Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1581/3002 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yksi tapa, jonka toin lapsuudenkodista mukanani. Kun kakku oli uunissa, niin piti olla ihan hiljaa ettei se olisi lätsähtänyt. Siis oikeasti kuiskittiin ja hiivittiin varpaillaan.

Mun mielestä se on oikeastaan aika hauska juttu. Siihen synttärikakkuun tulee lisää vaikuttavuutta, kun sitä pitää paistaessa varjella. Ja saahan siinä myös vartin verran ihanaa hiljaisuutta taloon.

Suorastaan herttaista :D

Tähän sopii jatkoksi yksi lapsuusmuistoni mummolasta. Muistelen mummon sanoneen, ettei ukkosen ilmalla saa vatkata kermavaahtoa. Ei kuulemma vatkaannu. Mummo oli kyllä ihan täysjärkinen, joten liekö vitsillä heittänyt? :D

Kesällä 2016 todistetusti vatkasin kermaa ukkosella eikä vatkaantunut.

Vierailija
1582/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit luettua, totean että perheeni on täysin normaali. Huh huh mitä sääntöjä joillain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D

Ap

Ei pidä paikkaansa kuten ei muutkaan väitteet  lestadiolaisperheistä. Minun kaveripiirini  kuului montakin  lestadiolaislasta, ihan normi perheitä ne olivat. Vanhoillislestadiolaisilla on  omat tapansa mutta en koskaan törmännyt niihin.  Lapset saivat meikata , kun tulivat siihen ikään.. tansseissakin käytiin. Ainut mikä oli silloin, ettei   miehen kanssa voinut yötä viettää .. mutta niin oli meilläkin vaikkei oltu lessuja.. Paljon puhutaan lessujen  säännöistä mutta  suurin osa on vain kuvitelmaa. Muuten lessuissa löytyy tapa lestadiolaisia samoin, kuin meissäkin tapakristittyjä. Eli synnytään lestadiolaiseen tai kristittyyn perheeseen mutta ei muuten  harjoiteta  uskontoa.. Muuten, meilläkin lätyt paistetaan ensin ja syödään sitten kaikki yhdessä..:)

Vierailija
1584/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hankala laittaa noita lestadiolaisten sääntöjä tähän ketjuun,eiväthän ne sinänsä ole "perheen sääntöjä" vaan uskonnon. Mutta edelliselle sellainen tieto että lestadiolaisten säännöt poikkeavat toisistaan riippuen mihin lahkoon uskonnon sisällä kuuluu. Yleisesti heillä on kielletty tv (mutta ei nettiä), alkoholin käyttö ja meikkaaminen ja korut. Joku voi säännöistä poiketa mutta ei elä silloin lestadiolaisten sääntöjen mukaan..

-maijjju-

Vierailija
1585/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä perheessä ei saa jarruttaa sannoitetulla pihalla pyörällä, mopolla tai autolla tms. Siis siten, että jää ne renkaitten jäljet.

Jos tämä asukkaiden taholta huomataan, niin asianomainen ko. "vahinkoon" syyllistynyt henkilö joutuu tasoittamaan haravalla jäljet. Oli sitten aikuinen tai lapsi.

Ja ihmeekseni olen humannut, että tämä on erittäin suuri virhe ja stressaa asukkaita. Ymmärrän jonkin verran harmituksen,  mutta tekoon ja reagointiin nähden en tosiasiassa aina.

Toinen juttu jota nauroin (itsekseni) oli kun kesällä olin kylässä ja istuimme pihalla vaimon kanssa, mies oli töissä. Siirsin puutarhatuolia ja pöytää hiukan aurinkoiseen paikkaan. Aioin sitten lähteä sisään ja ihmettelin kun vaimo hätääntyi ja pyysi minua kanssaan siirtämään tuolit ja pöydät samaan paikkaan, ja ihan sentilleen sitten aseteltiin samoihin paikkoihin. Ihmettelin miksi oli noin tarkkaa, hän sanoi, että mies kotiin tullessaan huomaa, että kalusteita oli siirrelty.

En sitten kysynyt misi olisi ollut katastrofi jos ne kamat ois ollut vaikka kymmenen senttiä eri paikoissa. Vaikka mieli tekikin.

Kiitin (hiljaa) taas luojaani, että en ole parisuhteessa.

