Kylläpä tuli taas erinomaista ruokaa tehtyä!
Leivinuunissa. Se tekee ruuasta vaan niin omanlaisensa, ettei sähköuunissa tehty ruoka vedä vertoja yhtään.
Yöksi pistin jauheliha-perunalaatikon, makaronilaatikon, kaaliviipalelaatikkoa ja kuorikalakukon. Voi tätä nautintoa tänään.
Uuni hautoo pataruuat sellaiseksi ihanaksi yhtenäisyydeksi. Vaikea selittää, mutta kannattaa kokeille jos vaan jossain pystyy!
Makaronilaatikon tein niin, että kilon lanttua viipaloin vuokaan ja sitten laitoin makaronilaatikon niiden viipaleiden päälle, ja munamaito tietysti. Tuli samassa astiassa kaksi aivan mahtavaa ruokaa.
Kalakukkokin on niin helppo, heittää vaan kaikenlaista mitä haluaa pataan ja uunissa ne muhii hyväksi.
Kukkoon laitoin siis pikkuahvenia, niistäkään kun ei tarvitse ottaa ruotoja pois kun ne pehmenee, laitoin riisiä pohjalle, porkkanaa, sipulia, perunaviipaleita, pekonia... Mieletön ruoka.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ei kalakukkoa tehdä padassa, idiootti
Kylläpä voidaan tehdä. Se on nimeltään patakukko. Äitini (s. 1941) teki sitä useasti. Häpeäisit, kun nimettömänä solvaat toisia.
Eikö olisi parempi tehdä ruoka tuoreeltaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyl voi tehdä miten vaan, et olis noin ilkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä voidaan tehdä. Se on nimeltään patakukko. Äitini (s. 1941) teki sitä useasti. Häpeäisit, kun nimettömänä solvaat toisia.
Nimenomaan, se on patakukko eikä kalakukko. Äitini (s. 1932) teki sitä useasti myös eikä koskaan kutsunut sitä kalakukoksi, kun ei se sitä koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Eikö se sitten ole patakukko???
Varmasti hyvia ruokia. Patakukko ja kalakukko tosin ovat minunkin mielestani eri ruokia. Minuakin hairitsee kun anoppini kayttaa vaaria nimityksia eri syotavista. Esim puhuu kurpitsasta kun tarkoittaa kesakurpitsaa (ja tietaa kylla eron). Paistettu muna on munakas, pyttipannu "paistinpotut" ja niin edelleen.
Kuola valuu kun ajatteleekin, isäni tekee ruokia juuri näin ja aivan mahtavat eväät. Harmi kun asuu niin kaukana... silloin kun olen kylässä, tulee syötyä ja paljon!
No tulipa kalakukko! Oikean kukon ainekset ovat kala, läski, suola ja ruistaikina. Jos sinne riisiä ja perunaa tunkee, niin lopputulos ei ole kalakukko.
Onneksi elämä ei pyöri ruuan ympärillä.
Mulle ihan sama jotkut leivinuunissa haudutetut keitokset! Varmaan hyvää, en sitä sano!
Vinkkiä nyt kehiin, vaikka ruokia olen tehnyt leivinuunissa n.50v.
Ensiksi, nuo ei suinkaan ole pataruokia, vaan laatikkoruokia ja patakukko ei ole kalakukko.
Ja miten onnistui makaronilaatikko, kun se oli yön yli uunissa? Siis syömäkelpoista, kun raaka-aineet ovat molemmat ääripäistä eli lanttu vaatii pitkän kypsymisajan ja makaroni lyhyen, muussa tapauksessa makaronin rakenne muuttuu vehnäjauhomassaksi. Ja on se hyvää?
Ja todennäköisesti ap. valmistaa karjalanpaistin perunasuuruksella, joka syödään lusikalla, kun pitkän kypsymis aikana perunat ovat muuttuneet paistissa soseeksi.
Ja kyllä, ruuanlaitto on helppoa ja aikaa vie vain parikymmentä minuuttia, kun sen vain oivaltaa, tosin harvat mammat vain sen osaavat vai mitä ap.
Mun äiti (s.1950) ei tee ikinä mitään kukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti (s.1950) ei tee ikinä mitään kukkoa.
Perinteinen kukon valmistaminen vaatii taitoa ja paljon osaamista, eikä juuri alle 3kg kukkoja kannata juuri tehdä. Ehkä siksi kukkoperinne on vähentynyt, kun perhekoot ovat pienentyneet. Ja mielii hyvää kukkia.
Patakukko, ei varsinaisesti ole edes kukko, vaan taikinasta tehdään kansi, jonka alla esim. kalat hautuvat tiiviissä tilassa. Ja harvoin kuorta edes syödään. Vähän sama periaate, kuin joulukinkku kypsennetään ruiskuoren sisällä.
Ootte te kyl tiukkapipoja :D onko elämä mukavaa noin ? :D
Ei sillä ole väliä tässä asiassa onko ruokien nimet oikein, kun vaa kerroin suunnilleen mitä tein.
Joku ei suostu laittamaan kala(pata)kukkoon muuta kuin sitä läskiä ja kalaa jne...
Mut mulle se on kalakukko, tai tarkalleen patakukko :D vaikka mä tunkisin siihen mitä tahansa muuta kalan lisäksi.
Teille varmaan ei makaronilaatikkokaan ole enää sitä kun jotkut laittaa sekaan hernemaissipaprikaa..
Voi teitä :)
Enkä pitänyt koko yötä ruokia uunissa, oisko ne olleet 4h... Ja lanttuviipaleet olivat kyllä kypsyneet minun makuun aivan täysin, ja makaroonitkaan eivät olleet menneet yhtään mössöksi :) Ap
Erikoinen kalakukko sinulla, moinen mössö jäisi varmaan syömättä. Olen kuullut nimityksen patakukko eli olisiko kyseessä tuo pikaversio mustikkakukon tyyliin. Makaronilaatikkoa aion kokeilla lantut pohjalla, kiitos hyvästä vinkistä.
AV:n perussääntö: AP on lähtökohtaisesti aina väärässä. "Teinpäs hyvää ruokaa" -> no et v*ttu varmasti tehnyt! Ihan hirveetä moskaa ja väärällä nimelläkin ruokias kutsut! Häpeä!
:D Mutta ap, voi kun olen kateellinen. Todellakin leivinuunissa haudutetut ruoat painii täysin eri sarjassa kuin nämä kymmenen minuutin sähköuunikokkailut. Tuo aivan oman makunsa ruokaan ja syventää makuja hurjasti. En väitä etteikö hyviä ruokia pystyisi sähköuunilla tekemään, mutta leivinuunilla se on paljon helpompaa ja oma juttunsa.
Kiitos 16 järkevästä hyvästä viestistä :)
Musta tuntuu että moni ihminen tajuaa nämä asiat, mutta kun tuntemattomana voi kirjoittaa niin on niin helppo purkaa omaa oloansa naljailemalla ja viisailemalla kun sitä ei tosi elämässä viitsi samalla mitalla tehdä, ainakaan kaikki, useat on kyllä yhtä röyhkeitä ihan päinkin naamaa :D
Kyllä varmaan noi mun "mössöt" kuulostaa monen kaupunkilais hienohelman korviin etovilta, mutta mitä järkeä on olla nirppanokka??
Mä arvostan ruokaa, nautin kaikenlaisesta ruuasta, en tuhlaa sitä ja se on vain aivan mahtava juttu. :)
Ap
Meilläkin ollaan alettu hyödyntämään tätä loistavaa tapaa! Aika arkaillen vielä, mutta mitä olen ymmärtänyt niin jotkut ruuat voi muhia sielä vaikka läpi yön ja ovat siten tosiaan vasta parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ollaan alettu hyödyntämään tätä loistavaa tapaa! Aika arkaillen vielä, mutta mitä olen ymmärtänyt niin jotkut ruuat voi muhia sielä vaikka läpi yön ja ovat siten tosiaan vasta parhaimmillaan.
Minä taas en koskaan ole ymmärtänyt läpi yön haudutettuja ruokia, paitsi lanttulaatikossa ja isoissa joulukinkuissa, jotka vaativat pitkän kypsymisajan, vaikka kiviuunin käytöstä on kokemusta kymmeniä vuosia ja lähes päivittäin käytän talvella leivinuunia ruuan valmistamiseen ja usein leivontaan.
Eikö ruuan säilymisen kannalta ole tärkeää nopea ruuan jäähdyttäminen, enkä viitsi herätä kesken yöunien ruuanlaittopuuhiin ja jos ruoka on uunissa aamuun saakka, ruuan pilaantumisprosessi alkaa jo uunissa, kun jopa kiviuunissa lämpötila laskee alle 40asteen ja jos ruokaa säilytetään tuossa lämpötilassa, niin jokainen voi arvata miten ruualle käy, samoin ravintoarvoille.
Jos arkailet leivinuunin käyttöä, hyvä apuväline on irrallinen lämpömittari, jota voi käyttää leivinuunissa, että sähköuunissa, ja maksaa vain muutaman euron.
Mulle on jäänyt kammo noihin leivinuunissa tehtyihin kun työkaveri tuo jatkuvasti jotain leipomusta, jotka järjestään maistuvat ihan palaneilta. Ja vanhalta talolta. Yöks. Ja kehuu omiaan kyllä vuolaasti.