Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Nyt jo aikuisella kaverillani oli lapsena ja nuorena hankalaa, kun kotona oli outoja sääntöjä. Muistan ainakin sen, että kaverini ei voinut koskaan pyytää ketään kotiinsa eikä voinut viettää synttäreitäkään. Tiettyinä päivinä oli pakko mennä kotiin saunaan aina tiettyyn aikaan (tätä oli vielä täysi-ikäisenäkin). Lisäksi kaverini äiti uhkasi aina tulla meilläkin järjestettäviin illanistujaisiin. Ties mitä muuta. Monet pelkäsivät vähän tätä äitiä ja kaverini sairastuikin sitten masennukseen ja käy vielä 25-vuotiaanakin terapiassa (taustalla melko varmasti ainakin henkistä väkivaltaa). Vähän surullinen tapaus kyllä.
Meillä sama. Luminen piha on siisti ja kaunis katsella,kun sitä ei möyhitä sotkuisen näköiseksi. Lapsia ja koiria ei toki kielletä,mutta salaa mielessämme toivomme aina parasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudessa tasan yksi sääntö ja se oli, että isää on toteltava kaikessa. Jos isä käski jotain, oli kyseinen asia hoidettava välittömästi. Tämä koski kaikkea naisväkeä perheessä eli äitiä ja meitä siskoja. Veljeä meillä ei ollut ja tämä selkeästi harmitti isää. Jos ei totellut tai jälki ei ollut isää miellyttävää, joutui nurkkaan häpeämään ja miettimään, miten seuraavalla kerralla homma hoituu paremmin sekä sai piiskaa. Muutaman kerran oli tilanne, jossa jokaisessa olohuoneen nurkassa seisoi joku; yhdessä äitimme ja kolmessa muussa me sisarukset jokainen omassamme kuuntelemassa isämme nuhdesaarnaa ja odottamassa vuoroamme päästä isän syliin piiskattavaksi. Tapahtuma-aika siis 1960- ja 1970-luvut.
Kai hakkasitte ja nöyryytitte kunnolla perverssin isänne kun kasvoitte? Joka kerta nähdessänne toivottavasti muistutatte kyseistä raiskaria, äitinne tod. näk. antoi pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄
Näin tehdään meilläkin! Miksi lasten pitäisi roikkua netissä yöt läpeensä. Lapset kertovat kavereistaan, jotka nuokkuvat päivisin, kun olivat puhelimella taas kolmeen.
Se, että puhelin on omassa huoneessa ei tarkoit, että lapsi olisi puhelimella koko yön.
Kun olin teini-ikäinen, meillä ei saanut käydä suihkussa lainkaan, koska äitini oli saanut päähänsä että suihkuhuoneeseen voi seinä- ja mattomuovien välistä tulla kosteusvaurio. Tämän vuoksi aloitin kuntosaliharrastuksen, jotta pääsin suihkuun muutaman kerran viikossa. Pitkät hiukset piti kotona pestä vessan lavuaarissa. En tänä päivänä ymmärrä mikä vanhempani pointti oli tässä. Lähinnä surettaa nuo vuodet, aina tuntui likaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄
Näin tehdään meilläkin! Miksi lasten pitäisi roikkua netissä yöt läpeensä. Lapset kertovat kavereistaan, jotka nuokkuvat päivisin, kun olivat puhelimella taas kolmeen.
Se, että puhelin on omassa huoneessa ei tarkoit, että lapsi olisi puhelimella koko yön.
Eiköhän täällä jokainen vanhempi tunne omat lapsensa ja tiedä miten toimivat jos kännykkä on yöllä omassa huoneessa. Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että meidän teini pelaa vaikka koko yön jos puhelinta ei ota pois. Hienoa, että kaikki eivät tee niin mutta vanhempana minulla on velvollisuus kasvattaa lastani ja kyllä se on vanhemman vastuu varmistaa että lapsi saa riittävästi unta ja jaksaa opiskella ja käydä koulua. Toiset teinit osaavat huolehtia tämän alusta asti itse, toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.
