Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Pelsonsuon alueella asuvia vanhoillislestadiolaisia tunnen ja niissä taloissa on aina ollut päältä täytettävä pesukone juuri sen takia ettei kukaan katsele niitä alusvaatteita.
Yhden kaverini perheessä poikien oli pakko pissata istualtaan. Melko huvittava sääntö.
Tiedän myös perheen, jossa kaikki maitopurkit PESTIIN ennenkuin ne vietiin kartonkien kerätykseen. En vieläkään tänä päivänä tajua tuota ideaa siinä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän myös perheen, jossa kaikki maitopurkit PESTIIN ennenkuin ne vietiin kartonkien kerätykseen. En vieläkään tänä päivänä tajua tuota ideaa siinä taustalla.
Pointtina on se, ettei maito happanisi purkkiin ja haisisi - mutta sen se tekee joka tapauksessa, vaikka pesisi, jos sen lyttää märkänä. Helpompi jättää pöydälle avonaisena ja antaa maidon kuivahtaa purkkiin ennen sen litistämistä. Ei haise.
Jos peukut ovat palautuneet pe klo 18:00 mennessä, palstan käyttö jatkukoon entiseen tapaan. Jos ei, niin jokainen tehköön omat ratkaisunsa palstan käytöstä.
Onneksi siksi, että olen aina luullut, että miehet passaa seisaaltaan.
Olis ollut vaikeata pitää pokka kun en olisi kuitenkaan saanut pidettyä suutani kiinni ja olisin tiedustellut miksi tai kuka on tämän tavan miehelle opettanut.
Jos mies olis sanonut vaikka, että se entinen vaimo, niin olis voinut meidän juttu sitten olla siinä.
Oletan nimittäin, että miehet osaavat ja jopa saavat päättää itse tavan jolla pissaavat.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on lastentarhanopettaja, ja kertonut eräästä meille puolitutusta pariskunnasta, jonka lapsi oli joskus hänen ryhmässään hoidossa. Pariskunnan rouva ilmoitti tiukasti, ettei tuo 3-4-vuotias poika missään nimessä saanut nukkua päiväunia, koska muuten valvoi sitten yöllä kotona. Eli kun koko muu ryhmä meni päiväunille, joutui tuo poika olemaan yksinään osastolla. Tietty sitten nuokkui ja oli koko loppupäivän väsynyt.
Kerran kaverini kertoi tuolle äidille, että poika oli hetkeksi nukahtanut tarhassa sohvalle, ja äiti veti hirveät raivarit. Poikaa olisi ehdottomasti pitänyt pitää koko ajan hereillä ja valvoa, ettei nukahda minuutiksikaan. Kaiken huippu oli, kun tuo rouva sitten alkoi vaatia, että jotain toistakin lasta olisi täytynyt pitää valveilla pojan seurana. "Kun se on muuten niin yksinäinen ja vaan kiukuttelee loppuillan kotona..." No ihan varmasti, kun oli niin väsynyt! Äiti ehdotti, että lapsia olisi voinut valvottaa pojan "kaverina" vuorotellen, eikä näiden vanhempien edes tarvitsisi tietää. Joidenkin ihmisten typeryydellä ei ole kyllä mitään rajaa.
Viimeisen lauseen allekirjoitan. Kaverisi ei taida ymmärtää mitä tarkoittaa vaitiolovelvollisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.
o.O
Höh, onko olemassa perheitä joissa EI ole tuota sääntöä? Mahtaa olla vessan lattia haisevassa kunnossa.
Veikkaan että n 99% perheissä miesten ei tarvitse pissata istuallaan.Että semmosta.
Kaverin luona ei saanut lukita vessaovea, en tiennyt tätä ja niinpä perheen isä tiirikoi oven auki juuri ,kun seisoin perse paljaana asettelemassa sidettä housuun... Tämän jälkeen siirtyivät "viiden minuutin systeemiin " eli oven sai lukita, mutta ulos piti selvitä viidessä minuutissa !
Ihan samaa puhdasta vettä sieltä tulee vessan hanastakin! Mutta puhtaisiin lakanoihin ei mielellään saa mennä käymättä suihkussa, ja päivävaatteissa ei ainakaan. Niillä on pyöritty ties missä koulun lattioilla ja kesällä ulkona. Kuopukselle rinnassa päivän ruokalista. Hassua kyl, poikkeuksena kissa saa tulla. Epäloogista, tajuan.
