. Kuten kypsennys. Yhteen sopivat raaka-aineet. Eri keittiöiden mausteet ym
Ymmärrän aloittajan viestistä leiniuunin käytön pointin. Meillä on leivinuuni ja käytän sitä hyvin monipuolisesti. Leivon siinä oikeastaan kaiken muun paitsi munasokerivaahdotetut, koska niiden kanssa lämpötila on kovin tarkka.
Nytkin olen tehnyt eräätkin ruuat joululomalla olleille lapsille päivällä lämmitettäväksi kun olen itse ollut töissä. Teen erityisesti talvella paljon laatikkoruokia ja haudutettuja lihoja ja sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä leivinuunissa tulee ihan huiput sapuskat. Sämpylät, piirakat, laatikot, käristykset, pitsat jne.
Ja samalla muuten lämpiää todella hyvin talo!
Ja se mihin tämä ketju kulminoitui, siihen en ota mitään kantaa, kukin kokatkoon tyylillään!
Kaikki mitä kaapista löytyy laitetaan samaan astiaan ja sitten vaan leivinuuniin! Kyllä on mainio kokki tuo AP. :x
Vierailija kirjoitti:
Leivinuunissa. Se tekee ruuasta vaan niin omanlaisensa, ettei sähköuunissa tehty ruoka vedä vertoja yhtään.
Yöksi pistin jauheliha-perunalaatikon, makaronilaatikon, kaaliviipalelaatikkoa ja kuorikalakukon. Voi tätä nautintoa tänään.
Uuni hautoo pataruuat sellaiseksi ihanaksi yhtenäisyydeksi. Vaikea selittää, mutta kannattaa kokeille jos vaan jossain pystyy!Makaronilaatikon tein niin, että kilon lanttua viipaloin vuokaan ja sitten laitoin makaronilaatikon niiden viipaleiden päälle, ja munamaito tietysti. Tuli samassa astiassa kaksi aivan mahtavaa ruokaa.
Kalakukkokin on niin helppo, heittää vaan kaikenlaista mitä haluaa pataan ja uunissa ne muhii hyväksi.
Kukkoon laitoin siis pikkuahvenia, niistäkään kun ei tarvitse ottaa ruotoja pois kun ne pehmenee, laitoin riisiä pohjalle, porkkanaa, sipulia, perunaviipaleita, pekonia... Mieletön ruoka.
Totta. Tuollaisessa sekasotkussa ei ole mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajan viestistä leiniuunin käytön pointin. Meillä on leivinuuni ja käytän sitä hyvin monipuolisesti. Leivon siinä oikeastaan kaiken muun paitsi munasokerivaahdotetut, koska niiden kanssa lämpötila on kovin tarkka.
Nytkin olen tehnyt eräätkin ruuat joululomalla olleille lapsille päivällä lämmitettäväksi kun olen itse ollut töissä. Teen erityisesti talvella paljon laatikkoruokia ja haudutettuja lihoja ja sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä leivinuunissa tulee ihan huiput sapuskat. Sämpylät, piirakat, laatikot, käristykset, pitsat jne.
Ja samalla muuten lämpiää todella hyvin talo!
Ja se mihin tämä ketju kulminoitui, siihen en ota mitään kantaa, kukin kokatkoon tyylillään!
AP itse kehui tehneensä "erinomaista ruokaa" joten tottakai hän halusi asiasta keskustelua.
Makaronilaatikkoa lantusta, hohhhooohhoohhhhooooohohohoooo!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! kaksikerroksisen ruuan :) vois kai sitä tehdä vaikka kolmikerroksisenkin :D
Tuli mieleen kun tästä lantusta on nyt jauhettu :D alkaa jo ihan huvittaa, että miksipä ei voisi tehdä lihaperunalaatikkoa vaikka perunan sijasta lanttuviipaleilla, tai
bataattiviipaleilla! se voisikin olla hyvää :P Ap
Mitä hemmettiä? Lanttulaatikkoa pohjalla ja siihen päälle makaronilaatikon ainekset. Munamaito kivasti valuu lanttulaatikkoon. Muutenkin aivan sekopäistä touhua, pelkkää raaka-aineiden sotkemista.
En pysty kuvittelemaan kahta laatikkoa samassa astiassa. Ja vielä eri kypsennysajat vaativia.
Miksi?
Loppuiko vuuat?
Eikö uunia lämmitetä enää koskaan?
Mihin saakka nämä ruuat riittää? Pakastetaanko? Eikö tuore olisi parempaa?