Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1121/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen lapsille(5-7v) saa tuoda tuliaisiksi vain herne-maissi-paprika -pakastevihannespussin. Saavat myös karkkipäivänä hemapa-pussit.

Vierailija
1122/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄

Näin tehdään meilläkin! Miksi lasten pitäisi roikkua netissä yöt läpeensä. Lapset kertovat kavereistaan, jotka nuokkuvat päivisin, kun olivat puhelimella taas kolmeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 60-luvulla lapsi, ei saanut leikkiä koskaan naapurien lasten kanssa olohuoneessa vaan aina vain omassa huoneessani. Sama oli naapureillakin. Heti hätistettiin lastenhuoneeseen, jos vaikka vessassa kävi niin oli kiire se jälkeen lastenhuoneeseen, muuten tuli nuhdetta.

Naapurissamme oli niin tiukkaa, etteivät edes oman perheen lapset saaneet mennä olohuoneeseen muuten kuin vanhempiensa luvalla. Heillä ei myöskään saanut katsoa tv:tä, ei edes lastenohjelmia.

Vierailija
1124/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini äiti pitää kaverin rahat ja pankkikortti lukkokaapissa eikä sitä saa käyttää/ottaa sieltä pois ja siis tää mun kaveri on 17 ja myös sen siskon joka on 19v :D

Vierailija
1125/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Groundhog kirjoitti:

Niin, miksi olen kestänyt tätä jo 8 vuotta? No ehkä siksi, että mies on loistava ja huolehtivainen isä, tekee kotitöitä, huolehtii asioista yhdessä kanssani (en ole mieheni äiti), ei petä, ryyppää eikä katoa mökkiviikonlopuille kavereiden kanssa, jos lapsi sairastaa. Meillä on lisäksi yhteinen harrastus ja samanlainen huumorintaju.

Rajoittunut se perkule on, mutta en koskaan ole kuvitellutkaan löytäväni täydellistä miestä. Itsekään kun en täydellinen ole.

Mieheni on siis samanlainen kuin sinun, mutta ilman noita hulluja juttuja. Kuten varmaan monen muunkin mies. En ikinä voisi kuvitella eläväni jonkun toisen asettamien pähkähullujen sääntöjen mukaan.

Vierailija
1126/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööö... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

En ole tiennyt että juomassani vedessä jonka otan vessan hanasta on persebakteereja...

Jos vessan vetää ja kansi on auki, niin bakteerit leijailee ympäristöön eli vaikka nyt sen hanan suuttimeen.

Vierailija
1127/3002 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh-huh. Suomi on kahjoja täynnä.

Inhoan joutavaa niuhottamista.

1128/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eräässää perheessä ei saanut juoda mitään ruoan kanssa. kun oli lautasen syönyt tyhjäksi, sai juoda lasin vettä/mehua/tms.

Tämä voi olla ihan järkevä sääntö jos lapset juovat paljon aterialla eivätkä sitten enää jaksa syödä ruokaa. Ruoan yhteydessä ei ole hyvä juoda vettä koska se voi jotenkin haitata ruoan sulamista, laimentaa vatsahappoja tai jotakin. Juon kyllä itse ruoan kanssa kun siihen olen tottunut ja janoisena ei ole miellyttävä syödä.

1129/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tekee nyt kauheasti mieli lettuja ja se on teidän syy! Pakko mennä puotiin ostamaan tarpeet ja taas paino nousee. Teidän syy!

Kannattaa ostaa marketista niitä valmiita räiskäleitä. Saa kaikki yhtäaikaa valmiina ja ne voi mikrottaa lämpimäksi kerralla.

Omatekoiset ovat parempia. Mitä laitat muuten noihin markettiräiskäleisiin täytteeksi?

1130/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.

Jeesus sentään! Toivottavasti tuosta 400 mk:sta meni myös vuokraan ja ruokaan, kuka helvetti antaa lapsille tuollaisia rahoja!

