Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1361/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena minulla oli kaveri, jonka perheessä kaikilla perheenjäsenillä oli nimetty jokaiselle päivälle tietyt vaatteet, joita piti käyttää juuri sinä päivänä. Eli jos joku paita oli määrätty käytettäväksi vaikka vain maanantaisin, sitä ei saanut käyttää muuta kuin maanantaina ja sitten se piti laittaa pyykkiin, jotta se olisi taas puhdas seuraavana maanantaina.

Vierailija
1362/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tossa on ideaa! :D (Siis kyllä mä vedän vessan ihan joka kerran jälkeen, en sitä tarkoita ) Mulla ei teknisistä syistä ole kylppärissä lavuaaria. Pidän saavia suihkun hanan alla, johon sitte käsienpesuvesi menee. Tokihan huuhtelen vessaa sillä vedellä, kun saavi pitää tyhjentää. Karmaisevaa nähdä, miten paljon sitä vettä menee ihan vaan käsien pesuun, varsinkin, kun käsiä pestään muuallakin paljon.

Joskus jos sattuu silmiin sopivan kokonen palju suihkun alle, niin vois kokeilla säästää suihkuvettäkin. Siinä ois sitte saippuatkin pöntön pesuun ;)

En asu Liepeellä, mutta lähistöllä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juuri mitään erikoisia sääntöjä perheessä ollut, mutta yksi hieman huvittava. Meillä oli sellainen sääntö lapsuudenkodissa, että vaikka astianpesukoneen tyhjennys oli äidin hommaa, minun piti laittaa aina välineet laatikkoon. Tämä sääntö oli siitä asti kun olin tarpeeksi iso siihen hommaan ja vielä nyt aikuisenakin ja pois jo Suomesta muuttaneena aina kun tulen äitini luona käymään astiakone tyhjennetään tällä tavalla. Muiden kotihommien tekijä sitten aina vaihteli tarpeen mukaan :)

Vierailija
1364/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei tossa on ideaa! :D (Siis kyllä mä vedän vessan ihan joka kerran jälkeen, en sitä tarkoita ) Mulla ei teknisistä syistä ole kylppärissä lavuaaria. Pidän saavia suihkun hanan alla, johon sitte käsienpesuvesi menee. Tokihan huuhtelen vessaa sillä vedellä, kun saavi pitää tyhjentää. Karmaisevaa nähdä, miten paljon sitä vettä menee ihan vaan käsien pesuun, varsinkin, kun käsiä pestään muuallakin paljon.

Joskus jos sattuu silmiin sopivan kokonen palju suihkun alle, niin vois kokeilla säästää suihkuvettäkin. Siinä ois sitte saippuatkin pöntön pesuun ;)

En asu Liepeellä, mutta lähistöllä :D

Oops. Tämän piti olla vastaus kommentiin 92 

Vierailija
1365/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kuulostaa fiksulta että laittaa osan lasten rahoista säästöön mutta tuo verottajaisä, kuulostaa epäreilulta ja kurjalta kaverilta.

Vierailija
1366/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla sellainen tyhjästä nalkuttaja, jonka koti on täynnä outoja sääntöjä. Lapsia minulla ei ole. Kuljen korjaamassa poikaystävän jälkiä, vaikka hän onkin oppinut hyvin siihen miten asunnossani ollaan.

- astiat on laitettava tietyille paikoille kuivauskaapissa (en käytä muuta astiakaappia). Erityisen tärkeää on laittaa isot syvät lautaset reunimmaiseksi, koska ne eivät pysy kunnolla pystyssä kuin astiakaapin seinää vasten

- astiat on huuhdeltava käytön jälkeen

- verhot on suljettava iltaisin niin, ettei mistään raosta pääse aamulla auringonvaloa

- kattiloita ja paistinpannua säilytetään puhtaina liedellä, kahvat käännettynä niin ettei niihin voi törmätä

- jääkaappia ja pakastinta ei saa tuulettaa, siis pohtia ovi auki mitä haluaisi

- myöhään illalla pidetään vain himmeitä valoja tai lukuvaloa päällä

- vessan ovi suljetaan sen jälkeen kun siitä on kuljettu, muuten se tukkii ulko-oven

- jokaista vesilasillista varten ei oteta uutta lasia, tulee kamalasti tiskiä muuten

- vessaharjalla pestään vain pöntön sisäosa, ei reunoja. Reunat pestään sienellä tai rätillä

- pyykätessä pestään tummat, värilliset ja valkoiset erikseen

- pyyhkeet ja lakanat rullataan eikä viikata, ettei niihin tule rumia painaumia

Nämähän on melko järkeviä sääntöjä ja ohjeita, joita jopa minä sääntöjä kammoava voisin omaksua.

