Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

901/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tätä ketjua on n. neljä tuntia lukenut, voin hyvillä mielin kiittää porukoita suht vapaasta kasvatuksesta. Meillä ei ole koskaan pikkusiskon kanssa ollut kovin tiukkoja sääntöjä, vaan ollaan aika vapaasti saatu elää lapsuutta ja nuoruutta. Tietenkin peruskouluiässä kotiintuloajat oli, mutta nyt kun kumpikin ollaan lukiossa, riittää, että yöksi tullaan kotiin. Koulumenestyksestä kaikki vastuu oli itsellä, koskaan ei oo ollut kumpikaan vanhempi vieressä kyttäämässä tehdäänkö läksyt tai luetaanko kokeisiin. Apua on tietenkin aina ollut tarjolla jos sitä on tarvinnut, riittää että pyytää. 

On tuntunut hyvältä kuulla kuinka vanhemmat luottaa siihen että osataan pitää huoli itsestämme, ja näin täysi-ikäisyyden kynnyksellä olen tajunnut että jos joskus omia lapsia satun hankkimaan, niin samanlaisen kultaisen keskitien kasvatuksen haluan myös heille tarjota.

Vierailija
902/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ikinä enää, ei ikinä enää kirjoitti:

Mulla ei ollut kotona oikeastaan mitään kummallisia sääntöjä, ei ainakaan niin kummallisia, että muistaisin. Kaverin kotona senkin edestä.

Heille kun meni kylään, takki ja kengät piti riisua heti eteisessä, eteisestä eteenpäin ei ollut asiaa edes ilman kenkiä, lumen kanssa oli hyvin tarkkaa, eteinen ei saanut kastua. Jos kastui, hait paperia ja kuivasit. 

Kaikkea sitä lapsena kestää!

Onko muidenkin mielestä omituista, että takki ja kengät pitää jättää eteiseen? Mä oon luullu, että se on ihan normaali käytäntö!!! Ilmeisesti mun elinpiiri on jotenkin kummallinen, en tiedä yhtään kotia, jossa voisi lampsia talvikengät lumisina olohuoneeseen tai keittiöön...

Minä tiedän yhden ja heillä on kyllä sen näköistäkin.... hrrr, ikinä vieraillessa ei tiedä mihin uskaltaa astua kun lattia on kauttaaltaan lian peitossa ja luuttuaminen tuntuu olevan heille tuntematon aktiviteetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädillä oli tapana ottaa meistä lapsista ja nuorista mahdollisimman noloja kuvia jotta näyttäisi itse siinä rinnalla hyvältä. En tarkoita mitään 3-vuotiaana naama suklaassa-kuvia vaan ihan teini-iässäkin saattoi ottaa kuvia minusta ja siskosta bikineissä/uimapuvussa vaikka olisimme kieltäneet. Sisko varsinkin oli tosi epävarma ulkonäöstään kun oli teininä ylipainoinen. (täti itse tikkulaiha)

Näitä kuvia sitten aina tilaisuuden tullen esitteli piirtoheitinkalvolla juhlissa koko suvulle ja luennoi missä mikäkin on otettu ja milloin. No, kerran sisko onnistui nappaamaan tädistä kuvan kun täti oli humalassa haarat leväällään kaatunut mökillämme.

Mahtava luonnos: http://aijaa.com/N4EsFn

(tuo asu esittää kokouimapukua)

Tämän jälkeen näytimme tädille kuvan ja sanoimme että nyt loppui se nolojen kuvien esittely tai tämä lähtee kiertoon. Eipä esitellyt sen jälkeen kuviamme missään :D

Niin siis se sääntö, täti oli tietysti juorunnut heti äidillemme ja tämän tapauksen jälkeen tuli sääntö että alle 18-vuotiaat eivät saaneet kuvata missään juhlissa tai esim. mökillä lainkaan. Mielestäni ihan oikeutettua, pahoitti varsinkin siskoni mielen todella usein.

Vierailija
904/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? Siis mitä se uusi kielto auttoi siskoasi, jos alle 18-vuotiaat ei saaneet kuvata enää? Vai tarkoititko ettei alle 18 -vuotiaita saa kuvata!?

Tarkoitan tätä: ''...tuli sääntö että alle 18-vuotiaat eivät saaneet kuvata missään juhlissa tai esim. mökillä lainkaan. Mielestäni ihan oikeutettua, pahoitti varsinkin siskoni mielen todella usein.''

Vierailija
905/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

941, sääntö oli siis ettei alle 18-vuotiaat saaneet kuvata (paitsi oman perheen väkeä luvan kanssa) koska sisko otti tädistä sen kännikuvan. Olimme silloin 14-15-vuotiaita. Kaikki yli 18-vuotiaat saivat siis kuvata juhlissa ja muissa.

T.940

Vierailija
906/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sääntö että aina vuorollaan joutui heräämään klo 7.00 ja ruksaamaan kalenterista edellisen päivän että kaikki nyt varmasti tietäisivät mikä päivä on kyseessä. Vaikka olisi sunnuntai, niin jouduin lukiossa käyvänä, rättipoikki-uupuneena nousemaan ja kävelemään alakertaan keittiöön ruksaamaan sen ruudun ja takaisin nukkumaan. Erittäin järkevää.

Vierailija
907/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle 1000mg panadol auttaa migreeniin. Kunhan kerraalla ottaa isomman määrän särkylääkettä niin tehoaa. Eikö migreenilääkitys ole tarkoitettu siihen että estettäisiin migreenegen tulo eikä niinkään särkyyn. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta itselle auttaa normi panadol isompana annoksena. Muuten en särkylääkkeitä yleensä napsi juuri mihinkään särkyyn, johtuneeko siitä sitten että tehoaa..

Vierailija
908/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä piti yhteisiä nuhdesaarnoja. En tosin muista, että olisimme koskaan nähneet, kun isä piiskasi äitiä, koska seisoimme yleensä itse silloin nurkassa kasvoit seinää päin miettimässä ja häpeämässä jotain omaa rikettämme. Toki kuulimme sen äidin piiskaamisen, mutta jos oli itse saanut jo sitä ennen piiskaa, ei siihen juurikaan kiinnittänyt huomiota, kun omassa kipeässä takamuksessa oli tarpeeksi sietämistä.

Niissä harvoissa tilanteissa kun äiti sai piiskaa, mutta me lapset emme, emme olleet samassa tilassa, vaan meidät oli komennettu esim. huoneeseemme tai tekemään jotain kotitöitä.

Vieläkö äitisi ja isäsi ovat yhdessä. Vieläkö piiskaa annetaan?

Ovat olleet molemmat haudassa jo vuosikymmenen, mutta olivat loppuunasti yhdessä. En tiedä varmaksi, saiko äiti piiskaa loppuun asti, mutta oletan, että niin pitkään kuin olivat siinä kunnossa, että se oli mahdollista.

Vierailija
909/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

928 siis mitä :D eihän tuossa ole mitään järkeä! Perusteltiinko tuota mitenkään? Ap

Ei perusteltu mitenkään,se sääntö vaan oli ja asuttiin siis omakotitalossa T:toi portaikkosäännön kirjoittaja eli 928

Vierailija
910/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle 1000mg panadol auttaa migreeniin. Kunhan kerraalla ottaa isomman määrän särkylääkettä niin tehoaa. Eikö migreenilääkitys ole tarkoitettu siihen että estettäisiin migreenegen tulo eikä niinkään särkyyn. Voin kyllä olla väärässäkin, mutta itselle auttaa normi panadol isompana annoksena. Muuten en särkylääkkeitä yleensä napsi juuri mihinkään särkyyn, johtuneeko siitä sitten että tehoaa..[/quote

Minulla migreeniin ei tehoa tavalliset särkylääkkeet riippumatta siitä kuinka ison annoksen ottaa ja lisäksi kohtauksen aikana on aina rankkaa oksentelua. Siksi migreeniin on olemassa ihan oma lääkärin määräämä täsmälääke, joka auttaa myös pahoinvointiin.

Vierailija
911/3002 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä piti yhteisiä nuhdesaarnoja. En tosin muista, että olisimme koskaan nähneet, kun isä piiskasi äitiä, koska seisoimme yleensä itse silloin nurkassa kasvoit seinää päin miettimässä ja häpeämässä jotain omaa rikettämme. Toki kuulimme sen äidin piiskaamisen, mutta jos oli itse saanut jo sitä ennen piiskaa, ei siihen juurikaan kiinnittänyt huomiota, kun omassa kipeässä takamuksessa oli tarpeeksi sietämistä.

Niissä harvoissa tilanteissa kun äiti sai piiskaa, mutta me lapset emme, emme olleet samassa tilassa, vaan meidät oli komennettu esim. huoneeseemme tai tekemään jotain kotitöitä.

Vieläkö äitisi ja isäsi ovat yhdessä. Vieläkö piiskaa annetaan?

Ovat olleet molemmat haudassa jo vuosikymmenen, mutta olivat loppuunasti yhdessä. En tiedä varmaksi, saiko äiti piiskaa loppuun asti, mutta oletan, että niin pitkään kuin olivat siinä kunnossa, että se oli mahdollista.

No eiköhän ole ollut kyse ihan S/M touhuista, jos noin on toimittu.. Isäsi vaan ollut astetta vinksahtaneempi homman kanssa, kun on vetänyt lapsetkin siihen mukaan. Tuollaista nurkassa seisottamista ja nöyryyttämistä kun perinteisesti harrastavat juuri s/m-väki. Sen puolesta puhuu sekin, että äitisi on jäänyt isäsi kanssa vielä yhteen sen jälkeen, kun lapset muuttaneet pois. Luultavasti äitisi on nauttinut elämästään ja hyvinkin saattanut "luovuttaa" teidät lapset isän mielihaluja varten. Valitettavasti sitä tapahtuu, niin sairaalta kuin se kuulostaakin. Alistuva nainen on luovuttanut kaiken määräysvallan alistavalle puolisolleen, joka kiduttaa naista myös lasten kärsimyksen kautta. (Aito sadisti kyllä nauttii lastenkin kärsimyksestä, siinä ei välttämättä ole mitään seksuaalista virettä, kun on kyse pelkästä sadismistä.) Olen useammankin kerran last.suojelutyössä törmännyt tällaiseen toimintaan 30 vuoden aikana.

Vierailija
912/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut kiroilla mikä oli tietysti oikein hyvä sääntö, MUTTA aina jos kiroili niin joutui antamaan viikkorahastaan kolme markkaa jokaiselle sisarukselle (meitä on neljä) Viikkoraha oli kolmekymmentä markkaa.

Aika nopeasti opettelimme keinot joilla saa muut sisarukset niin raivon partaalle että varmasti pääsee ärräpäitä :D Tämä tietysti suunniteltiin niin että jompikumpi vanhempi oli kuuloetäisyydellä. Ja rahaa ropisi.

Ehkä järkevämpi tapa olisi ollut, että se raha menee vanhempien jemmaan. Ei sillä, hyvä lapsuus meillä oli.

Vierailija
913/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Au pair -perheessäni oli muutenkin aika tiukka kuri, mutta ainoa kerta kun oikeasti ihmetytti oli se, kun perheen 10-vuotias tyttö ei päässyt muun perheen mukana elokuviin, koska kieltäytyi syömästä päivällisen jälkiruuaksi viikunaa. Ymmärtäisin jotenkin jos kyse olisi jostain järkevästä ruuasta, jota lapsi ei suostu edes maistamaan, mutta mitä väliä jollain viikunalla? 

Nää on tämmösiä vanhempien arvovaltakysymyksiä. Jos on määrätty, että kaikki syödään, niin kaikki syödään.

No kyllä tuo on kiusaamista ennemmin. Jos on maha niin täynnä, että tuntee että oksennus tulee jos ottaa palaakaan enää ja silti pakotetaan syömään niin se on sadistista. Ja jos ei tykkää jostain ruuasta ja sitä pakotetaan syömään ei saada aikaan muuta kuin ongelmia ja ruokanirsoilua.

Vierailija
914/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

Siis MITÄ teillä sillä hanalla tehdään?!?

Vierailija
915/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä, joita pakotettiin olemassa pimeässä kun piti säästää sähköä, on nyt silmälasit?

Muistan, kun luin nuorena hämärässä, niin mutsi oli heti valittamassa, että taas sä luet täällä pimeässä. Ja olin kamala lukutoukka, aina nenä kiinni jossakin tekstissä.

Mutta olen satavarma, että tuo hämärässä lukeminen on nyt mainion näköni takana. Olen 46v, täytän 47v toukokuussa eikä edes ikänäköä.

Vierailija
916/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä sijaisperheiksi haluavia testata mitenkään, että ovatko henkisesti kelvollisia hommaan? Esimerkiksi nuo kiihkouskovaisuuteen liittyvät hamepakot ja hiustenvärit eivät voi olla mielenterveydeltään tasapainoisen ihmisen sääntöjä.

Mikä vika on hamepakossa tai siinä, ettei saa värjätä hiuksiaan violetiksi, jos haluaa? Onhan se hyvä, että lapsesta tietää kumpaa sukupuolta hän on ilman, että tarvitsee kysyä, kun näyttää kuin ulkoavaruudesta tulleelta. Myös kesätyömarkkinoilla konservatiivinen ulkonäkö on vain hyvä asia.

Vierailija
917/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ei tykkää jostain ruuasta ja sitä pakotetaan syömään ei saada aikaan muuta kuin ongelmia ja ruokanirsoilua.

Eli jos lapsi ei tykkää muusta kuin jäätelöstä, pitää antaa joka päivä vetää jäätelöä? Tai jos on sääntö, että "pitää maistaa", niin voi laittaa suuhun ruokaa teelusikallisen, todeta, "hyi, yäk, pahaa" ja siirtyä sen jälkeen vetämään herkkuja?

Vierailija
918/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintsikoita ei saanut käyttää. Itse olin pienirintainen, isorintaisella siskolla (70F) oli varmasti kivaa... Ja tämä sääntö oli kotoa muuttamiseen asti, muuten oli normaali perhe ja jopa vapaa kasvatus.

Vierailija
919/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat eivät saa serkkuni kotona koskea lemmikeihin :D heillä siis kolme koiraa ja kissa. Koirat ihan perus seurakoiria, ei siis metsästys- tai esim opaskoiria.

Kissakin saattaa kehrätä jalkaa vasten mutta sille ei saa tehdä mitään? Koirat sentään ovat onnellisen näköisiä kun niille lässyttää. Kissa ei puheista paljoa välitä..

Meillä näin. Ihan siksi että lutuiset lemmikkimme ovat näykkineet vieraita.:)

Vierailija
920/3002 |
18.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, kyllä sitä osaakin nytte arviostaa perhettään vaikka ollaan uusioperhe ja omat ongelmat meilläkin. Kuitenki on ruoka saanut, kavereita ja harrastuksia saanu olla. Mitä nyt äitipuoli kans joskus skitsoili yöllä vessassa käymisestä ja isä oli toooosi tarkka rahasta ja kaikki mun ostokset piti syynätä... Vieläkin kun asuu omillaan ja on jo omien rahjoen varassa on niin aina ostosta tehdessä miettii että mitä isäkim sanoisi kun näin tuhlaan :D