No kyllä minä ja myöskin suuri osa kavereistani saatiin juurikin 50 markkaa viikkorahaa 80-luvun alussa. Sillä piti ostaa meikit, hiuslakat, namit ym. Riitti niihin, mut ei se mikään hulppea raha silloin ollut.

Uskon kyllä että saitkin, mutta todellakin kaikki eivät saaneet. Mulla oli kuukausiraha 80-luvulla 6 markkaa. Sillä ei saanut mitään, tietenkään. Emme myöskään saaneet mitään muutakaan, ei puhettakaan jostain turhasta kun ei ollut rahaa edes välttämättömimpään. .

Olin itse 70 ja 80 luvun köyhän perheen lapsi. Äiti siivooja ja isä työtön. Sain kuitenkin 80-luvun puolivälissä 14v alkaen 150mk kuukausirahaa. Sain myös joskus uudet farkut ja aina oli puhdasta ja ruokaa riittävästi. Eu kai me sitten niin köyhä oltukaan

Olin maatilalta kotoisin, ja joskus 1980-luvun puolivälissä luvattiin 150 mk jos olen koko kesän töissä. Tein 80 tunnin työviikkoa, rahaa ei kulunut oikein ollenkaan kun ei päässyt kauppaan eikä nähnyt kavereitakaan koko kesänä. Syksyllä sitten ilmoitettiin etten saakaan mitään kun en ollut riittävän ahkera. Tuo 150 mk ei siis ollut viikossa tai kuukaudessa vaan koko kesän ajalta. Vanhemmat taisivat olla aika hyvätuloisia kun opiskelemaan mennessä sain vanhempien tulojen vuoksi vain puolet opintorahasta. Kun vanhemmilta ei mitään rahaa saanut niin aika tiukkaa teki, mutta toki parempi kuin entinen ei ollenkaan rahaa.

Siis todella v-mäiset vanhemmat sulla on ollut, todella törkeästi tehty. Ihmettelen joitakin hyvätuloisia vanhempia kun eivät tue lastensa opiskeluja vaikka varaa siihen olisi. Kaverillani oli samanlaiset vanhemmat, eivät suostuneet avustamaan oppikirjojen hankinnassa vaan kaverini joitui ostamaan ne omilla rahoillaan. Itse köyhemmästä perheestä ja todella tiukilla oltiin mutta kotona yritettiin auttaa jos vain mahdollista.

Vierailija
1131/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tapaus on tullut vastaan, että vanhemmilla oli vuoroviikoin vapaata lastenhoidosta. Jos siis oli isän viikko, teki äiti ainoastaan omia asioita, eivätkä lapset saaneet edes puhutella tätä vaikka samassa kodissa asuttiin. Systeemi oli ehdoton, eikä siitä saanut joustaa.

Ne lapset olivat jotenkin oudon oloisia.

Vierailija
1132/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni kerran vessanpönttö tukkoon iskä korjasi sen.

Vierailija
1133/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä noita sääntöjä piisasi kanssa :D 

-Lumihangen piti olla koskematon, ainakin etupihalla. Jos takapihalla riehui hangessa niin sitä vaan voivoteltiin, jos etupihalla edes koski "hienoja lumikinoksia" niin tuli huutoa koska niiden pinta meni pilalle.

- Pihassa ei saanut näkyä, että asui lapsia. Siis toisinsanoen ei ollut mitään keinuja, leikkimökkejä, liukumäkiä, hiekkalaatikoita.... Lelut saivat olla pihalla hetkellisesti mutta ne piti kerätä mah. pian pois. (no kaippa tää on ihan ymmärrettävä sääntö mutta pienenä meni tunteisiin...)

- Nauraminen oli pahasta ja aina hoettiin että "noh noh riittää toi turhan nauraminen. Itku pitkästä ilosta muista se"

- Aina piti olla hiljaa, myös ulkona. Isäni teki kolmivuoro työtä mutta myös vapaapäivinä ja pitkillä lomilla piti olla hissunkissun, ettei vain häritse isän nukkumista (esim päiväunia sunnuntaina). Mikro piti stopata aina ennenkuin se kilahti, kävellä ei saanut normaalisti kun kantapäät kopisivat, suihkussa ei saanut käydä kuin silloin kun annettiin lupa. Myöskään pihalla ei saanut meluta. (Ei edes naapurin pihassa, koska minulla oli kuulemma niin kova ääni, että kuului 300metrin päästä. )

- Ja suihkusta puheenollen, siellä ei saanut käydä teininäkään kuin jokatoinen tai joka kolmas päivä. Ihan kiva, mutta hiukseni olisivat vaatineet pesua päivittäin. Olin sitten tämän takia koulussa pipo päässä usein ja sain valitusta opettajilta. 

-Kun suihkuun pääsi, siellä ei saanut olla kuin max. 5min. Siinä vaiheessa kun olin ollut ehkä 2min alkoi jo seinien hakkaus ja huutaminen ulkopuolelta, että nyt se hana heti kiinni vesi maksaa! 

- myös käsiä saippuoidessa ja pestessä pitäisi hana pistää välillä kiinni.

- Jos huoneeni pöytä oli sekainen, siitä saatettiin kädellä vetäistä kaikki tavarat (niinkuin elokuvissa) lattialle välittämättä siitä oliko joukossa rikkoutuvia esineitä.

- Sänky piti pedata ihan joka päivä, tavaroitani ei saanut olla kuin omassa huoneessa. Huoneen piti olla aina tiptop siisti.

- Hampaat oli pakko pestä kaksi kertaa päivässä. Tästä ei joustettu. Vaikka olisi ollut myöhässä tai nukkunut pommiin.

- Ruoka oli pakko syödä kaikki mitä lautaselle laitettiin. Siihen rekkamiehen annoksen päälle iskettiin usein vielä lisää kesken syönnin. Sanomattakin selvää, että olin pullea lapsi.... (enkä vieläkään tajua miten se minun lihottamiseni auttoi niitä afrikan lapsia... :DD)

- Mitään "kapinaa" ei sallittu. Yksi poikkipuolinen sana näihin sääntöihin ja tuli semmoinenkin paskamyrky ja huudettiin ja lyötiin. 

Vierailija
1134/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N25N kirjoitti:

Meilläpä noita sääntöjä piisasi kanssa :D 

-Lumihangen piti olla koskematon, ainakin etupihalla. Jos takapihalla riehui hangessa niin sitä vaan voivoteltiin, jos etupihalla edes koski "hienoja lumikinoksia" niin tuli huutoa koska niiden pinta meni pilalle.

- Pihassa ei saanut näkyä, että asui lapsia. Siis toisinsanoen ei ollut mitään keinuja, leikkimökkejä, liukumäkiä, hiekkalaatikoita.... Lelut saivat olla pihalla hetkellisesti mutta ne piti kerätä mah. pian pois. (no kaippa tää on ihan ymmärrettävä sääntö mutta pienenä meni tunteisiin...)

- Nauraminen oli pahasta ja aina hoettiin että "noh noh riittää toi turhan nauraminen. Itku pitkästä ilosta muista se"

- Aina piti olla hiljaa, myös ulkona. Isäni teki kolmivuoro työtä mutta myös vapaapäivinä ja pitkillä lomilla piti olla hissunkissun, ettei vain häritse isän nukkumista (esim päiväunia sunnuntaina). Mikro piti stopata aina ennenkuin se kilahti, kävellä ei saanut normaalisti kun kantapäät kopisivat, suihkussa ei saanut käydä kuin silloin kun annettiin lupa. Myöskään pihalla ei saanut meluta. (Ei edes naapurin pihassa, koska minulla oli kuulemma niin kova ääni, että kuului 300metrin päästä. )

- Ja suihkusta puheenollen, siellä ei saanut käydä teininäkään kuin jokatoinen tai joka kolmas päivä. Ihan kiva, mutta hiukseni olisivat vaatineet pesua päivittäin. Olin sitten tämän takia koulussa pipo päässä usein ja sain valitusta opettajilta. 

-Kun suihkuun pääsi, siellä ei saanut olla kuin max. 5min. Siinä vaiheessa kun olin ollut ehkä 2min alkoi jo seinien hakkaus ja huutaminen ulkopuolelta, että nyt se hana heti kiinni vesi maksaa! 

- myös käsiä saippuoidessa ja pestessä pitäisi hana pistää välillä kiinni.

- Jos huoneeni pöytä oli sekainen, siitä saatettiin kädellä vetäistä kaikki tavarat (niinkuin elokuvissa) lattialle välittämättä siitä oliko joukossa rikkoutuvia esineitä.

- Sänky piti pedata ihan joka päivä, tavaroitani ei saanut olla kuin omassa huoneessa. Huoneen piti olla aina tiptop siisti.

- Hampaat oli pakko pestä kaksi kertaa päivässä. Tästä ei joustettu. Vaikka olisi ollut myöhässä tai nukkunut pommiin.

- Ruoka oli pakko syödä kaikki mitä lautaselle laitettiin. Siihen rekkamiehen annoksen päälle iskettiin usein vielä lisää kesken syönnin. Sanomattakin selvää, että olin pullea lapsi.... (enkä vieläkään tajua miten se minun lihottamiseni auttoi niitä afrikan lapsia... :DD)

- Mitään "kapinaa" ei sallittu. Yksi poikkipuolinen sana näihin sääntöihin ja tuli semmoinenkin paskamyrky ja huudettiin ja lyötiin. 

Unohtui vielä pari! :D

- Pihalle oli pakko mennä joka päivä. Vaikka ei olisi ollut mitään tekemistä, ulkona olisi satanut tai ollut 30'c pakkasta. Myöskään kuume tai muu sairaus tai heikotus ei ollut mikään syy jäädä sisälle. Usein leikittiin kavereiden kanssa pihalla, mutta joskus joutui vain seisomaan tyhjänpanttina sateessa kun siellä oli pakko olla.

- Jouduttiin tekemään kaikkia "aikuisten askareita" mitkä ei välttämättä olisi kuulunut ala-asteikäisille lapsille. Halkojen hakkuu ja pinoaminen, ruoholeikkuu, kasvimaan istutus ja kitkeminen ja harvennus jne... sitten vanhemmat seisoivat vieressä ja arvostelivat ettemme osaa mitään ja mikä kaikki meni väärin. Jos kieltäytyi alkoi jumalaton huuto, että ollaan kiittämättömiä ja laiskoja.

- vapaapäivinä tai lomilla ei saanut valvoa kuin max 00.00 ja sitten alkoi hirveä valitus vaikka olisi hiljaa vain lukenut kirjaa. Aamuisin oli pakko nousta ylös n. 9 aikaan. Katellisena kuuntelin miten kaverit sai nukkua vaikka neljään jos väsytti. Yöpaita piti myös vaihtaa välittömästi aamiaisen jälkeen pois. Myös kipeänä.

Anteeksi kirjoitusvirheet :P

Vierailija
1135/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen vanhemmat ostavat karkkipäiväksi jumalattoman säkin irtokarkkeja. Heillä on 3 ala-asteikäistä lasta, joista jokainen saa ottaa pussista 10 pientä tai 5 isoa karkkia. Vanhemmat sitten mässyttävät loput lasten silmien edessä.

Täähän on loistava kasvatusmenetelmä, oppivat miten maailma toimii :D

Vierailija
1136/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.

Jeesus sentään! Toivottavasti tuosta 400 mk:sta meni myös vuokraan ja ruokaan, kuka helvetti antaa lapsille tuollaisia rahoja!

No kyllä minä ja myöskin suuri osa kavereistani saatiin juurikin 50 markkaa viikkorahaa 80-luvun alussa. Sillä piti ostaa meikit, hiuslakat, namit ym. Riitti niihin, mut ei se mikään hulppea raha silloin ollut.

Uskon kyllä että saitkin, mutta todellakin kaikki eivät saaneet. Mulla oli kuukausiraha 80-luvulla 6 markkaa. Sillä ei saanut mitään, tietenkään. Emme myöskään saaneet mitään muutakaan, ei puhettakaan jostain turhasta kun ei ollut rahaa edes välttämättömimpään. .

Olin itse 70 ja 80 luvun köyhän perheen lapsi. Äiti siivooja ja isä työtön. Sain kuitenkin 80-luvun puolivälissä 14v alkaen 150mk kuukausirahaa. Sain myös joskus uudet farkut ja aina oli puhdasta ja ruokaa riittävästi. Eu kai me sitten niin köyhä oltukaan

Olin maatilalta kotoisin, ja joskus 1980-luvun puolivälissä luvattiin 150 mk jos olen koko kesän töissä. Tein 80 tunnin työviikkoa, rahaa ei kulunut oikein ollenkaan kun ei päässyt kauppaan eikä nähnyt kavereitakaan koko kesänä. Syksyllä sitten ilmoitettiin etten saakaan mitään kun en ollut riittävän ahkera. Tuo 150 mk ei siis ollut viikossa tai kuukaudessa vaan koko kesän ajalta. Vanhemmat taisivat olla aika hyvätuloisia kun opiskelemaan mennessä sain vanhempien tulojen vuoksi vain puolet opintorahasta. Kun vanhemmilta ei mitään rahaa saanut niin aika tiukkaa teki, mutta toki parempi kuin entinen ei ollenkaan rahaa.

Siis todella v-mäiset vanhemmat sulla on ollut, todella törkeästi tehty. Ihmettelen joitakin hyvätuloisia vanhempia kun eivät tue lastensa opiskeluja vaikka varaa siihen olisi. Kaverillani oli samanlaiset vanhemmat, eivät suostuneet avustamaan oppikirjojen hankinnassa vaan kaverini joitui ostamaan ne omilla rahoillaan. Itse köyhemmästä perheestä ja todella tiukilla oltiin mutta kotona yritettiin auttaa jos vain mahdollista.

Olen tuo edellinen köyhän perheen lapsi. Lukiokirjat ostettiin. Sen jälkeen olen itse maksanut kaiken. Se on ok. Kesätyörahat sain hummailla, mm 17-v matkustin Espanjaan

Ja perheellä oli varmasti tiukkaa. Onneksi itse voin myös auttaa lapsiani, luultavasti pidempään kuin mitä itseäni autettiin

Vierailija
1137/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat piti pestasi 2 kertaa päivässä? Huh huh, onpa rankkaa.

Vierailija
1138/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa ei saanut vetää vessaa muuta kuin kakkosen jälkeen.

Luoja sitä kusen hajua siellä.

Itse en siellä sääntöä kuunnellut vaan vedin aina.

Vierailija
1139/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaat piti pestasi 2 kertaa päivässä? Huh huh, onpa rankkaa.

Mikään ei ole pahempaa kuin PESTASI - tai naurettavat kirjoitusvirheet.

Vierailija
1140/3002 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kesätyörahat sain hummailla, mm 17-v matkustin Espanjaan

Ja perheellä oli varmasti tiukkaa"

Meillä siskoni kesätyörahat tuon ikäisenä evättiin perheen menoihin. Uuden karhea ostamansa nokian puhelin palautettiin ja rahat siirrettiin vanhempien tilille. Tukasta revittiin tuulikaapissa ennen kauppareissua, kun sisko ei olisi halunnut luopua viimeisistä palkkarahoistaan jotka oli nostanut käteisjemmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä