Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1061/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti aina aivan ehdottomasti vielä teininäkin käydä vessassa aina ennen syöntiä. Tytöt eivät saaneet leikkauttaa hiuksia kuin kerran pari vuodessa ja silloinkin vain vähän. 16 vuotiaana kaverini leikkasi hiukseni lyhyeksi eikä äiti oikeen asiasta pitänyt. Nyt olen 19 ja vieläkin on lyhyet hiukset kiitos traumojen.

Vierailija
1062/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden sukulaisakan konsti kontrolloida muita ettei muut saisi lupaa matkustaa ja akka omistaa yksin kokonaisen maanosan johon ei muilla sukulaisilla ole asiaa,  naurettavaa. Kateus toisten matkoista sun muusta. Matkustan aina samaan kohteeseen jossa on miljoonia turisteja ja akka luulee omistavansa koko maan yksin :D tuskin muiden suvuissa on moista toista. Akka ei saanut maasta itselleen miesta ja on siksi kateellinen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisakan mielipide on kaikkien naisten tulee olla lyhythiuksisia ja ylipainoisia, muuten naiset ovat anorektisia hu*ria. 

Vierailija
1064/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helevetti mitä kontrollifriikkejä tässä maassa asustaa....

Vierailija
1065/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi elämä lehdes oli juttu kerran perheestä jolla talousongelmia, vessaa ei saanut huuhtoa jokaisen pissalla käynnin jälkeen vaan useamman piti käydä pissalla. Ymmärrän säästämisen, olen köyhä, mutten ikinä jättäisi pissaa pönttöön huuhtelematta.

Vierailija
1066/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenystävällä oli erikseen koulu-, koti- ja pihavaatteet. Jos pihaleikeistä menimme hetkeksi sisälle, hänen piti vaihtaa vaatteet. Ja taas kun lähdettiin ulos, hän vaihtoi ulkovaatteet. Ymmärrän kyllä, että pihalta tulee vaatteissa likaa sisälle, mutta touhu vaikutti todella kummalliselta. Omassa kodissani ei ollut samanlaista vaaterumbaa, samoilla vaatteilla sai leikkiä ulkona ja tulla sohvalle istumaan. Mutta äitini ei ollutkaan kontrollifriikki.

Vierailija
1067/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona suihkussa käytiin kerran viikossa(tiistaisin) ja saunassa perjantaisin.

Silloin myös vaihdettiin vaatteet.Jos esim sukat olivat likaiset ennen sitä ne piti itse pestä käsin.

Meillä oli "kouluhousut" ,jotka vaihdettiin pois aina kolun jälkeen.

Pihalle ajettiin aina.Kotona ei saanut olla koskaan,(pienemmät saivat olla kotona)

Kotiintulo ajat oli kuitenkin jos niistä myöhästyi niin tuli rangaistus esim. tiskivuoro.

Jos ei ollut ruoka aikaan kotona.Ruoka syötiin kylmänä. Ja jos syy ei ollut hyväksyttävä tuli tiskivuoro.

jne.

Tähän voin vielä jatkaa

sänky piti pedata joka päivä ja  se tarkastettiin

Imuroida huone 3 kertaa viikossa

kerran kuussa oli siivouspäivä joilloin piti pyyhkiä pölyt/pestä lattiat

(ikkunoita ruvettiin pesemään n.12 vuotiaana)

Kaikki omat vaatteet piti silittää kerran viikossa

Telkkaria ei saanut katsoa kuin harvoin.Itse ei saanut valita ohjelmaa.

Ruokaa ei saanut kuin se mitä oli valmiiksi laitettu lautaselle.(esim.aamupuuro piti syödä kylmänä kun oli pöytää laitettu n.tuntia aiemmin valmiiksi) 

Leivän päälle vain yhtä päällystettä (Ruisleipää aina)

Pienempien sisarusten kanssa aina pihalle viikonloppu aamuina ja arki iltoina

Kavereita ei ikinä kylässä

Vierailija
1068/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin isämmaallisessa perheessä isä "lukee" läpi kaikki mainokset ensin, että tytöt ei vahingossakaan näkisi neekereitä. Toinen outous on että,tytöt 15v. Ja 11v. kinastelee mainoslehtisistä kuin ne olisivat kalliitakin aarteita ja keräävät niitä, siinä missä jotku keräävät vaikkapa sarjakuvalehtiä.

