Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Meillä miehet pissaa istualtaan. Sääntö ei ole minun keksimä, vaan mieheni, ja se on ollut hänellä olemassa jo ennen kuin tutustuttiin. Meillä mies myös vastaa vessojen pesusta.
Mies joka on asunut muutaman vuoden yksin ja siivonnut itse vessansa kusee kotonaan istuallaan. Ne alfat jotka suoraan äidin helmoista muuttavat tyttöystävän huolehdittaviksi kysevat niin että keittiöön kuuluu. Et kun itsette miestä niin seuratkaa onko hänen oma vessansa juuri pesty kun seurustelette vai ei. Jos juuri pesty niin se kertoo mahdollisesta siivottomuudesta ja julkisuuskuvan kiillottamisesta. Jos taas ei juuri pesty ja on siedettävä tuo mieskin alää siististi. Vaikka pillullaan kai naisetkin vielä tuossa vaiheessa ajattelevat.
Sukulaisperheessä vahdittiin tarkkaan, että kaakaojauhe on kokonaan liuennut maitoon, ennen kuin juomaa sekoitetaan. Hirveä huuto, jos joku meni sekoittamaan ennen aikojaan. Ihan pimeitä tyyppejä.
Joku saattaa tunnistaa, mutta pakko jakaa...
Entisen poikaystäväni kotona oli ihmeellisiä sääntöjä (olimme molemmat täysi-ikäisiä). Osa johtunee siitä, että vanhemmat olivat hyvin uskovaisia, eivät kuitenkaan lestoja tmv. Varsinkin esiaviollista seksiä pelkäsivät hyvin paljon.
Tyttöystävät eivät saaneet yöpyä ollenkaan, vaikka olisivat tulleet kaukaakin. Niinpä minäkin jouduin maksamaan yöpymisistäni muualla. Kun tuli ilta, minut lähetettiin matkaamaan bussilla toiselle puolelle kaupunkia. Joskus sain kyydin, useimmiten autolla ei kyllä ketään kyyditty (edes kaatosateessa usean kilometrin matkoja), ilmeisesti auto oli koristeena pihassa. Ihme ja kumma, loppujenlopuksi perhe myöntyi nihkeästi antamaan minulle luvan jäädä yöksi, kun tapailu oli vaikeaa rahapulan vuoksi (tämän vuoksi poikaystävän sisaruksilta meinasi tippua silmät päästä, heillä ei ikinä ollut saanut tyttöystävät olla yötä ja sittenkin jos muuttivat omilleen ja kävivät perheensä luona kylässä, eivät saaneet nukkua vierekkäin, kunnes olivat avioituneet). Oli huoneisiinmenoajat, jolloin oli ehdottomasti mentävä "omiin huoneisiin" nukkumaan. Vessaan, juomaan tai minnekään ei saanut mielellään poistua, jos vessassa oli pakko käydä ei saanut vetää vessaa tai käyttää hanaa. Joskus käytin hanaa käsien pesuun ja sain valituksen, että mitä lotraan kun muut yrittää nukkua. Kerran jouduin poikaystävän kanssa taistelemaan, saanko vaihtaa tamponini vai en, kun oli jo ilta ja käsiä ei olisi saanut pestä...
Nenälävistys piti ottaa pois poikaystävällä ollessa ja mieluusti meikkiäkään ei saanut olla. Kiroilla ei missään tilanteessa saanut (hittokin yms laskettiin kirosanaksi), kerran sain hirveät raivarit kun tiputin varpaalleni ison kirjan ja vahingossa lipsahti "ai hemmetti".
Oli sää mikä hyvänsä, meitä patistettiin ulkoilemaan. Sisällä ei oikein mitään saanut tehdä, koneella ei usein saanut olla vaikka se olisi ollut käyttämättömänä. Telkkariakaan ei saanut katsoa, ellei halunnut katsoa jotain Ylen kanavaa. Kerran katsoimme Jaakon matkassa -ohjelmaa, niin perheen isä sai raivarin että heillä ei mitään homoja katsella ja vaihtoi äkäisenä kanavan takaisin Ylelle. Leffojakaan ei tietenkään saanut katsoa, korkeintaan piilossa huoneessa jos saatiin tietokone lainaan. Leffassa jos käytiin, ei saatu mennä sellaiseen joka loppui myöhään illalla tai joka oli kauhua tmv. Jouduttiin usein valehtelemaan mitä leffaa oltiin oltu katsomassa...
