Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2521/3002 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä sukulaisperheesdä oli sääntö, että ensin söivät vanhemmat ja sitten vasta lapset. Aikuisille oli myös aina parempaa ruokaa kuin lapsille ja aina ruokaa ei riittänyt lapsille tarpeeksi vaikka vanhemmille aina riitti. Tämä oli siksi, että lapset ovat pienempiä kuin aikuiset eivätkä muka tehneet edes töitä, vaikka kyllä he maatalon töitä tekivät siinä missä vanhemmatkin.

Vierailija
2522/3002 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien uskonto pakkosyötetään viattomille lapsille. Siinä ihminen saa ikuisen vamman sieluunsa.

No tuo nyt on itsestään selvää, että vanhemmat opettavat lapsille itselleen tärkeitä asioita. Samalla tavalla ateistit kertovat lapsille, ettei Jumalaa ole, ja opettavat pilkkaamaan uskon asioita. 

Meillä rukoiltiin ennen ruokaa ja ennen nukkumaanmenoa. Käytiin kirkossa ja kristillisessä päiväkerhossa. Luettiin Raamattua, jne. En koe saaneeni siitä vammaa sielulleni. Tosin vanhempani eivät olleet ihan niin tiukkoja kuin jotkut sukulaiset. Olen ihan iloinen, etten syntynyt tätini perheeseen, jossa tanssiminen on synti (myös häävalssi ym.), seksi ennen avioliittoa on synti eli myös yhdessä asuminen on synti jos ei olla naimisissa yms...

En tunne yhtään ateistia, joka opettaisi erityisesti lapsilleen, ettei jumalaa ole tai jotka opettaisivat pilkkaamaan uskonasioita. Ateistille yleensä usko tai sen puute ei ole tärkeä ollenkaan.

Mä tunnen kaksi perhettä joissa lapsille kerrottiin että meidän perheessä ei uskota jumalaan. Nämä pienet lapset (alle kouluikäiset) sitten kertoivat ystäväperheissä kirkkain silmin että meillä ei uskota jumalaan. Toivon vaan että saavat isompana muodostaa oman mielipiteensä uskon asioista, samaa toivon myös uskovaisten vanhempien lapsille. Sukulaisperheessä myös naureskeltiin avoimesti tyttärelle joka meni riparille isoseksi. Että kyllä näitä on.

Tarinassasi ei kuitenkaan kukaan ollut sitä mieltä, ettei mahdollista minkään uskonnon  jumalaa ole absoluuttisesti missään olemassa tai kehottanut lapsia pilkkaamaan uskonasioita. Mielestäni nämä uskonasiat pitäisikin ottaa esiin vasta vanhempana kun kykenee itse tekemään päätöksen onko valmis johonkin uskontoon uskomaan vai ei.

Mitä tulee nuorelle isoselle nauramiseen, omaa äitiäni, joka piti itseään jopa uskovaisena, nauratti aikoinaan varsin ilkeästi kun minä menin riparille isoseksi. Elämä voi olla tarua ihmeellisempää.

Tuo nyt on saivartelua. Tottakai vanhemmat kertovat lapsilleen niin kuin uskovat, eli että Jumalaa ei ole olemassa.

Pilkkaaminen on eri asia, toivoisin ettei missään kodissa opetettaisi pilkkaamaan ketään. Opettaminenhan tapahtuu esimerkin kautta, miten vanhemmat itse suhtautuvat eri tavalla ajatteleviin/uskoviin. Pilkallisesti, halveksuen tai kunnioittaen eri näkemyksiä.

Ja näyttääpä nuo uskomisen asiat olevan tärkeitä ainakin osalle ateisteista, sen verran hanakasti ollaan kieltämässä kaikkea mahdollista joka voisi viitatakaan kristinuskon suuntaan.

On tietysti niin, että jos ateisti ei saa kertoa ettei usko Jumalaan, silloin ei vastaavasti se uskovainenkaan saa kertoa itse uskovansa samaiseen Jumalaan. Säännöt pitää olla samat.

Kokemukseni mukaan jos ateisti kertoo olevansa ateisti tns hän on fanaattinen uusateisti.

Mikä ihme edes on "fanaattinen uusateisti"? Vai tekeekö se siis, että siitä ettei usko kristillisten Jumalaan kertoo suoraan jotenkin fanaattisen? Jos, niin silloin uskon asioita esiin tuova on tietysti myös aina samalla tavalla joka kerta fanaattinen sen oman uskonsa kanssa. Itse ihmettelen suuresti miksi ihmeessä pitäisi jotenkin muille ihmisille sitä omaa uskomista tai uskomattomuutta edes tuoda esille. Eikö sen uskon pitäisi olla jokaisen ihan oma henkilökohtainen asia.

Samoin tämän palstan keskusteluista mielestäni usko tai sen puute pitäisi olla kokonaan bannattu keskustelusta pois.

Sitä juuri ihmetellyt. Olen itse kuulema ääriateisti, fanaattinenkin vielä. Koska ateismi on sitä ettei tee tiettyä asiaa (usko jumalaan tvast) miten voi olla niin kovaa ja ankarrrrrrasti uskomatta että se tekee minusta ääriateistin?!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2523/3002 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kekkunan helevata näitä ateisti/uskovais -jankuttajia! Tehkää oma ketju, älkää täällä sotkeko kivaa ketjua!

Vierailija
2524/3002 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voita saa laittaa leivälle vain teelusikallisen

Vierailija
2525/3002 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien uskonto pakkosyötetään viattomille lapsille. Siinä ihminen saa ikuisen vamman sieluunsa.

No tuo nyt on itsestään selvää, että vanhemmat opettavat lapsille itselleen tärkeitä asioita. Samalla tavalla ateistit kertovat lapsille, ettei Jumalaa ole, ja opettavat pilkkaamaan uskon asioita. 

Meillä rukoiltiin ennen ruokaa ja ennen nukkumaanmenoa. Käytiin kirkossa ja kristillisessä päiväkerhossa. Luettiin Raamattua, jne. En koe saaneeni siitä vammaa sielulleni. Tosin vanhempani eivät olleet ihan niin tiukkoja kuin jotkut sukulaiset. Olen ihan iloinen, etten syntynyt tätini perheeseen, jossa tanssiminen on synti (myös häävalssi ym.), seksi ennen avioliittoa on synti eli myös yhdessä asuminen on synti jos ei olla naimisissa yms...

En tunne yhtään ateistia, joka opettaisi erityisesti lapsilleen, ettei jumalaa ole tai jotka opettaisivat pilkkaamaan uskonasioita. Ateistille yleensä usko tai sen puute ei ole tärkeä ollenkaan.

Mä tunnen kaksi perhettä joissa lapsille kerrottiin että meidän perheessä ei uskota jumalaan. Nämä pienet lapset (alle kouluikäiset) sitten kertoivat ystäväperheissä kirkkain silmin että meillä ei uskota jumalaan. Toivon vaan että saavat isompana muodostaa oman mielipiteensä uskon asioista, samaa toivon myös uskovaisten vanhempien lapsille. Sukulaisperheessä myös naureskeltiin avoimesti tyttärelle joka meni riparille isoseksi. Että kyllä näitä on.

Tarinassasi ei kuitenkaan kukaan ollut sitä mieltä, ettei mahdollista minkään uskonnon  jumalaa ole absoluuttisesti missään olemassa tai kehottanut lapsia pilkkaamaan uskonasioita. Mielestäni nämä uskonasiat pitäisikin ottaa esiin vasta vanhempana kun kykenee itse tekemään päätöksen onko valmis johonkin uskontoon uskomaan vai ei.

Mitä tulee nuorelle isoselle nauramiseen, omaa äitiäni, joka piti itseään jopa uskovaisena, nauratti aikoinaan varsin ilkeästi kun minä menin riparille isoseksi. Elämä voi olla tarua ihmeellisempää.

Tuo nyt on saivartelua. Tottakai vanhemmat kertovat lapsilleen niin kuin uskovat, eli että Jumalaa ei ole olemassa.

Pilkkaaminen on eri asia, toivoisin ettei missään kodissa opetettaisi pilkkaamaan ketään. Opettaminenhan tapahtuu esimerkin kautta, miten vanhemmat itse suhtautuvat eri tavalla ajatteleviin/uskoviin. Pilkallisesti, halveksuen tai kunnioittaen eri näkemyksiä.

Ja näyttääpä nuo uskomisen asiat olevan tärkeitä ainakin osalle ateisteista, sen verran hanakasti ollaan kieltämässä kaikkea mahdollista joka voisi viitatakaan kristinuskon suuntaan.

Ei ole todellista, että tästä ketjusta on poistettu epäasiallisina toiseksi ja neljänneksi viimeinen viesti ja muutama muukin täysin asiallinen vastaava viesti.

Vierailija
2526/3002 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani vanhemmat halusivat nukkua myöhään ja me lapset jouduimme olemaan hiljaa huoneissamme kunnes he heräsivät. Vessassa sai käydä jos oli ihan pakko, mutta sitä ei saanut vetää että vanhemmat eivät herää siihen. Vaikka olisi ollut nälkä ja olisimme jo osanneet tehdä itsekin aamiaista hiljaa, niin silti piti olla hiljaa omissa huoneissa. Ainakin minä sitten salakuljetin huoneeseeni ruokaa kuten leipää ja hedelmiä.

Vierailija
2527/3002 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sun mielestä uskonto on pakkosyöttöä, mutta uskot kuitenkin, että ihmisellä on sielu?

Vierailija
2528/3002 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani veljet saivat syödä vapaasti aina kuin halusivat ja mitä halusivat miten paljon tahansa kun taas me siskon kanssa emme saaneet juuri koskaan syödä tarpeeksi. Tyttöjen kun pitää olla laihoja samoin kuin naisten, mutta kasvavien poikien pitää saada tarpeeksi ravintoa.

Vierailija
2529/3002 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

Miksi ihmeessä ihmiset (erityisesti miehet) eivät pese takapuoltaan sillä ihanalla, joka kodista löytyvällä ihmeellä eli käsisuihkulla? En vaan tajua. Jos joudun käymään vessassa, jossa suihkua ei ole, jää likainen olo ja käyn ensi tilassa pesulla. Siis ajatteleeko miehet, että se on lempinimensä (p*llupuhelin) vuoksi vain naisia varten??? Opetelkaa käyttämään käsisuihkua, niin pienempi määrä paperia riittää ja ette pyörittele niitä e.coli-bakteereitanne pitkin maita ja mantuja (kyllä, ne leviävät myös alusvaatteista!)! Jos kaadut naamallesi koiranp*skaan, niin pyyhitkö paperilla vai peset vedellä?

Vierailija
2530/3002 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet täytyi pitää nukkuessa pitää peiton päällä. Lapsena en ymmärtänyt siihen syytä, mutta luultavasti se oli siksi, että emme itsetyydyttäisi. Ihmettelen, että miten jotkut saattoivat vielä 1990-luvulla olla sitä mieltä, että itsetyydytys on paha asia.

Vierailija
2531/3002 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes viikonloppuisin ja lomilla saanut nukkua myöhään, vaan piti herätä kello 5.30 kuten arkisinkin. Samoin nukkumaan piti mennä aina kello 20.00 oli sitten arki tai loma. 

Vierailija
2532/3002 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.

Toisaalta ymmärrän, jos valoja sammuttelee kesällä ja muulloinkin jos tosiaankin näkee luonnonvalossakin. Minäkin laitan valot vain silloin kun ei enää näe ulkoa tulevassa valossa. Ex-naisystäväni jätti valoja usein palamaan jopa vaatehuoneeseen, vaikka ei siellä kukaan ollut, minä sitten sammuttelin näitä valoja jos turhaan paloivat. Ihan periaatteesta, koska minä maksoin sähkölaskun. Monesti kun tulin töistä kotiin, niin asunnossa oli valot päällä, televisiokin päällä ja joskus vielä kahvinkeitinkin päällä vaikka asunto oli tyhjänä. En hyväksy tuollaista.

Et oo tosissasi... Koti on elämistä varten.  En hyväksy lämmön ja valon pihtaamista, joten kumoan mielipiteesi 1-1 ;) :)

Tuo viesti on alkuvuodesta 2016. Olen 100% varma, että kirjoittaja kitisee tällä hetkellä korkeista sähkölaskuista.

Vierailija
2533/3002 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

Miksi ihmeessä ihmiset (erityisesti miehet) eivät pese takapuoltaan sillä ihanalla, joka kodista löytyvällä ihmeellä eli käsisuihkulla? En vaan tajua. Jos joudun käymään vessassa, jossa suihkua ei ole, jää likainen olo ja käyn ensi tilassa pesulla. Siis ajatteleeko miehet, että se on lempinimensä (p*llupuhelin) vuoksi vain naisia varten??? Opetelkaa käyttämään käsisuihkua, niin pienempi määrä paperia riittää ja ette pyörittele niitä e.coli-bakteereitanne pitkin maita ja mantuja (kyllä, ne leviävät myös alusvaatteista!)! Jos kaadut naamallesi koiranp*skaan, niin pyyhitkö paperilla vai peset vedellä?

Enemmänhän sitä paperia kuivaamiseen menee?

Vierailija
2534/3002 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän serkuille ei saanut soittaa klo 20.00 jälkeen, eikä ne saaneet soittaa enää mihinkään niin myöhään.Ne olivat hellarita, eivätkä saaneet teini-iässä käyttää dödöä eikä meikkejä, koska jumala ei tykkää muuta kuin luonnollisista ihmisistä. Hiihtohousuja ei saanut käyttää, ne olivat liian seksikkäitä, koska ovat niin ihonmyötäisiä. Maallista musiikkia ei saanut kuunnella (syntiä myös). Ex-mieheni äiti ei ollut poikansa antanut koskaan pissata seisaaltaan??? Vessa nääs saastuu...

Itsepähän niihin helluntalaisiin sekaannuit.

Vierailija
2535/3002 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä perheessä oli lapsuudessani sääntö, että jouluna ensin jaettiin kaikki lahjat, minkä jälkeen jokainen vuorollaan avasi yhden omista lahjoistaan muiden katsellessa ja näytti muille mitä sai. Tämän piti ilmeisesti kasvattaa lapsia kärsivällisyyteen, kun niitä papereita ei vain revitty auki, vilkaistu lahjaa ja sitten heti hyökätty seuraavaan pakettiin kiinni.

Vierailija
2536/3002 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sun mielestä uskonto on pakkosyöttöä, mutta uskot kuitenkin, että ihmisellä on sielu?

Mikä ristiriita tässä on?

Vierailija
2537/3002 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä perheessä oli lapsuudessani sääntö, että jouluna ensin jaettiin kaikki lahjat, minkä jälkeen jokainen vuorollaan avasi yhden omista lahjoistaan muiden katsellessa ja näytti muille mitä sai. Tämän piti ilmeisesti kasvattaa lapsia kärsivällisyyteen, kun niitä papereita ei vain revitty auki, vilkaistu lahjaa ja sitten heti hyökätty seuraavaan pakettiin kiinni.

Meillä tehdään noin edelleen.

Vierailija
2538/3002 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.

Toisaalta ymmärrän, jos valoja sammuttelee kesällä ja muulloinkin jos tosiaankin näkee luonnonvalossakin. Minäkin laitan valot vain silloin kun ei enää näe ulkoa tulevassa valossa. Ex-naisystäväni jätti valoja usein palamaan jopa vaatehuoneeseen, vaikka ei siellä kukaan ollut, minä sitten sammuttelin näitä valoja jos turhaan paloivat. Ihan periaatteesta, koska minä maksoin sähkölaskun. Monesti kun tulin töistä kotiin, niin asunnossa oli valot päällä, televisiokin päällä ja joskus vielä kahvinkeitinkin päällä vaikka asunto oli tyhjänä. En hyväksy tuollaista.

Et oo tosissasi... Koti on elämistä varten.  En hyväksy lämmön ja valon pihtaamista, joten kumoan mielipiteesi 1-1 ;) :)

Tuo viesti on alkuvuodesta 2016. Olen 100% varma, että kirjoittaja kitisee tällä hetkellä korkeista sähkölaskuista.

Ei välttämättä. Mullakin on tällä hetkellä energian osuus alle 4.5c/kWh ja soppari on vielä vuoden voimassa.

Pörssisähkön nimeen vannovat makselevat 6-15 kertaa isompia summia.

Vierailija
2539/3002 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään kengät jalassa varsinkin pyhinä.

Vierailija
2540/3002 |
07.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kädet täytyi pitää nukkuessa pitää peiton päällä. Lapsena en ymmärtänyt siihen syytä, mutta luultavasti se oli siksi, että emme itsetyydyttäisi. Ihmettelen, että miten jotkut saattoivat vielä 1990-luvulla olla sitä mieltä, että itsetyydytys on paha asia.

Joo mun mutsi vaati samaa ja hyökkäsi välillä tarkastamaan että mitä teen. Käsittämättömän inhottavaa kyttäämistä.

Oon syntynyt 70-luvulla.