Monia hulluja sääntöjä täällä on ollut, mutta toi ettei saa vessan ovea lukita, vie kyllä voiton. Jos nyt kyseessä ei ole niin pieni lapsi joka ei vielä osaisi lukkoa avata, niin miksi ihmeessä tämmöinen sääntö? Ja vielä tiirikoidaan ovi auki kun lapsen kaveri on vessassa? Sairasta. Jos mun tytär tulisi kotiin ja sanoisi että "Mirkun" iskä tiirikoi oven auki kun olin peppu paljaana, niin "Mirkun" isä saisi keskustella poliisin kanssa ja jutella sosiaaliviranomaisten kanssa.
Ei siivouskammoinen kirjoitti:
Ihan samaa puhdasta vettä sieltä tulee vessan hanastakin! Mutta puhtaisiin lakanoihin ei mielellään saa mennä käymättä suihkussa, ja päivävaatteissa ei ainakaan. Niillä on pyöritty ties missä koulun lattioilla ja kesällä ulkona. Kuopukselle rinnassa päivän ruokalista. Hassua kyl, poikkeuksena kissa saa tulla. Epäloogista, tajuan.
Milläpä tuon estät? Paitsi laittamalla oven kiinni, mutta jos ei ole ovea?
Ei kun ne syödään vasta kun kaikki tehty! Näin tehtiin aina kun minä olin lapsi ja näin tehdään myös minun kotonani. Jos joku yrittää tulla syömään niitä ohukaisia kun kaikki eivät ole vielä valmiita, niin valmiit ohukaiset ja taikina lentävät välittömästi biojäteastiaan. Eihän siinä pysty edes vahtimaan, että kaikki saavat yhtä monta ohukaista jos niitä syödään sitä mukaan kun ne valmistuvat.[/quote]
Sinä et ole ihan terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta (aikuisten) miesten vessassa istuallaan pissaamisesta kuulin nyt ensimmäisen kerran, voi herrajee!
Aikamoinen natsi kumppanina on, kun miehen täytyy istuvillaan pissata, heh.
Olen melko monta miestä elämässäni kokenut, mutta ei yhtään sellasta, joka olis istunut pissalla, kyllä ne ihan lorottaa siihen pyttyyn seisoviltaan, onneksi.
Ei se nyt kovin iso määrä ole jos viereen menee, mulla ainakin on ollut suhtkoht sisäsiistejä tapauksia. Ei ole tarvinnut moittia roiskimisesta. Normaali vessan siivoaminen on riittänyt, oli sitten käynyt mies tai nainen asioillaan. :-)
En edes keksi sanmuotoa, jolla (nauramatta) ehdottaisin miehlle kyykkypissa.
Avaapa vähän tuota ajatusmaailmaasi, että miksi sinun mielestäsi on "onni" etteivät tuntemasi miehet ole pissanneet istualtaan, vaikka välillä eivät olekaan osuneet pyttyyn?
Eiköhän se ole jokaisen ihmisen oma asia sukupuoleen katsomatta, miten tarpeensa tekee eikä siitä tarvitse tehdä numeroa suuntaan tai toiseen. Tuollainen asian taivastelu antaa sinusta vähän yksinkertaisen kuvan.
Vessanatsi taitaa pillastua nyt.
Eikös tämä koko ketju olekin ihan sitä varten, että taivastellaan toisten tekemisiä?
Sinallaan kiva lukea taalta, etta muissakin perheissa on ollut samoja outoja saantoja kuin meilla.
Ehka ne oli jotenkin siihen aikaan ja omien vanhempien menneisyyteen liittyvia, enemman kuin ihan hulluja. Tai no, nyt kun noita listailee. Osan ymmartaa, osan ei.