Vierailija
1069/3002 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä isällä nousi ylennys hattuun. Lastenkin tuli kutsua häntä herra everstiksi. Tapahtui 70-luvulla.

Vierailija
1070/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä oon kesällä sanonut mun tytölle ja kaverille ku jalat aivan likaset ja yrittävät sisälle leikkimään, että jalkapesulle, ja ihan housut päällä käyvät vaan jalkapohjat pesemässä. Samoten meillä otetaan ulkohousut pois. Ei tänne tulla hiekkasilla Housuilla.

Olen myöskin sanonut välillä tytölle ettei saa tuoda kun yhden kaverin. Ja välillä kieltänyt tuomasta ketään, koska se tyttö joka tulisi kylään haisee pahalle, likaiset vaatteet ja käy joka vitun kerta vetämässä jarruraidat meidän pönttöön. Eikä heidänkään kotiin ikinä pääse leikkimään.

Mutta todella paha ettei vanhemmat ymmärrä laittaa lapsiaan suihkuun. Ja kun tämä tyttö on 11v niin voisi jo tarjota deodoranttia.

Vierailija
1071/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperheessä on teinit 14, 16 ja 19. Oman huoneen ovea ei saa laittaa kiinni (tai siis, nämä asuvat samassa huoneessa 8v pikkuveljensä kanssa) ja suihkussa tai vessassa ei saa käydä ovi kiinni.

Meillä oli aikanaan sama, myöskään suihkuverhoa ei ollut.

MIKSI??? En voi ymmärtää miten alaston yksityisyyttä loukataan noin!

Vierailija
1072/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isäni vahti melkein täysi-ikäiseksi asti käyntejäni parturissa, koska kerran olin uhannut ajattaa pääni kaljuksi. Hiusväri olisi ollut toinen ehdoton no-no. Musiikin kuuntelu oli kolmas, sitä sai kuunnella vain jos se ei kuulunut oman huoneen ulkopuolelle. Julisteita ei saanut olla esillä edes omassa huoneessa, vaikka muuten sain päättää sen sisustuksesta ja siisteystasosta.

Vierailija
1073/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin isämmaallisessa perheessä isä "lukee" läpi kaikki mainokset ensin, että tytöt ei vahingossakaan näkisi neekereitä. Toinen outous on että,tytöt 15v. Ja 11v. kinastelee mainoslehtisistä kuin ne olisivat kalliitakin aarteita ja keräävät niitä, siinä missä jotku keräävät vaikkapa sarjakuvalehtiä.

Siis ihan nyt? Lapset eivät ilmeisesti saa katsoa telkkaria tai internetiä tai käydä koulua (ainakaan pääkaupunkiseudulla) jos isä pelkää väärän värisiä ihmisiä noin paljon.

Vierailija
1074/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.

Vanhemmat olivat ammateiltaan myyjä ja maanviljelijä jonka toimeentulon EU romutti joten rahasta oli tiukkaa. Mielestäni oli kuitenkin hyvä että sai "reilusti" rahaa omaan käyttöönsä ja piti ajoissa opetella miten sen saa riittämään kuun loppuun. Jos loppui kesken ei saanut herkkuja. Nyt jos loppuu niin ei saa ruokaa.

Jeesus sentään! Toivottavasti tuosta 400 mk:sta meni myös vuokraan ja ruokaan, kuka helvetti antaa lapsille tuollaisia rahoja!

No kyllä minä ja myöskin suuri osa kavereistani saatiin juurikin 50 markkaa viikkorahaa 80-luvun alussa. Sillä piti ostaa meikit, hiuslakat, namit ym. Riitti niihin, mut ei se mikään hulppea raha silloin ollut. Samaan aikaan esim. opiskelevan serkkuni vuokrayksiö maksoi Kalliossa 3000 markkaa kuussa. Et ei ne markat ja eurot ihan sama asia ole, vaikka joku valopää niin välillä väittääkin. Nyt annan omalle teinilleni 50 euroa kuukaudessa, ja mielestäni ostovoimaltaan suht sama kuin tuo 400 markkaa 80-luvulla.

