Koulussa pitäisi olla aineena ihmissuhdetaidot ja empatiataidot
Olisi hyödyllistä. Koulukiusaaminenkin vähenisi.
Kommentit (12)
Tunne- ja vuorovaukutustaidot on just tuota. Sitä siis opetetaan.
Empatiataidot ovat ihan höpöä. Samaa sarjaa kuin "taito ymmärtää, että DDR:ssa kaikki on paremmin kuin lännessä".
Vierailija kirjoitti:
Tunne- ja vuorovaukutustaidot on just tuota. Sitä siis opetetaan.
Näitä ei voi "opettaa" Ne tulee arjen kätössä niin kotona kuin koulussakin.
No nythän pyritään juuri päinvastaiseen opettamalla tunnetaitoja, jotka keskittyvät lapsen omiin tunteisiin eli minä minä minä. Ja vanhemmat ei uskalla näyttää tunteitaan, koska se on lapsen henkistä pahoinpitelyä, jos kippaa omat tunteensa lapsen nähtäväksi. Ja tadaa. Näin lapset oppivat ettei muilla ole väliä.
Jos ymmärtäisitte, miten paljon lasten opettaja joutuu opettamaan koulupäivän aikana, plus vielä olemaan opetustilanteessa esim. ruokailussa ja välitunnilla valvomassa, tajuaisitte, että aikaa EI RIITÄ sellaisten itsestäänselvyyksien opetteluun kuin ihmissuhde- tai empaatiotaidot. Ne on vain OPETELTAVA KOTONA. Mistä hitosta on alkanut tämä ajattelu, että kotona ei tarvitse opettaa edes peseytymistä, pöytätapoja, kiitos- ja saisinko- ja anteeksi- sanojen käyttöä?
Kyllä niitä pitäisi opettaa kotona. Voisi olla ehtona kouluun pääsyyn, että tunnetaidot pitäisi olla iän mukaisessa hallinnassa.
Miksi tuollaiset pitäisi laittaa kouluaineiksi? Kotonahan tuollaisia opetellaan.
Nuo opetellaan jo siellä hiekkalaatikon reunalla. Sen voivat hoitaa vanhemmat itse tai jos eivät siihen kykene, laittavat lapsensa VARHAISKASVATUKSEEN.
Vierailija kirjoitti:
No nythän pyritään juuri päinvastaiseen opettamalla tunnetaitoja, jotka keskittyvät lapsen omiin tunteisiin eli minä minä minä. Ja vanhemmat ei uskalla näyttää tunteitaan, koska se on lapsen henkistä pahoinpitelyä, jos kippaa omat tunteensa lapsen nähtäväksi. Ja tadaa. Näin lapset oppivat ettei muilla ole väliä.
Kaikki lähtee itsestä. Kun saa tuntea omat tunteensa, ymmärtää myös muiden tunteita. Esim. kun joku on surullinen, voi ajatella, että tiedän tuon tunteen. Sitten vielä pitää oppia, miten omiin ja toisten tunteisiin suhtaudutaan. Myötätunnolla, ja rajatkin on tärkeää oppia, ettei esim. ota toisen tunteita kantaakseen. On vain läsnä ja tukee/auttaa, missä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee itsestä. Kun saa tuntea omat tunteensa, ymmärtää myös muiden tunteita. Esim. kun joku on surullinen, voi ajatella, että tiedän tuon tunteen. Sitten vielä pitää oppia, miten omiin ja toisten tunteisiin suhtaudutaan. Myötätunnolla, ja rajatkin on tärkeää oppia, ettei esim. ota toisen tunteita kantaakseen. On vain läsnä ja tukee/auttaa, missä pystyy.
Ovatko lapset tunteettomia, kunnes tulevat kouluikään?
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ottaisitte itse edes jotakin vastuuta lapsenne kasvatuksesta siellä kotona? Ihan tämmöinen idea pälähti päähän.
T. Ope
Siinä vasta vuoden ope 😡 Ei ihme että Suomen nuoriso on pilalla 🖕🏻
Mitä jos ottaisitte itse edes jotakin vastuuta lapsenne kasvatuksesta siellä kotona? Ihan tämmöinen idea pälähti päähän.
T. Ope