Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1821/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, miten jälleen kerran suomalainen nainen osoittautuu aivan sairaaksi tyranniksi.

?

Vierailija
1822/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä omasta perheestäni.

- autossa ei saa kuunnella musiikkia sillon kun äiti on mukana (laittoi radion aina kiinni eikä muiden mielipiteitä otettu huomioon)

- uutenavuotena raketteja saa paukutella korkeintaan klo 23.55 asti, sitten heti nukkumaan. Äiti meni aina etukäteen nukkumaan. Kerran marssi vihaisena rakettien ampumispaikalle motkottamaan isälleni, että miksemme ole tulleet jo nukkumaan, onhan kello jo 12. Naapurin mies seisoskeli vieressä. Sillon myötähäpeäni määrä oli suuri. 

- Lapset eivät saa tuoda poika/tyttöystäviä yöksi, vaikka olisivatkin jo aikuisia. Olin 20-21v kun tätä yritin ekaa kertaa, ja sillon toi sääntö kävi ilmi. Suutuin äidilleni todella paljon. Hän piti päänsä siitä huolimatta. Niin pidin minäkin, eli en vienyt sitten poikaystävää näytille ollenkaan. Poikaystävä vaihtui aikanaan. Äiti oli heltynyt sinä aikana ja opettelut tuijottamaan muutakin kuin omaa napaansa. Ottipahan opikseen. 

En hirveästi pidä äidistäni. Hän on joustamaton ja tietyissä asioissa kontrolloiva, oli sitten kyseessä lapset tai aviomies.

Varmaan appiukon sisarpuoli. Onko Itä-Suomesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin. Kirjoittamaton sääntö oli, että minä en saanut käyttää vessassa säilytettäviä kuukautissiteitä. Aina kun minulla oli menkat, äitipuoli piilotti siteet vessasta. Yritin varastaa niitä aina kun mahdollista yhden kerrallaan ja usein jouduin pärjäämään koko viikon yhdellä/kahdella siteellä. Koska minulle ei myöskään ostettu omia siteitä enkä uskaltanut pyytää, koska pidettiin huorana muutenkin. Tungin vessapaperia siteen suojaksi, mutta on ihme, ettei tullut mitään tulehduksia, tai en haissut (?) kilometrien päähän. Uusia vaatteita en saanut kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa ja nekin jostain maxi makasiinista. Kaikki hygieniatuotteet, meikit, dödöt ka muut jouduin ostaman itse siitä kitupalkasta, mitä isäni maksoi tehdystä työstä. Näitä esimerkkejä riittää...

Siis tuohan on todella sairasta! Minulle ei olisi 1/2 sidettä riittänyt vittu edes päiväksi, vuoto oli sen verran runsasta! Piti vaihtaa koulussa side 2 kertaa teini-ikäisenä, kun siteet tulivat niin täyteen aina... Harmi etten tajunnut käyttää sillon tamponeja. Paljon mukavampia käyttää varsinkin runsaan vuodon kanssa. Tuolla sun äitipuolella ei kaikki ole todellakaan kotona. Mikset kertonut kotioloistasi esim. kuraattorille tai terv.hoitajalle?

Ei meilläkään saanut olla omia siteitä 85-90. Piti käyttää yhteisiä. Ne olivat vanhempien huoneessa vaatekaapin päällä, ja jos sieltä olisi halunnut hakea rauhassa ja numeroa tekemättä, se oli usein mahdotonta. Äiti vähintään oli päiväunilla mistä heräsi pieneenkin rapsahdukseen. Yleensä hän käytti ne loppuun eikä ostanut valmiiksi uusia.Tamponit oli kielletty, vaikka siskonsa mukaan oli niitä käyttänyt nuorena (ja käytti myös myöhemmin vanhempana). Lopulta ostin itse, kun oli vähän enemmän rahaa.

Niitä siteitä sitten pihisteltiin yksi kerrallaan. Ja ihmetteltiin kun oli huono hygienia.

Pesulle ei niin vain päässyt koska oli vain pihan perällä sauna ja sekin pakkasella jäässä. Ja olihan se ihmettelyn aihe jos joku saunaan meni peseytymään kun ei se ollut lämmin, vaikkei olisikaan ollut pakkasta.

Ei meillä oltu tahallaan pahoja, vaan sairaita.

