Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Kaupasta kannettiin aina joko karkkia, suklaata, jäätelöä tai sipsejä kotiin ja vanhemmille kaljaa. Minä rakastin lapsena viinirypäleitö, vesi- ja hunajamelonia ynnä muita hedelmiä. Niitä ostettiin todella harvoin, koska ovat niin kalliita.
Nyt aikuisena en edes katso hedelmien hintoja vaan niitä ostetaan kun halutaan eli melkeen joka kauppareissulla. Kotonani on aina hedelmiä tarjolla ja hyvin harvoin menee roskiin mitään. Karkit, sipsit yms on mielestäni todella kalliita, koska ovat täysin turhaa syötävää. Mielummin maksan 2,9€ pienestä vadelmarasiasta kuin karkkipussista.
"Nakki ja kivi" 2016. Hyvä että uudet aloitukset poistetaan ja kaivetaan ylös vanhaa sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Wc:n kansi pitää laittaa kiinni, vaikka taloudessa on vain yksi nainen. Mies käy yöllä 3 kertaa vessassa ja nainen ehkä kerran tai 0 kertaa yön aikana vessassa. Samoten 2 poikaa käyvät satunnaisesti myös öisin vessassa. Kansi aina kiinni. Turhaa työtä miehille edestakaisin unisena kyykistyä nostamaan kantta ja asettamaan varovasti se kiinni. Siinä kantta puuhastellessa vielä voi kadota uni. Seisaallaan pissaavat kuitenkin kunnon miehet (eivät ole homoja) ja virtsarakko tyhjenee miesten letkuista parhaiten niin.
Tietenkin kansi kiinni ennen kuin vetää, ihan perushygieniasta siinä on kyse. Kiva kun sieltä pöntöstä roiskuu sitä kusivettä käsipyyhkeisiin ja hammasharjoihin.. mutta tietenkin se on mies joka ei ymmärrä tavan hygieniasta hölkäsen pöläystä.
Nuoruudessa luokkakaveri kertoi, että heidän äitinsä oli kieltänyt heitä pierimästä muualla kuin vessassa. Aina siis piti poistua seurasta ja rynniä vessaan, jos pieretti. Asia selvisi, kun luokkakaveria kerran otti jalat alleen. Selitti sitten palatessaan, mistä oli kysymys.
Toisen luokkakaverin vanhemmat olivat kieltäneet karkit koko hänen elämänsä ajan. Luokkakaveri ei edes tiennyt, miltä karkki maistuu. Mutta ei hän kyllä osannut halutakaan niitä sitten.
Pekka Pekan Pekka kirjoitti:
Isovanhempieni mökillä savusaunan kiukaalle ei saanut ikinä heittää kylmää vettä vaan sen piti olla kuumaa padasta otettua vettä ettei muka kiuaskivet kylmety.
Ei tiennyt vaari mitä minä nyt diplomi-insinöörinä tiedän, että kylmä vesi & kuuma vesi viilentävät kiviä melkotavalla saman verran. Veden kaasuuntuminen höyryksi (kun siis löylyä otetaan) kuluttaa satakertaisesti enemmän energiaa ja siis kylmentää kivet.
Kylmästä vedestä tulloopi shokkiaalto joka rapauttaa kivet tosi nopiasti.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessani oli sääntö, että kaikesta piti aina ostaa halvin mahdollinen versio. Jos vaikkapa vanhemmat pyysivät käymään kaupassa ja tuomaan vaikkapa jauhelihapaketin, piti aina tuoda se halvin mahdollinen. Jos halvin oli loppu, piti lähteä pois kaupasta ja käydä katsomassa, oliko toisessa. Jos ei ollut, sitten piti palata kotiin ja olla ilman. Käytettiin jotain korvaavaa juttua. Kaikesta piti aina selvitä mahdollisimman vähäisillä kuluilla. Kun vaikkapa pyrin yliopistoon, ei pääsykoepaikkakunnalle saanut mennä edellisenä päivänä ja olla siellä yötä, vaan piti lähteä liikkeelle tosi aikaisin aamuyöstä, jotta pystyi halvalla yöbussilla matkustamaan paikalle.