Kuulosta aika petomaiselta touhulta jos vanhemmat haluaa katsella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kummallinen sääntö liittyen isämme insinööritoimistoon, joka oli kotimme yhteydessä. Oli tilanne mikävain lapset saivat mennä näihin tiloihin vain silmät sidottuna eli ovessa, joka yhdisti kodin ja tämän insinööritoimisto-osan, oli lappu "tästä vain silmät sidottuna" ja sitten vieressä oli kori, jossa oli erilaisia huiveja ja yms., joilla pystyi sitomaan silmänsä. Onneksi niissä tiloissa tarvitsi käydä harvoin. Lähinnä silloin, kun tarvitsi mennä muihin tiloihin, joihin pääsi tämän tilan kautta eikä halunnut kiertää ulkokautta. (Siis saunatiloihin pääsi vain tämän työtilan läpi sisäkautta tai sitten piti kiertää ulkoa puoli taloa ympäri)
Juu tuollainen käytäntöhän oli vissiin myös itävallassa erään joosefin toimistossa, hyvin toimi pitkän aikaa ei edes vaimo salaisuuksia saanut muka udeltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.
Meillä oli aikanaan sama, myöskään suihkuverhoa ei ollut.
Onko teidän kaikkien vanhemmat pedoja? Mistä helvetistä ne aina toisensa löytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noitakin juttuja mietin, missä teinitytöt on joutuneet peseytymään ovi auki ja ilman suihkuverhoa. Väkisinkin mieleen tulee miten paljon on lasten hyväksikäyttöä ja pedofiliaa perheissäkin.
Ei tuo ovi auki peseytyminen tarkoita hyväksikäyttöä, vaan syy on yleensä se, että halutaan vahtia, etteivät kädet tai suihku viivy liian pitkään alapäässä ja että itseään ei tyydytä. Ainakin meillä syy oli se tuohon sääntöön.
Niin juurihan sen sanoit teillä halusivat katsella sinun alpäätäsi ja mitä sillä teet, eli pedofiileja kerran oman pentunsa siitä ovat kiinostuneet. Jos et tuota tajua niin jotain on mennyt sulla ohi. Saanko muuten tulla teille katselemaan sun teinipentuja suihkussa ihan varuiksi ettei kädet ole väärässä paikassa vai onko vain suvun etuoikeus?
Laihian letut onki 1-2mm paksuja ja jäähtyy ihan hetkessä
Joo minäkin menen baarin vessaan kyykky kuselle, ei se haittaa vaikka reunat on kustu/paskottu/oksennettu/räitty täyteen saahan ne sitten pyyhittyä wc paperilla pois, mutta lattialle ei mene ainakaan yhtään lirua pissiä, ja sehän onkin asiassa tärkeintä, ja säästyy baarin pitäjän siivous kuluissakin sitten samalla.
Ei ne kätevät nupit ja jännät pesuainejutut auta mitään roiskeisiin, jotka ovat pöntön ulkopuolella esimerkiksi istuimen selkänojan ja pytyn kannen välissä.[/quote]
Istuimen selkänoja??
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Pilaat muilta lettunautinnon. Ne ovat parhaita kuumina suoraan pannulta. Minä huudan jokaisen vuorollaan syömään sitä mukaa, kun lettu valmistuu.
SIIS HYI! Istuuko teidän miehet miestenvessoissakin pisuaareihin sinne kusen joukkoon? Eikö ne saa turpiinsa tommosesta? Tai ainakin porttikiellon?
En ole koskaan nähnyt pissaista lattiaa poikani 14v., mieheni 44v., isäni 64v. tai kenenkään vieraamme jäljiltä. Pissa ei ole roiskunut edes pöntön reunoille.
Tämän ketjun perusteella on uskomattoman yleistä, että miehet pissaavat naisten tyyliin (jos eivät käy samalla kakalla). Enpä ollut tuollaisesta koskaan tiennyt.
Mitä niille pojille käy riparilla/armeijassa yms., kun äiti opetti vain, että miten tytöt pissii? Sääliksi käy.
Käykö nämä miehet kyykyssä pusikkopissallakin?
Naapurin vanha pappa ei anna lastenlastensa kerätä pihansa pensaista marjoja, sillä muuten ei riitä pakkaseen!
Osa 1
Kirjoitin ensin puolen romaanin mittaisen viestin, mutta päätin sitten lyhentää. Tästä tuli silti pitkä. Kaikki tuli ulos kuin oksennus. Voitaisiinpa me kovia kokeneet perustaa joku vertaistukiryhmä. Teki "hyvää" lukea kokemuksianne. Mulla on aina ollut semmoinen tunne, että olen yksin tämän asian kanssa, eikä kukaan vaan ymmärrä. Olen vieläkin hajalla lapsuuden ja nuoruuden jälkeen. Mulla on paha dissosiaatiohäiriö ja mulla on diagnoosi aspergerista, mutta oikeasti uskon, että ne oireet ja kuviot johtuu lähinnä siitä, miten mut on "ohjelmoitu" lapsena, eikä geeneistä.
Joillekin ei vaan sovi valta toiseen ihmiseen. Tulee mieleen se ihmiskoe, jossa vapaaehtoisista tehtiin "vankeja" ja "vartijoita". Vartijoista tuli ihan täysiä sadisteja, vaikka olivat ihan tavallisia ihmisiä. Moni varmasti tietää tämän kokeen. Monille vanhemmille taitaa käydä lasten kanssa vähän samoin.
Mulle oli eri säännöt kuin pikkusiskoille, ja äitipuolen tytär oli lähes kaiken yläpuolella. Olen kerran joutunut esim. syömään oman oksennukseni ja mut heitettiin pois kotoa ihan naurettavan pienestä syystä teininä. Siskot sai myös hakata ja lyödä mua ihan vapaasti, ja sitä ne tekivätkin. Jopa suht vaarallisillakin esineillä. Mun piti myös antaa siskoille aina periksi. Lisäksi suurin osa siskojen tekosista oli pääasiassa mun syytä. Koska mulla oli VASTUU pienemmistä jo siinä 8-vuotiaana. Suurinpiirtein tuolloin muutin isän ja äitipuolen luokse, koska oli aina isää niin ikävä. En vaan tajunnut, ettei isäkään ollut enää ihan sama kuin ennen.
Pahinta oli vaihtelevat säännöt. Mulle huudettiin kaikesta. Joskus huoneen ovea oli pakko pitää auki. Sitten äitipuoli sai siitä raivokohtauksen ja se oli pidettävä kiinni, kunnes tuli seuraava raivokohtaus. Sama päti kaikkeen. Ihan kaikkeen. Yhtenä päivänä äitipuoli raivostui, kun mulla oli saappaat jalassa työmaalla (kun rakennettiin uutta taloa). Seuraavana päivänä se suuttui kun ei ollut saappaita, vaikka olosuhteet oli samat. Sellaista se oli aina.
Mulla ei ollut oikein vaatteita. Isä ja äitipuoli oli erittäin hyvin toimeentulevia, mutta mulla ei ollut kunnon vaatteita, eikä niitä ollut tarpeeksi. En saanut puhua asiasta, koska se oli äitipuolen arvostelua ja valehtelua. Hän kuitenkin suuttui, jos sukat oli eri paria tai se ainoa puhdas paita ei sopinut ainoisiin puhtaisiin housuihin. En saanut sanoa, ettei mitään muuta ollut. Yhtenä talvena mulla oli vanha, rikkinäinen talvitakki. Vetoketju oli rikki, joten jouduin pitelemään sitä kiinni käsin. Ja se oli vanha kunnon kylmä talvi se.
En saanut pestä pyykkiä, eikä äitipuoli pessyt vaatteitani siihen tahtiin, että niitä olisi ollut tarpeeksi. Sitten se valitti, että haisen ja kävi läpi alusvaatteitani (niitäkään ei ollut tarpeeksi). Jos oli tahroja, se raivostui. Pakko niitä oli kierrättää. Se oli nöyryyttävää. Mua on myös hyväksikäytetty lapsena (kukaan ei tiennyt), ja se teki tuosta vielä pahempaa. Kun tulin kotiin, se saattoi huutaa toisesta kerroksesta ja toiselta puolen taloa, että haisen ja pitää mennä heti suihkuun. Siis sillä sekunnilla kun se tajusi, kuka tuli. Joskus kuulin, kun se kertoi jollekulle haistavansa välillä olemattomia. Siis sillä oli jotain aistiharhoja. Kukaan muu ei ole koskaan sanonut, että mä haisen. Kuulemma olen aika hajuton. Eikä äitipuoli ollut koskaan noin kenenkään muun kimpussa.
Osa 2
Mitään ei saanut kysyä eikä kyseenalaistaa. Oli kamalaa, jos en kuullut, mitä äitipuoli sanoi. Se saattoi suuttua pahasti ja pitkäksi aikaa, jos en heti kuullut. Ei saanut kysyä, mitä on ruokana tai milloin syödään. Se muisteli noita vielä kuukausienkin päästä. Se oli epäkunnioittavaa.
Joskus äitipuoli oli vuoden ajan itsekseen laskenut, kuinka usein hän vie roskat ja kuinka usein mä vien. Sitten se sai raivokohtauksen. Muilla perheenjäsenillä ei ollut väliä. Mä tein kyllä, mitä käskettiin, mutta oma-aloitteisesti en uskaltanut kuin ehkä hengittää. Roskatkin saattoi viedä jotenkin väärällä tavalla ja väärään aikaan, ja siitä saattoi seurata megalomaaninen raivokohtaus.
En osaa oikein edes kuvailla, millaista arki oli. Opin liikkumaan hyvin hiljaa, koska aina kun mut huomattiin, olin tehnyt jotain väärin. Roskistani ja huonettani pengottiin. Tuntui, että kun vanhemmilla oli vain muuten vain huono päivä, musta oli helppo etsiä joku vika ja purkaa kaikki paha muhun. Arki oli täynnä tämmöisiä yksityiskohtia. Joskus jouduin vanhempien toiveesta (raivokohtauksen jälkeen) opettajan puhutteluun (koska en muistanut, mitä tuli läksyksi, ellen merkinnyt läksyjä ylös. Ihan normaalia mielestäni). Itkin ja selitin, millaista kotona oli. Opettaja soitti kotiin järkyttyneenä ja vihaisena ja mun elämä oli sen jälkeen hlvetillistä. Jouduin pyytelemään anteeksi ja sanomaan, että valehtelin. Kuulemma olin muutenkin valehtelija. Jäin myös "kiinni" esim. kun luin koulukirjaa ja käänsin sivua kun äitipuoli tuli huoneeseen. Se oli sen merkki, etten oikeasti lukenut. Varmasti joskus valehtelinkin välttyäkseni karjumiselta ja mielivaltaisilta rangaistuksilta, mutten edes muista sellaista. Totuus vain tulkittiin usein valheeksi. Vielä aikuisenakin kun erehdyin kertomaan hyväksikäytöstä, se oli kuulemma valehtelua.
Kuulin hyvin usein, että olen mielisairas, valehtelija ja kuuluisin laitokseen. Kun äitipuoli suuttui siskoille, se vertasi niitä muhun. Että olivat melkein yhtä pahoja nyt. Aijai. Parasta olisi parantaa tapansa, ettei niistä tule sellaisia kuin mä. En saanut pahoittaa mieltäni, koska se oli virallinen totuus. Äitipuoli kuvitteli, että koitan saada hänet ja isän eroamaan. En mä osannut sellaista edes miettiä. Olin hyvin arka lapsi.
Ei jummi, mä olen se omituinen ja tiukkapipoinen mutsi monesta tarinasta! :D tunnistin tekeväni todella monia mainittuja asioita eli on varmaan aika ruveta löysäämään nutturaa.
Siis mitä?!? Mitä kummallista tuossa on?! Tietysti jalat putsataan ennen kuin ne sänkyyn nostetaan! Nukutko ite hiekan ja ties minkä murusten keskellä?