Vierailija
1367/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista oonko mä tän kertonut jo, en pikasilmäilyllä löytänyt. Sorry jos tuplat.

Mulla on kaveri, joka maksattaa lapsillaan "veroa". Aina kun esim mummo antaa kympin lapselle, niin isä ottaa kaksi euroa itselleen. Näin opettaa lapsilleen, että aina joku muukin on rahapussilla. Tili ei ole koskaan oma.

Tämä tekee myös sitä, että lapsi on saanut säästettyä jotain tiettyä Lego juttua varten rahaa. Se sitten sattumalta onkin tarjouksessa jossain marketissa. Lapsi onnellisena Lego paketin ostajana maksaa vielä isälleen uuden veron. Eli sen alennuksesta saadun säästön. Lapsi joutuu maksamaan lelustaan joka tapauksessa täyden hinnan.

Tuota silmät ymmyrkäisenä kerran ihmettelin ääneen, että kai sä laitat lapselle itselleen sen rahan sitten säästöön. Esim tilille yms. Ei todellakaan. Tuleehan hänellekin kuluja, kun pitää kaupoilla käydä. Ei se bensakaan ilmaista ole!

Onneksi en ole niiden lapsille rahaa antanut.

Toinen kaveri taas tekee niin, että vaatii lapset laittaa aina saaduista rahoista 10% säästöön. Nämä ovat siis täysin lapsen omia rahoja vieläkin, mutta säästää myöhempää tarvetta varten. Pitänyt ottaa itsekin käyttöön, muttamutta...

Isä on kuvottava varas.

Vierailija
1368/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei lapsuudessa muuta ollutkaan kuin sääntöjä. 

Nukkumaanmenoaika oli klo 21. AINA, yläasteellakin. Se tiestysti väistämättä johti eritäytymiseen muista ja en vieläkään tunne kuuluvani mihinkään porukkaan. Olen todella yksinänen ollut aina. Eristäytyminen alkoi jo hyvin nuorena, kun minut oli kielletty, ettei kavereiden pihoille saa mennä - sisälle puhumattakaan, joten odotin aina katukivellä ja istuin montakin tuntia, kun kaverit leikkivät. Tämä oli sitä aikaa, kun sain vielä mennä ulos.

Huoneen ovea ei saanut pitää koskaan kiinni, koska ilmanvaihto"ilmastointi" menee muuten rikki. Se oli tosin tekosyy, oikea syy oli, etteivät vanhempani halunneet minulla olevan mitään yksityisyyttä. 

Yksityisyys oli kielletty: en saanut käydä saunassa yksin, en saanut laittaa vessanovea lukkoon (käytiin aina tarkistamassa, että mitä siellä tein), en huoneen ovea edes teininä pukeutumisen ajaksi, päiväkirjat jne olivat aina äidin luettavissa jne ja niiden sisällöstä kuulustetiin keittiön pöydän äärellä. En tietenkään että kirjoittanut niitä, kun tähän kuulusteluun jouduin. 

Omaa rahaa ei saanut käyttää. Sain viikkorahaa, mutta se meni aina "säästöön" ja euroakaan en ikinä saanut niistä käyttää. En vieläkään ymmärrä,  miksi kiusattiin sillä tavalla, että annettiin ymmärtää, että olisi rahaa vaikkei sitä sitten ollutkaan. 

En saanut kuunnella musiikkia, en lukea kirjoja (tästä joustettiin välillä, mutta kuitekin haukuttiin pahasti, jos luin ja peloteltiin, että se tekee hulluksi), en käyttää puhelinta, en käydä jääkaapilla, en mitään ns. normaaleja juttuja. enkä tietenkään missään nimessä mennä yökylään enkä kutsua kavereita käymään. 

Äiti leikkasi väksin saksilla häpykarvoituksenikin. Eli siitäkään en saanut päättää itse. 

Meikata ei saanut, ei laittaa hiuksia (Edes föönata). 

En saanut ylä-asteella uusia vaatteita ollenkaan, minulla oli yhdet farkut ja kaksi paitaa. Rahasta ei ollut kyse tässä.

Sääntörikkomuksista - ja joskus ihan muutenkin - seurasi pahoinpitely.

Minulle ei ainakaan jäänyt yhtään hyvää muistoa lapsuudestani ja nuoruudestani. Mukaan jäi vaan ikuinen häpeän tunne ja kyvyttömyys mitenkään tunnistaa omia tarpeitani. Nykyisissä parisuhteissani olen aina ns. palvelijan ja maksumiehen roolissa, mutta toinen ihminen ei tee vuokseni asioita. Lisäksi olen uskomattoman yksinäinen. Kannattaa vähän miettiä, miten paljon sitä lastaan haluaa oikeasti rajoittaa ja miksi. 

Kuulostaa todella rankalta. Miten vanhemmat voivat olla noin omituisia. Onko vanhemmilla jokin uskonnollinen vakaumus, josta ainakin osa noista säännöistä ja toimintatavoista pohjautuu? 

Ei ollut mitään uskontoa, kyseessä oli vain joku sairaalloinen tarve kontrolloida ja "mitätöidä" oma tahtoni. Siksi kai se rangaistus aina olikin väkivaltaa. Esimerkiksi kerran kaaduin ja kumisaappaisiin meni vettä -> menin kotiin aivan paniikissa, koska tiestin, kuinka pahasti tästä suututaan. Äiti raivostui , löi niin, että päänahka vuosi verta ja kanteli isälle, joka tietysti antoi oman rangaistuksensa. Ja joka päivä oli tällaista: jos kaatoi maitolasin, jäi kiinni tv:n katsomisesta jne. tai siitä, että oli ostanut jotain.

Olen erittäin pahoillani kammottavasta kohtelustasi.

Mielestäni äitisi on psyykkisesti sairas, koska hän leikkasi tyttärensä häpykarvoja.

Toivon, että pääset terapiaan ja saat apua taustasi vuoksi. Pidän erittäin ikävänä sitä, että sinua edelleen kohtellaan kaltoin, koska et osaa taustasi vuoksi puolustaa itseäsi. 

Vierailija
1369/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsuudenkodissa oli sääntö, että kaikki tavarat pitää olla kaapissa ja lasten piti pitää omat tavaransa huoneissaan. Jos esim. jätti kasetin kirjahyllyn reunaan, äiti heitti sen roskiin. Sama koski muitakin tavaroita, vaikka olisi ollut mistä kyse. Mieheni yritti soveltaa tätä meilläkin. Yhtenä yönä oli kerännyt keittiön työtasoilta jätesäkkiin kaiken muun paitsi kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen. Vetosi kotinsa sääntöön. Vastasin, että meillä ei ole sellaista sääntöä ja jos äitisi oli idiootti, sen ei tarvitse olla periytyvää. Myös anoppi on yrittänyt kerätä meillä tavaroita piiloon (ei sentään roskiin), mutta olen ilmoittanut, ettei käy.

Äitini piti 6v nuorempaa siskoani lellikkinä. En saanut lainata pe-iltana autoa, ellen ottanut siskoa mukaan. No 18v: n ja 12v:n jutut on vähän erilaisia. Kuskasin siskon mummulle ja tietty piti lähteä ajoissa kotiin, että mummu pääsi nukkumaan. Kaiken huippu oli, kun sain 13v lahjaksi ranskalaiselta kirjeystävältäni kaksi posliinipuudelia. 7v sisko olisi tietty halunnut sellaisen ja äiti tuli sanomaan, että minun pitäisi kertoa, että kirjeessä luki toisen olevan siskolleni. En suostunut jakamaan synttärilahjaani. Se oli aina "kun x on huima pieni ja sinä olet iso volkki, sinun pitää ymmärtää". Loputtomiin ymmärtämistä.

Vierailija
1370/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin kotiintuloaikojen suhteen varsinaisia natseja.  Vanhemmat kävivät todella aikaisin nukkumaan, ja jos olin tulossa myöhempään, en saanut tulla kotiin. Tarkoittaa siis sitä, että esim. partioleiriltä saapuminen oli niin myöhään, että jouduin menemään yöksi naapuriin samalla leirillä olleelle kaverilleni, etten olisi herättänyt vanhempiani.

