Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Minulla oli lapsena nukke, joka oli todella hieno ja ilmeisesti ollut kohtalaisen kallis, mutta sillä ei saanut leikkä ollenkaan. Se oli huoneessani kirjahyllyssä ylähyllyllä niin, että en ylettynyt millään siihen. En edes nousemalla tuolille tai jakkaralle. Vanhemmat itse ostivat sen ja laittoivat sen sinne, mutta sanoivat että se ei ole lelu vaan koriste. Miksi hankkia lapselle kallis nukke vain koristeeksi, jos siihen ei saa edes koskea?
Tuttavaperheellä oli sääntö,että kun tullaan kaupasta,tavarat laitetaan aakkosjärjestyksessä kuivakaappiin. Kaakao,kahvi jne. Lisäksi kaikkiin tuotteisiin laitetaan tarra,missä parasta ennen-päivä. Perheenisä kertoi kutsuilla kahvipöydässä tämän perheensä tavan ja luulin että se on vitsi ja nauroin!
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheellä oli sääntö,että kun tullaan kaupasta,tavarat laitetaan aakkosjärjestyksessä kuivakaappiin. Kaakao,kahvi jne. Lisäksi kaikkiin tuotteisiin laitetaan tarra,missä parasta ennen-päivä. Perheenisä kertoi kutsuilla kahvipöydässä tämän perheensä tavan ja luulin että se on vitsi ja nauroin!
Tuo parasta ennen päivän merkkaaminen on kyllä hyvä idea. On se toisaalta paketissakin. Itse olen yrittänyt laittaa maustekurkut aakkosjärjestykseen, mutta kun joku muu laittaa ruokaa, ovat purkit taas sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti....nykyisin tuolla vedellä lotrailu joka päivä, on mennyt aivan mahdottomaksi....miettikää nyt nuoret edes, mitä tuhlausta, vesi tulee vielä loppumaan meiltä kaikilta, elleivät ala sitä merivedestä tekemään, siis suolatonta vettä... ei ihmiskeholle ole todellakaan tarpeellista käydä joka päivä, koko suihkussa...raskaan työn raatajat ovat erikseen, mutta sitä nuoriso ei todellakaan ole...siinä sohvalla maatessa ei liiku kuin etusormet ja ne pystyy pesemään lavuaarissa....tosin alapesu ja hampaat pitää hoitaa päivittäin...siis vanhemmat ovat ihan oikeassa veden säännöstelyssä ja jos mikä, niin katsokaapa välillä vesilaskua...se on helppo vanhemmilla lorottaa, mutta kun pääsette itse maksajiksi, niin pitää miettimään....tai sitten sinulle tosiaan on tullut tuosta asiasta trauma, jos haluaa käydä kolme kertaa päivässä kokosuihkussa... Lapsuudessani ei edes ollut mitään suihkuja, omakotitalossa, pesuvadissa pestiin tärkeimmät viikolla ja kerran viikossa käytiin naapurin saunassa...ja hengissä selvittiin, eikä jäänyt kuin muistoja, ei traumoja...
Ei vesi lopu, sen määrä maapallolla on vakio. Otas vähän selvää asioista.
Mutta se saastuu.
Se saastuu tai on saastumatta, riippumatta siitä käydäänkö Suomessa suihkussa kerran päivässä vai kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä söi aina ensin ruuan. Ja muut sitten, jos sitä jäi.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Noin sen kuuluisi ollakin, että ensin syövät miehet ja pojat, sitten vasta naiset tyttöjen kanssa. Jos siis jotain on jäänyt yli.
Olette ihan sairaita. Hakeutukaa hoitoon.
Toi syöntijärjestys saattaa olla peräisin ajalta, jolloin perheen miehet teki ne raskaat työt, jotka toivat perheelle ruoan. Jos miehet ei saaneet tarpeeksi ruokaa, kohta ei taloudessa syönyt kukaan.
Olen pahoillani teidän kaikkien puolesta, joilla on kusipäävanhemmat. Näiden kertomusten perusteella aika monella taitaa olla.
😔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä söi aina ensin ruuan. Ja muut sitten, jos sitä jäi.
Mitä ihmeellistä tuossa on? Noin sen kuuluisi ollakin, että ensin syövät miehet ja pojat, sitten vasta naiset tyttöjen kanssa. Jos siis jotain on jäänyt yli.
Olette ihan sairaita. Hakeutukaa hoitoon.
Toi syöntijärjestys saattaa olla peräisin ajalta, jolloin perheen miehet teki ne raskaat työt, jotka toivat perheelle ruoan. Jos miehet ei saaneet tarpeeksi ruokaa, kohta ei taloudessa syönyt kukaan.
Noissa ähl**mimaissa edellen ja perustuu eriarvoisuuteen
Vierailija kirjoitti:
Keittoa syödessäni isäni huusi jos ryystin vahingossa. Itse ryysti lientä lusikasta.
Tässä on hyvä malliesimerkki siitä, miten jotkut ihmiset eivät voi sietää jotain jonkun toisen tekemänä, mutta sallivat sen tekemisen kuitenkin itselleen.
Meillä pienenä ei saanut pääsiäisenä syödä pääsiäismunia luin vasta toisena pääsiäispäivänä eli maanantai-iltana. Koko pääsiäisen niitä sai vaan tuijottaa, kun olivat kauniisti kulhossa pöydällä. Jos oltaisiin koskettu niihin, niin isä olisi varmasti heittänyt jokaisen kakaran seinään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena mulla oli kaveri, jonka kotona ei saanut istua sängyllä. Siis sijatullakaan.
Kahden tytön huone oli aika ahdas, tai siis lattiatilaa oli vähän. Siellä mahtui leikkimään barbeilla yms ehkä yksi kaveri siskosten lisäksi..
Lasten huoneessa oli pleikkari, sitäkin piti pelata lattialla istuen. Tällä varmaan varmistettiin se että saatiin niskakivut aikaiseksi kaikille ja tehtiin jotain muuta.
Oliko teillä likaiset tai hajustetulla aineella pestyt vaatteet? Tai kouluvaatteet?
Tunnustan, kyllä muakin jo nyt ällöttää ajatus, kun lapsi kasvaa ja kaverit alkaa hengata täällä vaatteilla, joilla ovat nuohanneet pitkin kyliä. :x
Toivoisin olevani se rento äiti ja meillä sellainen koti, jonne kaikki tervetulleita, mut joo, yritän päästä pakko-oireestani ja hengitellä syvään jo nyt...
Lapsuudessani kaverin luona hänen isänsä nuuhki pikkarit läpi ennen pesukoneeseen laittoa. Kerran haisteli minunkin pikkareitani kun olin yökylässä ja menimme kaverin kanssa saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc asia eli vessaa ei saanut vetää, jos vain kävi pienellä asialla.
Siinä haettiin kait jotain kuviteltua säästöä.
Ennen muinoin wc huuhtelu oli 7-10 litraa laaki ja jos vaikka 5 ihmistä aamu/ilta pissit hoitaa samalla kertaa, niin kyllä vuositasolla juomakelpoista vettä säästyi vuositasolla. Oliko rahallinen vai moraalinen säästö, en tiedä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keittoa syödessäni isäni huusi jos ryystin vahingossa. Itse ryysti lientä lusikasta.
Tässä on hyvä malliesimerkki siitä, miten jotkut ihmiset eivät voi sietää jotain jonkun toisen tekemänä, mutta sallivat sen tekemisen kuitenkin itselleen.
no hehän haluavat kasvattaa lapsistaan parempia kun itse, älyhoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc asia eli vessaa ei saanut vetää, jos vain kävi pienellä asialla.
Siinä haettiin kait jotain kuviteltua säästöä.
Ennen muinoin wc huuhtelu oli 7-10 litraa laaki ja jos vaikka 5 ihmistä aamu/ilta pissit hoitaa samalla kertaa, niin kyllä vuositasolla juomakelpoista vettä säästyi vuositasolla. Oliko rahallinen vai moraalinen säästö, en tiedä...
tää tulee vanhasta ajasta kun säästettiin tiedän monia jotka tekivät noin vielä joskus 90luvulla
Kaverin äiti oli täysin hygieniahörhö. Jos päästiin joskus harvoin sisälle piti ensin mennä pesuhuoneeseen ja jynssätä niin varpaat, kädet kuin naama. Hedelmät ja vihannekset pestiin fairy-vedellä ennen käyttöä. Tomaatteja ei saanut ostaa torilla kuin naispuoliselta myyjältä, koska miesten kädet pesemättä vessahommien jälkeen (en tiedä, miksi kuvitteli naisten ne pesseen). Huippu oli kuitenkin se, että hän kiehautti uudet hammasharjat ennen käyttöön ottoa. Ei voi tietää kuka ne on pakannut. Yritimme vakuuttaa koneellisen pakkaamisen olevan käytössä, mutta ei - ensin kattilaan ja vasta sitten käyttöön,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
Tietysti vessaakin saa siivota ja pitää puhtaana. Kakalla käydessä pyyhi PAPERILLA ja pese sitten kädet toimituksen jälkeen. Pese vessan siivouksen yhteydessä myös lavuaari ja hana. Ja taitaa enin osa ihmisistä hampaiden pesun jälkeen huudella suunsa ja harjansa vessan hanan vedellä. Että näin...
Mä teen samaa, sammuttelen valoja jatkuvasti, jopa työpaikalla. En ymmärrä miksi päivällä pitää olla valot päällä????!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pieretti usein lapsena kunnes lopulta todettiin laktoosi-intoleranssi.
Yhden ystäväni luona oli sääntö, että pitää mennä pieremään vessaan tai parvekkeelle.
Leikimme olohuoneessa barbeilla kun minulta pääsi peräkkäin kolme kovaa pierua ja samassa minua vietiin perheen isän toimesta parvekkeelle hirveän huudon kera. Olin 7vuotias ja pelästyin kamalasti,en enää enää halunnut tuolle kaverille leikkimään enkä mennyt edes hänen synttäreilleen.
Kaverin äiti sitten soitteli minun äidilleni ettå "Mari kaipaa Tiinaa tänne,sano Tiinalle että ei Reijoa tarvitse pelätä".
Mutta minä pelkäsin. Etenkin kun en voinut olla piereskelemättä.Tietenkin mennään pieremään vessaan, ulos tai vaikka omaan huoneeseen, eikä piereskellä muiden nenään. Hyi hitto mitä tapoja!
Meidänkin perheessä kyetään helposti elämään ilman vatsavaivoja niin, että piereskelyt hoidetaan yksityisesti tai ulkona, ei koskaan piereskellä yhteisissä tiloissa ja/tai tilanteissa.
Ja lapselle karjuminen ja parvekkeelle raahaaminen on sitten sitä hyvää käytöstä, vai?
Meidän kotona kyllä piereskellään ihan avoimesti. Ei tartte olla niin fiini, vanhemmat ovat lastensa pieruja haistelleet vauvaiästä asti. Ruokapöydässä ja vieraiden aikana on tietysti vähän eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienenä ei saanut pääsiäisenä syödä pääsiäismunia luin vasta toisena pääsiäispäivänä eli maanantai-iltana. Koko pääsiäisen niitä sai vaan tuijottaa, kun olivat kauniisti kulhossa pöydällä. Jos oltaisiin koskettu niihin, niin isä olisi varmasti heittänyt jokaisen kakaran seinään.
Mä en ois kestänyt. Voih muistutti että mulla suklaata kaapissa. Glunk, pitäisi tänään olla syömättä.
Kuka kopioi ja nostelee 2016 vuoden kommetteja. Jopa vastailee niillä tämän vuoden kommentteihin. Kymmenkunta 2016 vuoden kommenttia olen jo bongannut näiden uudempien seasta. WTF?