Joskus kun valitettiin tylsyyttä, kun ei saatu konetta taikka telkkaria katsoa, toi äiti heidän vanhoja lasten (+3) lautapelejä ja värikyniä meille. Kävi sitten vielä vähän väliä katsomassa, että mitäs me piirretään.
Poikaystävän äiti ei ilmeisesti luottanut siihen että tämä osaa tehdä jotain, ruuat yms lämmitettiin valmiiksi ja esimerkiksi mikropopcorneja poikaystävä ei osannut tehdä koska äiti oli aina laittanut ne... Äiti myös tarkasteli jatkuvasti onko läksyt tehty ja mieluusti jotain ekstratehtäviä päälle. Repun pakkasi - yllätys yllätys - aina äiti, oli poika lähdössä minne vain.
Poikaystävä sai harvoin tulla luokseni, jos tuli äiti soitteli joka päivä (usein useamman kerran päivässä) että mitä kuuluu, mitä ollaan syöty, mitä tehty jne. Kun oli päässyt bussilla perille, piti heti ilmoittaa että on päässyt perille. Jos poikaystävä ei heti muistanut tai vastannut heti äidille, alkoi äiti huolestuneena pommittaa minua onko kaikki ok. Usein poikaystävä sai kiellon tulla luokseni jostain ihmeellisistä syistä johtuen. Minäkään en poikaystävän luokse saanut mennä, mikäli siellä ei ollut vanhempiansa kotona (jos olivat reissussa tmv). Poikaystävä joutui yksin talvilomalla kykkimään kotivahtina. Jos olin kylässä ja vanhempien piti lähteä johonkin, he saattoivat soittaa veljen paikalle omasta kodistaan vahtimaan meitä (!!). Siis kyllä, velikin tästä hermostui kun joutui tulemaan isän kutsusta paikalle vahtimaan täysi-ikäisiä ihmisiä. Minun vanhemmilleni ei poikaystävä saanut tulla kylään, olivat niin epäilyttäviä...
Tähän ei varmasti nyt muistunut kaikki, kun on aikaa kulunut jo ja niitä sääntöjä yms oli niin paljon... Voin kirjoitella myöhemmin lisää jos muistuu mieleen. Nämä kaikki on aivan tosia, ja vieläkin puistattaa kun mietin näitä.
Hmmh, en nyt tiedä onko tämä mikään "sääntö" mutta kun pienempinä minä ja veljeni tappelimme ja isä tuli väliin, hän yleensä otti minua hiuksista/niskasta kiinni (sattui enemmän kuin veljen kanssa tappeleminen) ja veljen samalla tavalla. Sitten piti saarnan että "väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään" jne.
Kerran kysyin että miksi hän käyttää itse väkivaltaa ja vastaukseksi sain "Koska se ei ole ratkaisu vaan rangaistus"
Meillä oli sääntönä, että tyttöjä kohdellaan tyttöinä vain jos heilä on hame tai mekko päällä. Jos on housut jalassa, kohdellaan samoin kuin poikia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että pukeutumalla housuihin joutui samoihin fyysistä voimaa vaativiin ulkotöihin kuin pojatkin (esim. metsähommia). Samoin jos oli housut jalassa, sai samoja rangaistuksia kuin pojat. Meillä pojille oli fyysisiä rangaistuksia eli etunojapunnerruksia ja muuta vastaavaa, tytöille taas nurkassa seisomista ja ylimääräisiä kotitaloustöitä. Samoin jos oli ulkona ja housut jalassa, ei saanut mennä sisälle pissalle vessaan vaan pissimään metsään, kuten pojatkin tekivät. Eli siis kaikessa kohdeltiin kuin poika housut jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sääntönä, että tyttöjä kohdellaan tyttöinä vain jos heilä on hame tai mekko päällä. Jos on housut jalassa, kohdellaan samoin kuin poikia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että pukeutumalla housuihin joutui samoihin fyysistä voimaa vaativiin ulkotöihin kuin pojatkin (esim. metsähommia). Samoin jos oli housut jalassa, sai samoja rangaistuksia kuin pojat. Meillä pojille oli fyysisiä rangaistuksia eli etunojapunnerruksia ja muuta vastaavaa, tytöille taas nurkassa seisomista ja ylimääräisiä kotitaloustöitä. Samoin jos oli ulkona ja housut jalassa, ei saanut mennä sisälle pissalle vessaan vaan pissimään metsään, kuten pojatkin tekivät. Eli siis kaikessa kohdeltiin kuin poika housut jalassa.
Hirveää. :(
Hei ketjuni on yhä hengissä, tämäpä kiva yllätys :)
Ap
Lapsena kaverilla jos pelasimme lautapelejä niin hänen pikkusiskonsa piti antaa aina voittaa koska muuten hän alkoi itkeä. Vielä 12-vuotiaanakin. Ja perheen äiti määräsi tämän säännön.
Vierailija kirjoitti:
Ööö eli pojille on normaalia kusta metsään?
1098, en ole tuo kirjoittaja mutta kyllä meillä maaseudulla usein pojat kusivat ihan puskaan. Ei sillä, aika häiriintynyt sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D
Ap
Sekä deodoranttisääntö että tuo ovat kuuluisia urbaanilegendoja lestadiolaisista. Olen itse viettänyt lapsuuden ja nuoruuden ko. liikkeessä, enkä koskaan, tiukimmillakaan perheillä ole kuullut mistään tuollaisesta. Ääliömäisiä sääntöjä oli, mutta siis näitä meikkikieltoa ja muuta, ei mitään "ei verhoja ikkunoissa". Sama urbaanilegenda elää myös Ruotsissa, jossa on lestadiolaisia, pari ruotsalaista kaveriani ovat kertoneet.
Näin juuri. Tuolle pesukonejutulle on naureskeltu lestapiireissä jo vuosikymmeniä, ja nyt alkaa pikku hiljaa jo ärsyttää että ihmiset vielä viitsivät tuota levittää. Mitä järkeä olisi kytätä pesukoneen ikkunaluukusta märkiä alusvaatemyttyjä, kun - jo siis jollakulla on kiinnostusta asiaan - voi tuijotella alusvaatteita sydämensä kyllyydestä kun ne on levitettynä kuivumaan? Tai peräti kaivella niitä likapyykistä jne.
En tiedä juontaako tuo pesukonejuttu jotenkin juurensa lestojen tv-kiellosta, joka elää ja voi hyvin vielä tänäkin päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin perheessä pyykit pestiin vain kerran kuukaudessa. Voitte kuvitella miten noloa se oli vähävaatteiselle teini-ikäiselle. Ja se ummehtuneiden vaatteiden haju...
Miksei kaverisi pessyt niitä itse?
Hänen äitinsä ei antanut lasten käyttää pesukonetta ja jos kaveri yritti pestä vaikka jotain paitaa lavuaarissa, niin äiti ei suostunut pesemään sitä pyykkikoneessa seuraavalla kerralla. En tiedä mistä se nainen edes muisti tuollaiset asiat, suoraan sanottuna hän oli vähän omituinen tapaus... sääliksi kävi kaveria.
meidän perheessä oli noin myös, yritettiin aina siskon kanssa pestä vaatteita suihkussa tai vessan lavuaarissa kun vanhemmat oli töissä ja kuivattiin ne hiustenkuivaajalla. Sitten kun äiti joskus vaivautui pesemään pyykkiä niin tuli hirveät valitukset siitä miten ne vaatteethan on ihan puhtaita, ihan turhaan pestään niitä, kyllä ne menee vielä viikon... huoh.
Ja sehän on halpaa kun pyykätään juoksevalla vedellä ja juivataan föönillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Sama täällä, pesulla sai käydä kerran viikossa taloyhtiön saunassa ettei kastu ja homehdu kylppäri. Yök.
Oliko opettajia nämä vanhemmat, sopis ?
Tämä ketju on superhauska! Tuli kahvit nenästä.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.
Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D
o/ Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.
Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.
Sitten tuosta wc-paperista: Minulle riittää 1-2 arkkia/wc-käynti, mutta ruokavalioni onkin kunnossa. Te joilta menee kymmenkunta tai niin paljon, että joudutte pesemään, tarkastakaahan ruokavalionne, minulla harvemmin tulee paperiin mitään, edes kakkoshädän jälkeen. Riittävästi kuituja, paljon vettä, paljon hedelmiä, kohtuullisesti pehmeitä rasvoja (minä saan kalasta) ja minimaalisesti punaista tai jalostettua lihaa. Itseasiassa syön aika lailla Välimerellisesti.
No minä olen vegaani, syön todennäköisesti terveellisemmin, mitä sinä ja silti tuo perse likaantuu ihan älyttömästi kakkoshädän sattuessa. Syön todella paljon kasviksia ja käytän pelkästään prosessoimattomia kasvirasvoja. Että se siitä väitteestä.
Meillä on omituisia sääntöjä kans. Pikkusisko- ja velipuolelle sekä äitipuolelle oli omat ruoat, joita ei missään nimessä saanut syödä. Väärille lapsille oli ainoastaan leipää, ei aina sitäkään. Kavereiden näkemisestä piti maksaa siivoamisella, en saanut mennä kenenkään luokse yöksi eikä kukaan saanut tulla meille, ellen korvannut sitä imuroimalla ihan pienestä pitäen ison omakotitalon kerroksia. Suihkussa ei saanut olla liian pitkään, astioiden ja muiden rikkomisesta sai rangaistuksia, sillä nämä oli aina tahallaan tehtyjä vanhempien kiusaksi. Illalla ei saanut syödä mitään, jos tuli kotiintuloaikaan kotiin (vaikka ei myöhästynyt). Kotona jos oli, sai olla rauhassa vain omassa huoneessa. Kaverit ei saanu syödä eikä juoda mitään, paitsi sisarpuolien kaverit kestittiin avokätisesti. Jos kavereita tuli kylään, oli äitipuoli niin inhottava ja ilkeä, ettei kukaan halunnut enää tulla meille.
Olin yläasteella alipainoinen nuisen syömisrajoitteiden takia ja minulle sanottiin, etten saa syödä muualla kuin koulussa. Terveydenhoitaja luuli, että sairastan anoreksiaa ja kerroin hänelle lopulta kodin ruokarajoitteista. Äitipuoleni tuli käymään koululla ja valehteli aivan suvereenisti terveydenhoitajalle, että minä olen vain niin nirso, ettei minulle kelpaa ruoka ja on kuulemma kaapit täynnä ruokaa, josta sai tehdä itselle :D. Terkkari uskoi tietysti äitipuoltani ja suuttui minulle älyttömästi.
Onneksi pääsin lastensuojelun piiriin noin vuoden päästä tuosta terkkarikäynnistä. Olen monesti miettinyt, että ottaisin yhteyttä terveydenhoitajaan ja kysyisin, että kävikö kertaakaan mielessä, että aikuinen voi valehdella uskottavasti? Että luuliko se tosiaan, että äitipuoleni vain nöyrästi tunnustaisi kaiken ja parantaisi tapansa? Uskomattomia ammattilaisia...
Soita sille terkkarille, ja avaudu äitipuolellesi. Ihan hirveää ollu sulla!
Sulla on liian löysää paskaa. Lisää kuidun määrää niin huomaat että joskus riittää yksi pyyhkäisy ja paperi ei edes tule likaiseksi. Pitää oikein pönttöön tiirailla että tulikos sieltä noin jykevä patukka ja laittaa paperi naulaan seuraavaa kertaa varten.
T: Täältä Vaasan suunnalta.