Tätä olen jälkikäteen ihmetellyt. Omat lapseni ovat tervetulleita kotiin ihan aina, mihin kellonaikaan tahansa. 

Vierailija
1371/3002 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista oonko mä tän kertonut jo, en pikasilmäilyllä löytänyt. Sorry jos tuplat.

Mulla on kaveri, joka maksattaa lapsillaan "veroa". Aina kun esim mummo antaa kympin lapselle, niin isä ottaa kaksi euroa itselleen. Näin opettaa lapsilleen, että aina joku muukin on rahapussilla. Tili ei ole koskaan oma.

Tämä tekee myös sitä, että lapsi on saanut säästettyä jotain tiettyä Lego juttua varten rahaa. Se sitten sattumalta onkin tarjouksessa jossain marketissa. Lapsi onnellisena Lego paketin ostajana maksaa vielä isälleen uuden veron. Eli sen alennuksesta saadun säästön. Lapsi joutuu maksamaan lelustaan joka tapauksessa täyden hinnan.

Tuota silmät ymmyrkäisenä kerran ihmettelin ääneen, että kai sä laitat lapselle itselleen sen rahan sitten säästöön. Esim tilille yms. Ei todellakaan. Tuleehan hänellekin kuluja, kun pitää kaupoilla käydä. Ei se bensakaan ilmaista ole!

Onneksi en ole niiden lapsille rahaa antanut.

Toinen kaveri taas tekee niin, että vaatii lapset laittaa aina saaduista rahoista 10% säästöön. Nämä ovat siis täysin lapsen omia rahoja vieläkin, mutta säästää myöhempää tarvetta varten. Pitänyt ottaa itsekin käyttöön, muttamutta...

Isä on kuvottava varas.

Toiminta on myös laitonta: vaikkei lapsi hallitse omaa omaisuuttaan, ei aikuinen saa ottaa osuutta esimerkiksi lapsen toiselta saamasta lahjasta tai palkasta, vaan kyse on kavalluksesta. Itse antamastaan rahasta, kuten viikkorahasta, voi noin tehdä, mutta vain ennen kuin se on luovutettu lapselle.

Lisäksi isä ei taida ymmärtää, että hänellä on vanhempana elatusvelvollisuus, eikä toisin päin. Lapsi ei ole velvollinen korvaamaan omaa elatustaan, esimerkiksi sitä jos aikuinen kuljettaa häntä.

Vierailija
1372/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin noita säästösääntöjä oli jonkin verran vanhempien luona ja on kyllä nykyäänkin avopuolison kanssa asuessa. Lapsia meillä ei ole, mutta minä taidan ola meistä se eko-natsi. Ei mielestäni kyllä mitään älyttömyyksiä (enkä varsinaisesti ole säännöiksi julistanut, asioita vain joista olen aikaa myöden huomauttanut - eikä kaikkea usko siltikään :D)

- Ei pidetä valoja, telkkaria, tietokonetta/muuta masiinaa turhaan päällä (ja siis jos käy vaikka tupakalla niin ei ole järkeä siksi aikaa sammuttaa :D)

- Ei jätetä valoja/telkkaria päälle "koska on mukava tulla kotiin kun siellä on jotain päällä" (Monet oikeasti tekee tätä, avokkini myös yksin asuessaan :< )

- Älytön läträäminen vedellä on ärsyttävää :( Esimerkiksi jättää vesi keittiössä valumaan kun lähtee ympäri kämppää jahkailemaan että mihinkäs tällä kertaa jätin sen vesilasin tai pitää hanaa auki kun käy vessassa

Ja meillä ei esimerkiksi lämpöpattereita pidetä päällä jos niitä ei tosissaan tarvita.

Hölmöä lämmittää pihaa kun monilla patterit paasaa ja lämpöä ja avataan ikkunoita ja ovia kun on niin kuuma O.o

On näitä varmaan muitakin, mutta lähinnä siis veden ja sähkön tuhlailuun liittyviä.

Vanhempien luona oli kanssa sääntö että janoon juodaan vettä ja mehua/maitoa sitten lisäksi. (Ymmärrettävää kun monta lasta)

Jonkin verran myös siihen liittyviä että syödään ensin (esim leivän päällä) niitä mitkä menee muuten vanhaksi. (saatiin kyllä useampaa sorttia laittaa)

Vierailija
1373/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kahlattua keskustelu läpi. Aika kamalaa luettavaa osa :(

Mun tutun luona oli sääntöjä kanssa aika paljon. Ja ne saattoi vaihdella sillein miten äitiä sattui milloinkin huvittamaan.