Uskon kyllä että saitkin, mutta todellakin kaikki eivät saaneet. Mulla oli kuukausiraha 80-luvulla 6 markkaa. Sillä ei saanut mitään, tietenkään. Emme myöskään saaneet mitään muutakaan, ei puhettakaan jostain turhasta kun ei ollut rahaa edes välttämättömimpään. Sain kyllä huulipunan, äidin vanhan 50- tai 60 -luvulta. Kun pyysin hiuskampaa, äiti toi sellaisen töistä, oli löytänyt baarin lattialta. Myös tuolloin oli köyhiä eikä toimeentulotuki ollut silloin sellaista "normaalia" kuin nykyisin. Talvisin äiti kävi sossussa itkemässä rahaa öljyyn - meillä oli huone ja keittiö, keittiössä oli leivinuuni ja kammaria lämmitti öljykamina.

Meillä ei ollut rahaa kuukautissuojiin, hammastahnaan tai jugurttiin. Ei yhtään mihinkään. Isoveli olisi halunnut lukioon, mutta sen oli pakko mennä raksalle kantamaan tiiliä. Mä en halunnut muuta kuin päästä kotoa pois. 

Arvaa miten kateellisia oltiin teille jotka sai uudet farkut, vaikkei edelliset olleet edes rikki. Me saatiin jotkut käytetyt housut jostain osto- ja myyntiliikkeen takahuoneen haisevasta lumppulaatikosta - nekin vaan silloin kun edelliset oli siekaleina. Olisi kiva saada joskus oma kirja tai ihan uusi pusero tai mekko. Tai sarjakuvalehti.

Aika hulppea viikkoraha. Meidän 5 henkisen perheen ruokakaupan päiväbudjetti oli 50mk/pvä vielä vuonna 94. Lasten viikkoraha oli 5mk. Näin Helsingissä...

Mun viikkoraha oli 8-vuotiaana vuonna -85 5 markkaa.

Mulla ees ollu mitää viikkorahaa, piti mennä kerää pulloja jos halus vaik mennä uimahalliin kavereiden kanssa tai ostaa namia.

Sit meidän isä ei halunnu haaskata yhtää ruokaa ja saatto esim laittaa lommpuneeseen ketsuppipurkkiin vettä, ravistaa ja juua pois. Ja joi aina suolakurkkupurkista nesteet :D

Vierailija
1075/3002 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää ottaa sukat pois, kun on tullut jostain kylästä yms. En tajua.

Mä tajuan. Joillain on niin likaset lattiat että omassa kodissa äkkiä ne likaset sukat pois. Mä otan aina ite jos oon käyny kaverilla tai jos lapset/perhe käydään anopilla. Ja syy siis on vain se lattioiden paskasuus.

Vierailija
1076/3002 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivästä:

Poika oli tullut kaverin kanssa koulun jälkeen meille ja kuten yleensä, suorinta reittiä jääkaapille välipalaa hakemaan. Kaveri oli ollut vieressä ja jääkaapin sisällön nähdessään kysynyt, että kenen noi kaikki ruuat on. Poikani tietysti vastannut ihmeissään, että meidän. Kaveri edelleen jatkanut, että saatko sä oikeesti syödä sieltä mitä vaan. Heillä on kuulemma kaikilla nimikoidut ruuat (äiti ja 2lasta).

Toinen tapaus:

Poikani 9v sai pauhut kaverin äidiltä, kun olivat leikkineet meidän nurmikolla ja kaverin merkkifarkut olivat likaantuneet.

Poikani kovin tätä ihmetteli, kun meillä on juhlavaatteet erikseen ja kaikilla muilla vaatteilla saa leikkiä sisällä tai ulkona .

Nykyään tämä poika sanoo aina itse, että en saa tulla ulos näissä vaatteissa, ettei likastu, vaikka siis nimenomaan tullut meille leikkimään 😕.

Surettaa lapsen puolesta äidin vaateshow.

Vierailija
1077/3002 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes oikeasti laittaa murojen päälle kaakaojauhetta? Mikä idea siinä on? Ei oo kyllä tullut ennen vastaan ketää kuka laittaisi muroihin kaakaojauhetta.

Vierailija
1078/3002 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona suihkussa käytiin kerran viikossa(tiistaisin) ja saunassa perjantaisin.

Silloin myös vaihdettiin vaatteet.Jos esim sukat olivat likaiset ennen sitä ne piti itse pestä käsin.

Meillä oli "kouluhousut" ,jotka vaihdettiin pois aina kolun jälkeen.

Pihalle ajettiin aina.Kotona ei saanut olla koskaan,(pienemmät saivat olla kotona)

Kotiintulo ajat oli kuitenkin jos niistä myöhästyi niin tuli rangaistus esim. tiskivuoro.

Jos ei ollut ruoka aikaan kotona.Ruoka syötiin kylmänä. Ja jos syy ei ollut hyväksyttävä tuli tiskivuoro.

jne.

Tähän voin vielä jatkaa

sänky piti pedata joka päivä ja  se tarkastettiin

Imuroida huone 3 kertaa viikossa

kerran kuussa oli siivouspäivä joilloin piti pyyhkiä pölyt/pestä lattiat

(ikkunoita ruvettiin pesemään n.12 vuotiaana)

Kaikki omat vaatteet piti silittää kerran viikossa

Telkkaria ei saanut katsoa kuin harvoin.Itse ei saanut valita ohjelmaa.

Ruokaa ei saanut kuin se mitä oli valmiiksi laitettu lautaselle.(esim.aamupuuro piti syödä kylmänä kun oli pöytää laitettu n.tuntia aiemmin valmiiksi) 

Leivän päälle vain yhtä päällystettä (Ruisleipää aina)

Pienempien sisarusten kanssa aina pihalle viikonloppu aamuina ja arki iltoina

Kavereita ei ikinä kylässä

Meillä oli kaikki nämä paitsi puuron jokainen lämmitti paistinpannulla.

En mä näitä kyllä outona pidä vaan mielestäni olen saanut hyvän kasvatuksen.

Vierailija
1079/3002 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin kaupassa äitiin, joka tulee aiheuttamaan kontrollifriikkeydellään vielä syömishäiriön lapsilleen.

Olin karkkiosastolla ja valitsin juuri nameja, kun viereeni tuli noin kolmekymppinen äiti ja kaksi about ala-asteikäistä lasta, toinen ehkä vähän nuorempi. Äiti sanoi, että "nyt saatte ottaa viisi namia tai yhden suklaapatukan", joka kuulosti vielä ihan järkevältä. Sitten kun lapset alkoivat valikoimaan nameja, äidille tuli kova tarve mainostaa suklaan "paremmuutta" valintana, esim. innoissaan höpötti että "katopas, näin ison patukan saisit ottaa jos ottaisit suklaata!" ja antoi ymmärtää, että karkki on tosi huono valinta.

Naureskelin mielessäni hössötystä, kunnes toinen lapsista kysyi, saako ottaa Haribon sellaisen hedelmäpallon. Äiti oli miettivinään ja tokaisi lopulta, että "ei, koska se on tosi kirpeä ja suolainen päältä etkä sä tykkää siitä muutenkaan"! :O Siis miksi piti alkaa valehtelemaan- eihän hedelmäkarkki nyt SUOLAINEN ole? Lähdin osastolta, mutta vastaavanlaista keskustelua jäätiin pitämään jälkeenikin.

Sai "micromanagement" ihan uuden merkityksen. :/

Vierailija
1080/3002 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kotona tekivät koko uunipellilisen pizzaa. Perheen isä söi yksin puolet ja äiti ja 3 lasta toisen puolen. Ei ihme että olivat laihoja.

Ja molemmat vanhemmat oli töissä ja heillä oli lastenhuoneessa pyyhkeet verhoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi