Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä on sääntö, että jos toisen pitää lähteä aikaisemmin töihin niin sen toisen pitää nousta tekemään sille ensinlähtevällä aamiaista. Tosi kiva jos itsellä olisi vaikka vapaapäivä... ja kai nyt jokainen osaa voileipänsä hotkaista ilman että se pitää tulla eteenkattamaan! Mutta kukin perhe tyylillään...
Jos tämä on tosiaan sääntö ja pakollinen asia, älytöntä! Jos taas tämä on pariskunnalla tapana ja kumpikin tekee niin omasta halustaan ja toista ilahduttaakseen, ihana juttu! Itse asiassa ihan fiksua että silloin vapaapäivänä tulee herättyä myös ajoissa ja saa paljon aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä tuttavaperheessä poikien (alle 10v) on pakko pukeutua punaiseen/pinkkiin ja tyttöjen (alle 10v myös) siniseen tai vihreään, koska kiihko-sukupuoliroolivastainen äiti hokee "Väreillä ei ole sukupuolta!!!1" Mikäs siinä sit...
Tuollainen nimenomaan korostaa sukupuolia...
Tunnen perheen, jossa on 18- ja 16-vuotiaat lukiolaispojat. Heidän äitinsä käskee laittamaan koneen tai television kiinni parni tunnin käytön jälkeen ja lähteä ulos. Ihmeellisintä on, että molemmat tottelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsilla on sääntö että ovea ei laiteta kiinni, ei mitään ovia paitsi ulko-ovi. Olemme perhe, toisten kanssa voi ottaa rennosti. Lapset asuvat kahdessa huoneessa.
Tämä on kyllä niin sairasta. Vaikka kuinka olette perhe niin jokaisella on oikeus yksityisyyteen, myös lapsilla.
Oman tyttäreni (8v) annan laittaa oman huoneen ovensa kiinni aina kun haluaa, ja käytäntönä on, että jos jommallakummalla (minulla tai tytöllä) on huoneensa ovi kiinni, niin sitten siihen koputetaan, eikä tulla sisään omin päin.
Jos joutuisin asumaan tuollaisen natsin kanssa, en usko, että kestäisin täysi-ikäiseksi asti, vaan olisi pakko muuttaa jo paljon aikaisemmin pois.
Ihmiset ei tunnu tajuavan, että ne lapsetkin on yksilöitä. Vaikka itse ei kaipaisi minkäänlaista omaa aikaa ja rauhaa se ei tarkoita etteikö lapsi voisi sitä tarvita. Itse olisin ainakin lapsensa kärsinyt tuollaisesta säännöstä.
Täällä on kyllä muutenkin ollut ihan kauheita tarinoita lasten ja/tai naisten ja tyttöjen nöyryyttämisestä ja alistamisesta. Taidan olla kans vähän pumpulissa kasvanut kun en olisi voinut kuvitellakaan, että noita kauheimpia asioita tapahtuu Suomessa.
Olen myös huomannut täällä sen, että monien vanhemmilla on ollut paljon sääntöjä joita he eivät luultavasti edes itse ole osanneet perustella tai ainakaan lapsille niitä ei ole perusteltu. Toivottavasti kukaan ei ole siirtänyt näitä omaan kotiinsa vaan muistaa, että kyllä jokainen sääntö pitää pystyä perustelemaan. Jollei onnistu niin sitten kannattaa miettiä josko kyseessä onkin täysin turha sääntö.
Mulla oli lapsena luokkakaveri, jonka kotona oli sääntö, että ruokapöydässä saivat keskustella vain isä ja veljet. Äidin ja siskojen piti pysytellä hiljaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..
Mä teen aina noin, en tosin käsillä. Ihan fiksua jos ei halua sänkyään täyteen pölyä ja hiekkaa, joita koirat tuovat.
Missä kunnossa teillä lattiat ovat, että oikein hiekkaa täytyy jalkapohjista pyykiä? Kannaisiko käyttää pölynimuria useimmin? vaihtoehtoisesti pestä koirien tassut ulkoilun jälkeen.
Ei annettu ottaa mitään rokotteita. Koko lapsuuteni, nuoruuteni ja nyt aikuisikäni kärsin aina vähän väliä jostakin taudista. Koska "kyllä homeopatia ajaa saman asian" Juu, siltä näyttää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..
Mä teen aina noin, en tosin käsillä. Ihan fiksua jos ei halua sänkyään täyteen pölyä ja hiekkaa, joita koirat tuovat.
Missä kunnossa teillä lattiat ovat, että oikein hiekkaa täytyy jalkapohjista pyykiä? Kannaisiko käyttää pölynimuria useimmin? vaihtoehtoisesti pestä koirien tassut ulkoilun jälkeen.
Mä käytän ainutkertaisen elämäni pääsääntöisesti muuhun kuin siivoamiseen. Suosittelen sullekin, vois piristää. :)
Vierailija kirjoitti:
Espoon Asunnoissa (kaupungin vuokra-asuntoja siis) asuvista yli puolet perheistä noudattaa varsin kummallista, minulle käsittämätöntä sääntöä: Jos jätekatoksessa olevin jäteastioiden ensimmäinen astia on täynnä, roskapussi jätetään siihen jätekatoksen lattialle.
Ei ole mitään merkitystä, onko niitä tyhjiä jäteastioita 5 vai 7, näin tulee ja pitää toimia.
Muutamilla talouksilla on tähän vielä oma sääntönsä: Jos ensimmäinen astia on täynnä, sen kansi käännetään seuraavan jäteastian päälle (seuraava astia voi siis olla ihan tyhjä, sillä ei ole väliä) ja jätepusseja aletaan kasata tämän kannen päälle.
Tää liittyy varmasti jotenkin astioiden tyhjennykseen. Ehkä vain täydet astiat tyhjennetään ja irtopussit kerätään? Tai hinta määräytyy astioiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsilla on sääntö että ovea ei laiteta kiinni, ei mitään ovia paitsi ulko-ovi. Olemme perhe, toisten kanssa voi ottaa rennosti. Lapset asuvat kahdessa huoneessa.
Mitä rentoa tuossa on? Minusta rentoa on se, että voi itse valita, milloin ovi on auki ja milloin kiinni. Lasten kehitystehtävä on omaksi itseksi kasvaminen ja vanhemmista irtaantuminen. Viimeistään kouluikäinen tarvitsee omaa rauhaa. Sen ikäisillä KUULUU olla salaisuuksia, joita ei kerrota vanhemmille ja joista jutellaan kahden kesken kaverin kanssa. Ja jos murrosikäisellä ei ole mahdollisuutta omaan rauhaan, niin se on jo törkeää kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia sääntöjä oli hostperheeni luona Itävallassa (sain niistä muuten kirjallisen lapun):
- Kengät oli riisuttava ulko-oven ulkopuolella, ja sitten kannettava alakertaan kenkätelineeseen (alakerrassa siis autotalli, kodinhoitohuone ym eli ei asuintiloja).
- Pikkuvessassa täytyi käydä vessassa, mutta siellä ei saanut pestä käsiä, ettei lavuaari likaannu. Kädet täytyi mennä pesemään kylpyhuoneeseen. Kylpyhuoneessa taas ei saanut käydä vessassa, ettei pönttö mene tukkoon.
- Kylpyhuoneen lavuaari täytyi kuivata pyyhkeellä joka käytön jälkeen. Sama päti suihkukoppiin, suihkun jälkeen kuivattiin pyyhkeellä.
Nyt ei tule muita mieleen... ja tämän perheen äiti ihmetteli, miksen ymmärtänyt heidän täysin itsestäänselviä sääntöjään!
Itävallassa taloissa ei ole ilmanvaihtokanavia, siksi suihkukopin seinät on pyyhittävä, muuten tulee hometta ja myös tuuletetaan ahkeraasti. Suomessa taloissa on kunnon lämmitys ja ilmanvaihto, ei tarvitse erikseen seiniä kylppärissä pyyhkiä.
Muuten tästä ketjusta tuli mieleen, että monesti "oudoille säännöille" on järkevä selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän ainutkertaisen elämäni pääsääntöisesti muuhun kuin siivoamiseen. Suosittelen sullekin, vois piristää. :)
Sepä hienoa! Kukin tyylillään. Minua lähinnä ärsyttäisivät hiekkaiset lattiat kotonani, eivät piristäisivät ja siivousfriikki en ole.
-kotonani äiti tuli huutamaan oven taakse jos olin suihkussa yli 5min. Vakoili ja kuunteli, en kuulemma ollut edes vesisuihkun alla :D
-lapsuudenkodin omakotitalon pihalla oli ns. parempi nurmikko jolle ei saanut astua kengät jalassa
-myöhemmin vanhempani muuttivat pieneen taloon missä oli ulkosauna, eikä sisäsuihkua saanut enää ollenkaan käyttää. Saunaan piti itse kantaa vedet.
-tuossa talossa oli aina myös ihan hemmetin kylmä koska lämmittivät vain huonosti vetävällä takalla, ja loukkaantuivat verisesti jos siitä valitti. Talvella oli pakko nukkua lapaset käsissä. Pattereihin ei saanut koskea.
-kotona vessapaperin kulutuksesta aina valitettiin, lisäksi yöllä vessaa ei saanut vetää ettei naapurit herää (rivitalossa).
-buranaa jos söi yli yhden päivässä tai useampana päivänä peräkkäin oli äitini mukaan narkkari
-hedelmiä sai syödä max 2 päivässä
-viikonloppuisin päivän pääruoka tarjoiltiin aamupäivällä kello 10
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä tuttavaperheessa aikuiset syövät terveellisesti, usein esim. uunilohta ja salaattia, kananrintaa ja täysjyväriisiä yms. Lapset elävät kuitenkin suunnilleen nakeilla ja ranskalaisilla + vaalealla leivällä ja kerran meinasi tippua leuka lattialle kun olimme mieheni ja lapsemme kanssa heillä syömässä. Siellä lapset kysyivät että saisivatko maistaa uunilohta ja sienikastiketta niin kiellettiin, sanottiin "se on aikuisten ruokaa, et saa" Lapset mättivät sitten juuri nakkeja ja ranskalaisia. Tiedän että tämä on perheessä ihan käytäntö, ihmettelimme muutaman yhteisen tutun kanssa samaa. Aamiaiselle vanhemmat tekevät itselleen marja-smoothiet mutta lapsille tuputetaan vanukasta ja sokerimuroja. Meillä ollessaan heidän 6-vuotiaansa oli aivan innoissaan kun tein hänelle smoothien ja kehui että voi kun saisi joka päivä tätä eikä aina vanukasta. (varmistin tietysti ettei ole allergioita) Mutta ihan sairasta touhua...
Tähän olen törmännyt usein. Johtuu ilmeisesti siitä että lasten ruokkiminen ei saisi maksaa mitään.
En ole koskaan ymmärtänyt jakoa lasten ruuat/aikuisten ruuat.
Hyvän kaverini oli nuoruudessaan ilmoittauduttava everstiluutnantti-isälleen joka arki-ilta klo 17 siltä varalta, että isällä sattuisi olemaan pojalleen jotain asiaa.
Paistatteko räiskäleitä kovalla vai miedolla lämmöllä?
Meidän isoäiti pakotti meidät laulamaan aina opettamansa "kiitoslaulun" hänelle jokaisen vierailun jälkeen. Siinä eteisessä meidän serkusten oli sitten rivissä törötettävä ja kailotettava kiitosta.. vaikka vierailut olivat kaikista lähinnä tuskallisia ja helpotus oli huima kun joku meidät vihdoin suostui sieltä kotiin kuskaamaan :D siellä oli sääntöjä enemmän kun vapauksia. En syö vieläkään marjapuuroa, sen verran pahat traumat jäi kun istuit pöydässä tunti tolkulla ennen kuin satsi oli syöty.. kun siitähän ei muuten noustu.
Ja ehdottomasti kaikista tärkein ja alleviivatuin sääntö oli tietenkin se, että äitille ja isille kerrottiin aina kuinka kivaa vierailulla oli. (Mut on kuulemma joskus teljetty makkariin koska itkin ja huusin äidin perään, isoäiti on aina höpöttänyt puhelimessa miten mulla on leikit/päikkärit kesken niin en millään pääse puhelimeen :D)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syövät lapset puuroa yleensä joka aamu, joskus juhlapyhinä tai jos on yökyläläisiä niin saatetaan jättää välistä. Syynä terveellisyys ja helppous. Jos puuron jälkeen on vielä nälkä saa mitä haluaa (hedelmiä, leipää, jugurttia ja satunnaisesti jopa muroja tai mysliä (vaikka lisätyn sokerin vuoksi ei usein osteta). Puuron sekaan laitetaan pakastemarjoja tai hedelmäsosetta. Puurossa on paljon kuituja, se on hellää vatsalle, ei ole suolaa kuten leivissä ja päällysteissä eikä lisättyä sokeria. Kun puuro on keitetty sitä syödään, ei meillä muillakaan ruuilla voi lapset valita haluavatko he tehtyä ruokaa vai jotain muuta. Lapset vielä kaikki alle 12-v ja varmasti teineinä jossain vaiheessa saavat halutessaan jättää puuro syömättä.
No tässä materiaalia palstalle parinkymmenen vuoden päästä. Ei enää ikinä puuroa teini-iän jälkeen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon Asunnoissa (kaupungin vuokra-asuntoja siis) asuvista yli puolet perheistä noudattaa varsin kummallista, minulle käsittämätöntä sääntöä: Jos jätekatoksessa olevin jäteastioiden ensimmäinen astia on täynnä, roskapussi jätetään siihen jätekatoksen lattialle.
Ei ole mitään merkitystä, onko niitä tyhjiä jäteastioita 5 vai 7, näin tulee ja pitää toimia.
Muutamilla talouksilla on tähän vielä oma sääntönsä: Jos ensimmäinen astia on täynnä, sen kansi käännetään seuraavan jäteastian päälle (seuraava astia voi siis olla ihan tyhjä, sillä ei ole väliä) ja jätepusseja aletaan kasata tämän kannen päälle.
Tää liittyy varmasti jotenkin astioiden tyhjennykseen. Ehkä vain täydet astiat tyhjennetään ja irtopussit kerätään? Tai hinta määräytyy astioiden perusteella.
Hinta määräytyy astioiden perusteella. Jos kansi ei mahdu kiinni, pääkaupunkiseudulla hinta on muistaakseni 1,5 kertainen. Ei siis kannata tukkia jäteastioita ylitäyteen
Tämä on kyllä niin sairasta. Vaikka kuinka olette perhe niin jokaisella on oikeus yksityisyyteen, myös lapsilla.
Oman tyttäreni (8v) annan laittaa oman huoneen ovensa kiinni aina kun haluaa, ja käytäntönä on, että jos jommallakummalla (minulla tai tytöllä) on huoneensa ovi kiinni, niin sitten siihen koputetaan, eikä tulla sisään omin päin.
Jos joutuisin asumaan tuollaisen natsin kanssa, en usko, että kestäisin täysi-ikäiseksi asti, vaan olisi pakko muuttaa jo paljon aikaisemmin pois.