Esim. Kaverini pikkuveli meni kaverinsa luo kylään, soitti sieltä saisiko jäädä yöksi. Äiti käski heti kotiin ja piti puhuttelun että kotiin tullaan kysymään lupa. Lapsi sai kotiarestia tästä että soitti.

Samaten äiti saattoi ottaa lapsen omia ostamiaan pelejä pois jos lapsi oli ollut tuhma. Joo, ymmärrettävää mutta tämä ei ollut mitenkään "viikko ilman peliä" vaan saattoi olla puolikin vuotta äitillä tämä peli.

Äiti soitti lapsen kotiin siivoamaan jos oli vaikka unohtanut vesilasin keittiönpöydälle. Ja äiti aina odotti että lapsi olisi varmasti kerinnyt kaverin luo ennenkuin soitti. Koska äiti ei itse voi siirtää yhtä lasia tai voiveistä.

Pieninä heillä oli sääntö että jokainen lapsi sai ruutuaikaa 1h/viikko. Kaikki kolme lasta siis saivat olla tunnin viikossa koneella tai television edessä. Eivät voineet tehdä niin että yksi pelaa ja toiset katsovat vierestä, koska kaikilta olisi mennyt se tunti silloin pois.

Ja joka lauantai piti siivota koko huusholli. Isä ei tietenkää osallistunut koska isä on perheen pää, mutta lspset ja äiti kuurasivat koko talon joka viikko.

Siinä osa oudoista ja typeristä säännöistä mitä nyt mieleen muistui.

Vierailija
1374/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa lapsen huoneen piti olla tiptop. Jos ei ollut tarkastuksessa niin kaikki revittiin kaappeja ja laatikoita myöten lattialle ja uudestaan.

Vierailija
1375/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppilassa pitää aina syödä leipää ruuan kanssa. Joka hiivatin kerta anoppi tekee lapsille siellä leivät kun syödään ja sitten surkuttelee kun lapset eivät niitä syö enkä minä tai poikansa pakota. Meillä kotona ei  ole pakko ottaa leipää ruuan kanssa ja yleensä lapset eivät otakaan. Myös mieheni on sitä mieltä että omituinen  sääntö.

Meillä ei saanut syödä leipää ruuan kanssa :D noin 10 vuotiaana isäni halusi, että lopetan voin laittamisen leivälle, hän itsekin lopetti.

Iltapalalla jos meinasin ottaa kolmannen leivän niin sanottiin että kyllä kaksi riittää. Minua kannustettiin isäni toimesta vähentämään syömistä ja liikkumaan, olin lievän ylipainon ja normaalin painon rajamailla.

No eipä ole sen jälkeen syömistä rajoitettu kun lopetin syömisen lähes kokonaan12 vuotiaana, monta vuotta mulla oli syömishäiriö. Nuo isän kommentit oli kyllä pieni tekijä verrattuna koulussa jokapäiväiseen läskittelyyn.

Munkin isä kyttäsi aina paljonko syön leipää, ja kun olin 12v se huusi kurkku suorana kuinka olen "vastenmielinen läski, joka on niin s**tanan tyhmä että vetää kylpyammeellisen ruokaa kerrallaan eikä tajua edes laihduttaa!!!" En edes anoretikkona vaikean alipainon kanssa ollut hänen silmissään tarpeeksi kevyt, vaan hän mutisi etten saisi syödä muuta kuin porkkanaa.

Edellen 19veenä nuo sanat satuttaa.

Vierailija
1376/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla sellainen tyhjästä nalkuttaja, jonka koti on täynnä outoja sääntöjä. Lapsia minulla ei ole. Kuljen korjaamassa poikaystävän jälkiä, vaikka hän onkin oppinut hyvin siihen miten asunnossani ollaan.

- astiat on laitettava tietyille paikoille kuivauskaapissa (en käytä muuta astiakaappia). Erityisen tärkeää on laittaa isot syvät lautaset reunimmaiseksi, koska ne eivät pysy kunnolla pystyssä kuin astiakaapin seinää vasten

- verhot on suljettava iltaisin niin, ettei mistään raosta pääse aamulla auringonvaloa

- kattiloita ja paistinpannua säilytetään puhtaina liedellä, kahvat käännettynä niin ettei niihin voi törmätä

- myöhään illalla pidetään vain himmeitä valoja tai lukuvaloa

päällä

- vessan ovi suljetaan sen jälkeen kun siitä on kuljettu, muuten se tukkii ulko-oven

- jokaista vesilasillista varten ei oteta uutta lasia, tulee kamalasti tiskiä

muuten

- vessaharjalla pestään vain pöntön sisäosa, ei reunoja. Reunat pestään sienellä tai rätillä

- pyyhkeet ja lakanat rullataan eikä

viikata, ettei niihin tule rumia painaumia

Miksi ihmeessä pidät puhtaita kattiloita ja paistinpannuja liedellä?

Vierailija
1377/3002 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden ystäväni omi kaikkea. Esim vain hän sai käyttää tiettyä merkkiä, ei kukaan muu. Kun olimme heillä niin voiveistä ei saanut pistää voihin muuten tulisi raivarit. Ja esim jos laitoin lusikan maitokaakaoon ja sitten ottaisin lisää kaakaota samalla lusikalla.. Jos olin yötä ja pyysin kasvopyyhettä sanoi hän että käytä vessapaperia. Ja aina piti laittaa omat lakanat.

Vierailija
1378/3002 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hghgfhfghfghghh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveitä nämä jotkut säännöt täällä! Omassa lapsuuden perheessäni ei onneksi mitään erikoisempia sääntöjä ole, mutta pienempänä kun olin pikkusiskoni kanssa perhepäivähoidossa, oli siellä pakko nukkua päiväunet ja ne nukuttiin tyttö-poika-järjestyksessä, kaikki samassa leveässä sängyssä kylki kyljessä. Kiva siinä sitten oli joutua nukkumaan nuoremman pojan vieressä, joka kasteli sängyn lähes joka kerta. Sääntönä oli myös, että aina ennen kuin lähdetään ulos, on pakko käydä vessassa. Luultavasti tästä johtuen en vieläkään pysty lähtemään omaa pihaa kauemmas ellen ole vessassa käynyt. Sääntöjä oli paljon muitakin, mm. ettei maitoa saanut juoda ellei ole kaikki syöty. Hoitaja määräsi annosten koot eikä ikinä saanut jättää lautaselle mitään, muuten ei edes päässyt lähtemään pöydästä.

Tuo vessassa käynti ennen uloslähtöä on ihan maalaisjärkeä lasten kanssa. Sillä eliminoidaan se, ettei tarvitse esim. automatkalla pysähtyä huoltoasemalla sen takia, että yhdellä natiaisella on hätä. Tai ei tarvitse ruveta pihalla kolmenkympin pakkasessa kuorimaan tenavaa sieltä useamman vaatekerroksen alta ja pissittää milloin mihinkin.

Meillä isä muistuttelee edelleen aina kun lähdetään autolla jonnekin, että kannattaa käydä vessassa ennen lähtöä. Me tyttäret olemme nyt 43 ja 47v ja meillä on yhteensä 7 lasta, joten vois kuvitella, että osattais arvioida tilannetta jo itsenäisesti...

Siis ehdottomasti minusta järkevää vaikka muistuttaa lapsia aiheesta, ettei turhaan tarvitse pysähdellä ja nimenomaan talvivaatteissa tuo oli hankalaa.

Vierailija
1379/3002 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuoruudesta muistan kaverin perheen, jossa kännykkää ei saanut pitää farkkujen taskussa, koska niihin tulee rumat "pussit." Sitä varten ostettiin sellainen 90-luvun kännykkävyö, mihin luuri laitettiin. Kerran kaveri erehtyi laittamaan kapulan taskuun ja voi sitä huutoa jonka äitinsä piti...outoa minusta, vaikka jostakin se saattaa olla normaalia.

Vierailija
1380/3002 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- myöhään illalla pidetään vain himmeitä valoja tai lukuvaloa

päällä

- jokaista vesilasillista varten ei oteta uutta lasia, tulee kamalasti tiskiä

muuten

- pyyhkeet ja lakanat rullataan eikä

viikata, ettei niihin tule rumia painaumia

Miksi ihmeessä pidät puhtaita kattiloita ja paistinpannuja liedellä?

Tosi sotkusen näköstä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän