Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Mies ei saa nussia muita naisia kuin omaa vaimoa
Vierailija kirjoitti:
"Kesätyörahat sain hummailla, mm 17-v matkustin Espanjaan
Ja perheellä oli varmasti tiukkaa"Meillä siskoni kesätyörahat tuon ikäisenä evättiin perheen menoihin. Uuden karhea ostamansa nokian puhelin palautettiin ja rahat siirrettiin vanhempien tilille. Tukasta revittiin tuulikaapissa ennen kauppareissua, kun sisko ei olisi halunnut luopua viimeisistä palkkarahoistaan jotka oli nostanut käteisjemmaan.
Julmaa sisartasi kohtaan.
Oliko perheellänne todella tiukkaa vai oliko teko silkkaa ilkeilyä vanhempien puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Hampaat piti pestasi 2 kertaa päivässä? Huh huh, onpa rankkaa.
No rankkaa siitä teki sen, että vaikka olisi ollut kiire bussiin, kouluun mihin vaan missä on pakko olla just oikeeseen kellonlyömään, niin silti piti pestä hampaat. Ja sitä vahdittiin lähistöllä että varmasti tulee kunnolla. Mikään pikavirutus ei auttanut vaan piti harjata kunnolla (5min ainakin). Kiireeseen jos vetosi nii sanottiin, että voi voi olisit herännyt aiemmin tai syöny nopeemmin. (ja edelliseen viestiini viitaten syöminen olisi käynyt nopeasti ellei edessä olisi ollut tukkimiehen annos kaurapuuroa ja aina kun lautasen pohja pilkotti, iskettiin kauhallinen lisää....)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei saa nussia muita naisia kuin omaa vaimoa
Mikäli olet naimisissa, niin eroa ja siirry takaisin (maksullisiin) irtosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa vielä yksi juttu mieleeni, kun luin tuon yhden kokemuksen perhepäivähoidosta. Olin vähän aikaa perhepäivähoidossa eräässä paikassa, olin melko pieni mutta muutama asia sieltä on jäänyt mieleen. Yksi oli vaunuista kiinnipitämispakko. Yksi lapsista oli vielä vauva, jota piti ulkona rullastella vauvanvaunuissa, ja ulos mentäessä kaikkien toisten oli pakko pitää yhdellä kädellä vaunujen työntötangosta kiinni. Näin sanottuna tämä on vielä ihan fiksu sääntö. Mutta...
Ensinnäkin, emitä lapsia oli siellä muistaakseni 5 tai 6 kappaletta. Eli 4 tai 5 lasta joutuivat kävelemään vaunujen vieressä, pitäen kiinni siitä tangonhyväkkäästä. Meidän piti siis kulkea aivan toistemme selissä kiinni, ja se oli todella hankalaa. Etummaisena kävellessä taaempi oli koko ajan tallomassa kantapäille, mutta yhtä ärsyttävää oli kulkea taaimmaisena, kun piti ottaa koko ajan aivan pikkuruisia askelia ja silti tuli koko ajan vahingossa astuneeksi edessä olevan kantapäille. Muistan myös kerran, kun olin kahden lapsen välissä, eli minun kantapäilleni astuttiin ja minun oli varottava astumasta edessäni olevan kantapäille. Kokeilkaapa joskus huviksenne, miten kiva on kävellä jonkun toisen kanssa niin, että molempien täytyy pitää samasta tangosta kiinni samalta puolelta, niin että käsienne väliin ei jää viittäkään senttimetriä rakoa. Sitten muistakaa, että lasten raajat ovat kokoon nähden paljon lyhemmät kuin aikuisten, eli lapset eivät voi edes tehdä sitä temppua, että vetäytyvät kätensä varassa tangosta hieman kauemmas.
Sen lisäksi tämä kiinnipitämispakko tosiaan oli pakko. Tangosta ei saanut päästää hetkeksikään irti. Jos käden otti tangosta irti vaikka siksi, että olisi vetänyt housujaan ylemmäs, tai siksi että olisi saanut otettua lapasen kädestä pois ja rapsuttanut nenäänsä, niin hoitotäti pysäytti koko karavaanin, veti säännönrikkojan erilleen, kumartui oikein asiantuntevasti tämän tasolle ja piti puhuttelun. "Ei saa päästää tangosta irti, etkö sinä ymmärrä? Ymmärrätkö, tangosta ei saa päästää irti. Älä enää päästä tangosta irti, sillä tangosta ei saa päästää irti, ymmärrätkö nyt? Ymmärrätkö nyt viimein, että tangosta ei saa päästää irti?" Siis aivan käsittämätöntä jankutusta! Ja jos siinä sitten yritti sopertaa, että ajattelin ihan vain nostaa housuja tai rapsuttaa nenää, niin se olisi kuulemma pitänyt muistaa tehdä silloin, kun oltiin vielä sisällä. Kesken matkan kun ei ruveta 'pelleilemään', niin piti sitten odottaa siksi, kunnes päästiin leikkipuistoon asti.
En tänä päivänäkään kykene kävelemään ulkona niin, että kädet vain heiluvat sivuilla, ja luulen että se voisi johtua tästä. Minun on aina pakko pitää jostain kiinni; repun sangasta, taskusta, takinliepeestä, avaimista... Lenkkeily ei tule kyseeseenkään ilman, että pidän avaimia yhdessä kädessä ja kännykkää toisessa, sauvakävelyä voisi kokeilla. Voin siis toki tietoisesti päättää olla pitämättä mistään kiinni, mutta se tuntuu todella oudolta ja heti, kun keskittymiseni herpaantuu, kädet menevät automaattisesti kiinni jonnekin. Ei tämä minua kuitenkaan häiritse, enkä koe erityisemmin traumatisoituneeni tapahtuneesta. Oli kuitenkin minusta aika outo ja kurjasti toteutettu sääntö.
Minusta tuntuu (varsinkin tätä ketjua lukiessani), että nämä aikuiset tietävät ihan hyviä sääntöjä, mutta eivät itsekään oikein ymmärrä, mitä sillä säännöllä on tarkoitus saavuttaa, ja sen takia sortuvat säännön noudatuksessa liiallisuuksiin. Esimerkiksi ruoka-ajat. Säännölliset ruoka-ajat ovat terveellinen tapa, mutta se taas ei ole tervettä, että lapsi pakotetaan odottamaan nälässä seuraavaan ruoka-aikaan, mikäli yksi ruokailu jää välistä. Kyllähän se kai kuria opettaa eikä nälkään pakottamisesta mitään suurempia terveyshaittojakaan ole, jos sitä ei usein tapahdu, mutta sosiaaliset haitat voivat olla sitäkin suuremmat. Perheen sisäiset suhteet kärsivät, lapsi menettää luottamuksensa vanhempiinsa ja voi alkaa tuntea olonsa kotona turvattomaksikin, jos ei voi luottaa saavansa kotonaan ruokaa silloin, kun on nälkäinen.
Hei me oltiin varmaan samassa paikassa hoidossa. Onko melko lähellä Turkua?
Siis järkyttää. Ihan sadistisia piirteitä joidenkin vanhemmissa. Eipä sitä tiedä mitä naapurin seinien sisällä tapahtuu. Ehkäisy on tainnut pettää. Ei kai muuten omia lapsia kohdella järkyttävästi eikä pidetä ihmisarvoisena.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.
o.O
No meillä ei varsinaisesti mosisia sääntöjä ole vieraille vaan perheen kesken sillä se on ikävää kun kusta leviää pöntön reunoihin ja siivoaminen jää sitten aina muille. vieraiden kanssa ei onneksi ole ollut moisia ongelmia kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini äiti pitää kaverin rahat ja pankkikortti lukkokaapissa eikä sitä saa käyttää/ottaa sieltä pois ja siis tää mun kaveri on 17 ja myös sen siskon joka on 19v :D
Sisarusten kannattaisi mennä pankkiin, kertoa tilanne ja avata uudet tilit. Rahojen siirto sinne ja sitten vanhan tilin lopetus.
Toinen vaihtoehto taitaisi olla yhteydenotto poliisiin.
Vierailija kirjoitti:
Omasta perheestä: lapset eivät saaneet käyttää normaaleja ruokailuvälineitä (=lautaset, juoma-astiat, lusikat, haarukat, veitset jne.), vaan piti käyttää muovisia. Oikeat välineet sai käyttöön rippikoulun suorittamisen jälkeen. Samoin pankkikorttia ei saanut kuin vasta lukioon mennessään. Ennen sitä piti tyytyä käteiseen.
Lukuaineiden kokeet määräsivät sen ajan, milloin ilalla on oltava kotona. Jos sai vitosen oli oltava illalla kello 5 (eli klo: 17), jos sai kutosen oli oltava illalla kello 6 eli 18.00 ja niin edelleen. Maksimiaika, jonka pystyi siis saamaan oli klo: 22.00, jonka lunasti kympillä. Kyseinen kotiintuloaika oli voimassa seuraavaan kokeeseen asti. Kesäloman ja joululoman kotiintuloajat taas määräytyivät samalla kaavalla todistuksen lukuaineiden keskiarvosta.
No tämähän kuulostaa loistavalta systeemiltä!
Taidanpa lainata itsekin sitten kun on tenavat teini-ikäisiä.
Ihan oikeasti mikä on ongelma, jos sitoo vapauksia koulumenestykseen?
Näitä lukiessa, oon miettinyt oman perheen sääntöjä tai tarkemmin sanoen, niitä ei oikeastaan ole. Ja hyvin menee.
Korkeintaan tyyliin " valot sammutetaan nukkumaan mennessä", muutapa en juuri keksi. Kotona on kaikkien mukava ja rento olla, lomalla nukutaan ja yöllä kukutaan jne.
Toista kunnioitetaan eikä nipoteta jostain paskantärkeästä ja jokainen osaa silti käyttäytyä fiksusti.
Lapset jo kohta teini-iässä, mutta olen pitänyt aina tärkeänä, että myös lapsia arvostetaan ja kuunnellaan, eikä jyrätä vanhempien toimesta kaikissa pienimmissäkin asioissa, niin kuin moni näyttää vallanhimossaan tekevän.
Meni vähän ot, mutta harmittaa niin pirusti noiden edellisten kirjoittajien puolesta.
Kyllä itse kannatan myös enemmän sitä rentoa meininkiä ja sitä että lapsia kuunnellaan myös eikä se auktoriteettipelko ole kaiken lähtökohta.Itse kasvoin perheessä jossa äidilläni oli aivan hillitön tarve kontrolloida kaikkea ja simputtaa lapsiaan, lähinnä siksi "koska mä voin." Vaati kunnioitusta raivolla "olen sun äiti, sun on pakko totella ja kunnioittaa mua!!". Muistan lapsena eniten vihanneeni sitä, että käskettiin tekemään jotain, oli joku sääntö, mutta kukaan ei perustellut miksi näin oli. Totella piti vaan sokeasti.
Omaa tytärtäni kasvatan tyystin toisin. Käsken kyseenalaistamaan, vaatimaan multa selitystä miksi joku asia on niinkuin on. En odota sokeaa tottelemista vaan painotan oman järjen käyttöä. Jos joku sääntö tuntuu typerältä, se pitää sanoa ääneen ja haastaa minua. Kaikki säännöt on perusteltuja järjellä, eli ne vähät säännöt mitä meillä on : suht ajoissa illalla nukkumaan (arkisin), ei karkkia joka päivä, ei ipadin tuijottelua kuin max 20 min/ päivä.
Minusta kasvoi auktoriteettikammoinen ja äitiäni halveksuva aikuinen. En arvosta äitiäni pätkääkään, koska hänen tapansa kasvattaa oli sadistinen. Meitä lapsia seisotettiin nurkassa poikkipuolisesta sanasta, joskus jopa tuntikausia. Ja erityisen paljon äiti viehättyi siitä että pääsi julkisesti rankaisemaan ja nolaamaan meitä lapsia. Teininä jos tuli kaveri kylään, äiti saattoi lietsoa riidan aikaan juuri ennen kaverin tuloa, jotta pääsi rankaisemaan nöyryyttämällä ystävien edessä. Oli kaikille äärimmäisen kiusallista kun äiti pisti seisomaan 15-vuotiaana naama nurkkaan päin 45 minuutiksi ja kaveri odotti olohuoneessa nöyryytystä katsellen. Koin koko lapsuuden että sääntöjen keksimistä ja kuria rakastava äitini ei rakastanut meitä lapsia, vaan olimme olemassa boostatksemme hänen egoaan, hän sai kicksejä siitä että yritti tavallaan täysin nitistää meidät omaan tahtoonsa. Veljieni kohdalla onnistui, minun ei. Muutin nuorena pois kotoa enkä ole äitini kanssa juuri tekemisissä.
Kyllä meillä täällä Pohjanmaalla tavataan käydä tulvia katsomassa. Se on usein varsin vaikuttava luonnonnäytelmä. Jospa jompikumpi tulvia katsomaan lähteneen perheen vanhemmista oli Pohjanmaalta?
Mikä tässä nyt on ongelmana? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta perheestä: lapset eivät saaneet käyttää normaaleja ruokailuvälineitä (=lautaset, juoma-astiat, lusikat, haarukat, veitset jne.), vaan piti käyttää muovisia. Oikeat välineet sai käyttöön rippikoulun suorittamisen jälkeen. Samoin pankkikorttia ei saanut kuin vasta lukioon mennessään. Ennen sitä piti tyytyä käteiseen.
Lukuaineiden kokeet määräsivät sen ajan, milloin ilalla on oltava kotona. Jos sai vitosen oli oltava illalla kello 5 (eli klo: 17), jos sai kutosen oli oltava illalla kello 6 eli 18.00 ja niin edelleen. Maksimiaika, jonka pystyi siis saamaan oli klo: 22.00, jonka lunasti kympillä. Kyseinen kotiintuloaika oli voimassa seuraavaan kokeeseen asti. Kesäloman ja joululoman kotiintuloajat taas määräytyivät samalla kaavalla todistuksen lukuaineiden keskiarvosta.
No tämähän kuulostaa loistavalta systeemiltä!
Taidanpa lainata itsekin sitten kun on tenavat teini-ikäisiä.
Ihan oikeasti mikä on ongelma, jos sitoo vapauksia koulumenestykseen?
Tollasenaan toi on huono, mutta ideassa ei ole moittimista. Laittaisin vain kotiintuloajat (yläaste+lukio) niin, että viimeistään klo 20 kotona, jos kokeesta alle 8, ja jos 8 tai parempi, niin 22. Loma-aikoina ajat 21 ja 23, riippuen keskiarvosta, jos alle 8, kotona 21 mennessä, jos 8 tai yli, kotona 23 mennessä. Poikkeustapauksissa voi lukioikäisellä olla korkeampikin.
Onneksi ei noiden kanssa tarvi näitä miettiä muuten vielä, kun vanhin aloittaa syksyllä koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat pitivät aina tietyin väliajoin huonetarkastuksia, joilla varmistettiin, ettei meillä ollut mitään kiellettyjä tavaroita hallussamme (esim. meikit) tai "säädyttömiä vaatteita". Tämä tarkastus toimi siten, että vahemmat käskivät meidät lapset käytävälle istumaan (piti istua hiljaa paikoillaan katse lattiassa, toinen vanhempi vahti) ja sillä välin toinen vanhempi käänsi koko huoneen ympäri ja penkoi jokaisen paikan. Jos mitään ei löytynyt, sai kehut ja pääsi kunnostamaan huoneensa takaisin normaaliin tilaan. Jos jotain löytyi, sai kaameat haukut ja huone lukittiin määräajaksi (ei siis voinut käyttää mitään siellä ollutta) ja tällöin joutui nukkumaan patjalle vanhempien makuuhuoneen lattialle.
Myös Pohjois-Koreassa tällaiset tarkastukset on normaali käytäntö. Siellä viranomaiset tekevät ihmisille yllättäviä asuntotarkastuksia jopa keskellä yötä. Asunnon on oltava siisti ja mitään kiellettyä ei saa löytyä. Presidentin kuvan on oltava ripustettuna kunniapaikalle, ja on erityisen tärkeää, että siitä ei löydy pölyä.
Tuli paha mieli kun muisteli omaa lapsuutta, missä eräs perheenjäsen käytti sairaalloisia ''sääntöjä'' minua kiusatakseen. Pelkäsin nukkua ilman valo; minut pakotettiin nukkumaan pilkkopimeässä. En saanut itkeä, tai tuli läimäytys ja huudot. Klo 10 jälkeen illalla ei saanut syödä enää mitään, vaikka olisi ollut kuinka kova nälkä. Kännykkä otettiin klo 21 pois ja annettiin aamulla takaisin, en saanut olla koneella katsoa televisiota myöskään tämän jälkeen. Suihkussa ei saanut olla 10 min pidempään. En saanut tuoda kavereitani kylään.
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli kun muisteli omaa lapsuutta, missä eräs perheenjäsen käytti sairaalloisia ''sääntöjä'' minua kiusatakseen. Pelkäsin nukkua ilman valo; minut pakotettiin nukkumaan pilkkopimeässä. En saanut itkeä, tai tuli läimäytys ja huudot. Klo 10 jälkeen illalla ei saanut syödä enää mitään, vaikka olisi ollut kuinka kova nälkä. Kännykkä otettiin klo 21 pois ja annettiin aamulla takaisin, en saanut olla koneella katsoa televisiota myöskään tämän jälkeen. Suihkussa ei saanut olla 10 min pidempään. En saanut tuoda kavereitani kylään.
Noista säännöistä osa on ihan hyviä. On ihan asiallista hoitaa suhkussakäynti 10 minuutissa. Itse en saa siihen kulumaan noin pitkää aikaa edes hiustenpesuvuorolla.
Illalla on hyvä valmistautua siihen, että saa nukuttua hyvin eli tv/kone/puhelin kiinni ajoissa eikä syö mitään pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Jos on kymmeneltä kova nälkä, eikö se tarkoita sitä, ettei ole älynnyt syödä aiemmin?
Muut kertomasi säännöt ovat tietysti kiusantekoa ja alistamista.
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Kutinasta puhumattakaan...
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kertoi että kaverinsa luona ei saa laittaa leivälle kuin yhtä sorttia. Jos pöydässä on esim. Juustoa, kinkkua ja kurkkua niin niistä pitää valita.
Näin meilläkin on. Ihan järkevä sääntö, kun rahaa ei liiaksi ole. Onneksi taloustilanne on parantunut, niin ei tarvitse enään niin tarkkaan katsoa. Tosin enpä enään oikeastaan muuta kuin tomaattia laita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellettyä oli pitää päiväkirjaa, "äidltä ei saa olla salaisuuksia" joten äiti ratsasi päiväkirjani usein. Lopetin kirjoittamasta sitä.
Kas tässä esimerkki, miksi on hyvä antaa lapsensa pitää päiväkirjaa ja kehittää kirjoitustaitoaan. Lopetan kirjoittamisen tähän.
39 alapeukuttajaa on sitä mieltä, että "Lopetin kirjoittamasta sitä" on hyvää kieltä. Huokaus.
Monista vastauksista huomaa, että joidenkin ihmisten ei todellakaan pitäisi saada lapsia.
Lapsista huolehditaan, heitä kannustetaan ja heitä tuetaan - eikä kiusata koko ajan.
Kasvattaminen on täysin eri asia, kuin inhottava kohteleminen päivästä toiseen.
Mt-ongelmat ilmeisesti näkyivät turhan monissa perheissä.