Olet käynyt yliopiston etkä ymmärrä ettei lapsuudenkodissasi ollut varaa asioihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
No just. Lettu on parhaimmillaan juuri paistettuna.
Kun se on siinä pinossa jäähtynyt, se on myös menettänyt rapeutensa. Minä en tykkää.
Yksi ystäväni on sellainen ainainen letunpaistaja. Siinä sitten istutaan iltaa, kun yksi paistaa ja paistaa ja paistaa. Keko kasvaa ja jäähtyy. Kaikki odottaa, että koska niitä saa. Sitten, kun se keko on viimein valmis, se vielä lykätään mikroon, että ne letut lämpenee uudestaan ja tulos on veteliä lötköjä, joiden pitäisi olla herkullisia mutta ei ole.
Meillä kotona isä paistoi lettuja innosta pinkeenä ja jokainen odotti omaa lettuaan lautanen valmiina, sitä mykaa kun lettu valmistui. Ah ihanaa sellainen juuri pannulta tullut rapeareunainen räiskäle, jossa oli juuri sopivasti suolaa ja makeutta oikeassa suhteessa.
Nykyään saa markkinoillakin sellaisia muka-herkullisia löysiä puoliraakoja suolattomia ja muutenkin mauttomia jauholötköjä, joita muurinpohjaletuiksi kutsutaan. Hillo siihen vähän makua antaisi, mutta sitä saa pienen lusikallisen ja siinäkin marja toistaan etsii. Kiitos ei.
Lettu lettu lipputangon lettu. Mikä teitä jankkaajia vaivaa?
Meill oli liitossa sääntö että töissäkäyvän (siis käytännössä aina minun) on oltava lapsen kanssa kaikki muu aika mikä töistä jää yli. Eli vaimo oli lapsen kanssa max 8 h päivässä. En nähnyt sitä kuin aamulla, kotiin tullessa ja illalla kun se tuli kotiin.
Mussutti vielä ettetn osallistunut kotiaskareisiin ja lapsenhoitoon. Nyt saa vetää viiniä ihan rauhassa ja käydä zumbailemassa kenen tahansa kanssa haluaa. Lasta näki viimeksi 15 min joulun alla.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Meillä pitää käydä suihkussa joka päivä vaikka ei s*tana ihan oikeasti aina jaksais
Yhdessä tuttavaperheessä ei saanut lapset leikkiä lumihangessa pihalla, jotta hanki pysyy tasaisena (ja näyttää nätiltä??). Kun olimme kaverini kanssa lapsia ja heitimme vahingossa pallon hankeen, oli kaveri aivan kauhuissaan että äiti suuttuu. Hän haki pallon todella varovaisesti ja palasi samoja jälkiä pitkin.
Toinen kummallinen tapa oli tanskalaisessa perheessä, jossa mitään ruokaa ei saanut jättää "lojumaan", vaan kaikki mitä kaupasta tuotiin piti syödä heti pois tai heittää roskiin. Kuulemma sen takia, ettei perhe liho. Arvatenkin todella hyvätuloinen perhe oli kyseessä.
Meilä miehet syö ensi ja sitte naiset jos ruoka jää.
Vierailija kirjoitti:
Parhaan kaverin äidillä oli kumma sääntö, en tiedä onko enää: lemmikille ei saanut antaa ihmisen nimeä. En viittinyt sanoa, että meidän koiralla on ihmisen nimi, samoin sen aikaisilla kissoilla oli ihmisten nimet, toisella jopa sama nimi kuin parhaan kaverini isoveljellä :D
Meillä ollut , mun miehellä ja mulla nelöjä kissaa [Eri aikaan] kaikilla ollut ihmisen nimi, uroksia kaikki, Samoin mun siskon koirilla. ihmisten nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
No just. Lettu on parhaimmillaan juuri paistettuna.
Kun se on siinä pinossa jäähtynyt, se on myös menettänyt rapeutensa. Minä en tykkää.
Yksi ystäväni on sellainen ainainen letunpaistaja. Siinä sitten istutaan iltaa, kun yksi paistaa ja paistaa ja paistaa. Keko kasvaa ja jäähtyy. Kaikki odottaa, että koska niitä saa. Sitten, kun se keko on viimein valmis, se vielä lykätään mikroon, että ne letut lämpenee uudestaan ja tulos on veteliä lötköjä, joiden pitäisi olla herkullisia mutta ei ole.
Meillä kotona isä paistoi lettuja innosta pinkeenä ja jokainen odotti omaa lettuaan lautanen valmiina, sitä mykaa kun lettu valmistui. Ah ihanaa sellainen juuri pannulta tullut rapeareunainen räiskäle, jossa oli juuri sopivasti suolaa ja makeutta oikeassa suhteessa.
Nykyään saa markkinoillakin sellaisia muka-herkullisia löysiä puoliraakoja suolattomia ja muutenkin mauttomia jauholötköjä, joita muurinpohjaletuiksi kutsutaan. Hillo siihen vähän makua antaisi, mutta sitä saa pienen lusikallisen ja siinäkin marja toistaan etsii. Kiitos ei.
Minua ärsyttää kun teen ruokaa, se napsitaan pala kerrallaan ja kun pitäisi olla valmista on jo uudestaan nälkä. Tein säännön ettei ruokaa syödä ennen kuin laitetaan pöytään tarjolle. Ärsytti olla passaajana ja koko ajan keittiössä. Ja ruuan päälle syödään aika joku kunnon jälkiruoka.
Talossa kolme teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaat muilta lettunautinnon. Ne ovat parhaita kuumina suoraan pannulta. Minä huudan jokaisen vuorollaan syömään sitä mukaa, kun lettu valmistuu.
Ne ei siinä ajassa ehdi jäähtyä. Lisäksi niitä paistetaan niin plajon kerralla että jää myöhemmäksikin.
Tiedä nyt sääntö, mutta kaveripariskunta ei syö esim. Thaimaassa kuin thaimaalaista ruokaa. Ei siis voi käydä pizzalla, hampurilaisella tai muulla ruoalla, pitää syödä paikallista ruokaa. Jotenkin älytöntä. Kaverin isä asuu Thaimaassa ja ehdotti, että mennän italialaiseen syömään, niin ei käy. Pitää olla thaimaalaista Thaimaassa. Huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Siinähä sitten kärvistelet kalliin sähkön aikana
Turhaa ja typerää käydä monta kertaa päivässä suihkussa, jos ei tee todella likaista työtä. Ei se ihokaan tykkää jatkuvasta lotraamisesta
äkänen akka kirjoitti:
Tiedä nyt sääntö, mutta kaveripariskunta ei syö esim. Thaimaassa kuin thaimaalaista ruokaa. Ei siis voi käydä pizzalla, hampurilaisella tai muulla ruoalla, pitää syödä paikallista ruokaa. Jotenkin älytöntä. Kaverin isä asuu Thaimaassa ja ehdotti, että mennän italialaiseen syömään, niin ei käy. Pitää olla thaimaalaista Thaimaassa. Huvittaa.
No, voi voi, eikö saa pitzaaaa... Hah... huvittaa
Itse syön ilman muuta paikallista ruokaa ulkomailla. kyllä sitä lihapullaa ja muusia saa sitten kotonakin. Pitsaa en edes syö
Mahmut kirjoitti:
Meilä miehet syö ensi ja sitte naiset jos ruoka jää.
Hyi, oksettavaa. Sairasta !
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa on TODELLA tarkat kellonajat milloin jotain tapahtuu. Klo 17.00 On päivällinen, jos tulee minuutin myöhässä, jää ilman ruokaa. Klo 19.00 Puhelimet suljetaan ja annetaan äidille. Klo 21.00 Pitää olla pesemässä hampaita. Lapset 13-ja 12-vuotiaita. Ja siis pihalla näitä huutelee koko naapuruston kuultavaksi.
Naapuruston kuultavaksi ? Miksi naapurien pitää kuulla heitä ? Kuulustelu ?
Perheen aikuinen tytär ei saanut nukkua samassa huoneessa poikaystävän kanssa.