-Kananmunia vain yksi kerrallaan ja mahd.harvoin(liikaa kolesterolia)
-Hedelmia vain kaksi paivassa
- "herkku" hedelmat (viinirypaleet, paarynat yms.) jaetaan kristillisesti tasan kippoihin (siskon kanssa tehdaan nain yha, tai itku ja huuto tulee :D on vahan jaanyt paalle molemmille)
-Liikunta on ISO juttu, sita pitaa tehda paivittain. Ei siina, hyvahan se on saada lapset liikkumaan. Mutta ainakin minulle kun siita tehtiin niin iso haloo etta koskaan en liiku riittavasti ja aina pitaa olla lenkilla, niin arvatkaa vaan liikuinko aikuisena koskaan sitten ihan protestiksi. Nyt alan olla siita yli ja liikun ihan omasta tahdosta.
-Vaatteiden tulee olla kaytannollisia. Esim. hameiden pitamisesta sain joskus aikuisenakin huomautuksia, etta mita sie koyhana opiskelijana hameita kun sitten pitaa olla sukkahousut ja ne on kalliita ja kuluu.
-Kengat ja muut ostetaan pari kokoa liian isoina, etta on kasvunvaraa. Myos sitten kun pituuskasvu on jo pysahtynyt.
-Vessaa ei saa vetaa yolla, koska aanet kuuluu ja aiti heraa.
-Huoneen ovea ei saa laittaa yolla kiinni, koska jos sen sitten avaa kuuluu aania ja aiti heraa. (Tata tehdaa yha kun olen kaymassa)
-Yhtaan vartalonmyotaiset vaatteet on tytoilla ongelma. Taisin yliopistoikaisena ostaa ihan tavallisia H&M toppeja, sellaisia naruolkain, ja ne oli liian tiukkoja ja paljastavia.
-Muutenkin vaatteita ei valittu itse. Ihan kotona-asumisen (pois muutin 17 vuotiaana) loppuun asti aiti tai joskus isa mukana kaupassa ja piti nayttaa paalla ennenkuin ostivat. Jos itse joskus sai rahaa kayda ostamassa, niin ensin kertoi tarkkaan mita oli ostamassa (tai etukateen naytti kaupassa), ja sitten kotona piti nayttaa arvioitavaksi paalla.
-Kavereiden vanhempien, ja kavereiden puhelinnumerot piti olla vahmemmilla. Taman ymmarran kun olin nuorempi, mutta nyt viela kahdenkympin puolivalin yli jo olevana nama tappelut alkaa ottaa paahan. Kun pitaisi olla minun kavereiden numerot etta saa sitten yhteytta...
-Joululahja, ja muita toiveita ei oikein saanut paattaa itse, vaan nekin hyvaksytettiin vanhemmilla. Esim. Laikkiaislahjaksi taisin haluta pyytaa sukulaisilta tiettya rannekorua, mutta ei niin ei. Kuulemma liian hankalaa.
-Meikkaaminen oli joskus myos ongelma talvella, kun kuulemma "jaatyvat naamaan" ja menee iho pilalle.
Kaverit sai kylla jaada syomaan, ja itsekin soin kylla kavereilla aina joskus jos olivat syomassa kun mie olin siella. Mutta oli myos kertoja, etta ei kutsuttu syomaan ja sitten odottelin kaverin huoneessa. Ei siita silloin mitaan ajatellut.
-Lukioon pitaa menna. Pitkaa matematiikkaa ja saksaa pitaa opiskella (arvatkaa vaan mitka oli vanhempien omat erikoistumisalat... Matematiikka ja saksa tietenkin). Itse olisin tahtonut tehda kaksoistutkinnon amiksessa, mutta en saanut koska siihen ei voinut ottaa mukaan pitkaa matematiikkaa.
-Instrumenttia pitaa soittaa, ja se aloitetaan kun on 7 vuotias. Itse olisin tahtonut soittaa poikkuhuilua, mutta koska 7 vuotiaana olin liian nuori sen aloittamiseen, pakotettiin sitten valitsemaan piano. (Jota sitten vihasin sen 10 vuotta tunneilla kaydessani)
-Balettitunneille ei saanut menna, koska siita saa anoreksian.
Kotitoita oli sen verran, etta koira piti lenkittaa kun koulusta tuli, joka viikonloppu siivouspaiva ja siihen kuului etta kaikki matot pihalle tampattaviksi.