Vierailija
1824/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsipuoleni äidillä on sääntö, että lapsen pitää olla sängyssään nukkumassa viimeistään klo 19.30 joka päivä eli myös lomilla ja pyhinä. Lapsi täyttää kymmenen huhtikuussa. Eikö ole tuon ikäiselle jo vähän liian aikainen nukkumaanmeno? Vai onko täällä muita, jotka laittavat kymmenvuotiaan nukkumaan tuohon aikaan?

Vierailija
1825/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä omasta perheestäni.

- autossa ei saa kuunnella musiikkia sillon kun äiti on mukana (laittoi radion aina kiinni eikä muiden mielipiteitä otettu huomioon)

- uutenavuotena raketteja saa paukutella korkeintaan klo 23.55 asti, sitten heti nukkumaan. Äiti meni aina etukäteen nukkumaan. Kerran marssi vihaisena rakettien ampumispaikalle motkottamaan isälleni, että miksemme ole tulleet jo nukkumaan, onhan kello jo 12. Naapurin mies seisoskeli vieressä. Sillon myötähäpeäni määrä oli suuri. 

- Lapset eivät saa tuoda poika/tyttöystäviä yöksi, vaikka olisivatkin jo aikuisia. Olin 20-21v kun tätä yritin ekaa kertaa, ja sillon toi sääntö kävi ilmi. Suutuin äidilleni todella paljon. Hän piti päänsä siitä huolimatta. Niin pidin minäkin, eli en vienyt sitten poikaystävää näytille ollenkaan. Poikaystävä vaihtui aikanaan. Äiti oli heltynyt sinä aikana ja opettelut tuijottamaan muutakin kuin omaa napaansa. Ottipahan opikseen. 

En hirveästi pidä äidistäni. Hän on joustamaton ja tietyissä asioissa kontrolloiva, oli sitten kyseessä lapset tai aviomies.

Varmaan appiukon sisarpuoli. Onko Itä-Suomesta?

Ei, Etelä-Suomessa asuttiin. Eikä hänellä äidilläni ole sisaruksia, eikä sisaruspuolia.

Vierailija
1826/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin. Kirjoittamaton sääntö oli, että minä en saanut käyttää vessassa säilytettäviä kuukautissiteitä. Aina kun minulla oli menkat, äitipuoli piilotti siteet vessasta. Yritin varastaa niitä aina kun mahdollista yhden kerrallaan ja usein jouduin pärjäämään koko viikon yhdellä/kahdella siteellä. Koska minulle ei myöskään ostettu omia siteitä enkä uskaltanut pyytää, koska pidettiin huorana muutenkin. Tungin vessapaperia siteen suojaksi, mutta on ihme, ettei tullut mitään tulehduksia, tai en haissut (?) kilometrien päähän. Uusia vaatteita en saanut kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa ja nekin jostain maxi makasiinista. Kaikki hygieniatuotteet, meikit, dödöt ka muut jouduin ostaman itse siitä kitupalkasta, mitä isäni maksoi tehdystä työstä. Näitä esimerkkejä riittää...

Siis tuohan on todella sairasta! Minulle ei olisi 1/2 sidettä riittänyt vittu edes päiväksi, vuoto oli sen verran runsasta! Piti vaihtaa koulussa side 2 kertaa teini-ikäisenä, kun siteet tulivat niin täyteen aina... Harmi etten tajunnut käyttää sillon tamponeja. Paljon mukavampia käyttää varsinkin runsaan vuodon kanssa. Tuolla sun äitipuolella ei kaikki ole todellakaan kotona. Mikset kertonut kotioloistasi esim. kuraattorille tai terv.hoitajalle?

Ei meilläkään saanut olla omia siteitä 85-90. Piti käyttää yhteisiä. Ne olivat vanhempien huoneessa vaatekaapin päällä, ja jos sieltä olisi halunnut hakea rauhassa ja numeroa tekemättä, se oli usein mahdotonta. Äiti vähintään oli päiväunilla mistä heräsi pieneenkin rapsahdukseen. Yleensä hän käytti ne loppuun eikä ostanut valmiiksi uusia.Tamponit oli kielletty, vaikka siskonsa mukaan oli niitä käyttänyt nuorena (ja käytti myös myöhemmin vanhempana). Lopulta ostin itse, kun oli vähän enemmän rahaa.

Niitä siteitä sitten pihisteltiin yksi kerrallaan. Ja ihmetteltiin kun oli huono hygienia.

Pesulle ei niin vain päässyt koska oli vain pihan perällä sauna ja sekin pakkasella jäässä. Ja olihan se ihmettelyn aihe jos joku saunaan meni peseytymään kun ei se ollut lämmin, vaikkei olisikaan ollut pakkasta.

Normaalia tuo ei ole. Housuthan siinä likaantuu jos ei ole asianmukaisia suojia. Inhottavaa tuommoinen että tehdään kuukautissuojien saaminen noin vaikeaksi. Lasten kiusaamista.

Vierailija
1827/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka pitää syödä ruokapöydässä. 

Vierailija
1828/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.

Täytyy myöntää, että aika hurjaa. Ollaanko jossakin näin kontrollinhaluisia? Tässähän ei voi olla kyse edes säästämisestä, kuten vessapaperinpaloissa tai leikkeiden syönnin sääteöyssä, koska omena oli jo käytettyä tavaraa!

Vierailija
1829/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minä kerroinkin. Kävin ylä-asteella kuraattorilla ja terkkarilla. Kuraattori sano, että yritä pärjäillä äitipuolesi kanssa ja terkka ei uskonut, kun sanoin, että en saa kotona lämmintä ruokaa (kirjoitin tästä aikaisemmin tähän ketjuun). Lopulta menin itse pyytämään apua lastensuojelusta, eikä sielläkään meinattu uskoa mitään, mitä minä ja vanhin sisarukseni yritettiin heille kertoa. Jossain vaiheessa tilanne tulehtui kotona niin pahasti (isä väkivaltainen myös) että minut oli pakko ottaa asumaan perhetukikeskukseen. Mutta sielläkään kukaan ei uskonut, kun yritin kertoa, mitä kotona oli tapahtunut. Meillä oli liian hyvin kulissit kunnossa, isä yksityisyrittäjä ja työnarkomaani, eli kunnon ihminen siihen aikaan. Lastensuojelu ei missään vaiheessa esim. selvittänyt tai tiennyt sitä, että isä oli täysi alkoholisti. Se oli sitä aikaa se...oireilin aika vahvasti kotioloja ja aikuisiällä olen käynyt terapiassa mm. ptsd:n takia.

Vierailija
1830/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini totesi minulle kun olin parikymppinen (80-luvulla), että "Niin kauan kuin sinulla on meidän sukunimemme, teet kuten minä tahdon!" Sen jälkeen hän teki kaikkensa pilatakseen kaikki ihmissuhteeni, ettei vaan mistään seurustelusta tulisi mitään ja että takuuvarmana sukunimeni on aina ja ikuisesti se sama. Lopputulos: olen jättänyt äitini. en tapaa häntä enää. Aion kyllä mennä tapaamaan, mutta mistään yksityisasioistani en hänelle kerro, enkä miestäni hänelle esittele. Oli minulla mitä tahansa mistä minä pidin, hänen mielestään se on otettava pois, oli kyse ihmissuhteesta, tavarasta, tunteesta - ihan mistä vaan pidän, se on otettava pois!

Vierailija
1831/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu...

Äitipuoli myös nautti siitä, että sai itkettää uhkaamalla tappaa perheen koiran. Kerran heitti koiran niskaperseotteella kotiovestamme autotielle saatesanoin, että toivottavasti auto ajaa päälle. Samoin kiristi siivoamaan sillä, että muuten koira tapetaan, tästä kirjoitti ihan näillä sanoilla lapun pöydälle.

Vihasi ihan avoimesti minua ja isosiskoani. Olin kuulemma tyhmä ja lahjaton kaikessa, ei löytänyt minusta mitään hyvää, kun tätini kyseli. Toivoi, että isäni olisi hakannut minua ja siskoani vieläkin pahemmin (myöhemmin teini-iässä pahempi fyysinen väkivalta astui mukaan). Yritti kääntää isää minua vastaan kaikin tavoin ja valehteli milloin mistäkin. Sai lopulta isän uskomaan, että olen kylän yleinen kiertopalkinto 14-vuotiaana, kun minulla oli ollut 2 poikaystävää vuoden aikana. Haukkui lihavaksi, vaikka olin alipainoinen. Suunnitteli kuulemma siskonsa kanssa, että laittaa minut jo ala-asteella sijaiskotiin. Sai isäni vihaamaan ja halveksimaan minua.

Terveisiä vaan tutuille. Näistä jo tunnistaa todella hyvin, mutta menköönsä. Tähän oli lisänä nuo syömisten rajoittaminen ja nälässä pitäminen. Yleinen tuntemus ylä-asteella ja ennen sitä oli nälästä johtuva helvetillinen mahakipu. En osannut edes ihmetellä sitä, vaan pidin normaalina. Onhan näitä vaikka mitä. Kaikkea se aikuinen keksii kun tarpeeksi vihaa lasta.

T. Se joka yritti kertoa terveydenhoitajalle nälässä pitämisestä

Perheesi on sairas. Kaikki mitä olet kertonut on aivan karseaa.

Vierailija
1832/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas yllättäen... kaikkein hulluimmat säännöt ja meininki LESTAPERHEISSÄ

Eipä tainnut olla. Useimmissa kertomuksissa ei mainita mitään uskontoa. 

Vierailija
1833/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään kyse ollut pahuudesta. Isäni on traumatisoitunut ja niitä ihmisiä, jonka ei koskaan olisi pitänyt lisääntyä, äitipuoli kanssa traumatisoitunut omalla tavallaan, heikko empatiakyky ja vaikea avioliitto todella sekopäisen suvun jäsenen kanssa. Meni nuorena isäni kanssa naimisiin ja heti nalkissa kotona lasten kanssa, jotka ei ole omia. Isäni kävi vielä vieraissa ja vertaili äitipuolta jatkuvasti meidän edesmenneeseen äitiimme. Ei mikään helppo tilanne. Eli ymmärrän heitä ja olen antanut anteeksi, vaikka en hyväksykään sitä, mitä tekivät. Olin hemmetin katkera, en ole enää.

Uusperhekuvioihin ei pitäisi lähteä pelkästään tunnepohjalta. Pitäisi olla älliä sen suhteen minkälaisia kuvioita jaksaa. Ja ihan kenen tahansa ei kannattaisi lisääntyä ihan kenen tahansa kanssa. Kannattaa ihan oikeasti miettiä, kenen kanssa tekee lapsia. Onko toisesta yksinhuoltajaksi, jos toisesta aika jättää.

Vierailija
1834/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen pöpilä tää Suomi, ei muuta voi sanoa, kun näitä juttuja lukee. Huh huh.

Täytyy myöntää että näistä jutuista saa aikamoista oppia suomalaisuuden ytimestä. Todella hurjaa touhua. Mutta enpä usko, että muualla maailmassa on sen parempaa.

Vierailija
1835/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu...

Äitipuoli myös nautti siitä, että sai itkettää uhkaamalla tappaa perheen koiran. Kerran heitti koiran niskaperseotteella kotiovestamme autotielle saatesanoin, että toivottavasti auto ajaa päälle. Samoin kiristi siivoamaan sillä, että muuten koira tapetaan, tästä kirjoitti ihan näillä sanoilla lapun pöydälle.

Vihasi ihan avoimesti minua ja isosiskoani. Olin kuulemma tyhmä ja lahjaton kaikessa, ei löytänyt minusta mitään hyvää, kun tätini kyseli. Toivoi, että isäni olisi hakannut minua ja siskoani vieläkin pahemmin (myöhemmin teini-iässä pahempi fyysinen väkivalta astui mukaan). Yritti kääntää isää minua vastaan kaikin tavoin ja valehteli milloin mistäkin. Sai lopulta isän uskomaan, että olen kylän yleinen kiertopalkinto 14-vuotiaana, kun minulla oli ollut 2 poikaystävää vuoden aikana. Haukkui lihavaksi, vaikka olin alipainoinen. Suunnitteli kuulemma siskonsa kanssa, että laittaa minut jo ala-asteella sijaiskotiin. Sai isäni vihaamaan ja halveksimaan minua.

Terveisiä vaan tutuille. Näistä jo tunnistaa todella hyvin, mutta menköönsä. Tähän oli lisänä nuo syömisten rajoittaminen ja nälässä pitäminen. Yleinen tuntemus ylä-asteella ja ennen sitä oli nälästä johtuva helvetillinen mahakipu. En osannut edes ihmetellä sitä, vaan pidin normaalina. Onhan näitä vaikka mitä. Kaikkea se aikuinen keksii kun tarpeeksi vihaa lasta.

T. Se joka yritti kertoa terveydenhoitajalle nälässä pitämisestä

Perheesi on sairas. Kaikki mitä olet kertonut on aivan karseaa.

Tiedän...ei olla juurikaan tekemisissä. En tunne että minulla olisi lapsuudenperhettä, aviopuolisoni on minun perheeni :).

Vierailija
1836/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä tutussa perheessä oli kaksi aivan eriskummallista sääntöä:

1. Perheen kodissa oli vain yksi suihku, ja neljä lasta ( 2, 5, 10 ja 12 ikäiset) joutuivat joka ilta menemään jonoon suihkun eteen ja suihkussa käännettiin seinään kiinnitetystä munakellosta yksi minuutti aikaa ja jos ei ollut kellon soidessa valmis, niin voi voi. Ja jos oli yövieraita (lapsia) niin jonon jatkoksi vain. Ja äiti valvoi toimitusta vieressä.

2. Perheen äiti tarkisti joka ilta säätiedotuksen ja kävi kiinnittämässä eteisen seinälle netistä tulostetut kuvat seuraavan päivän vaatteista ja ulkovaatteista. Ja sieltä kävivät sitten perheen lapset joka aamu katsomassa: Ahaa, tänään pitää laittaa t-paita, farkut.... ja isommat lapset käyttivät esim. koulussakin kurahousuja yms. joita pikkulasten piti käyttää päiväkodissa.

Huh-huh!

Miten ihmeessä se äiti jaksoi käyttää aikaansa tuollaiseen? Syynä varmaan kuitenkin oli se, että hän halusi huolehtia lastensa hyvinvoinnista ja teki sen pahaaksi katsomallaan tavalla.

Itse annoin lapseni valita vaattensa kun hän oppi pukeutumaan, n. 3-vuotiaana. Katsoin vain sen verran perään että vaatetus oli riittävä, kun menimme ulos. Hän saattoi valita eriparisukat (Peppi Pitkätossu mallinaan), mutta itse hän vaatetyylinsä valitsi. Tämä meidän "sääntö" - tai säännöttömyys - johtui siitä että olen kokenut oman äitini liikaa säädelleen sitä miten minun kuuluu pukeutua. Olin 18-vuotias kun ostin itse ensimmäisen kerran omat vaatteeni ilman mitään äitiä mukana roikkumassa. Muistan vieläkin, kuinka minua jännitti! Onneksi äidilläni oli kuitenkin hyvä maku vaatteiden suhteen. Olin pikemminkin liian tyylikäs kuin liian tyylitön tai likainen tms. Ei ei, päin vastoin: sain selkääni siksi etten ollut antanut lastenhoitajan kammata tukkaani. Ja suihkussa piti päin vastoin käydä reippaasti mahdollisimman usein, ettei vain haise hieltä. Hieltä haiseminen on melkein pahinta mitä äitini tietää. "Puhtaus on puoli ruokaa" ja tämänkaltaiset sananlaskut olivat hänen lemppareitaan ja se olivat eräänlaisia sääntöjä lapsuudenkodissani. Ehkä yleisesti ottaen sääntönä oli: tämä on äidin koti ja kaikki pomppivat hänen mielensä mukaan tai muuten...

Sanomattakin on selvää, että annoin oman tyttäreni itse päättää siitä, kammataanko hänen tukkaansa vai ei. Kun hän oli 3-vuotias, tietenkään ei kammattu (hänen hiuksensa ovat kiharat mikä on työlästä hoitaa ja kampaaminen sattui päänahkaan). Nyt kun hän on aikuinen, mikään ei ole hänelle tärkeämpää kuin se että hiukset ovat hyvin - ja että tuoksuu hyvältä!

Vierailija
1837/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenystäväni kotona oli sääntö, että kaverit eivät saa ruokaa. Ei, vaikka vierailu olisi sovittu viikkoa aikaisemmin ja vierailu oli heti koulun jälkeen. Perhe söi aina yhdessä tiettyyn aikaan, muina aikoina ei ruokaa saanut ja jos ei ollut kotona niin voi voi ja minä/kaverit sai odottaa sen aikaa kaverini huoneessa yksin. Jos jäi yökylään sai pienen iltapalan. Eikä ollut siinä perheessä rahasta pulaa. Samainen kaveri kyllä haki meillä aina itse jääkaapista ruokaa, tulkitsin että kotona ei saanut tehdä niin.

Joillakin lapsilla on tapana junttautua kylään ikuisiksi ajoiksi tai alkaa vierailla päivittäin ja ryhtyä eräänlaisiksi kyläluudiksi - eli eivät mene kotiinsa ollenkaan ja alkavat vierailla joka päivä. Ehkäpä tuo perhe halusi vetää rajan sellaiselle mahdollisuudelle. Kun tämä oli tiedossa, niin varmaan sinun vanhemmat olisivat voineet antaa sinulle eväät mukaan kun menit tuohon perheeseen leikkimään.

Teidän kotonanne oli ilmeisesti eri säännöt. Teillä vieraat saivat mennä jääkaapille. Siinä toisessa perheessä eivät.

Vierailija
1838/3002 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-syntynyt kirjoitti:

Olen kasvanut koko lapsuuteni erittäin kovan kurin alaisena, tässä säännöt, joita meillä oli. Tapahtunut 70 ja 80 luvuilla.

- Kotiintuloaika oli aina kello 19 ja nukkumaanmeno klo 20. Niin kauan kun asuin kotona.

-Meillä syötiin aina vain 2 ruokaa, aamiainen ja illallinen. Aamiainen aina kello 7 koko perhe ja illallinen kello 17 koko perhe. Jos ei 5 vaille istunut pöydässä kädet pestynä, tuli marinaa ja marmatusta, eikä saanut ruokaa ollenkaan, vaan joutui seisomaan keittiön nurkassa muiden ruokailun ajan.

- Tytöillä piti aina olla hame tai mekko, meillä ei ollut housuja ollenkaan. Meitä oli minun lisäkseni kolme tyttöä ja yksi poika. (Olen tyttö) Tytöillä piti olla myös sisällä pienet sisäkengät.

- Vain isä sai vetää vessan, usein se vedettiin vain kerran päivässä ja vessassa haisi aina tosi pahalta.

- Vessapaperi oli keltaista, ohutta ja halpaa, ja sitä sai neljä arkkia päivässä aamupalan jälkeen. Tämä on ehkä järjettömin sääntö :D

- Yhtäkään kaveria ei saanut tulla meille, enkä saanut mennä kavereille tai kaverien pihoille, mutta päivässä piti ulkoilla kaksi tuntia valvonnan alaisena omalla pihalla.

- Kotiintuloaikana piti olla kotona, ei saanut myöhästyä minuuttiakaan.

- Ei meikkausta, hiustenlaittoa, deodoranttia tai kuukautissuojia, koulun vessapaperista piti taiteilla suojia :S.

- Äiti laittoi meidän hiukset joka aamu kahdelle letille. Ei poikkeuksia.

- Suihkussa käytiin kerran viikossa saunan yhteydessä. Ei pesuaineita. Ja meillä oli vielä ulkosauna, kun asuttiin maalla ja kuupalla piti pestä. Ai niin, ja pyyhettä säilytettiin talossa, eikä sitä saanut ottaa mukaan saunalle. Oli aivan hirveän noloa teininä juosta talolle alasti. Vain kengät oli jalassa. Vaikka olisi ollut pakkasta. "Tenavat karaistuu"

- Ruoka piti aina syödä loppuun. Piste. Jos ei klo 20 mennessä ollut syönyt, niin jäljellä oleva ruoka laitettiin rasiaan ja jääkaappiin, ja se oli sitten sinun seuraavan päivän ruokasi.

- Kotitöitä piti tehdä aina. Oli säännöllisiä vuorotöitä, ja sitten äiti saattoi laittaa tekemään jotain hommaa. Voisin karkealta kädeltä sanoa, että lapset tekivät meillä 90% kotitöistä.

- Ei rintaliivejä tai aluspaitoja. Äiti ompeli meidän vaatteet (myös alkkarit) ja ne vaihdettiin "suihkun" yhteydessä. (Myös alkkarit)

- Ei kantakävelyä vaan siistiä sipsuttelua.

- Ei saa sanoa vanhemmille vastaan missään.

- 15 min päivässä piti lukea isän valitsemaa kirjaa.

- Päiväkirjat ja kirjeet luettiin ja niistä saatettiin pitää kuulusteluja.

- Me kaikki neljä nukuimme kerrossängyissä samassa huoneessa, huoneen ovea ei saanut laittaa kiinni.

- Äiti vahti meidän pesulla käyntiä. Lavuaarissa ei saanut pestä kasvoja.

- Rangaistuksina oli seisomista nurkassa useita tunteja, usein takapuoli paljaana, sekä sellainen, että piti pitää isän vanhaa, virttynyttä villapaitaa kaksi viikkoa, myös koulussa. Kyseistä paitaa ei pesty ikinä.

- Peittoa tai tyynyä ei sänkyyn saanut, se oli "turhaa hemmottelua"

- Piti nukkua aina alasti. Aina.

- Ei koruja. Puhumattakaan lävistyksistä tai tatuoinneista.

Vanhempani harvoin huusivat, mutta tiukalla äänellä käskivät aina. Heillä oli sairas kontrollin tarve, ja olen muun muassa kerran joutunut äitini halusta lukion ekalla kouluun pelkissä sukkahousuissa. Joskus teinityttöjä laitettiin kotona kulkemaan ilman alaosaa alapää paljaana, ja isä leikkasi joskus häpykarvojamme. Jos heiltä erehtyi kysymään, mikä oli sääntöjen tarkoitus, vastaus oli aina: Lapset on lapsia ja lapsilla pitää olla rajoja ja sääntöjä. Vanhemmat puhuivat aina tiukalla äänellä lapsille. No, tästä seurauksena molemmat siskoni ovat tehneet itsemurhan.

Tee rikosilmoitus. Kuvottava pedofiili tuo isäsi, ihan sairasta alistamista ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Varmaan käynyt kyyläämässä öisinkin alastomia lapsiaan. Toivottavasti rikos ei ole vielä vanhentunut, linnaan tuollainen paskakasa joutaisi, kyllä ne kaverit siellä sitten hoitelee loput. Eikä äitisi vaikuta juuri sen terveemmältä. 

Vierailija
1839/3002 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kerrottu paljon tiukkoja natsikurisääntöjä, joten tässä vastapainoksi pari eri tyylistä omasta lapsuudestani. Ei nyt ehkä "hullua" tai "outoa", mutta ainakin erilaista kuin mihin olen kavereillani törmännyt tai mitä täällä kerrottu.

Kontekstina lisättäköön että kuulun ilmeisesti jonnekin autismin kirjon laitamille, mikä näkyi etenkin pikkulapsena (esim. minulla oli vaikeuksia oppia lausumaan äänteitä oikein, saatoin purra jos minuun yritettiin koskea, jne.), ja vaikka minulla on sisaruksia, nämä säännöt pätivät käytännössä vain minuun. Nykyään olisin kai ollut "erityislapsi", mutta ei ysärilläkään tällaisia niin tarkkaan tiedetty.

- Päiväunia EI saanut nukkua. Olin erittäin vähäuninen yökukkuja ja jos minut tahtoi saada nukkumaan inhimilliseen aikaan, minua ei voinut laittaa päiväunille. Vanhempani neuvottelivat asiasta myös päiväkodin kanssa ja muistan vieläkin tunteen siitä, miten makasin pimeässä odottamassa muiden nukahtamista, kunnes tarhatädit laskivat viereiseen huoneeseen leikkimään. Muistan myös että heräsin usein yöllä ja vietin pitkiäkin aikoja pimeässä keksien satuja aikani kuluksi, kun ei saanut laittaa valoa päälle, kun muut nukkuivat. Teini-ikäisenä sitten luin aamuyöt salaa kirjoja peiton alla. Näin kolmekymppisenä nukun enää 4-6h yössä ja usein parissa pätkässä senkin. Nukunkohan vanhuksena enää ollenkaan..?

- Rangaistuksena saatoin menettää oikeuteni käyttää saksia. Pelkästään järkevää eikä niin erikoista, mutta tälle säännölle oli käyttöä. Tykkäsin vähän liikaakin askartelusta, ja välillä paperin sijaan muutkin asiat kuten lelut, joutuivat "askartelun" kohteeksi. Vielä kouluikäisenä esim. viiltelin barbeja melko rajusti, en tosin jäänyt siitä enää kiinni.

- Ruokailu oli aina oma episodinsa. Aluksi sääntö oli "lautanen pitää syödä tyhjäksi", sitten "kaikkea pitää maistaa", ja ihan lopulta enää "pitää syödä edes vähän jotain". En tuntenut juuri ollenkaan nälkää ja pakkokeinot eivät toimineet, jos en pitänyt jostain, sitä ei saanut kurkustani alas edes tukkapöllyllä. Muistan, kuinka istuin joskus iltaan asti ruokapöydässä kun poistua ei saanut maistamatta jotain lautasella olevaa. Muistan myös, että sen jälkeen äitini luovutti ja minun ei enää tarvinnut jäädä pöytään, kunhan söin edes vähän jotain.

Päiväkodissa olin vapautettu myös aamupalasta, koska oli helpompaa saada minut syömään vähän jotain ensin kotona. Sain siis leikkiä leluilla kun muut joutuivat mättämään puuroa. Koulussakin minusta tuli mestari ottamaan näennäisesti ruokaa ja sotkemaan sillä sitten lautanen uskottavasti aivan kuin olisin syönyt vaikken ollut. Piilotin ruokaa myös lautasliinoihin ja heitin salaa roskiin. Teini-ikään mennessä äitini saattoi sitten jättää minulle valmistusvaiheessa esim. maustamatonta ruokaa erilleen, että söisin.

Olin todella pieni, laiha ja niin vähäruokainen, että olisin siltä osin ollut varmasti tässä ketjussa monesti mainittujen ruuanpihtaajavanhempien unelma. Vasta kun muutin kotoa aloin syödä vähän paremmin, kun sain valmistaa itse ruokani ja päättää mitä syön ja milloin.

Vierailija
1840/3002 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua harmittaa ku miehen lapset likasilla sormillaan hiplaa sekä nuolee koiran turkkia. "

Tähän on pakko sanoa että en ole ikinä nähnyt kenenkään NUOLEVAN koiran turkkia :'D Taitaa olla koiran turkki ihan yhtä "likainen" kuin mitä lasten kädet. Kuulostaa taas joltakin bakteerikammolta... Voihan sen koiran pestä jos niin ahdistaa, meidän koira käy minun kanssa suihkussa kerran parissa viikossa ihan vaan siksi että ei "haise koiralle" kun veli kyläilee :D veikkaan kuitenkin että lapset peseytyvät useammin kuin kenenkään koira...

Meillä oli kotona aika paljon typeriä sääntöjä kun olin lapsi, tässä muutama:

- aina, AINA piti mennä nukkumaan 18.00 ja herätä puoli viideltä aamulla. Viikonloppuna herättiin aamulla kuudelta. Ilmeisesti siksi kun arkena vanhemmilla alkoi työt viideltä tai kuudelta. Varsinkin teininä oli aika järkyttävät nukkumis ajat, eipä tullut kavereita nähtyä

-Läksyjä tehtiin 2-3 tuntia päivässä, joka päivä. jos ei ollut läksyjä luettiin koulukirjoja muuten vain.

- nettiä sai käyttää tunnin päivässä, mutta vain jos isä katsoi vierestä koko ajan. Ja läksyt oli tehty.

-Kotityöt tein minä, veljen ei tarvinnut.

-Joka lauantai suursiivous mihin meni useimmiten koko päivä.

Oudoin sääntö:

- jouduimme nukkumaan veljen kanssa samassa sängyssä kunnes täytin 13.(veli 11) olimme monta vuotta jankuttaneet että haluamme omat sängyt koska olihan tuo noloa. Ei meillä kaverit saanut vierailla muutenkaan, ehkä onneksi. Olisihan tuosta kiusattu ihan jumalattomasti jos joku olisi saanut tietää. Sitten kun saimme omat sängyt ne olivat yhä samassa huoneessa, vaikka meillä oli talossa aivan tyhjillään 2 huonetta. Emme saaneet omia huoneita koska olimme "epäluotettavia". (Syitä tai perusteluja epäluotettavuuteen ei annettu, suututtiin jos kysyi mitä epäluotettavaa sitten on muka tehnyt. Mehän istuttiin kaiket päivät kotona.)

Sen lisäksi äiti valvoi huoneen nurkassa nojatuolissa että varmasti nukuimme ja menin itse nukkumaan yhdeksän maissa.

- vaatteet osti ja päätti äiti. Puki minua kaikenlaisiin prinsessa vaatteisiin ja kohteli kuin nukkea. En olisi halunnut pitää mekkoja enkä kotoa muutettuani olekaan pitänyt. äidin suosikki oli pukea minut (5-8vuotiaana) vitivalkoiseen mekkoon ja sitten huusi kun mekko oli likainen. No aivan varmasti likaantuu lapsella joka leikkii ulkona... En uskaltanut tehdä oikein mitään näissä vaatteissa.

- kaikki muut lapset olivat epäluotettavia myös, emme saaneet edes puhua muille lapsille vanhempien nähden tai kotona alkoi huuto. Piti leikkiä aina vain veljen kanssa.

- minä olin kuulemma läski (oikeasti normaalipainoinen. Yli 14 vuotiaana BMI oli vaarallisesti alipainoinen, koulu terkkari oli huolissaan.) Syömistäni kytättiin ja rajoitettiin ja vaikka olisin syönyt hedelmää jäkätettiin vieressä että olen läski. Kaikuu muuten aina päässä, ihan sama mitä syön...

- vaaleaa leipää ei saanut koskaan ostaa koska jos syö edes yhden palan saa äidin mukaan suolistosyövän.

Olihan näitä...Ei oltu mikään uskisperhe. Veljen kanssa hyvät välit vaikka oli älyttömät kotiolot. Kumpikaan ei käy paljoa kotona, veli vierailee kyllä usein minun perheen luona. Viettää esim. jouluja täällä ennemmin kuin käy vanhempien luona, nukutaan tosin eri sängyissä... :'D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän