Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Eräs poikani kaveri ei saanut 17-vuotiaana juoda kahvia puolen päivän jälkeen, ettei mene yöunet. Parin vuoden kuluttua hän oli isä. Nopeasti ääripäästä toiseen.
ruoka siunataan ennen syöntiä. itse en jaksaisi koko ajan olla siunaamassa aterioitani
Mennessämme kyläilemään eräälle tuttavapariskunnalle niin heillä on maskipakko vieraille. Kahvittelun ajaksi saa maskin laskea lean alle. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Kylmiä?? Kyllä ne siinä pinossa kuule jopa kuumina pysyvät. Meilläkin paistetaan ensin kaikki letut, ja kaikki käydään yhdessä sitten pöytään syömään. Ja kyllä saa muuten jäähdytellä niitä lettuja hiukan ettei suu pala.
Räiskäleet ovat parhaimmillaan juuri pannulta tulleina, reunat rapeana ja paistorasva vielä letun pinnalla. Jos niitä pinoaa, alkavat vetistymään sellaisiksi lössöiksi, rapeus häipyy ja alkavat muuttumaan takaisin taikinaksi kosteuden tiivistyessä lettupinossa.
Syökää ne letut, räiskäleet ja varsinkin muurinpohjapannulla paistetut HETI TUOREENA, niin makuelämys on paras mahdollinen. Jos paistajaa v#*tuttaa lettujen syönti heti, niin sitten paistaja vaihtoon.
Kokkikin saa oman lettunsa tuoreena, kun joku muu vahtii seuraavaksi pannulla kypsyvää herkkua. Yhdessä tekemisen riemua parhaimmillaan! Ja jokainen odottaa aina sitä omaa tuoretta lettua lautaselleen. Parhautta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Meillä otetaan aina, koska keittiön vesi on karmean makuista ja hajuista. Vessan vesi on raikasta. Oon sanonut vuokraisännälle, mutta minkä hän sille mahtaa, kun se vaatisi putkiremontin koko taloyhtiöön..
Kunnan terveystarkastajaan yhteys ja pyydätte ottamaan vesinäytteet. Talossa vesi käyttökieltoon ja vastuu osakkeiden omistajille. Paljonko saatte vuokrasta hyvitystä? Likaisesta vedestä pitäisi saada 30-50% vuokranalennus. Tuo on iso terveysriski. Kaikkea ei ole pakko sietää.
Vierailija kirjoitti:
Serkkujen kotona oli lapsuudessa aina tosi steriilin siistiä vaikka lapsia oli 5. Perheen äiti kyllä siivosi tosi paljon. Heillä myös aina säännöllisesti 5 ruokailua päivässä. Kaikki jotenkin aina niin tip Top. Varmaan olis voinut nuolla sitä lattiaa pelkäämättä pöpöjä.
Jotenkin lapsena ihmettelin tuota. Siellä kyllä lapset pakotettiin siivoamaan säännöllisesti sekä huolehtimaan pienemmistä sisaruksista.
Jollain oli aina vuoro siivota iltapala-ainekset pois pöydästä. Ruokailun jälkeen aina siivottiin heti.
Omassa kodissa oli aina jotkut juoppobileet joka vkl ja äiti nukkui krapulaa viikonloppuisin. Lasten limut juotiin krapulaan ja pettyneenä menin lapsena jääkaapille kun ei ollutkaan Spriteä jäljellä.
Olen aina kadehtinut tuota serkkujen kodin tunnelmaa ja siisteyttä. Asuvat myös järven rannalla ja kesällä sain viettää heillä aikaa. On jäänyt ihan parhaat muistot kun pelattiin Nintendoa piha-aitassa ja ikkunasta näkyy järvimaisema. Kerran kesäyönä mentiin serkun kanssa paistamaan makkaraa kalliolle kauniiseen auringon laskuun. Nämä perheen lapset on myös kaikki menestyneet elämässä hyvin. Hyvät ammatit ja puolisot. Itse taas olen eronnut ja olen yh..
Kesäisin sain lapsena aina tuntea olevani osa tuota perhettä
Näitä kesiä vieläkin 35 v. muistelen.
Kyllähän se vaan niin on, että millaiseen perheeseen satut syntymään, määrittelee hyvin pitkälle myös oman elämäsi suunnan. On toki poikkeuksia, niin kuin kaikissa asioissa
Itse olen suurperheen vanhin lapsi, äiti oli kotona, isä töissä. Meillä oli aina tiukkaa, rahat loppu ja vanhemmat velkaantuneita. Rakkautta toki oli, kun äiti oli kotona. Ei meiltä mitään oikein puuttunut, mutta äidin rahankäyttö oli hieman yli varojen elämistä. Niin ne vähätkin rahat voidaan käyttää ehkä välillä väärin. Toki äiti halusi meille lapsille parasta, mutta kun rahaa ei ollut, sitä käytettiin silti ja voin sanoa, että sain väärän mallin rahankäytölle ja olen kärsinyt siitä yli puolet elämästäni. Menetin huolettoman rahankäytön vuoksi luottotietoni 20-vuotiaana ja sain ne takaisin vasta 45-vuotiaana. 25 vuotta elämästä luottotiedottomana, eli parhaat nuoruusvuoteni.
Arvostan elämää ja kaikkea mitä olen saanut, vaikka rahankäyttöä ei kukaan minulle koskaan opettanut. Maksoin verottajalle, ulosottomiehelle ja perintäyhtiöille noiden 25v aikana yli 100.000 euroa, josta puolet on korkoja ym. ylimääräisiä maksuja. Kuitenkin maksoin kaiken mitä olin velkaa. Harmi vaan, että parhaat vuoteni menivät ohi. Ne vuodet, kun piti ostaa asunto, perustaa perhe ja saada lapset ja rakentaa elämä tulevia vuosia varten Noh, tulipa ainakin matkustettua maailmalla, vaikka siihenkään ei varmaan aina olisi ollut varaa.
Vanhoilla kavereilla meni elämä paremmin, heillä ketkä saivat vanhemmiltaan paremmat eväät taloudenpitoon. On talo, kesämökki, auto, vene ja 2-3 lasta, sekä hyvä työpaikka.
Itselläni ei juuri omaisuutta ole, kaikki mahtuu pakettiautoon jos tarve sellaista vaatisi. Että kyllä sillä on merkitystä millaiseen perheeseen syntyy.
Perheen tyttäret eivät muka saa seurustella suomalaismiesten kanssa elleivät käänny erääseen uskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän niin voimakkaita eritteitä joistakin valuu saunan lauteille ja imeytyy rakenteisiin laudeliinankin läpi? Jos oikein kovat löylyt ottaa, niin hiki ainakin valuu, mutta ei minusta ainakaan mitään muuta valu. Tarpeillani käyn vessassa eli vessan pönttöön menee k..i ja p...ka, ei saunan lauteille ja rakenteisiin.
No tietenkin valuu, vaikket sitä itse huomaisi. Ei kukaan ole sanonut, että sinne lauteille tarpeita tehtäisiin, mutta tietysti jokaisesta valuu hien ja veden mukana kaikkia kehon eritteitä sinne - ellei nyt sit vaipat päällä istu paksujen eristeiden päällä. Ja vuosien mittaan sitä kertyy laudeväleihin ja lauteiden alapinnalle ihan kiitettävät määrät, vaikka lauteita kuin huuhdeltais käytön jälkeen.
Lauteita ei saa huuhdella saunomisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän niin voimakkaita eritteitä joistakin valuu saunan lauteille ja imeytyy rakenteisiin laudeliinankin läpi? Jos oikein kovat löylyt ottaa, niin hiki ainakin valuu, mutta ei minusta ainakaan mitään muuta valu. Tarpeillani käyn vessassa eli vessan pönttöön menee k..i ja p...ka, ei saunan lauteille ja rakenteisiin.
No tietenkin valuu, vaikket sitä itse huomaisi. Ei kukaan ole sanonut, että sinne lauteille tarpeita tehtäisiin, mutta tietysti jokaisesta valuu hien ja veden mukana kaikkia kehon eritteitä sinne - ellei nyt sit vaipat päällä istu paksujen eristeiden päällä. Ja vuosien mittaan sitä kertyy laudeväleihin ja lauteiden alapinnalle ihan kiitettävät määrät, vaikka lauteita kuin huuhdeltais käytön jälkeen.
Saa, kunhan tekee sen viileällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pieretti usein lapsena kunnes lopulta todettiin laktoosi-intoleranssi.
Yhden ystäväni luona oli sääntö, että pitää mennä pieremään vessaan tai parvekkeelle.
Leikimme olohuoneessa barbeilla kun minulta pääsi peräkkäin kolme kovaa pierua ja samassa minua vietiin perheen isän toimesta parvekkeelle hirveän huudon kera. Olin 7vuotias ja pelästyin kamalasti,en enää enää halunnut tuolle kaverille leikkimään enkä mennyt edes hänen synttäreilleen.
Kaverin äiti sitten soitteli minun äidilleni ettå "Mari kaipaa Tiinaa tänne,sano Tiinalle että ei Reijoa tarvitse pelätä".
Mutta minä pelkäsin. Etenkin kun en voinut olla piereskelemättä.Tietenkin mennään pieremään vessaan, ulos tai vaikka omaan huoneeseen, eikä piereskellä muiden nenään. Hyi hitto mitä tapoja!
Meidänkin perheessä kyetään helposti elämään ilman vatsavaivoja niin, että piereskelyt hoidetaan yksityisesti tai ulkona, ei koskaan piereskellä yhteisissä tiloissa ja/tai tilanteissa.
Fakta on, että suolistokaasujen ja ulosteiden pidättely aiheuttaa suolisto-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ei saisi huuhdella?
Tuttava huuhtoi vessaharjan vessan pesualtaassa pytyn pesun jälkeen 🤮 Lopetti tavan, kun siitä kerran mainitsin, ja tajusi vasta silloin että voihan sen huuhdella pytyssäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tytär ei saanut nukkua samassa huoneessa kihlatunsa kanssa.
Miksei saisi? Kun minä menin ekan kerran tyttöystävän vanhemmille yöksi, niin meille oltiin pedattu yhteinen sänky... ja suhde vielä aika tuore. Miksi tällaisista normaaleista asioista tehdään vaikeita? Olemme aikuisia ihmisiä, ei mitään teinejä.
Sinua ei ole älynlahjoilla siunattu, jos et asiaa tajua.
Selitä toki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa, kunhan tekee sen viileällä vedellä.
Voihan sitä kaikenlaisia uskomuksia olla. Lauteet voi pestä tai huuhtoa aivan millä vaan ja millä lämpötilalla vaan. Ei ne siitä pilalle mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden ystäväni luona oli sääntö, että pitää mennä pieremään vessaan tai parvekkeelle.
Leikimme olohuoneessa barbeilla kun minulta pääsi peräkkäin kolme kovaa pierua ja samassa minua vietiin perheen isän toimesta parvekkeelle hirveän huudon kera. Olin 7vuotias ja pelästyin kamalasti,en enää enää halunnut tuolle kaverille leikkimään enkä mennyt edes hänen synttäreilleen.
Kaverin äiti sitten soitteli minun äidilleni ettå "Mari kaipaa Tiinaa tänne,sano Tiinalle että ei Reijoa tarvitse pelätä".
Mutta minä pelkäsin. Etenkin kun en voinut olla piereskelemättä.Tietenkin mennään pieremään vessaan, ulos tai vaikka omaan huoneeseen, eikä piereskellä muiden nenään. Hyi hitto mitä tapoja!
Meidänkin perheessä kyetään helposti elämään ilman vatsavaivoja niin, että piereskelyt hoidetaan yksityisesti tai ulkona, ei koskaan piereskellä yhteisissä tiloissa ja/tai tilanteissa.
Fakta on, että suolistokaasujen ja ulosteiden pidättely aiheuttaa suolisto-ongelmia.
Ja kyseessä oli vielä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien uskonto pakkosyötetään viattomille lapsille. Siinä ihminen saa ikuisen vamman sieluunsa.
No tuo nyt on itsestään selvää, että vanhemmat opettavat lapsille itselleen tärkeitä asioita. Samalla tavalla ateistit kertovat lapsille, ettei Jumalaa ole, ja opettavat pilkkaamaan uskon asioita.
Meillä rukoiltiin ennen ruokaa ja ennen nukkumaanmenoa. Käytiin kirkossa ja kristillisessä päiväkerhossa. Luettiin Raamattua, jne. En koe saaneeni siitä vammaa sielulleni. Tosin vanhempani eivät olleet ihan niin tiukkoja kuin jotkut sukulaiset. Olen ihan iloinen, etten syntynyt tätini perheeseen, jossa tanssiminen on synti (myös häävalssi ym.), seksi ennen avioliittoa on synti eli myös yhdessä asuminen on synti jos ei olla naimisissa yms...En tunne yhtään ateistia, joka opettaisi erityisesti lapsilleen, ettei jumalaa ole tai jotka opettaisivat pilkkaamaan uskonasioita. Ateistille yleensä usko tai sen puute ei ole tärkeä ollenkaan.
Mä tunnen kaksi perhettä joissa lapsille kerrottiin että meidän perheessä ei uskota jumalaan. Nämä pienet lapset (alle kouluikäiset) sitten kertoivat ystäväperheissä kirkkain silmin että meillä ei uskota jumalaan. Toivon vaan että saavat isompana muodostaa oman mielipiteensä uskon asioista, samaa toivon myös uskovaisten vanhempien lapsille. Sukulaisperheessä myös naureskeltiin avoimesti tyttärelle joka meni riparille isoseksi. Että kyllä näitä on.
Tarinassasi ei kuitenkaan kukaan ollut sitä mieltä, ettei mahdollista minkään uskonnon jumalaa ole absoluuttisesti missään olemassa tai kehottanut lapsia pilkkaamaan uskonasioita. Mielestäni nämä uskonasiat pitäisikin ottaa esiin vasta vanhempana kun kykenee itse tekemään päätöksen onko valmis johonkin uskontoon uskomaan vai ei.
Mitä tulee nuorelle isoselle nauramiseen, omaa äitiäni, joka piti itseään jopa uskovaisena, nauratti aikoinaan varsin ilkeästi kun minä menin riparille isoseksi. Elämä voi olla tarua ihmeellisempää.
Tuo nyt on saivartelua. Tottakai vanhemmat kertovat lapsilleen niin kuin uskovat, eli että Jumalaa ei ole olemassa.
Pilkkaaminen on eri asia, toivoisin ettei missään kodissa opetettaisi pilkkaamaan ketään. Opettaminenhan tapahtuu esimerkin kautta, miten vanhemmat itse suhtautuvat eri tavalla ajatteleviin/uskoviin. Pilkallisesti, halveksuen tai kunnioittaen eri näkemyksiä.
Ja näyttääpä nuo uskomisen asiat olevan tärkeitä ainakin osalle ateisteista, sen verran hanakasti ollaan kieltämässä kaikkea mahdollista joka voisi viitatakaan kristinuskon suuntaan.
Minäkään en usko Jumalaan tai jumaliin tai mitään, ehkä korkeintaan Gaiaan.
Uskon siihen että tämä elämä on kaikki TAI siihen, että kuoleman jälkeen asiat ovat vielä pahemmin ja meidät orjuutetaan ns. "helvettiin". En taivaaseen.
Välillä kyllä kadehdin uskovia, varmaan elämä on helpompaa kun voi vaan heittäytyä uskomaan mukavia asioita.
Meillä ei lapset saa pilkata ketään. Ei uskontoon, ei ihonväriin, ei sukupuoleen jne jne liittyviin asioihin.
Meidän pihalla erään vihreän suvakkiperheen lapsi on ensimmäisenä nimittelemässä ulkomaalaistaustaisia mutiaisiksi yms. Äitinsä vielä kehui perheen lapsien kasvattamisesta suvaitsevaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä fakta on myös se, että kuten ulostaminen, myös suolikaasujen päästely tehdään pääsääntöisesti yksityisessä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen tytär ei saanut nukkua samassa huoneessa kihlatunsa kanssa.
Miksei saisi? Kun minä menin ekan kerran tyttöystävän vanhemmille yöksi, niin meille oltiin pedattu yhteinen sänky... ja suhde vielä aika tuore. Miksi tällaisista normaaleista asioista tehdään vaikeita? Olemme aikuisia ihmisiä, ei mitään teinejä.
Sinua ei ole älynlahjoilla siunattu, jos et asiaa tajua.
Selitä toki?
Eihän tuossa ole mitään tajuamista. Toisilla vaan on pipo tiukalla. Teinitkin nukkuu samassa sängyssä jo ensitreffeilläkin.
Kylän sekopää akka (aivan umpihullu, huutaa kolmelle lapselleen kaikesta, bussissakin) laittoi Facebookin paikalliselle sivulel, että heiltä saa yhdeksän ( 9) katkaistua pajunkissaa, jotka siis sitten itse voi koristella virpomista varten. Ojanpientareet täynnä pajunkissoja joka puolella.
Ihme ettei rahaa pyytänyt.