Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2141/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)

Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.

Nyt syödään heti paiston jälkeen.

Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.

- Miksi niin vaikeasti? Voit vähemmällä vaivalla sujauttaa paistetut letut vierressä olevaan toiseen paistinpannuun, joka on hieman lämmin ja sitten päälle se folio. Tällälailla ei tarvitse avata uuninluukkua jokaisen paiston jälkeen ja kuluttaa turhaan aikaakin. Ja selkää. 

Vierailija
2142/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on tuo lettusääntö.

Sehän olisi ihan sama asia, jos teet ruokaa, ja jokainen käy kauhomassa siitä heti erikseen kun on valmista,,, paistat vaikka pihvejä, niin ette ikinä söisi niitä samaan aikaa, kun jokainen nappaa heti kun on valmis tms. ja ennenkuin joku nyt tulee vinkumaan että se pihvi on syötävä heti...joo, mutta lettu ei mene miksikään!

Lettu nimenomaan menee miksikään, kylmähkö vehnäjauhoinen rasvassa kärtsätty lettu ei ole hyvä lettu 🤷🏻 Sinä voit hyvin syödä ne kylminä, ei haittaa minua 😅

Mutta mulle letut (suoraan ritisevän rapeina pannusta) ja miehet kuumina kiitos 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängyllä ei saa istua. Siis edes se sängyn omistaja. Pitää istua tuolissa ja sänky on nukkumista varten. Heillä on myös outo joulua koskeva sääntö, että tytöt ei saa käyttää housuja vaan pitää olla hame tai mekko joulun pyhinä. Aamupallalekaan ei saa jouluna mennä pyjamassa vaan pitää laittaa hame tai mekko päälle.

Vierailija
2144/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona saanut sammuttaa valoa vessasta. Syy oli se, että siellä oli loisteputkivalaisin, joka syttyi tosi hitaasti. Tätä sitten kytättiin ja vieraitakin ohjeistettiin, että ÄLÄ SAMMUTA VALOA! :D On muuten jäänyt niin selkärankaan, että nykyään omassa kodissakin jää valo vessaan päälle..

Appelsiinimehua piti jatkaa vedellä. Isän mielestä ne appelsiinimehutötsät (olisko Marli tmv?) on tiivistettä ja niihin kuuluu laittaa vähintään puolet vettä. Teini-iässä vähät välitin tästä säännöstä enää, hyi että se vedellä jatkettu litku oli pahaa.

Meilläkään ei saanyt sammuttaa vessoista vettä koskaan, koska vanhempien mielestä se kuluttaa enemmän sähköä että niitä valoja välillä sytyttää ja sammuttaa kuin että niitä pidetään koko ajan päällä.

Vierailija
2145/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olohuoneessa oli isän nojatuoli, jolla ei saanut istua kukaan muu kuin isä. Ei edes silloin kun meillä sattui olemaan vieraita ja istumapaikoista oli pulaa, silloin ei vieraatkaan saaneet siihen istua.

Vierailija
2146/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olohuoneessa oli isän nojatuoli, jolla ei saanut istua kukaan muu kuin isä. Ei edes silloin kun meillä sattui olemaan vieraita ja istumapaikoista oli pulaa, silloin ei vieraatkaan saaneet siihen istua.

Archie Bunker!

Vierailija
2147/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pariskunnan, jonka kotona ei saa tehdä mitään mistä kissoille tulee paha mieli. Nukutaan epämukavassa asennossa ilman peittoa jos kissa on ehtinyt ensin sänkyyn. Keskellä yötä leikitetään ja silitellään jos kissat sattuvat haluamaan. Muuten ihan järkevä ja mukava pariskunta hyvissä ammateissa. Kissojen kanssa vaan menee yli.

Vierailija
2148/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona oli jo vuonna 1981 sääntö, että verhojen pitää olla aina kiinni, jotta naapurit näkee, että meillä on verhot. Kun faija tuli töistä ja näki, että verhot ovat auki, niin nopeasti meni vetämään verhot ikkunan eteen. Sitten huutaa möykkäsi pää punaisena siitä kun verhot olivat auki.

Toinen huudon aihe oli palamaan jääneet valot. Jos yksi lamppu oli jäänyt palamaan huoneeseen, mistä joku oli poistunut puoleksi minuutiksi, niin äkkiä faija meni sen sammuttamaan ja möykkäsi valojen palamisesta kuin jouluna.

Paksut, tummat verhot piti olla aina kiinni, tumma kalustus ja kaikki valot pois päältä, että kämpässä oli mahdollisimman pimeää.🤣

Sillä ukolla ei ollut kyllä paljoa valot päällä.

Muutenkin kaikki talousmenot, kuten laskut, ruoka ja sen semmoiset, niin niihin ei olisi saanut mennä yhtään rahaa, jotta hänelle jäi enemmän viinarahaa. Huudon aiheet olivat mitä oudoimpia: äiti oli ostanut kaupasta "paskaa", vessaan oli jätetty valo palamaan jne. Siksihän meillä katsottiin mustavalkotelevisiota vanhempien avioeroon asti (1991) ja puhelin tuli meille vasta 1985, kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Sitä ennen äiti kävi lähimmässä puhelinkopissa soittamassa asioitaan. Puhelimen hankinnan jälkeen tuli monet huudot liian suurista puhelinlaskuista. Äidille huusi siitäkin, jos joku oli meille soittanut. Ikään kuin se meidän puhelinlaskussa olisi näkynyt, kun joku meille soitti. Aikansa huudettuaan suu vaahdossa paineli sitten talon ryyppyremmin luo juopottelemaan. Siellä oli sitten niin hauskaa ja mukavaa aina siihen asti kunnes viinat loppuivat.

Vierailija
2149/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona saanut sammuttaa valoa vessasta. Syy oli se, että siellä oli loisteputkivalaisin, joka syttyi tosi hitaasti. Tätä sitten kytättiin ja vieraitakin ohjeistettiin, että ÄLÄ SAMMUTA VALOA! :D On muuten jäänyt niin selkärankaan, että nykyään omassa kodissakin jää valo vessaan päälle..

Appelsiinimehua piti jatkaa vedellä. Isän mielestä ne appelsiinimehutötsät (olisko Marli tmv?) on tiivistettä ja niihin kuuluu laittaa vähintään puolet vettä. Teini-iässä vähät välitin tästä säännöstä enää, hyi että se vedellä jatkettu litku oli pahaa.

Meilläkään ei saanyt sammuttaa vessoista vettä koskaan, koska vanhempien mielestä se kuluttaa enemmän sähköä että niitä valoja välillä sytyttää ja sammuttaa kuin että niitä pidetään koko ajan päällä.

Miten toi veden sammuttaminen auttoi?

Vierailija
2150/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KatiT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin migreenistä, olin yökylässä 15-vuotiaana kaverillani ja he eivät suostuneet antamaan minulle särkylääkettä vaan hokivat että juo vettä, juo vettä. Soitin jopa isälleni ja sanoin että puhuu kaverin äidille että antaa minulle särkylääkkeen. No ei käynyt, kun ei lääkkeet ole lapsia varten ja heillä on sääntö ettei lääkkeitä syö alle 18-vuotiaat. Migreenikohtaus meni niin pahaksi että isä joutui hakemaan minut joskus klo 23.30 kotiin kun eivät voineet antaa yhtä hikistä särkylääkettä.

Tuskin oli migreeni, jos normaalilla särkylääkkeellä olisi ohi mennyt. Tosin ehkä sen särkylääkkeen olisi silti voinut antaa.

Migreenejä on erilaisia. Itselläni esim migreeniin harvemmin liittyy pääkipua, mutta silloin kun liittyy niin kyllä siihen särkylääke ainakin jonkin verran auttaa.

Kyllä tulehduskipulääkkeet on ihan tehokkaita migreeniin, sitä on ihan tutkittu. Pitäisi vaan ottaa ajoissa ja riittävän iso annos. Täsmälääkkeitä tarvitsee vain osa migreeniä sairastavista, ei kaikki.

Mulla migreeni alkaa yleensä sillä, että katse ei meinaa tarkentua ja alkaa tulla sahalaitakuviota. Jos otan saman tien 800mg ibuprofeeinia ja menen pimeään huoneeseen lepäämään, yleensä helpottaa 30-60 minuutissa eikä päänsärkyä edes välttämättä tule.

Mulle joskus farmaseutti sanoi, että ensioireiden ilmetessä jos noin minuutissa saa otettua pari Buranaa, saattaa selvitä sillä. Mulla vaan oli ongelma että migreeni ei oireillut etukäteen vielä silloin, se vaan alkoi. Myöhemmin tuli myös näköhäiriöitä, tai muuta oiretta, mutta ne tuli usein jo edellisenä päivänä. Opinkin hiljalleen varautumaan siihen, että jo jonakin päivänä aivastuttaa jatkuvasti, seuraavana päivänä on migreeni.

Vierailija
2151/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöä on monen kodissa se, että saunomisen jälkeen annetaan lauteillevaluneen hien kuivua lauteisiin kiinni.

Tiedän tosin monia meidön perhe mukaanlukien, joiden lauteet huuhdellaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

Asuntoesittelyissä asia käy ilmi, ketkä tuon tekevät ja ketkä eivät.

Monet saunat haisevat valmiiksi hielle jo kylminä...

Vierailija
2152/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää että minkä ihmeen takia Kynnyksien päälle ei saanut astua????????????????????????HÄ?

Varmaan käytännön syistä. Kynnykset kuluvat ja madaltuvat. Eivätkä enää suojaa ovea.

2153/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lettujen paistaminen on musta inhottavaa, en tykkää siitä ollenkaan. Inhoan myös sitä, kun ruokaa tullaan närppimään etukäteen. Letut katoavat ja mukavan yhteisen lettuhetken sijaan mulle jää vain ne mutanttiletut yksin syötäväksi ja rasvainen keittiö siivottavaksi. Joten, jos minä ruoan valmistan, niin minä myös päätän milloin syödään. Muut saavat tehdä tavallaan, minä teen näin em. syistä.

Sama meillä. Minä paistan letut, eikä kukaan tule härppimään kesken paistamisen. Yhdessä ne sitten syödään pöydän ääressä istuen. Tämä on meillä laki.

Itse asiassa yksi ekoja isoja riitoja nykyisen puolisoni kanssa 20 v sitten koski lettujen paistamista, uskokaa tai älkää :D Minusta lettujen paistajana ei ollut ok, että poikaystävä veti lettuja napaansa nopeammin kuin uusia valmistui ja meni sitten sohvalle vatsansa viereen pötköttämään ja odottelemaan, että saan jämätaikinat paistettua, syötyä yksinäisyydessä ja keittiön siivottua. Nykyisin meillä on lapsiakin ja letut todellakin paistetaan ensin, pidetään ne jollain konstilla lämpiminä ja istutaan koko perhe yhtä aikaa syömään. Poikkeuksena nuotiolätyt, jolloin jokainen paistaa omat lättynsä.

Tollasen kanssa menit kakruja tekee. Yäk.

Vierailija
2154/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilla oli sellainen sääntö kodissaan, että vessasta ei saa sammuttaa valoja. Ikinä. Yritin varovasti tiedustella syytä tähän, mutta en saanut mitään irti.

On luultavasti sokeritoukkia, tulevat esiin pimeässä, valo pitää ne poissa.

🤮

Vierailija
2155/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei ole sääntöjä. Se on sisäänkirjoitettu sääntö erään perheen sisäisessä kulttuurissa. Täysin rajattomat lapset, jotka saavat ottaa täyden lautasen ruokaa ja jättää kaiken syömättä. Kun äiti pyysi, voisiko 15-vuotias tyhjentää astianpesukoneen, poika vastasi, ettei jaksa nyt. Mitä sitten tapahtui: ei mitään. Kukaan ei alkanut tyhjentää tiskikonetta, kukaan ei sanonut pojalle, että tyhjennä silti, vaikket jaksa. Toinen esimerkki: perheen prinsessa oli 5 vuotta. Synttärijuhlissa hän otti ison palan kakkua ja totesi, että maistuu p**kalta. Vanhemmat nauroivat kommentille.

Vierailija
2156/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheen ajattelee laveana käsitteenä, niin sinkkuystäväni, jolla on kissoja. Sinne mennessä jokainen ohjataan ihan ensiksi vessaan pesemään kädet. Jos voit ensin mennä pesemään kädet, on se kommentti heti lyhyen tervehdyksen jälkeen.

Vierailija
2157/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää että minkä ihmeen takia Kynnyksien päälle ei saanut astua????????????????????????HÄ?

Meillä ei vanhassa museotalossa saanut, ettei kynnykset kulu. Niiden vaihtaminen vanhoissa taloissa on työlästä nehän on aitoa, paksua puuta. Meillä ei myöskään saanut kävellä kengillä sisällä. Se oli oikein erikseen kielletty säännöissä, asuimme siinä museotalossa vuokralla.

Vierailija
2158/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään tuntemani perheen lapset saivat sanoa ja tehdä suunnilleen kaiken mitä itse halusivat ja vanhemmat eivät tehneet mitään asialle. Esikoinen oli toisella luokalla eikä hänen tehdä läksyjä eikä edes mennä kouluun, jos ei huvittanut, mutta häntä ei pakotettu siihen, koska eihän lasta saa pakottaa, että heille tule paha mieli. Vanhempien mielestä se oli täysin hyväksyttävää, että lapset tekivät mitä tahansa, koska heidän aivonsa vielä kehittyvät, niin eivät he voi tietää, että mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Eikä se tietenkään ollut vanhempien mielestä heidän tehtävänsä. En ole tavannut tätä perhettä nyt enää muutamaan vuoteen ja joskus mietin, että miten vanhemmat pärjäävät nyt, kun esikoinen on jo murrosiässä ja kuopuskin jo noin 10v.

Vierailija
2159/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle piti aina kattaa tietty haarukka. En tiedä mitä ois tapahtunut, jos hänelle olisi laitettu savonia niinkuin meille muillekin... 🤦🏼

Vierailija
2160/3002 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti tykkäsi piipata minun ja sisareni tukkaa. En tiedä mikä juttu se oli, mutta minun tukka käännettiin sillä raudalla aina ulospäin ja siskolla sisäänpäin.