Erikoisia sääntöjä joita omassa lapsuudenperheessäni oli;
- kotona ei saanut näyttää mitään negatiivisia tunteita, aina piti joko hymyillä tai nauraa ja puhua vain positiivisista asioista
- omena piti kuoria yhdellä vedolla kuorimaveitsellä, niin että kuori oli yhtenäinen eikä useammassa palassa
- lasten piti tehdä kaikki kotityöt
- negatiivisista asioista ei saanut puhua joten sisarusten välisistä tappeluistakaan ei saanut "kannella", vaan piti itse selviytyä
- Kavereita piti käydä säännöllisesti kylässä, mutta ei aamuisin/ aamupäivisin
- Vanhempien ryyppykavereita piti aina kätellä
- Kyytiä ei saanut koskaan pyytää kouluun, kaverille, kirjastoon, harrastuksiin eikä minnekään, vaan aina piti selvitä itse kaikkialle ja kaikkialta pois
- paistettavalle ruoalle oli tarkat kriteerit että kuinka tummaksi ruoan sai paistaa, siis pelkän oman annoksenkin
- toinen vessoista piti jättää raolleen ja toinen laittaa aina kiinni
- avaimia ei saanut unohtaa eikä vara-avainta käyttää
- kotioloista ei saanut puhua ulkopuolisille
Jne...
Minä näen taas vastaavasti yksinkertaisena naisen, joka pakottaa miehen pissaavat istuviltaan. Kyllähän se mies joka siihen suostuu tuntuu vähän yksinkertaiselta, sen vuoksi tuo, että onneksi tuntemani miehet ovat lorottaneet seisaaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut pitää käsiä taskussa. Jos joskus seisoskelin kädet taskussa, niin isä komensi minua heti ottamaan ne pois; veljeäni tämä ei kuitenkaan koskenut.
En vieläkään tiedä, miksi näin oli. Muuten meillä ei ollut mitään älyttömiä sääntöjä.
No minä en saanut istua jalat yhtään harallaan, tai nostaa toista jalkaa tuolille. Koska tytöt eivät istu sillä tavalla. Tämä oli joku sukupolvijuttu. Äitiä kauhistutti myös muotikuvissa "jalat harallaan rumasti" poseeraavat mallit.
Minulla on sama juttu, nykyäänkin! En saa istua mitenkää haralla, koska _pojat_ istuvat niin. Näyttää kuulemma myös huoramaiselta
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös piti syödä aina lautanen tyhjäksi, oli mikä oli, ja meni miten kauan meni. Ja aina oli kaikkea "maistettava" (siis syötävä se koko lautasellinen tyhjäksi). Ei auttanut edes se, että oltiin maistettu jo kymmenen kertaa ennenkin ja joka kerta todettu, että ei vaan vieläkään tykätä, ei kertakaikkiaan! Joskus istuttiin keittiön pöydän ääressä kakomassa ja tuskallisen hitaasti syömässä päivällistä vielä iltauutistenkin aikaan, vanhempien rentoutuessa olkkarissa, katsellen tyytyväisinä niitä uutisiaan.
Tuskin olivat kovin tyytyväisiä, jos ruokailu venähti noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.
o.O
Höh, onko olemassa perheitä joissa EI ole tuota sääntöä? Mahtaa olla vessan lattia haisevassa kunnossa.
Veikkaan että n 99% perheissä miesten ei tarvitse pissata istuallaan.Että semmosta.
Pissiköön vaikka päällään seisten, kunhan siivoavat myös vessan. Kummasti istuvat, kun ei vessan siivous kiinnosta.
Meillä on talossa 5 miespuolista ja kaikki osaavat pissata seisaaltaan niin ettei tule roiskeita.
Naapurin lapset on opetettu pissimään istualtaan. Kerran olimme metsäretkellä ja naapurin poika tuli mukaan. Oli 7-8v ja tietenkin tuli pissihätä. Kysyi hädissään että mitä hän tekee. Sanoin, että mene puun taakse ja pissaa sinne. Poika itki, että kun ei siellä voi istua. Sanoin, että laskee housut ja pitää pippelistä kiinni ja päästää mättäälle. "Kotona on sanottu ettei pippeliin saa koskea ikinä." Niin raukka sitten pissi housuunsa.
Äitinsä mielestä se oli parempi vaihtoehto kuin pitää siitä paljain käsin kiinni pissiessään.