Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Kaverin luona on pari outoa sääntöä...
Arkkupakastimen päällä ei saa istua. Menee muka rikki. Joopa... :D
Käytettyjä teepusseja ei saa laittaa lavuaariin, vaan ne pitää laittaa suoraan roskiin. Pussitee on järkyttävän wt muutenkin. Ja omapa on tulviva bioastiasa sitten ei kuulu mulle....
Pakastimen tiivisteet litistyvät, jos kannen päällä pidetään jotain. Sen jälkeen kansi ei ole enää tiivis » muodostuu jäätä, moottori käy jatkuvasti ja voi ylikuumentua ja syttyä palamaan. Meillä sais selkäänsä, jos jättää jotain pakastimen päälle, oli sitten mukula, ukko tai vaikka naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Toi lumihanki sääntö on hulluuden huippu. Miten sitä hankee vahditaan?
Siinä olis vasta vahtimista kun mun vanhempien takapihalla käy peurat, hirvet ja rusakot syömössä omenoita! Ja tonttia on 1,5hehtaaria.. "takapihalla" tosin oli pulkkamäkemme ja kukas nyt aikuisten oikeesti näkis edes pimeessä mitäänkoskematonta hankea koska sitä on ihan isolla etupihallakin..
Vierailija kirjoitti:
Kaverin luona on pari outoa sääntöä...
Arkkupakastimen päällä ei saa istua. Menee muka rikki. Joopa... :D
Käytettyjä teepusseja ei saa laittaa lavuaariin, vaan ne pitää laittaa suoraan roskiin. Pussitee on järkyttävän wt muutenkin. Ja omapa on tulviva bioastiasa sitten ei kuulu mulle....
Tiivisteet menee arkkupakastimesta pilalle noin, enkä minäkään haluaisi tiskialtaaseen teepusseja(!!). Kompostiastiassa teepussi kuivuu äkkiä kokonaan, vähän voi ensin puristaa kuivemmaksi jos kokee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.
Aijaa :O Tämä tuli ihan yllätyksenä. Ei muistaakseni mainittu viestissä ks. perheen uskonnosta. Onko ihan totta yleistäkin tuollainen sääntö lestadiolaisilla vai vain niissä kaikkein tiukimmissa perheissä?
Ap
Ei kyllä meillä oo tuommosta sääntöä. En muista tiiä sitte. T.lesta
Hetkeen paras "sääntö" mitä oon kuullu :'D Saa ne onneks hygieniastaan huolehtia ;) Eli siis heillä ei ole tuollaista sääntöä, edes tiukoissa perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.
Jaa, kerrotko lisää tästä deodoranttisäännöstä? :DDDDDD
t.ex-lestadiolainen, jolle tuli ihan uutena tietona
Todistaa sen että lestat on myös tyhmiä, niin todistaa Sipiläkin mutta pahemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudessa tasan yksi sääntö ja se oli, että isää on toteltava kaikessa... ....Muutaman kerran oli tilanne, jossa jokaisessa olohuoneen nurkassa seisoi joku; yhdessä äitimme ja kolmessa muussa me sisarukset jokainen omassamme kuuntelemassa isämme nuhdesaarnaa ja odottamassa vuoroamme päästä isän syliin piiskattavaksi. Tapahtuma-aika siis 1960- ja 1970-luvut.
Antoiko isänne äidillennekin piiskaa ja nuhdesaarnoja?! Lasten nähden?!?
Käyttäjä321 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitipuoli on aina ollut hullun tarkka siitä ettei osta minulle, isän edellisestä liitosta olevalle lapselle, mitään tai anna rahaa. Minä, köyhän ja työttömän yh-äidin luona pääasiallisesti asunut tyttö vietin kuitenkin pitkiä aikoja lomilla isän luona ja sain pitää seuraa kahdelle velipuolelleni jotka esim. saivat äidiltään 500 markkaa farkkuostoksille ja syömiseen mutta minulle ei annettu mitään. Isä antoi kyllä rahaa jos oli paikalla mutta huomattavasti vähemmän, en esim. voinut mennä velipuolten kanssa leffaan vaan jouduin odottelemaan kaupungilla sen aikaa. Vähän isommiksi kasvettuaan pojat kyllä rupesivat tarjoamaan myös minulle liput kun pitivät kohtelua niin epätasa-arvoisena.
En voinut pyytää että äitipuoli ostaisi kaupasta esim. kuukautissuojia jos menkat alkoivatkin yllättäen ja vain äitipuoli oli kotona. Yhtenä kesänä mentiin Linnanmäelle ilman isääni, velipuolet saivat taskurahaa kolikkopelien pelaamiseen ja hampurilaisiin, minä join kotona pullotettua vettä koko päivän ja söin yhden voileivän jonka olin ennakoiden tehnyt itselleni mukaan. Kerran jouduin kävelemään talvella kovassa pakkasessa 4km ja menemään junalla pummilla Helsinkiin kun äitipuoli ei antanut bussilippurahaa päästäkseni isän luota Vantaalta kotiin. Ei voinut myöskään heittää minua autolla sillä oli jo ajanut tarpeeksi sille päivälle, velipuolillani kun oli ollut sählytreenit. Nyt aikuisena jos menemme kesämökille, minä ja perheeni keräämme kauppareissulla omaan kärryyn omat ruokamme ja juomamme mutta viereisellä kassalla äitipuoleni kustantaa myös työssäkäyvien poikiensa ruoat ja juomat.
Osaatte vain kuvitella aionko auttaa äitipuoltani siinä kohtaa jos isäni kuolee ensimmäsenä. Onneksi sentään välit velipuoliin on tästä kaikesta huolimatta hyvät.
Isäsi sen sijaan on kaiken arvostelun yläpuolella.
Taisi jotain äitipuolta osua omaan nilkkaan? Isäni ja äitipuoleni välillä vallitsee iso taloudellinen ero johtuen isäni uravalinnasta ja äitipuolen parempipalkkaisesta duunista + perinnöstä jonka sai aika nuorena ja laittoi poikimaan sijoituksiin. Käsitän kyllä sen ettei hänellä ole ollut mitään syytä elättää tytärpuolta mutta näin aikuisena terapian avulla (johon olen joutunut äärimmäisen heikon itsetuntoni vuoksi) olen ymmärtänyt että äitipuoleni käytöksessä on kyse vallankäytöstä johon isäni ei ole osannut puuttua, johtuen varmaan osittain isän heikosta itsetunnosta puolisonsa taloudellista asemaa kohtaan. Isäni ei todellakaan ole arvostelun yläpuolella mutta monet näistä esimerkeistä tapahtuivat siten ettei isäni ollut edes tietoinen äitipuoleni manöövereistä, itse koin lapsena ettei minulla ole oikeutta kannella isälle. Niin vahva voi henkinen ylivalta joillain ihmisillä olla.
Esim. isäni joka ei yllättävän työkeikan vuoksi päässyt mukaan Lintsille, oletti että äitipuoleni ostaisi myös minulle ruokaa tuon päivän aikana. Tästä heille aiheutui riitaa jälkikäteen kun olin kertonut epäreilusta asetelmasta ystävälleni puhelimessa ja äitini sai kuulla ja otti isääni yhteyttä. Voitte vaan kuvitella uskalsinko sen myötä olla mistään eri mieltä äitipuoleni kanssa sillä hän sai kylvettyä sellaisen syyllisyyden sisälleni aiheesta. Epätasa-arvoisen asetelman äitipuoleni rahapolitiikasta teki kuitenkin erityistesti se että isäni osallistui äitipuoleni poikien kasvatukseen, myös taloudellisesti esim. tekemällä ruokaostoksia, ihan päivittäin kun minä taas olin vain joka toinen-viikonloppu-lapsi.
Tuo kerman vatkaus ukkosella on totta....kerma reagoi ilmaan ja juokettuu...silkkaa kemiaa.
tiedän perheitä joissa vaatteet, mukaan lukien alusvaatteet, saa vaihtaa vain kerran viikossa saunan jälkeen :O
Meillä oli joka ikinen perjantai omakotitalossa siivouspäivä. Me alle 10-vuotiaat lapset, koulun jälkeen, aloitettiin mattojen ulosvienti, pölyjen pyyhintä, imurointi, luutuaminen, vessojen pesu. Kaikki piti olla valmiina, ennen kuin äiti tuli kotiin.
Äidin tultua töistä ei kysytty oliko ollut kivaa koulussa, tuliko läksyjä tai oliko ne tehty, oltiinko syöty, vaan: Oletteko siivonneet? Tarkastus vielä perään, että varmasti oli lattialistatkin muistettu pyyhkiä sohvien takaa.
Kuulostaa aika sairaalta monet näistä säännöistä.. Ymmärrän sen, että ohjeistetaan johonkin asiaan järkevä tapa, mutta en sitä, että jotkut mitättömät asiat on PAKKO tehdä tietyllä tavalla.
Meillä ei oikeastaan ole muita PAKKO-sääntöjä kuin se, että kädet pestään kotiin tullessa ja wc:ssä käymisen jälkeen. Muuten saa olla aika vapaasti, kavereita saa kutsua niin monta kuin haluaa, lumihangessa saa vaikka pyöriä, ovet saa pitää kiinni ja ruokaa saa syödä..
Tavoitteena on kasvattaa itsenäiseen ajatteluun kykeneviä, onnellisia ja tasapainoisia lapsia.
Mulla ei ollut kotona oikeastaan mitään kummallisia sääntöjä, ei ainakaan niin kummallisia, että muistaisin. Kaverin kotona senkin edestä.
Heille kun meni kylään, takki ja kengät piti riisua heti eteisessä, eteisestä eteenpäin ei ollut asiaa edes ilman kenkiä, lumen kanssa oli hyvin tarkkaa, eteinen ei saanut kastua. Jos kastui, hait paperia ja kuivasit. Vessassa piti pissata hiljaa, niin että pissa valui reunaa pitkin, eikä lorissit pöntön veteen, pierut olivat kiellettyjä. Kantakävely kielletty ja kun jalkapöytäni luut naksuivat, siitäkin huomautettiin. Isoja annoksia ruokaa ei saanut ottaa, silloin harvoin kun ruokaa tarjottiin ja ruoka piti syödä maiskuttamatta ja juoda klunksuttamatta. Voipaketti oli pentikin rasiassa ja maitopurkki pentikin kaatimessa, olivat lapselle vähän kömpelöjä käyttää, ja siitähän sai kuulla.
Kaverin huoneessa ei saanut istua sängylle ilman, että siihen levitettiin jokin viltti. Sait istua ilman vilttiä, jos oli ollut ulkohousut ulkona ollessa siinä päällä, muuten piti laittaa viltti. Lunta ei saanut saanut sotkea, takapihalle meni oli ehdoton ei, muutakuin sinne luotua polkua pitkin. Olin lapsenakin varsinainen hikipää ja se oli niin likaista, heidän mielestään. Äänekäs nauraminen sekä puhuminen oli pahasta, ei tytöt tee niin.
Kaikkea sitä lapsena kestää!
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheessä äiti isä ja kolme lasta. Kaikilla erilliset ruoat paperipusseissa jääkaapissa. Ja lapset kaikki peruskoulussa.
Jospa tässä perheessä asuu se vanukkaat syövä isä ja tämä on ainut keino varmistaa, että ruokaa riittää jääkaapissa kaikille ! :'D
ei ikinä enää, ei ikinä enää kirjoitti:
Mulla ei ollut kotona oikeastaan mitään kummallisia sääntöjä, ei ainakaan niin kummallisia, että muistaisin. Kaverin kotona senkin edestä.
Heille kun meni kylään, takki ja kengät piti riisua heti eteisessä, eteisestä eteenpäin ei ollut asiaa edes ilman kenkiä, lumen kanssa oli hyvin tarkkaa, eteinen ei saanut kastua. Jos kastui, hait paperia ja kuivasit.
Kaikkea sitä lapsena kestää!
Onko muidenkin mielestä omituista, että takki ja kengät pitää jättää eteiseen? Mä oon luullu, että se on ihan normaali käytäntö!!! Ilmeisesti mun elinpiiri on jotenkin kummallinen, en tiedä yhtään kotia, jossa voisi lampsia talvikengät lumisina olohuoneeseen tai keittiöön...
jkloi kirjoitti:
tiedän perheitä joissa vaatteet, mukaan lukien alusvaatteet, saa vaihtaa vain kerran viikossa saunan jälkeen :O
Meillä oli tuollainen perhe, että alusvaatteet tavattiin vaihtaa vain kerran viikossa saunan jälkeen. Kai ne olisi saanut vaihtaa useamminkin, mutta 70-luvulla siihen ei nähty tarvetta. Erikseen oli koulu- ja kotivaatteet, heti koulusta tultua paremmat kouluvaatteet riisuttiin ja vaihdettiin kotivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on tämä vanukas-isä?
Täällä oli joku aika sitten pitkä keskustelu siitä, kun jossain perheessä mies söi aivan kaiken jääkaapista, siis todellakin ihan kaikki ruuat, ellei vaimo suurin piirtein piilottanut ruokia! Myös siis ne lasten vanukkaat.
Joku joka osaa linkatkoon sen keskustelun tänne, jos vielä jostain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudessa tasan yksi sääntö ja se oli, että isää on toteltava kaikessa... ....Muutaman kerran oli tilanne, jossa jokaisessa olohuoneen nurkassa seisoi joku; yhdessä äitimme ja kolmessa muussa me sisarukset jokainen omassamme kuuntelemassa isämme nuhdesaarnaa ja odottamassa vuoroamme päästä isän syliin piiskattavaksi. Tapahtuma-aika siis 1960- ja 1970-luvut.
Antoiko isänne äidillennekin piiskaa ja nuhdesaarnoja?! Lasten nähden?!?
Joo, kyllä piti yhteisiä nuhdesaarnoja. En tosin muista, että olisimme koskaan nähneet, kun isä piiskasi äitiä, koska seisoimme yleensä itse silloin nurkassa kasvoit seinää päin miettimässä ja häpeämässä jotain omaa rikettämme. Toki kuulimme sen äidin piiskaamisen, mutta jos oli itse saanut jo sitä ennen piiskaa, ei siihen juurikaan kiinnittänyt huomiota, kun omassa kipeässä takamuksessa oli tarpeeksi sietämistä.
Niissä harvoissa tilanteissa kun äiti sai piiskaa, mutta me lapset emme, emme olleet samassa tilassa, vaan meidät oli komennettu esim. huoneeseemme tai tekemään jotain kotitöitä.
Kaverin lapset eivät saa tuoda leluja pois lastenhuoneesta, koska olohuone on tarkoitettu aikuisten oleskeluun ei lasten.
Mielestäni typerä sääntö koska olohuone on tarkoitettu mielestäni koko perheen yhteiseksi ajanviete paikaksi.
Vanhempien makuuhuoneeseen ei myöskään lapset saa mennä.
Lapset joutuu sänkyyn kello 19.00 koska siitä alkaa aikuisten oma aika. Lapset saa olla hereillä omassa huoneessaan, mutta täytyy olla hiljaa jotta aikuiset saa olla rauhassa.
Leivälle saa valita juustopalan tai kinkun mutta molempia ei saa ottaa ettei mene niin paljon rahaa ruokaan.
Lasten kaverit ei saa syödä mitään jos on kylässä ruoka-aikana vaan joutuvat menemään rappukäytävään odottamaan ja pääsevät takaisin sisään kun perhe on syönyt.
Eksän lapsuudenkodissa ostettiin aina puolen kilon juustopala joka höylättiin kokonaan siivuiksi kannelliseen rasiaan jääkaappiin. Perheen lapsista nuorin oli lukiossa ja kaikki osasivat varmasti käyttää juustohöylää. Kysyin joskus että eikö se juusto vähän kuivu tuolla menetelmällä johon eksä vihaisena "sä et tajua mistään mitään". Siinä perheessä oli kyllä muutenkin erikoismeno.