Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
- Suihkuaika oli tasan 2 minuuttia, muuten isäni sammutti valon ja alkoi hakata ovea. Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kerran sitten kiehahti niin että menin tyynesti alastomana jatkamaan hiusten pesua keittiön lavuaarissa, sen jälkeen isä lopetti ovella riehumisen.
- Tv saattettiin yhtäkkiä sulkea kesken katselun kun vanhemmat julistivat ohjelman sopimattomaksi, tuntui että tuossa oli kyse ihan mielivallasta kun kyseessä ei ollut seksiä tai väkivaltaa sisältävä kohtaus ja tuota tapahtui vielä ollessani 16vuotias.
- Minulla oli sänkyni päällä juliste Bon Jovista ilman paitaa, yhtenä päivänä se oli poissa ja äitini väitti sen revenneen imuroidessa. En uskonut tuota yhtään, repi sen ihan tarkoituksella pois kun varmaan oli jotenkin "sopimaton".
- Sain laittaa kajalia ja luomiväriä niin paljon kuin huvitti, mutta kynsilakka ja huulipuna olivat kiellettyjä. Äitini jaksoi aina kertoa tuntemastaan naisesta joka synnytti kolme äpä rää ja että miten naisen luonteen näki tämän pitkistä, punaisista kynsistä!
Koiraa ei saa jättää ulos mistään touhusta, eikä sitä myöskään saa komentaa. Sehän on perheenjäsen ja sille tulee paha mieli. Kyseessä todella äänekäs ja huonosti koulutettu lammaskoira, ja koiran menehtyessä hommataan tilalle uusi samanlainen ja 'koulutetaan' samalla tavalla.
Tekee pahaa, kun lähdetään tämän perheen kanssa johonkin ja koira vinkuu ja huutaa stressaantuneena koko ajomatkan. Perhe kokee sen niin, että koira on innoissaan. Määränpäässäkään ei saa kenenkään puheesta mitään selvää, kun koira haukkuu ihan koko ajan, ja jos koiran kiljuminen jatkuu tarpeeksi pitkään niin pitää kehua ja lässyttää ja huomioida koiraa sitten palkinnoksi ihan porukalla, kun se kerran kaipaa huomiota.
Lötkölettu kirjoitti:
Mikään ei oo niin kamala ku puol tuntia pastettu haalee lötkö lettu. Syömättä jää
En minäkään kyllä söisi puoli tuntia paistettua lettua, pilallehan se olisi siinä ajassa jo palanut.
Vierailija kirjoitti:
Koiraa ei saa jättää ulos mistään touhusta, eikä sitä myöskään saa komentaa. Sehän on perheenjäsen ja sille tulee paha mieli. Kyseessä todella äänekäs ja huonosti koulutettu lammaskoira, ja koiran menehtyessä hommataan tilalle uusi samanlainen ja 'koulutetaan' samalla tavalla.
Tekee pahaa, kun lähdetään tämän perheen kanssa johonkin ja koira vinkuu ja huutaa stressaantuneena koko ajomatkan. Perhe kokee sen niin, että koira on innoissaan. Määränpäässäkään ei saa kenenkään puheesta mitään selvää, kun koira haukkuu ihan koko ajan, ja jos koiran kiljuminen jatkuu tarpeeksi pitkään niin pitää kehua ja lässyttää ja huomioida koiraa sitten palkinnoksi ihan porukalla, kun se kerran kaipaa huomiota.
Voi koira raukka! Selvästikään ei elänyt onnellista elämää. Ja tosi rasittavaa ihmisillekin.
Tuttavapariskunnan luo ei voi mennä kylään silloin kun heidän rotikkansa on kotona. Puree vieraita ja on arvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Hana kuin hana, onnea on puhdas vesi! Suuri osa maailman ihmisistä joutuu hakemaan vettä kilometrien päästä kaivosta tai elämään kokonaan ilman puhdasta vettä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena nukke, joka oli todella hieno ja ilmeisesti ollut kohtalaisen kallis, mutta sillä ei saanut leikkä ollenkaan. Se oli huoneessani kirjahyllyssä ylähyllyllä niin, että en ylettynyt millään siihen. En edes nousemalla tuolille tai jakkaralle. Vanhemmat itse ostivat sen ja laittoivat sen sinne, mutta sanoivat että se ei ole lelu vaan koriste. Miksi hankkia lapselle kallis nukke vain koristeeksi, jos siihen ei saa edes koskea?
Mulle tulee tästä tosi surullinen olo. Ihan kauheaa oikeasti.
Käyttäjä42501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena nukke, joka oli todella hieno ja ilmeisesti ollut kohtalaisen kallis, mutta sillä ei saanut leikkä ollenkaan. Se oli huoneessani kirjahyllyssä ylähyllyllä niin, että en ylettynyt millään siihen. En edes nousemalla tuolille tai jakkaralle. Vanhemmat itse ostivat sen ja laittoivat sen sinne, mutta sanoivat että se ei ole lelu vaan koriste. Miksi hankkia lapselle kallis nukke vain koristeeksi, jos siihen ei saa edes koskea?
Mulle tulee tästä tosi surullinen olo. Ihan kauheaa oikeasti.
Anoppi osti tyttärelleni myös tuollaisen. Oli olevinaan niin kallis nukke, ettei sillä siksi olisi saanut leikkiä. Mutta miksi ihmeessä sellainen pitää hankkia lapselle, joka ei tietenkään edes kykene ajattelemaan lelua kalliina keräilyesineenä.
Vierailija kirjoitti:
Groundhog kirjoitti:
Olen elänyt aika vapaan lapsuuden, joten tiukkoja sääntöjä ei juurikaan ollut. Siksipä mieheni sääntöihin on ollut melkoinen sopeutuminen.
Ennen lapsen syntymää telkkaria ei saanut avata ennen klo 19. Paitsi tietysti, jos sieltä tuli jokin ohjelma, joka sattui häntä itseään kiinnostamaan. Nyt telkkarin saa avata vasta, kun lapsi (4v) on mennyt nukkumaan. Tämän jotenkin ymmärrän, ettei satu näkemään mitään turhaa väkivaltaa tms, mutta kun Pikku Kakkostakaan ei saisi lapsi katsoa, tai jotain urheilua.
Elämä menee aina samalla rytmillä: tiettyyn kellonaikaan täytyy tehdä tiettyjä asioita. Ja niitä asioita ei missään nimessä voi tehdä mihinkään muuhun aikaan. Ruoka-ajoista pidetään kiinni pilkulleen ja vaikka kuinka haluaisi joskus mennä vaikka ostoksille, elokuviin, teatteriin, mihin tahansa, se ei koskaan voi tapahtua niin, että se menisi minuuttiakaan ruoka-ajan päälle.
Ruoka sinänsä onkin se vaikeimmin omaksuttava juttu. Miehen mielestä on erikseen arki-, perjantai-, lauantai- ja sunnuntairuoat. Vieläkin minun on vaikea tajuta, miksi lihapullia voi syödä perjantaina, mutta ei missään nimessä sunnuntaina.
Kaikki arjen pikku piristykset, reissut ja tapahtumat aiheuttavat kauhean vastustuksen: "En mäkään ole lapsena missään laivareissuilla / huvipuistoissa / teatterissa / yökylässä / junaretkillä käynyt, ei ole mitään syytä!"
Miehelle on aina yhtä suuri järkytys, jos kuulee, että jossakin perheessä tehdään asioita eri tavalla kuin meillä. Ne muuthan ovat aina automaattisesti joko väärässä, hulluja tai vastuuttomia.
Onko ihme, että elämä on kuin "Päiväni murmelina" -elokuva...
Kuulostaa älyttömän ahdistavalta! Miksi valitsit elää elämäsi noin, tuon miehen kanssa? On meinaan omaan makuuni sen verran rajoittava elämäntyyli, etten kestäisi. En vaikka se mies olisikin "muuten niin ihana".
Mun exä oli juuri tuollainen. Juu, en kestänytkään. Ero tuli ja sitten kutsui psykiatrinen osasto, minua. Erosta on nyt 10 vuotta ja nyt vasta alkaa löytymään oma itse.
Eräässä Stadin varsin monikulttuurisessa lähiössä asuessamme, eräällä naapurilla oli sääntö, että heille ei saa tulla tummaihoiset lapset leikkimään heidän lastensa kanssa. Lapset saivat siis leikkiä kaikkien kanssa ulkona, mutta heillä oli 'vain valkoisille'-kyltti ilmassa leijumassa.
Hassuinta tässä oli se, että sen perheen isää olin aina pitänyt ulkomaalaistaustaisena, koska hän näytti arabilta/turkkilaiselta. Olikin romani-isän ja valkolaisäidin jälkeläinen. Perheen äiti oli vaalea suomalainen.
Perheen lapsia harmitti, kun kaikkia kavereita ei saanut kutsua synttäreille..
Alakouluikäinen poikani sanoi juuri ettei saa mennä kaverille sisälle. Kysyin syytä, niin heillä on kuulemma sääntönä että vain yksi kaveri kerrallaan saa tulla sisälle. Kyseessä iso 5 huoneen omakotitalo. Tilan puutteesta ei siis johdu. Kukaan ei tee etätöitä eikä siellä ole lemmikkejä tai pieniä vauvoja häiriintymässä. Ehkä kielto johtuu liiasta metelistä, jos jätkiä on liikaa?! Itse olin ainoa lapsi ja nyt on mukavaa kun lapsilla on kavereita ja talossa elämää. Noh, olemme kaikki erilaisia, vaikken itse moista sääntöä ymmärräkään.
Mulla on aina ollut hyvin rasvoittuva päänahka, ja erityisesti se vaivasi nuorena. Äitini laimensi jo valmiiksi laimeaa shampoota pulloon. Tukka ei tullut juuri koskaan sillä litkulla kunnolla puhtaaksi. Vasta vaihto-oppilaana Amerikassa tajusin, että tukan ja päänahan voi todellakin pestä laimentamattomalla shampoolla, ja siitä tulee puhdas ja ilmava.
Äitini oli kieltänyt laimentamattoman shampoon käytön.. Nykytiedon mukaan shampoosta lähtee teho pois, jos sen laimentaa vedellä pulloon.
Läheisen lapset ovat eläneet aina kuin pellossa.. saavat rikkoa leluja, ottaa pöydältä keksejä (vaikka sitä ensimmäistäkään ei ole syöty) mutta.... samasta mukista ei missään tapauksessa juoda kahta eri juomaa! Huvittavaa kun muuten sääntöjä ja rajoja ei ole... mutta tuollainen pikkujuttu on tärkeä asia.
Kun aloitin tämän ketjun lukemisen, luulin että meillä ei ole outoja tapoja.
Vaan onhan niitä, ei kuitenkaan mitãän sadistista lapsien kiusaamista.
Olohuoneen verhoihin ei kosketa, aamupalalle tai ruokapöytään yleensäkään ei tulla yöpuvussa tai alusvaatteissa, saunassa ei juoda mitään, miehen paikalle ei istuta miehen ollessa kotona, ruoka syödään ruokapöydässä, ei telkkarin edessä tai omassa huoneessa, pihakivien sammaleisiin ei kosketa, mikroruoka lämmitetään erillisessä astiassa, syömään aloitetaan, kun kaikki ovat paikalla ja mies sanoo, "Olkaa hyvä" tai että meidän makuuhuoneessamme ei oleskella ja leikitä. Mies leikkaa aina kanan, kinkun tai paistin ja tarjoilee lihat muille.
Tämän lisäksi ostamme tuliaisia, lähetämme kortteja ja pieniä postipaketteja. Joululahjoja tulee aivan hillittomästi, kun kaikki antavat toisilleen lahjoja.
Ja spagetin kanssa ei todellakaan laiteta sekä parmesaania sekä ketsuppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc asia eli vessaa ei saanut vetää, jos vain kävi pienellä asialla.
Siinä haettiin kait jotain kuviteltua säästöä.
Ennen muinoin wc huuhtelu oli 7-10 litraa laaki ja jos vaikka 5 ihmistä aamu/ilta pissit hoitaa samalla kertaa, niin kyllä vuositasolla juomakelpoista vettä säästyi vuositasolla. Oliko rahallinen vai moraalinen säästö, en tiedä...
Vessan vesisäiliössä tiiliskivi niin vettä säästyy.
Vierailija kirjoitti:
- Suihkuaika oli tasan 2 minuuttia, muuten isäni sammutti valon ja alkoi hakata ovea. Minulla on pitkät ja paksut hiukset. Kerran sitten kiehahti niin että menin tyynesti alastomana jatkamaan hiusten pesua keittiön lavuaarissa, sen jälkeen isä lopetti ovella riehumisen.
- Tv saattettiin yhtäkkiä sulkea kesken katselun kun vanhemmat julistivat ohjelman sopimattomaksi, tuntui että tuossa oli kyse ihan mielivallasta kun kyseessä ei ollut seksiä tai väkivaltaa sisältävä kohtaus ja tuota tapahtui vielä ollessani 16vuotias.
- Minulla oli sänkyni päällä juliste Bon Jovista ilman paitaa, yhtenä päivänä se oli poissa ja äitini väitti sen revenneen imuroidessa. En uskonut tuota yhtään, repi sen ihan tarkoituksella pois kun varmaan oli jotenkin "sopimaton".
- Sain laittaa kajalia ja luomiväriä niin paljon kuin huvitti, mutta kynsilakka ja huulipuna olivat kiellettyjä. Äitini jaksoi aina kertoa tuntemastaan naisesta joka synnytti kolme äpä rää ja että miten naisen luonteen näki tämän pitkistä, punaisista kynsistä!
Meillä oli suihkuvuorot yläkerran suihkuun, joka oli WC:n yhteydessä. Siellä saattoivat toiset käydä pissalla ja kakkelilla. Kellarin suihkussa sai olla vaikka tunnin. Vesimaksu oli tuolloin kiinteä.
Televisiohomma kuulosti tutulta. Joskus sai katsoa jonkun ohjelman ja joskus ei, täysin mielivaltaista. Yleensä se oli ohjelma, jota halusi katsoa, niin toiselta kanavalta tuli paljon tärkeämpi ohjelma, jota vanhempien piti ehdottomasti katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
Me kaikki emme tunge sitä hanaa perseeseemme.
Ala-asteen luokkakaveri pyysi koulun jälkeen luokseen kylään, kertoi, että hänellä on paljon barbeja. Äitinsä matkusteli työnsä puolesta paljon ja toi niitä tytölleen tuliaisiksi.
Juu hänellä kyllä oli melkoinen kokoelma toinen toistaan upeampia ja erikoisempia nukkeja, mutta ne olivat kaikki avaamattomissa pakkauksissaan. Eikä niitä todellakaan saanut avata. Olisin niin mielelläni niillä leikkinyt, ja niin kaverinikin, mutta äitinsä oli kieltänyt. Ne kuulemma olisivat myöhemmin arvokkaita keräilykappaleita. No näin varmasti onkin, mutta tuntui lapsena aivan typerältä säännöltä. Ja tuntuu näin aikuisenakin. Että tyttö sai vain katsella barbeja pakkauksissa...
Varma Tieto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc asia eli vessaa ei saanut vetää, jos vain kävi pienellä asialla.
Siinä haettiin kait jotain kuviteltua säästöä.
Ennen muinoin wc huuhtelu oli 7-10 litraa laaki ja jos vaikka 5 ihmistä aamu/ilta pissit hoitaa samalla kertaa, niin kyllä vuositasolla juomakelpoista vettä säästyi vuositasolla. Oliko rahallinen vai moraalinen säästö, en tiedä...
Vessan vesisäiliössä tiiliskivi niin vettä säästyy.
Eikä vessa kovin kauaa pelitä tämän jälkeen vaan tukkeutuu.
Älkää ihmeessä ryhtykö säätämään näiden säiliöiden kanssa.
Ihan itsestäänkö se muuttuu juomavedeksi ja manifestoituu sinne pöntön vesisäiliöön?