Vierailija
1586/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

maijju kirjoitti:

Vähän hankala laittaa noita lestadiolaisten sääntöjä tähän ketjuun,eiväthän ne sinänsä ole "perheen sääntöjä" vaan uskonnon. Mutta edelliselle sellainen tieto että lestadiolaisten säännöt poikkeavat toisistaan riippuen mihin lahkoon uskonnon sisällä kuuluu. Yleisesti heillä on kielletty tv (mutta ei nettiä), alkoholin käyttö ja meikkaaminen ja korut. Joku voi säännöistä poiketa mutta ei elä silloin lestadiolaisten sääntöjen mukaan..

-maijjju-

Lävistyskorut, huomauttaisin minä. Kyllä muita koruja pidetään. Kevyen musiikin ja tanssin lisäisin listaan.

Vierailija
1587/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohosanoeemeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa lapset ovat 5-10 v. ja kaikkien pitää alkaa valmistautua nukkumaanmenoon klo 19, vaikka kenelläkään ei ole erityisen aikaista herätystä.

En sanoisi että kovin outoa, seitsemän aikaan illalla on jo melko myöhään pienelle lapselle. Hyvä vaan opettaa lapset menemään ajoissa sänkyyn niistä tulee pienemmällä todennäköisyydellä illanvirkku aamuntorkkuja, yökukkujia jotka käkkelöittee pitkin yötä. Ja meillä menee kyllä kaikissa iltatoimissa pari tuntia, nukahtamisaik päälle.

Seitsemän aikaan illalla takaa ainakin sen, että pennut nousevat jo kuudelta aamulla riekkumaan. Ihmeteltiin yhden kaveripariskunnan lapsia, kun ne heräs aina niin aikaisin ja vanhemmat valittivat väsymystään, niin selvisi että he pistävät lapset nukkumaan jo kuudelta illalla. Oliko ihme.. Mekin kokeilimme tuota seitsemältä illalla nukutusta kahdeksan kuukauden ikäiselle. Lopputulos oli päivänselvä - lapsi heräsi yhdeltätoista illalla eikä nukkunut enää silmällistäkään koko yönä. Siirryttiin takaisin vanhaan rytmiin, eli kymmeneltä nukkumaan. 

Sitä paitsi ihmisillä on luontainen unirytmi. Toiset ovat aamu, toiset iltaihmisiä ja sitä ei voi kasvatuksella muuttaa. 

Vierailija
1588/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vagina pitää pestä, ennen kun isä tulee kotiin.

Vierailija
1589/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo?

Vierailija
1590/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

test

Vierailija
1591/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ohosanoeemeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa lapset ovat 5-10 v. ja kaikkien pitää alkaa valmistautua nukkumaanmenoon klo 19, vaikka kenelläkään ei ole erityisen aikaista herätystä.

En sanoisi että kovin outoa, seitsemän aikaan illalla on jo melko myöhään pienelle lapselle. Hyvä vaan opettaa lapset menemään ajoissa sänkyyn niistä tulee pienemmällä todennäköisyydellä illanvirkku aamuntorkkuja, yökukkujia jotka käkkelöittee pitkin yötä. Ja meillä menee kyllä kaikissa iltatoimissa pari tuntia, nukahtamisaik päälle.

Seitsemän aikaan illalla takaa ainakin sen, että pennut nousevat jo kuudelta aamulla riekkumaan. Ihmeteltiin yhden kaveripariskunnan lapsia, kun ne heräs aina niin aikaisin ja vanhemmat valittivat väsymystään, niin selvisi että he pistävät lapset nukkumaan jo kuudelta illalla. Oliko ihme.. Mekin kokeilimme tuota seitsemältä illalla nukutusta kahdeksan kuukauden ikäiselle. Lopputulos oli päivänselvä - lapsi heräsi yhdeltätoista illalla eikä nukkunut enää silmällistäkään koko yönä. Siirryttiin takaisin vanhaan rytmiin, eli kymmeneltä nukkumaan. 

Sitä paitsi ihmisillä on luontainen unirytmi. Toiset ovat aamu, toiset iltaihmisiä ja sitä ei voi kasvatuksella muuttaa. 

Jepjep, meillä taas niinpäin ettei lapset alle kouluikäisinä ikinä jaksaneet valvoa klo 22 asti illalla :D Moni uusivuosi yms meni siihen, että nukahdettiin ennen yhdeksää vaikka lattialle, vaikka luvan kanssa sai valvoa myöhään..

Vierailija
1592/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini pyysi, ettei huoneessani nojailtaisi seiniin (esim. sängyllä istuessa). Olin tuolloin teini, ja kieltämättä kuulosti aika erikoiselta pyynnöltä mun ja kavereideni mielestä.

Äiti on myöhemmin kertonut minulle, että pelkäsi kaverini hiuksista - jotka kyllä olivat aina äärettömän rasvaiset - jäävän rasvatahroja seinään. Äidin puolustukseksi on sanottava, että huoneessani kyllä oli upouudet vaaleat tapetit :D Silloin aikoinaan tuo pyyntö ärsytti minua, nykyisin juttu lähinnä naurattaa.

Vierailija
1593/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on lastentarhanopettaja, ja kertonut eräästä meille puolitutusta pariskunnasta, jonka lapsi oli joskus hänen ryhmässään hoidossa. Pariskunnan rouva ilmoitti tiukasti, ettei tuo 3-4-vuotias poika missään nimessä saanut nukkua päiväunia, koska muuten valvoi sitten yöllä kotona. Eli kun koko muu ryhmä meni päiväunille, joutui tuo poika olemaan yksinään osastolla. Tietty sitten nuokkui ja oli koko loppupäivän väsynyt.

Kerran kaverini kertoi tuolle äidille, että poika oli hetkeksi nukahtanut tarhassa sohvalle, ja äiti veti hirveät raivarit. Poikaa olisi ehdottomasti pitänyt pitää koko ajan hereillä ja valvoa, ettei nukahda minuutiksikaan. Kaiken huippu oli, kun tuo rouva sitten alkoi vaatia, että jotain toistakin lasta olisi täytynyt pitää valveilla pojan seurana. "Kun se on muuten niin yksinäinen ja vaan kiukuttelee loppuillan kotona..." No ihan varmasti, kun oli niin väsynyt! Äiti ehdotti, että lapsia olisi voinut valvottaa pojan "kaverina" vuorotellen, eikä näiden vanhempien edes tarvitsisi tietää. Joidenkin ihmisten typeryydellä ei ole kyllä mitään rajaa.

Vierailija
1594/3002 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohosanoeemeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta... Jos meillä ei olisi päiväkotiin menoa, niin 3.5-vuotias lapsi valvoisi iltaisin varmasti 21-22 asti. Nyt pidetään väkisin tuossa rytmissä, vaikka hänen luontainen vuorokausirytminsä on iltavirkku-aamutorkku. Luontaisen vuorokausirytmiin on lähes mahdoton vaikuttaa muuta kuin väkisin ja väliaikaisesti. Ja nytkin lapsi siis valvoo päiväkoti-iltoina välillä melkein sinne puoli kymmeneen, jos on sattunut nukkumaan pari yötä todella hyvin. Silloin on aamut vaikeita. Lapsenkin kannalta olisi kivempaa, jos olisi aamuvirkku, mutta eipä tälle mitään mahda.

Vierailija
1595/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni ei anna lastensa tehdä mitään kotitöitä. Kyse ei ole mistään omasta siivousvimmasta, ei todellakaan, hän kestää kyllä varsin mainiosti sotkua ja epäjärjestystä. Jotenkin ehkä enemmän sellaisesta vääristyneestä mallista ajatella, miten ylläpidetään vanhemman ja lasten rooleja perheessä. Lapset ovat 13- ja 14-vuotiaita. He eivät täytä tai tyhjennä tiskikonetta, eivät imuroi tai pyykkää, eivät laita ruokaa tms. Heillä on taloyiön roskikset vähän kauempana, ja olen joskus miettinyt, että roudaako ystäväni kaikki jätteetkin sinne itse, vai delegoikohan edes sen homman lapsilleen. Isompi taitaa pedata oman sänkynsä sentään, nuorempi ei varmasti tee sitä. Varsinkin isompi on tosi järjestelmällinen ja jämpti ja itse hyödyntäisin surutta sellaisen nuoren luontaisen taipumuksen huolehtia kotiaskareista, mutta heillä ei toimita niin. Jonkun kotitalouden siivousläksynkin kaverini kuittasi ilman että kasiluokkalainen edes teki niitä tehtäviä. Usein ollaan juteltu lasten osallistumisesta ja ylipäänsä kotitöistä, ja suoraan kysymykseen hän vain tuhahtaa tai naurahtaa ja sanoo jotain tyyliin "no just joo". Ja hän siis tietää että meillä hiukan nuoremmat tekevät noita kaikkia kotitöitä (osin toki autettuina eikä edes mitenkään säännöllisesti), eikä hän mitenkään sitä paheksu tai pidä erikoisena. Mutta muuta selitystä häneltä ei tälle tule kuin tuo justjoo. Hänellä ei ole mitään oman elämän siivoustraumaa tai muutakaan selittävää tekijää. Olen siis tuntenut hänet melkein 40 vuotta ja tunnemme toistemme lapsuudenperheet hyvin, mutta tämä asia on minulle jäänyt ihan arvoitukseksi.

Vierailija
1596/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta (aikuisten) miesten vessassa istuallaan pissaamisesta kuulin nyt ensimmäisen kerran, voi herrajee!

Aikamoinen natsi kumppanina on, kun miehen täytyy istuvillaan pissata, heh.

Olen melko monta miestä elämässäni kokenut, mutta ei yhtään sellasta, joka olis istunut pissalla, kyllä ne ihan lorottaa siihen pyttyyn seisoviltaan, onneksi.

Ei se nyt kovin iso määrä ole jos viereen menee, mulla ainakin on ollut suhtkoht sisäsiistejä tapauksia. Ei ole tarvinnut moittia roiskimisesta. Normaali vessan siivoaminen on riittänyt, oli sitten käynyt mies tai nainen asioillaan. :-)

En edes keksi sanmuotoa, jolla (nauramatta)  ehdottaisin miehlle kyykkypissa.

Vierailija
1597/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palatakseni tuohon pihasantojen "roiskimiseen": tarkoitin nyt sellasta normaalia jarrutusjälkeä, en mitään rallikuskin sepelit lennättävää raapaisua.

Ja ihmettelyni aiheutti just se "jokahetkinen" seuranta ja suuttumus: toki joskus itsekukin huomaa, että jarruteltu on, mutta ei siitä seurannasta kuitenkaan tehdä itselle mitään elämäntehtävää.

Itse en jaksasis huomautella ihmisille, pikkuhiljaa sitten sopivasti sivumennen tasoittelisin ja jatkaisin elämääni sen kummemmin miettimättä.

Vierailija
1598/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta (aikuisten) miesten vessassa istuallaan pissaamisesta kuulin nyt ensimmäisen kerran, voi herrajee!

Olen melko monta miestä elämässäni kokenut, mutta ei yhtään sellasta, joka olis istunut pissalla, kyllä ne ihan lorottaa siihen pyttyyn seisoviltaan, onneksi.

Ei se nyt kovin iso määrä ole jos viereen menee, mulla ainakin on ollut suhtkoht sisäsiistejä tapauksia. Ei ole tarvinnut moittia roiskimisesta. Normaali vessan siivoaminen on riittänyt, oli sitten käynyt mies tai nainen asioillaan. :-)

Avaapa vähän tuota ajatusmaailmaasi, että miksi sinun mielestäsi on "onni" etteivät tuntemasi miehet ole pissanneet istualtaan, vaikka välillä eivät olekaan osuneet pyttyyn?

Eiköhän se ole jokaisen ihmisen oma asia sukupuoleen katsomatta, miten tarpeensa tekee eikä siitä tarvitse tehdä numeroa suuntaan tai toiseen. Tuollainen asian taivastelu antaa sinusta vähän yksinkertaisen kuvan.

Vierailija
1599/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaapa vähän tuota ajatusmaailmaasi, että miksi sinun mielestäsi on "onni" etteivät tuntemasi miehet ole pissanneet istualtaan, vaikka välillä eivät olekaan osuneet pyttyyn?

Eiköhän se ole jokaisen ihmisen oma asia sukupuoleen katsomatta, miten tarpeensa tekee eikä siitä tarvitse tehdä numeroa suuntaan tai toiseen. Tuollainen asian taivastelu antaa sinusta vähän yksinkertaisen kuvan.

Hahaha... Mielestäni istumapissalla käyvät miehet ovat jotenkin feminiinisiä. Enkä minä oikein semmoisista pidä ainakaan.

Vierailija
1600/3002 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse virtsaan istualtaan ainoastaan jos on semi-stondis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi