Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
lastenkodin säännöistä voisin kirjoittaa kokonaisen romaanin, joten ehken kirjaa niitä tähän.
Kerro noista lastenkodin säännöistä ja jokin summittainen aika, jolloin olit siellä. Olisi mielenkiintoista kuulla, kun en itse tunne ketään, jolla olisi tuollainen tausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Vessan hanastahan tulee se jo käytetty vesi, kiertää siis vessanpöntön kautta hanaan. ;D
Miks sitten vessassa pestään hampaita ? :'D jos ällöttää vessan hanasta juominen pitäs ällöttää myös hampaiden pesu xD
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella teistä, joita pakotettiin olemassa pimeässä kun piti säästää sähköä, on nyt silmälasit?
Olen ketjun ensimmäisen sähkönsäästäjäperheen tytär (nro 35 sivulla 3). Sain lasit 8-vuotiaana ja olen hämäräsokea alle nelikymppisenä. Pimeässä opin rakastamaan kattokruunuja :)
Vierailija kirjoitti:
Keittiön lavuaari piti kuivata käytön jälkeen, ovien päällä ei saanut kuivata esim. märkää pyyhettä kun ovet turpoaa
Ovatko nämä ihan tavalliset ja asialliset jonkun mielestä outoja?
Peseytymiseen liittyen kaikkein oudoin oli se, jossa saunassa laitettiin jokaiselle etukäteen valmiiksi pesuvettä vatiin, jotta ei kulu liikaa vettä. Ja vadissakin sitä oli todella vähän. Tämä siis aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittiön lavuaari piti kuivata käytön jälkeen, ovien päällä ei saanut kuivata esim. märkää pyyhettä kun ovet turpoaa
Ovatko nämä ihan tavalliset ja asialliset jonkun mielestä outoja?
Peseytymiseen liittyen kaikkein oudoin oli se, jossa saunassa laitettiin jokaiselle etukäteen valmiiksi pesuvettä vatiin, jotta ei kulu liikaa vettä. Ja vadissakin sitä oli todella vähän. Tämä siis aikuisille.
Kyllä molemmat edelliset on outoja. Kuten pakkorutiinit aina
No kai minäkin nyt kommentoin. Hyvä ketju muuten, olen kahlannut kokonaan läpi.
Meidän piti jättää joka toinen perjantai isälle lähdettäessä oman kodin kotiavaimet äidin ja isäpuolen haltuun, koska se nyt vaan on niin ja jos meillä kerran on isällä ollessa kaikki hyvin, niin miksi meidän pitäisi päästä kotonamme käymään.
Yläasteella ollessani en saanut alkaa seuraamaan tuolloin alkanutta Täydelliset naiset-sarjaa koska ennen ysiä piti olla jo omassa huoneessa, jossa toki sai hetken vaikkapa lukea. Isäpuoli ja äiti tosin katsoivat itse kyseistä sarjaa seinän takana olkkarissa.
Ovet auki tottakai, että ilma kiertää, lisäksi tehtiin yllätystarkastuksia huoneisiin joissa pengottiin tavarat tai ihan vain tultiin koputtamatta tarkistamaan mitä puuhasi.
Hölmöilystä (Huom, ei todellakaan mitään teinipelleilyä vaan esim "hutiloidusta" siivouksesta, tiskivuoron unohtamisesta, huonosta koemenestyksestä tai isäpuoleni ärsyttämisestä määrättiin treeneissä käynti kielto tai peliin meno kielto. Ihan jees varsinkin kun ottaa huomioon että harrastin joukkueurheilua aloituskokoonpanossa melko korkealla tasolla. Tietysti jouduin aina itse soittamaan valmentajallemme, joka tosin isäni kerrottua hänelle missä helvetissä elämme äitini luona, ymmärsi mutta harmistui joka kerta, samoin kuin joukkuekaverini.
Aina jos saimme rahaa meidän piti pitää esitelmä isäpuolellemme siitä mihin aijomme rahan käyttää. Kerran erehdyin kapinoimaan ja kyseenalaistamaan isäpuoleni määräyksen toteamalla että minulla ei ole rahalle juuri nyt käyttöä. Noh, mummultani saama 20€ seteli otettiin minulta surutta pois koska minullahan ei sille ollut tarvetta . Yritin selittää että laitan sen säästöön ja isäpuoleni lupasi antaa setelin takaisin mikäli kirjoitan A4 kokoisen paperin molemmilta puolin täyteen pohdintaani mahdollisista säästökohteista.
Päiviin sisältyi perheaikaa n. 2h. Ensin söimme yhdessä Ja sen jälkeen katsoimme yhdessä telkkaria. Isäpuoleni loikoili kolmen istuttavalla sohvalla, äitini istui nojatuolissa ja me kolme lasta nökötimme lattialla. Tuona aikana ei saanut tehdä muuta kuin tuijottaa töllöä.
Viikonloppuisin piti nousta vasta/heti kun äite ja isäpuoli olivat heränneet.
Kyllähän näitä riittäis...
Kaverini äiti oli ihan hirveä. Sääntöjä oli niin että niistä olisi saanut paksunkin eeppoksen kun olisi vain kirjoittanut ylös. Aika ajoin ilmaantui myös uusia sääntöjä, joista ei erikseen tiedotettu, vain jos olit ehtinyt jo rikkoa niitä. Muutamia mainitakseni äiti saattoi esimerkiksi lueskella tyttärensä lukion kirjoja (esim maantieto)ja päättää aiheen, josta kaverini piti pitää esitelmä äidilleen. Näitä oli n. kerran kuussa. Miettikää tämä kaiken lukion työtaakan päälle.
Äiti päätti ja osti tyttärensä vaatteet. Äiti piti itsellään kaverini rahat 'säilössä', jos halusi mennä leffaan niin joutui monta päivää aikaisemmin tiedustelemaan olisiko mahdollista saada rahaa. Yleensä kyllä sai, mutta aina ei. Kaverillani ei ollut huoneessaan ovea, koska perheen kesken ei ole salaisuuksia. Nämä nyt vain muutamia mainitakseni..
Vielä hupaisampaa oli se että vielä lukiossa näiden sääntöjen rikkomisesta seurasi kovia sanktioita. Ensin takavarikoitiin meikit. Siitä eteenpäin hygieniatarvikkeet, hiuslakat, hoitoaineet, kaikki tukkajutut. Jos tämäkään ei ollut riittävä sääntöjen rikkomiseen liittyen niin sitten lähdettiin hiihtämään. Äiti siis pakotti 17-19 vuotiaan tyttärensä Tampereen Kaupin metsään hiihtämään viikonloppuisin. Kesäisin mentiin sitten rangaistukseksi suunnistamaan.
Paras oli kun tämä kaveri ihan tykkäsi hiihtämisestä ja suunnistamisesta, mutta esitti että vihasi niitä, koska muuten äitinsä olisi voinut keksiä jotain paljon kamalampaa.
Ja vielä lisäyksenä että kaverini todellakin oli kympin tyttö, kohtelias, urheilullinen ja ystävällinen kaikille. Äitinsä vaan oli aivan täys skitso.
Mun kaverilla oli sellainen itse itselleen määräämä sääntö (oltiin parikymppisiä ja oli just ostanu upouuden auton), että jos sataa vettä tai on muuten kurja ilma, käytetään polkupyörää, autoa voi käyttää vain kauniilla ilmalla.
Samanlainen sääntö oli aikoinaan kaverin isällä, mutta se oli silloin jo yli 70 vee ja pistin sen vanhuudenhöperyyden piikkin :-D
Muistan lapsena kun kaverini ei saanut syödä sipsejä koska äitinsä pelkäsi sen aiheuttavan haavoja vatsalaukkuun ja ruokatorveen, koska sipsit on niin teräviä. Minäkin, vasta 9-vuotias lapsi tajusin miten naurettava pelko tuo oli. Olimme tuolloin yhteisellä pitkällä automatkalla jonnekin, ja minua hieman ärsyttikin kun vain hänen ja hänen pikkusiskonsa takia emme voineet ostaa matkaevääksi sipsejä. Tämä ystäväni oli kilpaurheilija jo tuolloin ja muutenkin häneltä oli kielletty tai ainakin helvetin tarkkaan säännöstelty kaikki mitä pystyy syömään ja minkä verran. Suunnilleen karkkiakin sai syödä vain tietyn nimistä pussia, vain tietty määrä sokeria ja ei sitä eikä tätä..ja kerralla VAIN 4 kappaletta. Sitten niiden jälkeen piti syödä oikea ruoka ja odottaa seuraavan karkkiannoksen saamista. Ja tuota ruokatarkkailua jatkui siis ihan käsittääkseni täysi-ikäisyyteen asti. Ihan älyttömän naurettavaa.
N26
Kirjoitin jo aikaisemmin sähkön ja vaatteiden säästämisestä. Muutamia tuli mieleen lisää.
-Eräässä vaiheessa en saanut kulkea takaovesta takapihalle lainkaan vaan piti kiertää talon päädystä. Hieman hävetti ja raivostutti, kun piti hakea äidille kasvimaalta jotain ruoanlaittoa varten, mutta piti kulkea ulkokautta eikä matka ollut mikään lyhyt. Kaikki muut tietysti kulkivat siitä. Sääntö saattoi vaihdella minunkin kohdalla ihan mielivaltaisesti eli välillä ovesta sai mennä. Muistan yhden kerran yrittäneeni mennä takaovesta ja se sai aikaan hirveää huutoa. Ei auttanut, vaikka olisi ottanut kengät ovella pois, mutta se oli vain vanhempien päähänpisto.
-Äänekästä nauramista paheksuttiin kovasti. Muistan lapsuudesta, kun selitin jotain juttua nauraen ja vanhemmat vilkuilivat minua kuin olisin ollut jotenkin vähä-älyinen. Jotain sellaista he sanoivatkin ääneen. En muista, että vanhempani olisivat koskaan itse nauraneet ääneen oikein kunnolla ja hymykin oli varsinkin äidillä hyvin harvinainen näky.
-Äidillä oli silloin, kun olin lapsi, tapana käydä tuijottamassa ovella, kun olin saunassa. Ei hänellä ollut mitään asiaa, mutta kävi "tarkistamassa", kun istuin lauteilla. Hieman kiusallista kasvavalle lapselle. Myös vielä ennen, kuin muutin omilleni, äiti teki saman, kun olin huoneessani ja ovi oli kiinni. Hän kävi aina katsomassa ovelta. Hän ei toivottanut hyvää yötä tms, mutta halusi kytätä. Mitään omaa yksityisyyttä ei olisi saanut olla ja olen varma, että hän luki salaa päiväkirjanikin, kun olin jo 19-vuotias.
Minä en saanut sisustaa huonettani punaisella värillä, koska se näytti kuulemma bordellilta. Punainen oli ja on edelleen yksi lempiväreistäni ja sitä on omassa kodissani näkyvästi - ei ole vielä kukaan yrittänyt ostaa seksiä.
Seiniin ei saanut kiinnittää mitään. Teini-ikäisenä olisi halunnut jo laittaa jotain bändijulisteita sen pikkutytölle laitetun hempeän perhostapetin päälle. Hävetti tuoda kavereitakin kylään sen pikkulapsitapetin takia.
Mitään televisiosarjoja ei saanut seurata enää iltayhdeksän jälkeen. Ohi menivät kaikki ne, joista kaverit koulussa puhuivat. Tätä tapahtui siis vielä lukioiässäkin!
Omassa huoneessa ei olisi saanut viettää liikaa aikaa. Tein siellä niinkin vaarallisia asioita kuin luin ja kuuntelin musiikkia.
Meillä oli myös rahaan liittyviä sääntöjä eli rahat oli pääsääntöisesti vanhempien halussa ja heiltä sai anottua käyttövaroja, jos syy oli tarpeeksi hyvä ja sen ilmoitti ajoissa. Vanhempien taakse meni myös käytönnössä kaikki juhlissa saadut rahalahjat, kuten rippi- ja yo-lahjat. Jos kapinoi, tuli takaisin, että "haluatko asua täällä vai etsiä itsellesi uuden majapaikan. Kyllä sossu sulle varmasti jokun paikan löytää, jos kotona ei kiinnosta asua". En tiedä tänäkään päivänä, paljonko sain noissa juhlissa rahalahjoja, kun ne menivät heti vanhempien taakse ennenkuin ehdin itse niitä laskea tai edes nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella teistä, joita pakotettiin olemassa pimeässä kun piti säästää sähköä, on nyt silmälasit?
Mulla ainakin on. Tykkäsin vielä lukemisesta ja olin hyvä koulussa. Lasit on elämäni aikana varmasti maksaneet mulle enemmän kuin kaikkien noiden vuosien sähkölaskut (kalliine ohennuksineen ja jatkuvan uusimisen ja varalasien vuoksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon Asunnoissa (kaupungin vuokra-asuntoja siis) asuvista yli puolet perheistä noudattaa varsin kummallista, minulle käsittämätöntä sääntöä: Jos jätekatoksessa olevin jäteastioiden ensimmäinen astia on täynnä, roskapussi jätetään siihen jätekatoksen lattialle.
Ei ole mitään merkitystä, onko niitä tyhjiä jäteastioita 5 vai 7, näin tulee ja pitää toimia.
Muutamilla talouksilla on tähän vielä oma sääntönsä: Jos ensimmäinen astia on täynnä, sen kansi käännetään seuraavan jäteastian päälle (seuraava astia voi siis olla ihan tyhjä, sillä ei ole väliä) ja jätepusseja aletaan kasata tämän kannen päälle.
Tää liittyy varmasti jotenkin astioiden tyhjennykseen. Ehkä vain täydet astiat tyhjennetään ja irtopussit kerätään? Tai hinta määräytyy astioiden perusteella.
Miksi olette alapeukuttaneet? Mä en keksi mitään muuta syytä tuollaiselle oudolle käytännölle, kuin että asukkaat kuvittelevat sillä säästävänsä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..
Mä teen aina noin, en tosin käsillä. Ihan fiksua jos ei halua sänkyään täyteen pölyä ja hiekkaa, joita koirat tuovat.
Missä kunnossa teillä lattiat ovat, että oikein hiekkaa täytyy jalkapohjista pyykiä? Kannaisiko käyttää pölynimuria useimmin? vaihtoehtoisesti pestä koirien tassut ulkoilun jälkeen.
Mä käytän ainutkertaisen elämäni pääsääntöisesti muuhun kuin siivoamiseen. Suosittelen sullekin, vois piristää. :)
Sepä hienoa! Kukin tyylillään. Minua lähinnä ärsyttäisivät hiekkaiset lattiat kotonani, eivät piristäisivät ja siivousfriikki en ole.
No sittenpä tuskin imuroisit 2 kertaa päivässä 200-neliöistä ok-taloa.
... lapsiperheessä: T-paita on vaihdettava joka päivä. Miksi?
Vain äiti saa käydä vaatekaapilla. Lapsilta (vanhin 12-v.) kielletty. Pinot menee sekaisin.
Tässä ketjussa kauhistellaan muiden tiukkapipoisisa vanhempia, mutta samalla alatte heti haukkumaan, jos jollakin on itsellään joku erikoisempi tapa tai idea.
Oli! Outojen sääntöjen lisäksi siellä oli muitakin mielenkiintoisia tapoja kuten se, että lapset jätettiin "leikkihuoneeseen" siksi aikaa, kun aikuiset olivat ostoksilla/kylässä/jne, jona aikana pikkusiskollani(silloin 3 tai 4v) tuli usein pissa huosuun, koska vessaan ei päässyt moneen tuntiin. Musiikkia siellä ei kuunneltu koskaan eikä elokuviakaan katsottu, liekö siksi että olivat fundamentalistikristittyjä(lahkosta en tiedä) eivätkä moisia suvainneet. Ei-uskonnollisia kirjoja ei ollut, ja lehtiäkin oli alle kymmenen Aku Ankan verran. Kaikki lapset -minä, kaksi siskoani, ja muualta adoptoitu "sisko"- puettiin identtisiin vaatteisiin ja juhlatilanteissa tytöillä oli oltava kaikilla samanlaiset mekot päällä. "Siskon" veli sai ihan omat vaatteet. Tytöillä hiusten tuli olla pitkät. Aikuisia oli pakko kutsua isäksi ja äidiksi, ja sain koko vuoden moitteita kun en siihen suostunut.
Mutta juu, allikko se sijaisperhe oli, perheen "isä" nimittäin osoittautui pedofiiliksi ja meidät lapset kiikutettiin sieltä valonnopeudella takaisin lastenkotiin. Mulle selvisi vasta vuosia myöhemmin, ettei oo normaalia jos lähes 60-vuotias mies haluaa tehdä kielarin kuusvuotiaan tytön kanssa pimeessä komerossa. Silloin se vaan sano et "näin aikuiset näyttää että ne tykkää susta".
---
lastenkodin säännöistä voisin kirjoittaa kokonaisen romaanin, joten ehken kirjaa niitä tähän.
PS: muita sääntöjä:
-Anoppilassa on sääntönä, että ruokapöydässä on aina oltava ruoka-alusta vaikkei söisi kuin leipää. Tämä luultavasti siksi, että appiukko syö kuin sika eikä usko, että kukaan osaa syödä häntä siistimmin. :D Äijä on yli 60-vuotias.