Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..
Mä teen aina noin, en tosin käsillä. Ihan fiksua jos ei halua sänkyään täyteen pölyä ja hiekkaa, joita koirat tuovat.
Missä kunnossa teillä lattiat ovat, että oikein hiekkaa täytyy jalkapohjista pyykiä? Kannaisiko käyttää pölynimuria useimmin? vaihtoehtoisesti pestä koirien tassut ulkoilun jälkeen.
Mä käytän ainutkertaisen elämäni pääsääntöisesti muuhun kuin siivoamiseen. Suosittelen sullekin, vois piristää. :)
Sepä hienoa! Kukin tyylillään. Minua lähinnä ärsyttäisivät hiekkaiset lattiat kotonani, eivät piristäisivät ja siivousfriikki en ole.
No sittenpä tuskin imuroisit 2 kertaa päivässä 200-neliöistä ok-taloa.
Niin eikö siis olisi helpompaa opettaa ihmiset pyyhkäisemään jalkapohjansa oven lähistöllä olevaan mattoon ja pyyhkäistä itse lemmikeiltä tassut, kun ne tulevat sisään? Tai hankkia eteiseen tarpeeksi iso matto, johon edes isoimmat hiekat jäisivät niiden koirien tassuista...
Äitipuoli on aina ollut hullun tarkka siitä ettei osta minulle, isän edellisestä liitosta olevalle lapselle, mitään tai anna rahaa. Minä, köyhän ja työttömän yh-äidin luona pääasiallisesti asunut tyttö vietin kuitenkin pitkiä aikoja lomilla isän luona ja sain pitää seuraa kahdelle velipuolelleni jotka esim. saivat äidiltään 500 markkaa farkkuostoksille ja syömiseen mutta minulle ei annettu mitään. Isä antoi kyllä rahaa jos oli paikalla mutta huomattavasti vähemmän, en esim. voinut mennä velipuolten kanssa leffaan vaan jouduin odottelemaan kaupungilla sen aikaa. Vähän isommiksi kasvettuaan pojat kyllä rupesivat tarjoamaan myös minulle liput kun pitivät kohtelua niin epätasa-arvoisena.
En voinut pyytää että äitipuoli ostaisi kaupasta esim. kuukautissuojia jos menkat alkoivatkin yllättäen ja vain äitipuoli oli kotona. Yhtenä kesänä mentiin Linnanmäelle ilman isääni, velipuolet saivat taskurahaa kolikkopelien pelaamiseen ja hampurilaisiin, minä join kotona pullotettua vettä koko päivän ja söin yhden voileivän jonka olin ennakoiden tehnyt itselleni mukaan. Kerran jouduin kävelemään talvella kovassa pakkasessa 4km ja menemään junalla pummilla Helsinkiin kun äitipuoli ei antanut bussilippurahaa päästäkseni isän luota Vantaalta kotiin. Ei voinut myöskään heittää minua autolla sillä oli jo ajanut tarpeeksi sille päivälle, velipuolillani kun oli ollut sählytreenit. Nyt aikuisena jos menemme kesämökille, minä ja perheeni keräämme kauppareissulla omaan kärryyn omat ruokamme ja juomamme mutta viereisellä kassalla äitipuoleni kustantaa myös työssäkäyvien poikiensa ruoat ja juomat.
Osaatte vain kuvitella aionko auttaa äitipuoltani siinä kohtaa jos isäni kuolee ensimmäsenä. Onneksi sentään välit velipuoliin on tästä kaikesta huolimatta hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon Asunnoissa (kaupungin vuokra-asuntoja siis) asuvista yli puolet perheistä noudattaa varsin kummallista, minulle käsittämätöntä sääntöä: Jos jätekatoksessa olevin jäteastioiden ensimmäinen astia on täynnä, roskapussi jätetään siihen jätekatoksen lattialle.
Ei ole mitään merkitystä, onko niitä tyhjiä jäteastioita 5 vai 7, näin tulee ja pitää toimia.
Muutamilla talouksilla on tähän vielä oma sääntönsä: Jos ensimmäinen astia on täynnä, sen kansi käännetään seuraavan jäteastian päälle (seuraava astia voi siis olla ihan tyhjä, sillä ei ole väliä) ja jätepusseja aletaan kasata tämän kannen päälle.
Tää liittyy varmasti jotenkin astioiden tyhjennykseen. Ehkä vain täydet astiat tyhjennetään ja irtopussit kerätään? Tai hinta määräytyy astioiden perusteella.
Miksi olette alapeukuttaneet? Mä en keksi mitään muuta syytä tuollaiselle oudolle käytännölle, kuin että asukkaat kuvittelevat sillä säästävänsä jotenkin.
Samaa mietin.
Järjettömiä sääntöjä kauhistellaan porukalla mutta tuohon roskisjuttuun kun joku keksii suurin piirtein ainoan järkevän syy niin alapeukutusten suma. WTF?
Joo, meilläkin on ollut kotona aikamoista. Vanhempamme ovat oikeasti pelänneet menettävänsä kontrollin meihin kolmeen lapseen ja siksi kuri on ollut kova, ja säännöt välillä mitä ihmeellisimpiä. Ymmärrän että porukat ovat toivoneet parastamme, mutta kyllä joku luotto pitäisi löytyä fiksuihin nuoriin jotka eivät ole luottamusta millään lailla pettyneet. Isäni motto oli oikein että; Kyllä minä kuulkaa muistan millaista se meininki silloin nuorena oli, mua on turha sumuttaa. Muuten ihan mukavaa, mutta me oltiin oikeasti kilttejä pikku tissiposkia. Mutta siis asiaan.
Koska meistä jo valmiiksi oletettiin pahinta, vanhempani tekivät myös noita yllätystarkistuksia. Esimerkiksi leffasta kotiin tullessani isä odotti eteisessä alkometrin kanssa ja puhallutti. Samalla tarkastettiin välillä myös takin taskut, ettei löytynyt tupakkaa tai sytkiä. Kaverini pitivät tätä sairaana, mutta minä taas ihan normaalina. Ja tietenkään kun en ikinä polttanut tai juonut, niin ei ollut mitää kiinnijäämisen pelkoa.
Puhelimet tuli tietenkin myös luovuttaa tasaisin väliajoin vanhempien tarkistettavaksi, koska niin kauan kun asuimme kotona, ja vanhemmat maksoivat puhelinlaskut olivat kännykät vanhempien omaisuutta. (Tätäkin pidin täysoäin normaalina käytäntönä) Opimme tietenkin poistamaan kaiken mahdollisesti ongelmia aiheuttavan materiaalin hyvissä ajoin.
Tiettyjä kirjoja piti lukea, vanhemmat päättivät mitä.
Lomilla herättiin samaan aikaan kuin arkena, jotta rytmi säilyi. Jos väsytti päivällä, piti mennä illalla aijemmin nukkumaan, päiväunet olivat lapsille.
Meillä ei ollut omia kotiavaimia, koska emme niitä tarvinneet, aina oli joku kotona (käytännössä ei ollut).
Kännykät piti jättää kotiin koulupäivien ajaksi, muistan että lukion tokalla sain myönnytyksen pitkin hampain.
Lahjarahat yms kerättiin vanhempien johonkin piiloon 'säästöön'.
Lauantaisin siivottiin koko talo lattiasta kattoon. Aamulla aloitettiin ja jos olit nopea niin päivällä oli valmista.
Hyi hitto kun oikein alkoi ärsyttämään kun muistelee. Näitä oli siis niin pilvin pimein, etten edes muista enää.
Ainiin, pikkuveljeni tuli intistä lomille kotiin ja jäi tupakasta kiinni. Äitini valehtelematta melkein pyörtyi. Isä piti sellaisen puhuttelun, että heikompaa olisi hirvittänyt. Tiivistetty sanoma oli se, että kaikki työ on veljessäni mennyt hukkaan ja hän on nyt ihmisenä täysin epäonnistunut. Äiti ei pystynyt katsomaan veljeeni päinkään varmaan pariin viikkoon. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.
Miksi, kun ne voi syödä heti.
Koska meillä on tapana istua koko perheen samaan aikaan syömään lettuja eikä niin, että ensin syö esikoinen ja menee sitten tekemään omiaan, sitten kuopus ja palaa jatkamaan leikkejään, sen jälkeen lettuja syö harrastukseensa kiirehtivä isä ja viimeisenä keskimmäinen lapsista, joka on saanut odotella aikansa, että hänellekin riittää. Tietty jos letuilla on tarkoitus vain täyttää joku tietty kaloritarve ja ne voi syödä pikaruokana, niin miksipä ei jokainen söisi yksinään.
Okei, no meillä ei oikeastaan lettuja edes aikuiset syö kuin erikoistilanteissa. Se ei ole meillä ikinä ollut sellainen tilanne, että kaikki istuvat lautasliinat sylissä odottamassa, että lettulautanen tulee pöytään. Letut on meillä olleet just sellainen herkutteluhetki, että paistetaan muurikassa saunaillan aikana lettuja ja aina valmistuttua joku syö sen letun heti pannutuoreena.
Tietenkin sellaisessa tilanteessa, etä letut olivat vaikka aterian jälkiruoka tai kahvipöytätarjoilu, olisi tilanne eri. Mutta itsestänikin letut ovat kyllä parhaimmillaan just pannusta kuin veltostuneina pinossa jonkin folion alla. Jos ne ovat meillä jälkiruoka, niin joku paistaa niitä lettuja syöjien mukaan, mikä tietty on tylsää sen paistajan kannalta.
Niin meilläkin, lettuja ei joka viikko syödä. Juuri siksi ne eivät ole mikään pikaruoka, jonka jokainen voi käydä nappaamassa ja mennä syömään omaan loukkoonsa. Enkä ole ikinä ollut saunaillassa, jossa aterioidaan vuorotellen. Meilläpäin aikuiset malttavat odottaa sitä, että pino lettuja saadaan paistettua.
Jos lettusi veltostuu 10 minuutissa, on paistotaidoissasi jotain vikaa.
Ok :) Meillä on ilmiselvästi hyvin erilaiset saunaillat ja lettukulttuurit ja hyvä niin :)
Jos nyt vielä yritän selventää, niin meillä lettuja paistetaan lähinnä mökillä ja muurikalla ja koolla on iso jengi (vähintään kymmenen ihmistä) ja letunpaisto on verrattavissa nuotiolla paistettavaan makkaraan, jossa kukin vuorollaan paistaa ja syö siinä nuotiolla heti kun makkara on valmis. tai että lapset paahtavat vaahtokarkkeja nuotiolla.En tässäkään pitäisi kauhean järkevänä, että makkarat paistetaan nuotiolla ja syödään sitten porukalla haaleita (tai folion alla lämpimänä pidettyjä) makkaroita sitten kun kaikki ovat saunoneet. Johon siis menee helposti useampi tunti uimisineen ja taukoineen. Porukka siis istuu saunan terassilla, saunoo vuoronperään seurustellen ja muurikka on kuumana, samoin ulkotakka ja siinä ohessa paistetaan lettuja ja makkaraa.
Mutta ymmärrän ihan täysin myös erilaisen tilanteen, enkä tykkäisi missään nimessä sellaisessa tilanteessa sivusta napsimista, jossa laitetaan ateriaa ja se on tarkoitus syödä yhdessä. Eli jos letut ovat osa yhteistä ateriaa, niin ilman muuta odotetaan niin, että kaikki syövät yhtäaikaa. Meitä pinosta syöjiä on ketjussa ilmeisesti useampia, meillä letut liittyvät tuollaiseen uunituoreena pannulta vuorotellen tilanteeseen.
Aika huono vertaus tuo makkaranpaisto sillä ainakin meillä kaikki paistaa omat makkaransa omissa tikuissaa, mutta lettuja ei jokainen omalla pannulla paista, eli siksi makkarat valmistuvat suunnilleen samaan aikaan, mutta letut jokaiselle syöjälle ei.
Kotona oli pakollinen siivouspäivä lauantai, jolloin tehtiin koko asuntoon suursiivous. Siinä meni koko päivä ja homma keskeytettiin vain ruokataukojen ajaksi. Teoriassa homma oli vapaaehtoista, sillä oli myös toinen vaihtoehto, jos ei halunnut siivota. Se oli olohuoneen nurkassa seisominen sen ajan, että muut ovat hoitaneet siivouksen. Lienee selvä, että kukaan meistä lapsista ei koskaan tarttunut tähän "tarjoukseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon Asunnoissa (kaupungin vuokra-asuntoja siis) asuvista yli puolet perheistä noudattaa varsin kummallista, minulle käsittämätöntä sääntöä: Jos jätekatoksessa olevin jäteastioiden ensimmäinen astia on täynnä, roskapussi jätetään siihen jätekatoksen lattialle.
Ei ole mitään merkitystä, onko niitä tyhjiä jäteastioita 5 vai 7, näin tulee ja pitää toimia.
Muutamilla talouksilla on tähän vielä oma sääntönsä: Jos ensimmäinen astia on täynnä, sen kansi käännetään seuraavan jäteastian päälle (seuraava astia voi siis olla ihan tyhjä, sillä ei ole väliä) ja jätepusseja aletaan kasata tämän kannen päälle.
Tää liittyy varmasti jotenkin astioiden tyhjennykseen. Ehkä vain täydet astiat tyhjennetään ja irtopussit kerätään? Tai hinta määräytyy astioiden perusteella.
Miksi olette alapeukuttaneet? Mä en keksi mitään muuta syytä tuollaiselle oudolle käytännölle, kuin että asukkaat kuvittelevat sillä säästävänsä jotenkin.
Samaa mietin.
Järjettömiä sääntöjä kauhistellaan porukalla mutta tuohon roskisjuttuun kun joku keksii suurin piirtein ainoan järkevän syy niin alapeukutusten suma. WTF?
Tuo käytös on vain laiskuutta.
Lapsena/nuorena minä ja kaksi siskoani + veljeni vietimme kesälomat isoisän luona maaseudulla. Sääntö oli että kaikkien oli lauantaisin peseydyttävä kun lämmitettiin sauna ja tämän toki ymmärsimme. Mutta sääntöön kuului myös että miehet ja pojat peseytyvät ensin ja me tytöt sitten viimeiseksi.
Silloin ei saunan ikkunaa saanut peittää missään nimessä, syytä ei koskaan selitetty vain se oli aina "koska minä käsken" Myöskään pukuhuoneen ikkunaa ei saanut peittää. Pojathan siellä aina kurkkivat ja naureskelivat meille. isoisältä emme saaneet minkäänlaista selitystä miksemme saaneet peseytyä rauhassa. Kuitenkin heillä pyöri aina kesäisin myös veljen kavereita, serkkuja, yms. joita kiinnosti kovasti nähdä alastomia tyttöjä. Kiva sitten oli aina peseytyä niin että uimapuvut päällä nurkassa pesimme toisiamme ja suojasimme pyyhkeillä kurkkivien katseilta.
Nyt aikuisena lapsillani on todellakin oikeus peseytyä ilman että kukaan kurkkii tai häiritsee. Kyse siis 9-vuotiaasta vanhempaan 16-vuotiaaseen. Tuon 2-vuotiaan nyt ei ihan vielä voi antaa kylpeä yksin :D
Kuuntelin hiukkasen silmät pyöreinä, kun eräs farmaseutin koulutuksen saanut ihminen kertoi, että antaa päivittäin lapsilleen kalanmaksaöljyä.
Eihän siinä mitään, vanha hyvä tapa huolehtia hyvistä rasvoista ja D-vitamiinista, mutta: hän antoi lapsilleen kalanmaksaöljyKAPSELIT jotka piti purra rikki, imeä se öljy ja sylkäistä kuori ulos, etteivät ne mussukat vaan vahingossakaan tukehtuisi siihen kapseliin.
Ei ymmärrä. Miksei sitten suoraan antanut lusikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.
Ymmärräthän taitella sitä paperia edes jonkun kerran?
Pari sääntöä:
1) Kesät piti aina viettää isovanhempien kesämökillä, joka oli askeettinen. Tämä tarkoitti meille lapsille loputonta työleiriä. Uimassa ehti käydä ehkä maksimissaan puoli tuntia per päivä. Aina oli jotain puuhaa. Olimme lähinnä iloisia kun koulut alkoivat. Näitä työleirikesiä kesti peruskoulun ajan. Viimein lukiolaisena tuone ei enää tarvinnut mennä.
2) Lapsille ei ollut omaa tiliä, vaan KAIKKI rahaliikenne piti hoitaa vanhempien tilin kautta. Eli esimerkiksi kesätyötienestit piti ohjata vanhempien tilille. Rahaa sai hyviä perusteluita vastaan. Oman tilin sai avata sitten, kun halusi vastata kaikista omista kuluistaan ja muuttaa omilleen. Vanhempien luona asuessa ei omaa tiliä suvaittu.
Tiskikoneen täyttösääntö: ylemmän astiaritilän täyttö pitää aloittaa aina takaosasta... Miksi?
Johan on markkinat ja toripäivät kirjoitti:
Tiskikoneen täyttösääntö: ylemmän astiaritilän täyttö pitää aloittaa aina takaosasta... Miksi?
Katos kun se tiskikone voi kipata siis kaatua eteenpäin, jos sen aloittaa täyttämällä ylätasosta ja vielä kun se ylätaso on vedetty ulos kokonaan. Painopisten on ylhäällä ja ulkona koneesta.
Kaikki tiskikoneet eivät ole asennettu ns. kaappiin tiskipöydän alle.
Johan on markkinat ja toripäivät kirjoitti:
Minusta se kone helpompi täyttää takaa eteen niin kuppeja ja laseja ei tarvitse kurotella muiden taakse :)
Outoa. Mietin pääni puhki sekä oman että lähipiirin perheiden sääntöjä nyt ja lapsuudessa, muttei tullut mieleen yhden yhtä joka olisi luokiteltavissa edes vähän hulluksi/erikoiseksi. Ehkä se johtuu siitä, että olin lapsi vasta myöhemmällä 2000-luvulla. Hulluimmat ja erikoisimmat säännöt tässäkin ketjussa taitaa olla ollut käytössä jo muutamia vuosikymmeniä sitten. Herää vain kysymys, että onkohan vaikka 2050-luvulla tilanne toinen ja omakin lapsuus näyttää oudolta, kun käytännöt muuttuneet entisestään...
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät saa koristella joulukuusta, äiti haluaa sen koristella yksin. Eikä kyseessä ole edes sellainen tapa, että äiti koristelisi sen myöhään illalla/yöllä ja kun lapset heräävät, se olisi heille valmiina yllärinä. Vaan lapset istuvat sohvalla ja katsovat kun äiti koristelee.
Aiku kiva, joku kirjoittaa täällä minusta :) Mitä sitten? Koristelen joulukuusen aina kulloiseenkin sisustukseen sopivaksi, kun sattuu olemaan "mun juttu". Unohdit mainita, että ostin lapsille oman vähän pienemmän kuusen, jonka saivat koristella oman mielensä mukaan. Aikaisempina vuosina kaikilla lapsilla on ollut omat pöytäkuuset.
Meillä on myös sellainen sääntö, että meillä ei saa haukkua ketään - edes itseään. Ja lapset menevät aikaisemmin nukkumaan, kuin missään tuttavaperheessä.
Tyttäreni kaverin luona eivät lapset saaneet hikoilla, koska se oli perheen äidin mielestä "rumaa". Niinpä lapsi ei uskaltanut leikkiä kylässäkään mitään liikuntaleikkejä, ettei vaan tule hiki.
puuro_fobia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syövät lapset puuroa yleensä joka aamu, joskus juhlapyhinä tai jos on yökyläläisiä niin saatetaan jättää välistä. Syynä terveellisyys ja helppous. Jos puuron jälkeen on vielä nälkä saa mitä haluaa (hedelmiä, leipää, jugurttia ja satunnaisesti jopa muroja tai mysliä (vaikka lisätyn sokerin vuoksi ei usein osteta). Puuron sekaan laitetaan pakastemarjoja tai hedelmäsosetta. Puurossa on paljon kuituja, se on hellää vatsalle, ei ole suolaa kuten leivissä ja päällysteissä eikä lisättyä sokeria. Kun puuro on keitetty sitä syödään, ei meillä muillakaan ruuilla voi lapset valita haluavatko he tehtyä ruokaa vai jotain muuta. Lapset vielä kaikki alle 12-v ja varmasti teineinä jossain vaiheessa saavat halutessaan jättää puuro syömättä.
Voi lapsiparat! En ole itse saanut koskaan puuroa alas, varsinkaan aamulla. Kurjin yhdistelmä puuron kanssa on juuri ne marjat, jotka voisi syödä kyllä yksistään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä on varmaan monen mielestä (etenkin lasten kavereiden) todella outo sääntö: nuoret tuovat kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet yöksi pois huoneestaan. Laitteiden luovutus tapahtuu aina viimeistään klo22, jolloin on teinien nukkumaanmenoaika. Ja näin toimitaan siis arkisin, vkonloppuina ja lomilla urpo äiti löysää vähän pipoa 😄
Meillä ihan sama sääntö, sillä poikkeuksella että koskee vain teinejä. Pienemmät eivät ole edes yrittäneet olla puhelimillaan ym. yöllä.
Mulla yks tuttava perhe missä vessaa ei saa laskea ennen kuin kummatkin ovat käyneet asialla. Pitää säästää vettä kun se maksaa.