Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut hyvin rasvoittuva päänahka, ja erityisesti se vaivasi nuorena. Äitini laimensi jo valmiiksi laimeaa shampoota pulloon. Tukka ei tullut juuri koskaan sillä litkulla kunnolla puhtaaksi. Vasta vaihto-oppilaana Amerikassa tajusin, että tukan ja päänahan voi todellakin pestä laimentamattomalla shampoolla, ja siitä tulee puhdas ja ilmava.
Äitini oli kieltänyt laimentamattoman shampoon käytön.. Nykytiedon mukaan shampoosta lähtee teho pois, jos sen laimentaa vedellä pulloon.
Voisikohan tässä olla köyhyys kyseessä. Köyhissä perheissä olen törmännyt vastaaviin sääntöihin, kun ovat epätoivoisesti yrittäneet säästää kaikessa.
(Mutta joo, vähän väärä tapa säästää, kun shampoo voi pilaantua.)
Säästö ja sitkeät luulot, että hiukset rasvoittuvat sitä enemmän mitä enemmän niitä pesee. Tiettyyn rajaan saakka pitää paikkansa, mutta shampoot on jo eri tavaraa kuin silloin kun ne keksittiin.
Vielä 80-luvulla oli erikseen mietoa shampoota, jolla oli lupa pestä hiukset vähän useammin.
Tietysti muinoin säästettiin myös vettä eikä aina ollut muuta pesupaikkaa kuin sauna kerran viikossa. Kampauksen teko oli hankalaa ja hiuksiin liittyi kaikenlaista vanhaa uskomusta. Uskottiin harjauksen tehoon.
Hiuspohjan puhtaudesta puhuttiin harvoin jos koskaan. Korkeintaan, kun höpöjutut toukista tupeerauksissa levisivät.
Sormillakos ne peräpäänsä pyyhkivätkin?
Vierailija kirjoitti:
Yläasteaikaisen ystäväni piti aina vuoden vaihtuessa valita yksi kaveri, joka sai alkavan vuoden aikana vierailla hänen kotonaan. Siis vain yksi, eikä vierailijaa saanut vaihtaa kesken vuoden.
Tää on jo sairasta.
Jos tää edes on tosijuttu.
Vierailija kirjoitti:
Me ei saatu mennä virpomaan, koska se oli kerjäämistä vanhempien mielestä. En kuitenkaan muista kadehtineeni kavereitani, jotka pukeutuivat hauskoihin asuihin ja lähtivät keräämään isoa palkkasaalista, koska mut oli myös kasvatettu ajattelemaan, että meidän perhe on paras ja muut ovat huonoja ja tyhmiä. Vasta aikuisena olen tajunnut, kuinka kateellinen olin esim tästä virpomisasiasta, mutta lapsena sitä jännästi ajattelee niinkuin vanhemmat on laittaneet ajattelemaan. Ainakin, jos vanhemmat ovat todella vahvoja persoonia ja itse ei.
Meillä oli sama.
Onneksi sain 3 tyttöä ja kehitimme virpomisesta busineksen.
Nuorin on nyt koulussa, vielä pari v menee.
Tänäkin vuonna oksia oli yli 500. Risut kerätään jo syksyllä, koristeita kerätään pitkin vuotta.
Jokainen virpoja antaa oksan ja hommaa tehdään niin kauan, kun se on mielekästä.
Mutta koska lapsia on 3 ja aina joku tsemppaa toista, kestää kierros monta h.
Asumme keskellä kerrostaloja. Minä äitinä hoidan oksat ja valvon mukana miten homma menee. Parin tunnin välein vien saaliin kotiin ja haen pari jätesäkillistä lisää oksia.
Rahaa tulee useampi satanen ja suklaata hyvin pitkäksi aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
Mistä hanasta te hienostohygienistit mahdatte ottaa hampaanpesuveden?
Isäni kertoi vierailleensa vanhan (iältään) työtuttavansa luona, joka oli sitten heittänyt juna-asemalle kun vierailu oli ohi.
Se vanha ukko oli kieltänyt iässni käyttämästä turvavyötä vanhassa autossaan. Kun isäni oli kuitenkin yrittänyt vetää turvavyön, oli ukko kuulemma alkanut raivoissaan huutaa, että jos Jumala haluaa ottaa pois, siinä ei turvavyöt auta.
Siihen loppui vierailut.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä lapsuudenkaverin kotona eivät lapset saati näiden kaverit saaneet jostain syystä puhua perheen isälle mitään, ei kysyä mitään tai pyytää mitään. Syynä oli se, että tämän piti saada levätä koska hänellä oli niin rankka työ. Häntä eivät siis saaneet lapset häiritä.
En oikein usko.
Alkoholijuomia ei saanut alkaa juomaan ennen klo 12 ja niiden juominen piti lopettaa klo 01. Kuulemma perheen mies oli oppinut AUKissa sen, kun iltalomat päättyivät 1990-luvulla klo 01, että hyvä homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.
Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.
Miksi ihmeessä ihmiset (erityisesti miehet) eivät pese takapuoltaan sillä ihanalla, joka kodista löytyvällä ihmeellä eli käsisuihkulla? En vaan tajua. Jos joudun käymään vessassa, jossa suihkua ei ole, jää likainen olo ja käyn ensi tilassa pesulla. Siis ajatteleeko miehet, että se on lempinimensä (p*llupuhelin) vuoksi vain naisia varten??? Opetelkaa käyttämään käsisuihkua, niin pienempi määrä paperia riittää ja ette pyörittele niitä e.coli-bakteereitanne pitkin maita ja mantuja (kyllä, ne leviävät myös alusvaatteista!)! Jos kaadut naamallesi koiranp*skaan, niin pyyhitkö paperilla vai peset vedellä?
Perssilmästä ei pöpöt suuhun pääse, naamasta pääsee, joten täysin eri asia.
Enpä voi ymmärtää tuota käsisuihkun käyttöä. Eihän sitä saa edes sellaiseen asentoon, että se osuisi lähellekään pöllönsilmää? Sitten ollaan perse ja selkä märkänä, samalla kastellaan vessan lattia.
Ai pyyhkeellä kuivataan? Joka pyyhkimisen jälkeen uusi puhdas pyyhe..
Pesen joka päivä eikä koskaan kastu selkä, koko perse tai lattia. Ei ole ollenkaan vaikeaa paitsi ehkä jollekin 3-vuotiaan tasolla olevalle. Kuivaamiseen menee muutama pala paperia, ei puolikasta rullaa niinkuin monella tuntuu menevän ulosteen pyyhkimiseen.
Ei oikein parilla ruudulla karvainen hanuri kuivu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
tämä on hyvä sääntö.
Kummitytön synttäreillä, joka vuosi:
Lapsi tulee ottamaan minut (tai kenen tahansa vieraan) vastaan, kiittää lahjasta ja joskus halaa. Sen jälkeen lapsen äiti komentaa kovasanaisesti lapsen omaan huoneeseen, josta ei ole lupa tulla vieraiden pariin ennekuin käsketään (eli juhlapöytään sitten kun vieraat ovat syöneet ja juoneet). Sama komento koskee myös perheen muita lapsia. Oikeen kivat synttärit joka vuosi... ei olla juurikaan tekemisissä näiden synttärikäyntien lisäksi.
Ihana valo kirjoitti:
Kummitytön synttäreillä, joka vuosi:
Lapsi tulee ottamaan minut (tai kenen tahansa vieraan) vastaan, kiittää lahjasta ja joskus halaa. Sen jälkeen lapsen äiti komentaa kovasanaisesti lapsen omaan huoneeseen, josta ei ole lupa tulla vieraiden pariin ennekuin käsketään (eli juhlapöytään sitten kun vieraat ovat syöneet ja juoneet). Sama komento koskee myös perheen muita lapsia. Oikeen kivat synttärit joka vuosi... ei olla juurikaan tekemisissä näiden synttärikäyntien lisäksi.
Ehkä teidän pitäisi. Lapsi olisi kiitollinen myöhemmin.
Veisitte vaikka johonkin joskus.
En saanut viettää syntymäpäiviä, vaikka olisin halunnut kutsua kavereita synttäreilleni lapsena. Nyt aikuisena olen eronnut jehovista.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tytär ei saanut nukkua samassa huoneessa kihlatunsa kanssa.
Miksei saisi? Kun minä menin ekan kerran tyttöystävän vanhemmille yöksi, niin meille oltiin pedattu yhteinen sänky... ja suhde vielä aika tuore. Miksi tällaisista normaaleista asioista tehdään vaikeita? Olemme aikuisia ihmisiä, ei mitään teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
tämä on hyvä sääntö.
Meillä nimen omaa säääntö, että syödään sitä mukaa kun paistetaan. Kuka niitä seisoneita lättyjä haluaa syödä, hyi! Niissä on ihan väljähtänyt maku. Meillä vaihdetaan tarvittaessa aina paistajaa, jotta kaikki saavat syödä lättynsä tuoreeltaan.
Puutyöopettajani Erkki kertoi hiukan ylpeänä, että heidän perheessään hänen poikansa siivoaa hänen pyynnöstään joka ilta Legonsa lattialta ja lajittelee ne värien mukaan eri laatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murkkuikää lähentelevällä tyttärelläni on kaveri, joka asuu uusperheessä. Eli perheessä on isä, tämä tytär, isän uusi vaimo ja heidän yhteiset lapset. Joka ikinen päivä tämä tyttö komennetaan ulos kodistaan, säässä kuin säässä, eikä kotiin ole tulemista moneen tuntiin, jotta äitipuoli voi viettää aikaa omien lastensa kanssa.
törkeää! Lasun paikka
Viesti on useamman vuoden vanha, mutta vastaan kuitenkin.
Tuossa tilanteessa lastensuojelu ei voi oikein tehdä muuta kuin käskeä/pyytää isää muuttamaan tyttärensä kanssa muualle. Koska tyttö ei ole äidin biologinen lapsi, niin heillä ei myöskään ole sellaista suhdetta johon lastensuojelu voisi puuttua.
Lapset eivät saa koskea åidin karkkilaatikkoon eivätkä limukoihin ym rajoitettua. Äiti syö noin 1 kg karamellejä joka päivä. Limukkaa ja muuta makeaa.Ei ruokaa.
Poika 13 vee söi 9 pannukakkua hillon ja kerman kanssa ja sen päälle ison pullon kaakaota sekä 1 lasagnen .
Vierailija kirjoitti:
Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..
Mun exä vaati samaa! Sai raivarit jos ei niin tehnyt.
Pesen joka päivä eikä koskaan kastu selkä, koko perse tai lattia. Ei ole ollenkaan vaikeaa paitsi ehkä jollekin 3-vuotiaan tasolla olevalle. Kuivaamiseen menee muutama pala paperia, ei puolikasta rullaa niinkuin monella tuntuu menevän ulosteen pyyhkimiseen.