Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1801/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pula-aika jäänyt päälle kirjoitti:

Jos lapset/teinit eivät ole viikonloppuna aamupalalla klo 10 mennessä niin aamupalaa ei sitten tipu. Jääkaapille ei myöskään ole lapsilla mitään asiaa omin päin.

Koskeekohan toi miestäkin :) Tollasiin suhteisiin en koskaan menisi joissa joku päättää nyt minä teen näin ja niin tekee kaikki muutkin. Yleensä tuollaiset ihmiset päätyvät valtiolle töihin loisimaan tuottavien ihmisten rahoilla ja  pilaamaan muiden ihmisten elämää. Teit vissiin lapsia alamaisiksi ja tod.näk. olet normaalijakaumassa sillä vasemmalla puolella ällin kanssa ja kun on siellä puolen ei viisauskaan pääse kasvamaan. HUH! Pidä hauskaa helvetissäsi.

Vierailija
1802/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi kuulla miten esim vanhemmat on reagoineet kun teidän kodissa aikuisena saa tehdä juuri päinvastoin? Osasinko kysyä selvästi? Esim. Jos vanhemmat on kieltänyt lamppujen käytön, on pitänyt olla Hämärässä, sitten omassa kodissa olet pitänyt usein kunnon valaistuksen. Niin miten vanhemmat ovat tähän reagoineet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunassa ei saa  pierrä, koska Jumala suuttuu :D

Ai. Meidän saunassa se oli saunatonttu, joka moisesta suuttui.

Meidän saunassa saunatonttu pyörtyi mutta kukaan ei tiennyt kuka sitä auttaisi ja missä se on kun on niin hyviä pysymään piilossa. Toivottavasti ei kuollut.

Vierailija
1804/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄

Juu meillon ollu tää sama jo pitkään. Kyllähän se herätti alkuun protestihenkeä nuorissa ja varsinkin kavereiden ällistellessä vieressä, mutta ainakin nykyisin asuessaan jo omillaan ovat sitä mieltä, että oli hyvä sääntö. Kuin myös kotiintuloajat, jotka meni suunnilleen niin, että peruskoulun luokkanro kertoi milloin on oltava kotona; esmes seiskalla klo 19. Lomilla ja viikonloppuisin voitiin sitten erikseen sopia joustoa näihin sääntöihin.

Kotitöitäkin laidasta laitaan opeteltiin jokainen vuorollaan tekemään ihan kotona ja siitä ovat nuoret kiitelleet nyttemmin. Mitään omituisia ruoka- tai muita sääntöjä (vaikka vessapaprun suhteen :D) ei ole ollut. Mutta säännöt oli sääntöjä ja rikkeestä seurasi sanktio. Jos tahallaan uhmasi kotiintuloaikaa, sai arestia. Jos tahallaan vetkutteli puhelimen tms kanssa illalla, otettiin laitteet muutamaksi päiväksi kokonaan pois. Vähän ehkä karun kuuloista nykyihmisen korvaan ja kyllä saatiin kuulla, että on pilattu koko elämä, mutta oppivatpa nopsaan tekemään yhteistyötä ja nyt jälkeenpäin ajattelevat että ihan oli hyviä sääntöjä kotona :)

Vierailija
1805/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua näissä monissa ihmisten kirjoittamissa säännöissä ihmetyttä eniten juuri niiden kaavamaisuus ja jonkinlainen naivi yksinkertaisuus. Asiat ovat juuri tietyllä tavalla ja siitä ei jousteta oli mikä oli. Meillä on kyllä ollut monenlaisiakin tapoja ja käytäntöjä kotona mutta ne ovat aina olleet sellaisia että nisstä on voinut hyvästä ja perustellusta syystä poiketa. Se opettaa minusta lapsetkin ajattelemaan omilla aivoillaa ja tajuamaan miksi säännöt ovat olemassa (eli siihen on jokin oikea syy) ja tajuamaan milloin se syy on tarpeen ja milloin ei. 

Vierailija
1806/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

67-syntynyt kirjoitti:

Olen kasvanut koko lapsuuteni erittäin kovan kurin alaisena, tässä säännöt, joita meillä oli. Tapahtunut 70 ja 80 luvuilla.

- Rangaistuksina oli seisomista nurkassa useita tunteja, usein takapuoli paljaana, sekä sellainen, että piti pitää isän vanhaa, virttynyttä villapaitaa kaksi viikkoa, myös koulussa. Kyseistä paitaa ei pesty ikinä.

- Peittoa tai tyynyä ei sänkyyn saanut, se oli "turhaa hemmottelua"

- Piti nukkua aina alasti. Aina.

- Ei koruja. Puhumattakaan lävistyksistä tai tatuoinneista.

Vanhempani harvoin huusivat, mutta tiukalla äänellä käskivät aina. Heillä oli sairas kontrollin tarve, ja olen muun muassa kerran joutunut äitini halusta lukion ekalla kouluun pelkissä sukkahousuissa. Joskus teinityttöjä laitettiin kotona kulkemaan ilman alaosaa alapää paljaana, ja isä leikkasi joskus häpykarvojamme. Jos heiltä erehtyi kysymään, mikä oli sääntöjen tarkoitus, vastaus oli aina: Lapset on lapsia ja lapsilla pitää olla rajoja ja sääntöjä. Vanhemmat puhuivat aina tiukalla äänellä lapsille. No, tästä seurauksena molemmat siskoni ovat tehneet itsemurhan.

Ihmeen paljon tämä sai alapeukkuja, mutta tuohan on selvää ei normaaleja sääntöjä, että isä siistii teinityttöjen alapäät pistää kulkemaan ne pimpit paljaana ja tottakai sängyssä ollaan alasti jos iskä haluaa silmäillä. Kai pedofiili isänne on hakattu?

Vierailija
1807/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei ollut kuumetta, niin sairaana kouluun. Monesti jouduin kesken koulupäivän lähtemään, esim. kerran pyörryin aamunavauksessa missä seistään koulun salissa. No äiti haki aina ja tuli ihan hirveät torumiset, koska esitin "kipeää".

Meillä kanssa äitipuolen mielestä minä vain esitin, jos olin kipeänä. Kerran tarhaikäisenä erehdyin kuumeessa vessaan, niin jouduin imuroimaan huoneeni, koska esitin vain kipeää. Astman kanssa sama juttu, mentiin hiihtolomalla lappiin ja piti mennä hiihtämään muiden mukana. Pakkanen ja aikuisten hiihtovauhti aiheutti astmakohtauksen, niin äitipuoli vain sihisi isäni säestäessä taustalla, että älä viitsi esittää. Ei myöskään antanut särkylääkkeitä kovin helpolla pahoihin menkkakipuihin, koska silloinkin väitti, että vain esitin. Edelleen joudun käyttämään grammasia panadoleja ja litalginea lisänä kuukautisten aikana. Haukkui huoraksi, kun hommasin e-pillerit menkkakipuihin, koska en halunnut olla enää riippuvainen hänen armeliaisuudestaan antaa särkylääkettä. Lapsena minua tukistettiin kaikesta mahdollisesta ja annettiin piiskaa niin, että sanoin naapurin isommalle pojalle, joka uhkaili tukistamisella, että antaa tulla vaan, se ei satu enää ollenkaan (olin ehkä kakkosluokalla ala-asteella). Samoin piiskattiin siskoni tekemistä hölmöilyistä, koska minähän ne kaikki virheet tein. Ei auttanut, vaikka sisko tunnusti. Siivous ulkoistettiin lapsille ja ”pääsin” myös töihin isäni yritykseen jo 9-vuotiaana. Palkkana 5 markkaa tunnilta vessojen pesusta, lattioiden pesusta, pyykkihuollosta. Ruoasta maksoin isälleni rahaa, mitä söin työpäivän aikana, samoin kaikesta muustakin maksoin. Vesi ja kahvi oli ilmaista sekä myynnistä poistetut leivät. Syömistä ja juomista rajoitettiin työpäivien aikana, en saanut syödä tai juoda välttämättä silloin kun oli nälkä. Jouten ei saanut olla hetkeäkään, vaan jopa hiljaisina aikoina piti säntäillä edes takas ja putsailla vaikka patterin välejä. Asiakkaiden edessä nöyryytettiin useita kertoja, huudettiin ja haukuttiin idiootiksi. Kaiken huippu oli se, että jouduin maksamaan isälleni palkastani ”veroa” korvaukseksi siitä, että saan tehdä hänen yrityksessään töitä. Työsopparia ei suostunut kirjoittamaan ja maksoi ihan orjapalkkaa. Äitipuolen lapset eli sisarpuoleni kävivät myös pyörähtämässä töissä, joka oli yleinen vitsi työpaikassa, sillä heille tuli tietysti kaikki kivoimmat ja helpoimmat hommat ja he tekivät töitä mussuttaen karkkia samalla. Minua äitipuoli syytti varastamisesta ja yritti syynätä suurieleisesti kaikkien nähden reppua ja etsiä oletettua varastettua karkkipussia. Ei löytänyt, koska en vielä siinä vaiheessa ”varastellut” isältäni (myöhemmin kyllä, koska oli ihan sama varastaa, koska siitä epäiltiin kuitenkin). Työpäivät oli teininä ihan aikuisten työpäivät ja jopa kuuden päivän putkia yhdellä vapaalla. Mitään lomarahoja tai muita ei missään nimessä maksettu. Jatkuu....

Vierailija
1808/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu...

Äitipuoli myös nautti siitä, että sai itkettää uhkaamalla tappaa perheen koiran. Kerran heitti koiran niskaperseotteella kotiovestamme autotielle saatesanoin, että toivottavasti auto ajaa päälle. Samoin kiristi siivoamaan sillä, että muuten koira tapetaan, tästä kirjoitti ihan näillä sanoilla lapun pöydälle.

Vihasi ihan avoimesti minua ja isosiskoani. Olin kuulemma tyhmä ja lahjaton kaikessa, ei löytänyt minusta mitään hyvää, kun tätini kyseli. Toivoi, että isäni olisi hakannut minua ja siskoani vieläkin pahemmin (myöhemmin teini-iässä pahempi fyysinen väkivalta astui mukaan). Yritti kääntää isää minua vastaan kaikin tavoin ja valehteli milloin mistäkin. Sai lopulta isän uskomaan, että olen kylän yleinen kiertopalkinto 14-vuotiaana, kun minulla oli ollut 2 poikaystävää vuoden aikana. Haukkui lihavaksi, vaikka olin alipainoinen. Suunnitteli kuulemma siskonsa kanssa, että laittaa minut jo ala-asteella sijaiskotiin. Sai isäni vihaamaan ja halveksimaan minua.

Terveisiä vaan tutuille. Näistä jo tunnistaa todella hyvin, mutta menköönsä. Tähän oli lisänä nuo syömisten rajoittaminen ja nälässä pitäminen. Yleinen tuntemus ylä-asteella ja ennen sitä oli nälästä johtuva helvetillinen mahakipu. En osannut edes ihmetellä sitä, vaan pidin normaalina. Onhan näitä vaikka mitä. Kaikkea se aikuinen keksii kun tarpeeksi vihaa lasta.

T. Se joka yritti kertoa terveydenhoitajalle nälässä pitämisestä

Vierailija
1809/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei ollut kuumetta, niin sairaana kouluun. Monesti jouduin kesken koulupäivän lähtemään, esim. kerran pyörryin aamunavauksessa missä seistään koulun salissa. No äiti haki aina ja tuli ihan hirveät torumiset, koska esitin "kipeää".

Meillä kanssa äitipuolen mielestä minä vain esitin, jos olin kipeänä. Kerran tarhaikäisenä erehdyin kuumeessa vessaan, niin jouduin imuroimaan huoneeni, koska esitin vain kipeää. Astman kanssa sama juttu, mentiin hiihtolomalla lappiin ja piti mennä hiihtämään muiden mukana. Pakkanen ja aikuisten hiihtovauhti aiheutti astmakohtauksen, niin äitipuoli vain sihisi isäni säestäessä taustalla, että älä viitsi esittää. Ei myöskään antanut särkylääkkeitä kovin helpolla pahoihin menkkakipuihin, koska silloinkin väitti, että vain esitin. Edelleen joudun käyttämään grammasia panadoleja ja litalginea lisänä kuukautisten aikana. Haukkui huoraksi, kun hommasin e-pillerit menkkakipuihin, koska en halunnut olla enää riippuvainen hänen armeliaisuudestaan antaa särkylääkettä. Lapsena minua tukistettiin kaikesta mahdollisesta ja annettiin piiskaa niin, että sanoin naapurin isommalle pojalle, joka uhkaili tukistamisella, että antaa tulla vaan, se ei satu enää ollenkaan (olin ehkä kakkosluokalla ala-asteella). Samoin piiskattiin siskoni tekemistä hölmöilyistä, koska minähän ne kaikki virheet tein. Ei auttanut, vaikka sisko tunnusti. Siivous ulkoistettiin lapsille ja ”pääsin” myös töihin isäni yritykseen jo 9-vuotiaana. Palkkana 5 markkaa tunnilta vessojen pesusta, lattioiden pesusta, pyykkihuollosta. Ruoasta maksoin isälleni rahaa, mitä söin työpäivän aikana, samoin kaikesta muustakin maksoin. Vesi ja kahvi oli ilmaista sekä myynnistä poistetut leivät. Syömistä ja juomista rajoitettiin työpäivien aikana, en saanut syödä tai juoda välttämättä silloin kun oli nälkä. Jouten ei saanut olla hetkeäkään, vaan jopa hiljaisina aikoina piti säntäillä edes takas ja putsailla vaikka patterin välejä. Asiakkaiden edessä nöyryytettiin useita kertoja, huudettiin ja haukuttiin idiootiksi. Kaiken huippu oli se, että jouduin maksamaan isälleni palkastani ”veroa” korvaukseksi siitä, että saan tehdä hänen yrityksessään töitä. Työsopparia ei suostunut kirjoittamaan ja maksoi ihan orjapalkkaa. Äitipuolen lapset eli sisarpuoleni kävivät myös pyörähtämässä töissä, joka oli yleinen vitsi työpaikassa, sillä heille tuli tietysti kaikki kivoimmat ja helpoimmat hommat ja he tekivät töitä mussuttaen karkkia samalla. Minua äitipuoli syytti varastamisesta ja yritti syynätä suurieleisesti kaikkien nähden reppua ja etsiä oletettua varastettua karkkipussia. Ei löytänyt, koska en vielä siinä vaiheessa ”varastellut” isältäni (myöhemmin kyllä, koska oli ihan sama varastaa, koska siitä epäiltiin kuitenkin). Työpäivät oli teininä ihan aikuisten työpäivät ja jopa kuuden päivän putkia yhdellä vapaalla. Mitään lomarahoja tai muita ei missään nimessä maksettu. Jatkuu....

Ai niin. Kirjoittamaton sääntö oli, että minä en saanut käyttää vessassa säilytettäviä kuukautissiteitä. Aina kun minulla oli menkat, äitipuoli piilotti siteet vessasta. Yritin varastaa niitä aina kun mahdollista yhden kerrallaan ja usein jouduin pärjäämään koko viikon yhdellä/kahdella siteellä. Koska minulle ei myöskään ostettu omia siteitä enkä uskaltanut pyytää, koska pidettiin huorana muutenkin. Tungin vessapaperia siteen suojaksi, mutta on ihme, ettei tullut mitään tulehduksia, tai en haissut (?) kilometrien päähän. Uusia vaatteita en saanut kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa ja nekin jostain maxi makasiinista. Kaikki hygieniatuotteet, meikit, dödöt ka muut jouduin ostaman itse siitä kitupalkasta, mitä isäni maksoi tehdystä työstä. Näitä esimerkkejä riittää...

Vierailija
1810/3002 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa 2

Mitään ei saanut kysyä eikä kyseenalaistaa. Oli kamalaa, jos en kuullut, mitä äitipuoli sanoi. Se saattoi suuttua pahasti ja pitkäksi aikaa, jos en heti kuullut. Ei saanut kysyä, mitä on ruokana tai milloin syödään. Se muisteli noita vielä kuukausienkin päästä. Se oli epäkunnioittavaa.

Joskus äitipuoli oli vuoden ajan itsekseen laskenut, kuinka usein hän vie roskat ja kuinka usein mä vien. Sitten se sai raivokohtauksen. Muilla perheenjäsenillä ei ollut väliä. Mä tein kyllä, mitä käskettiin, mutta oma-aloitteisesti en uskaltanut kuin ehkä hengittää. Roskatkin saattoi viedä jotenkin väärällä tavalla ja väärään aikaan, ja siitä saattoi seurata megalomaaninen raivokohtaus.

En osaa oikein edes kuvailla, millaista arki oli. Opin liikkumaan hyvin hiljaa, koska aina kun mut huomattiin, olin tehnyt jotain väärin. Roskistani ja huonettani pengottiin. Tuntui, että kun vanhemmilla oli vain muuten vain huono päivä, musta oli helppo etsiä joku vika ja purkaa kaikki paha muhun. Arki oli täynnä tämmöisiä yksityiskohtia. Joskus jouduin vanhempien toiveesta (raivokohtauksen jälkeen) opettajan puhutteluun (koska en muistanut, mitä tuli läksyksi, ellen merkinnyt läksyjä ylös. Ihan normaalia mielestäni). Itkin ja selitin, millaista kotona oli. Opettaja soitti kotiin järkyttyneenä ja vihaisena ja mun elämä oli sen jälkeen hlvetillistä. Jouduin pyytelemään anteeksi ja sanomaan, että valehtelin. Kuulemma olin muutenkin valehtelija. Jäin myös "kiinni" esim. kun luin koulukirjaa ja käänsin sivua kun äitipuoli tuli huoneeseen. Se oli sen merkki, etten oikeasti lukenut. Varmasti joskus valehtelinkin välttyäkseni karjumiselta ja mielivaltaisilta rangaistuksilta, mutten edes muista sellaista. Totuus vain tulkittiin usein valheeksi. Vielä aikuisenakin kun erehdyin kertomaan hyväksikäytöstä, se oli kuulemma valehtelua.

Kuulin hyvin usein, että olen mielisairas, valehtelija ja kuuluisin laitokseen. Kun äitipuoli suuttui siskoille, se vertasi niitä muhun. Että olivat melkein yhtä pahoja nyt. Aijai. Parasta olisi parantaa tapansa, ettei niistä tule sellaisia kuin mä. En saanut pahoittaa mieltäni, koska se oli virallinen totuus. Äitipuoli kuvitteli, että koitan saada hänet ja isän eroamaan. En mä osannut sellaista edes miettiä. Olin hyvin arka lapsi.

Olisi mahtavaa tavata muitakin äiti- ja isäpuolien piinaamia lapsia. Meillä oli myös alkoholismia ja olen tavannut muita alkoholistien lapsia, mutta en toistaiseksi ole tavannut vielä ketään, jota olisi äiti- tai isäpuoli rääkännyt. Tämä muuttuja tuo ihan oman mausteensa muutenkin häiriintyneeseen perheeseen.

T. Se äskeinen ja aikoinaan kommentoinut, jota äitipuoli piti mm. nälässä ja piilotti siteet

Vierailija
1811/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa papan pikku prinsessariiviö (opettajankin kauhu kuulemani mukaan) joutuu "tekosistaan" tyhjentämään/täyttämään tiskikoneen ja mamsellin tilillä olevat rahat muutetaan osakkeiksi. Rikkaat osaa :D!

Millaisen tulevaisuuden järkkää äiti tyttärelleen rankaisemalla (kaikille kuuluvilla) kotitöillä? huh huh, puistattaa ihan...mutta koko perhe on muutenkin olevinaan kuin brittihovissa, mitään eivät halua tehdä kotona, piiat ja siivoojat on palkattu, mutta sekään ei riitä...

Kurin olis oltava kovempi, siitä samaa mieltä. Mutta siivoojan palkkaaminen ei ole mitään hovitouhua, vaan ihan järkevää ajansäästöä. Olen itse siivooja, ja ihan mielelläni palkkaisin kotiin siivoojan, koska en jaksaisi enää kotia siivota. Ihan tavallisissa perheissä nykyään ostetaan siivousapua.

Vierailija
1812/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä omasta perheestäni.

- autossa ei saa kuunnella musiikkia sillon kun äiti on mukana (laittoi radion aina kiinni eikä muiden mielipiteitä otettu huomioon)

- uutenavuotena raketteja saa paukutella korkeintaan klo 23.55 asti, sitten heti nukkumaan. Äiti meni aina etukäteen nukkumaan. Kerran marssi vihaisena rakettien ampumispaikalle motkottamaan isälleni, että miksemme ole tulleet jo nukkumaan, onhan kello jo 12. Naapurin mies seisoskeli vieressä. Sillon myötähäpeäni määrä oli suuri. 

- Lapset eivät saa tuoda poika/tyttöystäviä yöksi, vaikka olisivatkin jo aikuisia. Olin 20-21v kun tätä yritin ekaa kertaa, ja sillon toi sääntö kävi ilmi. Suutuin äidilleni todella paljon. Hän piti päänsä siitä huolimatta. Niin pidin minäkin, eli en vienyt sitten poikaystävää näytille ollenkaan. Poikaystävä vaihtui aikanaan. Äiti oli heltynyt sinä aikana ja opettelut tuijottamaan muutakin kuin omaa napaansa. Ottipahan opikseen. 

En hirveästi pidä äidistäni. Hän on joustamaton ja tietyissä asioissa kontrolloiva, oli sitten kyseessä lapset tai aviomies.

Vierailija
1813/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin. Kirjoittamaton sääntö oli, että minä en saanut käyttää vessassa säilytettäviä kuukautissiteitä. Aina kun minulla oli menkat, äitipuoli piilotti siteet vessasta. Yritin varastaa niitä aina kun mahdollista yhden kerrallaan ja usein jouduin pärjäämään koko viikon yhdellä/kahdella siteellä. Koska minulle ei myöskään ostettu omia siteitä enkä uskaltanut pyytää, koska pidettiin huorana muutenkin. Tungin vessapaperia siteen suojaksi, mutta on ihme, ettei tullut mitään tulehduksia, tai en haissut (?) kilometrien päähän. Uusia vaatteita en saanut kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa ja nekin jostain maxi makasiinista. Kaikki hygieniatuotteet, meikit, dödöt ka muut jouduin ostaman itse siitä kitupalkasta, mitä isäni maksoi tehdystä työstä. Näitä esimerkkejä riittää...

Siis tuohan on todella sairasta! Minulle ei olisi 1/2 sidettä riittänyt vittu edes päiväksi, vuoto oli sen verran runsasta! Piti vaihtaa koulussa side 2 kertaa teini-ikäisenä, kun siteet tulivat niin täyteen aina... Harmi etten tajunnut käyttää sillon tamponeja. Paljon mukavampia käyttää varsinkin runsaan vuodon kanssa. Tuolla sun äitipuolella ei kaikki ole todellakaan kotona. Mikset kertonut kotioloistasi esim. kuraattorille tai terv.hoitajalle?

Vierailija
1814/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)

Mutta eihän ne letut ole enää hyviä sitten... Parhaimmillaan letut ovat, kun ne ovat juuri paistettu. Lämpimiä ja reunassa ihanaa rapeutta. Kuka tykkää syödä jäähtyneitä löllölettuja?

Vierailija
1815/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin teini, meillä oli semmoinen sääntö ettei saanut lähteä kotoa mihinkään ennenkuin oli tyhjennetty ja täytetty tiskikone. Mutta ei sillä niin väliä, kun kotiarestia tuli pelkästään siitä että tuli koulusta 5 min myöhässä ja kotiaresti aikana ei saanut katsoa telkkaria, käyttää puhelinta ja piti pysyä omassa huoneessa. Itse olin pahimmillaan jopa puoli vuotta kotiarestia, ja sekin mitättömästä syistä. En pidä yhteyttä äitiini, joka keksi silloin nämä säännöt. En ole nähnytkään äitiä sen jälkeen, koska menin perhekotiin n. 15 vuotiaana asian takia :)

Vierailija
1816/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.

Aijaa :O Tämä tuli ihan yllätyksenä. Ei muistaakseni mainittu viestissä ks. perheen uskonnosta. Onko ihan totta yleistäkin tuollainen sääntö lestadiolaisilla vai vain niissä kaikkein tiukimmissa perheissä?

Meikata ei saa, mutta permanentti on ok.

Vierailija
1817/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä omasta perheestäni.

- autossa ei saa kuunnella musiikkia sillon kun äiti on mukana (laittoi radion aina kiinni eikä muiden mielipiteitä otettu huomioon)

- uutenavuotena raketteja saa paukutella korkeintaan klo 23.55 asti, sitten heti nukkumaan. Äiti meni aina etukäteen nukkumaan. Kerran marssi vihaisena rakettien ampumispaikalle motkottamaan isälleni, että miksemme ole tulleet jo nukkumaan, onhan kello jo 12. Naapurin mies seisoskeli vieressä. Sillon myötähäpeäni määrä oli suuri. 

- Lapset eivät saa tuoda poika/tyttöystäviä yöksi, vaikka olisivatkin jo aikuisia. Olin 20-21v kun tätä yritin ekaa kertaa, ja sillon toi sääntö kävi ilmi. Suutuin äidilleni todella paljon. Hän piti päänsä siitä huolimatta. Niin pidin minäkin, eli en vienyt sitten poikaystävää näytille ollenkaan. Poikaystävä vaihtui aikanaan. Äiti oli heltynyt sinä aikana ja opettelut tuijottamaan muutakin kuin omaa napaansa. Ottipahan opikseen. 

En hirveästi pidä äidistäni. Hän on joustamaton ja tietyissä asioissa kontrolloiva, oli sitten kyseessä lapset tai aviomies.

lisäyksiä:

- ei saanut meikata ennen kuin on 15 (oon 1992 syntynyt, ollessani yläasteella monet meikkasivat jo)

- kännykkää ei saanut kuin vasta 15-vuotiaana (pikkuveli sai kuitenkin nuorempana)

- tietokonetta sai käyttää 40 min - 1h päivässä yhdessä vaiheessa

- tietokoneessa oli totaalinen lapsilukko päällä: pääsi vain niille Internet-sivuille, jotka äiti oli laittanut vapaaksi asetuksista. Lisäksi jossain vaiheessa siinä oli asetus joka heitti ylos kun 40 min käyttöaikaa oli tullut täyteen 

Itse en aio todellakaan olla näin älytön kasvattaja omille lapsille, jos niitä joskus saan. Lasten kanssa tulee keskustella eikä suoraan rajoittaa radikaalisti. 

Vierailija
1818/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.

Aijaa :O Tämä tuli ihan yllätyksenä. Ei muistaakseni mainittu viestissä ks. perheen uskonnosta. Onko ihan totta yleistäkin tuollainen sääntö lestadiolaisilla vai vain niissä kaikkein tiukimmissa perheissä?

Meikata ei saa, mutta permanentti on ok.

Höpöhöpö ei oo mikään sääntö yhdessäkään tuntemassani lestadiolaisperheessä ja niitä tiedän aika liudan :) tietenkin voi tuollaisia sääntöjä jollain yksittäisellä lestadiolaisella ollakkin - mutta ihan yhtä hyvin jollain yksittäisellä ateistiperheellä tai johonkin muuhun uskovilla. Kannattaa muistaa ettei kannata yleistää, mihin tahansa joukkoon kuuluu ihmisiä joita muut pitävät erilaisina. :p

Vierailija
1819/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

15 palaa perseen pyyhkimiseen? Johan siinä menee pyttykin tukkoon ku vetää semmosen paperi/paskasatsin jälkeen.

Vierailija
1820/3002 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, miten jälleen kerran suomalainen nainen osoittautuu aivan sairaaksi tyranniksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä