Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä määräsi että hän ja veljet saavat syödä ensin ja kaikki he saivat ottaa ruokaa lisää, ja syödä leipiä ym, mutta meidän perheen naisten piti odottaa valmiina passaamiseen (he hätticät aina lautaset niille sijoilleen ja meidän piti siivota) ja ei puhettakaan että tyttö olisi saanut ottaa lisää ruokaa, tai tuli isältä huutoa ja syytöksiä että "EI NOIN PALJON ETTET LIHO" useimmiten meille naisille ei edes jäänyt ruokaa kun nuo ahnehtivat kaikki. ja tämä kaikki oli ihan 2000 jälkeen. Veljet ovat nykyään isäni kanssa sairaalloisen ylipainoisia ja me siskot ja äiti laihoja.
Ei tuossa ole mitään erikoista, noin sen pitäisi olla jokaisessa perheessä.
Vuosimallia 1976 kirjoitti:
Lapsuuskodissani lahjoja ei missään nimessä saatu avata sitä mukaan kun niitä saatiin, vaan ne kaikki jaettiin yksitellen ja sitten alkoi ainakin meidän lasten mielestä pahin osuus, kun olisimme jo halunneet tietää, että mitä paketeissa oli, mutta lahjoja avattiin niin, että yksi kerrallaan jokainen avasi yhden oman pakettinsa josta tullutta tavaraa sitten oikein kunnolla yhdessä ihailtiin ja ihmeteltiin, että kuinka Joulupukki oli osannut antaa niin hyvän lahjan ja vaikka lahja ei saajan mielestä olisi ollut niin mieleinen, niin silti sitä piti kehua. Joka ikistä lahjaa piti kehua ja ylistää, oli se sitten kauan ja hartaasti toivottu Nintendo pelikonsoli tai vaikka sukkapari. Jokainen lahja piti avata huolella, niin että paperi repesi mahdollisimman vähän, vaikka ne heitettiin sen jälkeen pois. Se jaksoi lapsena aina ihmetyttää samoin kuin se, että vaikka lahjan saaja olisi ollut joku pari viikkoa vanha vauva, joka ei todellakaan osannut avata itse lahjojaan, niin tältä kysyttiin silti monta kertaa, että "Osaako Petri-Anniina avata paketin itse? Avaatko paketin, jooko? Avaa paketti! Osaako P-A avata itse paketin vai auttaako äiti" jne. Joululahjojen avaamiskierroksen aloitti aina nuorin ja lopetti vanhin paikalla olija ja koska lahjoja ja ihmisiä oli paikalla paljon, niin se kesti helposti noin 3 tuntia ja koko ajan Joulupukki istui meillä parhaimmalla paikalla olohuoneessa ja siksi minulta meni jo melko varhain usko häneen, koska osasin päätellä jo melko pienenä, että ei hän niin pitkään ehdi joka perheessä olla.
Me avataan aikuisten kanssa lahjat juuri nuin. Muksut toki eivät malta niin he saavat availla omaan tahtiin,tosin leikkien lomassa hekin useimmiten käyvät aina kurkkimassa viimeisimmän avatun paketin. Mummin uusista korvakoruista olivat erityisen ihastuneita viimeksi ja halusivat kuulla miten pappa oli niin hienot onnistunut valitsemaan. Minun uutta ihonhoitopakettia haluttiin myös testata.
Hieman kun tuolla vanhimmalla nyt ikää niin hänkin kyllä on halunnut tähän rituaaliin myös osallistua.
On mukava keskittyä yhteen pakettiin kerralla ja kuulla vaikka joku tarina miksi juuri se on hankittu!
Muksuille toki turhaa kiusaa, mutta aikuisten kesken oikein ihana tapa. Mukava nähdä kaikkien ilahtuneet ilmeet!
Meillä ei lapsuudessani annettu särkylääkettä, koska sitä pidettiin tuhlauksena, sillä vanhempien mukaan lapset eivät tunne kipua. Olen itse esikoinen ja syntynyt 1979. Sisarukseni syntyivät 1981-1989.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä on monen kodissa se, että saunomisen jälkeen annetaan lauteillevaluneen hien kuivua lauteisiin kiinni.
Tiedän tosin monia meidön perhe mukaanlukien, joiden lauteet huuhdellaan jokaisen käyttökerran jälkeen.
Asuntoesittelyissä asia käy ilmi, ketkä tuon tekevät ja ketkä eivät.
Monet saunat haisevat valmiiksi hielle jo kylminä...
.... Tai sitten se haju kertoo vain siitä, että toiset pesevät saunansa ja toiset eivät 😅
Tuli vain mieleen siitä, että muuten suhteellisen tavallisessa lapsuudenkodissani sauna pestiin yleensä vain kerran vuodessa jouluisin, vaikka saunassa käytiin monta kertaa viikossa. Pyllynalunen oli kyllä käytössä, mutta kyllähän se varmasti silti likaantui. En käsitä, miksei sitä pesty useammin. Ehkä siksi, että se pesu oli aina monen tunnin ihan hirveän iso urakka, eikä siihen kukaan jaksanut ryhtyä siihen useammin. Vasta omassa kodissani aikuisena tajusin, että saunan voi pesaista sillain nopeasti ohimennenkin ihan vaan kosketuspinnat kuuraamalla, eikä aina tarvi kantaa lauteita ulos ja kuurata sentti sentiltä lattiasta kattoon juuresharjan kanssa... Tällöin tuota pesua viitsiikin paljon useammin tehdä.
Veikkaan, että ihmisillä on aika erilaisia saunanpesutottumuksia.
Heh, pitää varmaan kysäistä 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti tykkäsi piipata minun ja sisareni tukkaa. En tiedä mikä juttu se oli, mutta minun tukka käännettiin sillä raudalla aina ulospäin ja siskolla sisäänpäin.
No tää on kyllä aika kummallinen:olkis kiva tietää, mikä peruste äidilläsi tähän oli! :D :D :D
Meillä oli lapsuusperheessä sääntö, että tytöillä täytyy olla pitkä tukka ja pojilla taas täytyy olla lyhyt tukka. Pojilla ei missään nimessä saa olla pitkä tukka, koska poika jolla on pitkä tukka on homoseksuaalisen näköinen. Erityisesti jos poikien tukka on pitkä takaa. Tämä siis 1970-luvun lopulla ja 1980-luvulla.
Lisäksi oli se, että vanhemmat kävivät tarkistamassa meidän lapsien nukkumaan mennessä, että meillä on varmasti kädet peiton päällä, ei missään nimessä peiton alla. Meidät opetettiin nukkumaan kädet peiton päällä ihan pienestä asti, että tottuisimme siihen. Syytä siihen ei kerrottu, että miksi niin pitää tehdä, minä ainakin olin itse asiassa jo aikuinen kun vasta tajusin sen johtuneen siitä, että emme harrasta itsetyydytystä.
Kaverin perheessä kaikkien lapsien piti mennä samaan aikaan nukkumaan eli kello 21.00. Silloin piti olla sängyssä hiljaa ja huoneista valot pois. Sama käsky koski kaikkia lapsia ikään katsomatta niin pitkään kuin he asuivat kotona. Kaverinikin joutui vielä 20-vuotiaana menemään siihen aikaan nukkumaan, vaikka oli jo täysi-ikäinen mutta asui vielä lapsuudenkodissa. Se kun oli heillä lasten nukkumaanmenoaika. Niin oli myös lomilla, silloinkaan siitä ei lipsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D
Ap
Ainakin ku mä olin lapsi, niin yks uskovainen kaveri pysähtyi kuin seinään meidän pihaan tullessaan ja kääntyi kannoillaan, syy selvis myöhemmin, et meillä oli pihalla pyykkiteline täynnä naisten alusvaatteita :D Oli säikähtänyt perinpohjaisesti ja luuli joutuvansa helvettiin, kun oli ehtinyt tulla jo pihaan asti.
Höpö höpö. Saattoihan hän tietysti paheksua tuollaista alusvaatteiden julkista levittelyä mutta tuskin sentään pelkäsi helvettiin joutuvansa 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheen ajattelee laveana käsitteenä, niin sinkkuystäväni, jolla on kissoja. Sinne mennessä jokainen ohjataan ihan ensiksi vessaan pesemään kädet. Jos voit ensin mennä pesemään kädet, on se kommentti heti lyhyen tervehdyksen jälkeen.
Minäkin sanon noin vieraille, ehkä kirjoitat minusta. :D Sorry. Mutta en vain ymmärrä ihmisiä, jotka eivöt automaattisesti pese käsiään sisälle tullessaan. Sitten suoraan kahvipöytään. Koronan myötä aloin sanoa suoraan, jos näytti siltä ettei vieras mene oma-aloitteisesti käsipesulle.
Jos et kotonasi välitä, niin ajattele edes ystäviäsi, että et tartuta heihin kaikkea mitä ulkoa tuot mukanasi.
Suoraan kahvipöytään on eri asia. En ole yli 50 ikävuoden aikana astunut suoraan kahvipöytään. Karjalassa on tapana ensin seurustella ja sitten vasta juoda kahvit. Kahvien jälkeen vieraat usein tekevät lähtöä. En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta pitäisin sitä töykeänä, jos vieras komennetaan käsipesulle. Minä pesen käteni yleensä siirtyessäni kahvipöytään, mutten todellakaan silloin kun tulen taloon sisälle. Osaan pestä käteni ja käydä pissalla, kun lähden kotoa. Miten ne kädet aikuisella ulkona muka likaantuu?
Jos kaupungissa liikkuu, koskettelee kahvoja, pitää bussissa kaiteesta kiinni, nojailee liukuportaisiin, avaa ovia kahvasta, ajelee sähköpotkulaudalla. Kaupassa työntelee kärryä, koskettelee tuotteita, painelee vaakojen numeroita.
Sillai ne kädet aikuisillakin likaantuu!
Kylään mennessä?
Täytyy sanoa että mä olen monttu auki lueskellut näitä sääntöjä. Itseasiassa itsekin olen lapsena törmännyt lumihanki sääntöön, leivänpäälle valittavaan yhteen päälliseen, jossain myös kaveri sääntöön et vain yksi kaveri kerrallaan saa tulla. Sit erilaisia hulluja säästönikkareita. Mut että lasten elämästä tehdään tuollainen helvetti kun yritetään säästää jossain naurettavan pienessä asiassa.. - ei ymmärrä.
Miten p.a täytyy olla että niuhotetaan joka ruokapalasta? Millainkohan tuollaisten perheiden lapset vaatetetaan tai millain lomia vietetään? Varmaan lomatkin kotona luonnon valossa vettä juoden ja makaroonia syöden.
Meillä lapsuudessa kyllä säästettiin kans tyhmistä asioista, meillä ei matkustettu eikä meillä juuri shoppailtu uusia vaatteitakaan.
Meillä oli kyllä uusi talo ja uudet autot ja kulissit oli tosi näyttävästi kohdallaan. Kai se sit säästettiin sillä, että syötiin reikäleivän reikiä ja silakan silmiä.
Itse päätin mieluummin tarvittaessa maksella vähän kauemmin sitä asuntolainaa ja elää sinäkin aikana perheeni kanssa niin että lapsillakin on oikeudet, mutta myös ikäisilleen soveltuvat velvollisuudet esim. Siivota huoneensa ja osallistua kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin perheessä kaikkien lapsien piti mennä samaan aikaan nukkumaan eli kello 21.00. Silloin piti olla sängyssä hiljaa ja huoneista valot pois. Sama käsky koski kaikkia lapsia ikään katsomatta niin pitkään kuin he asuivat kotona. Kaverinikin joutui vielä 20-vuotiaana menemään siihen aikaan nukkumaan, vaikka oli jo täysi-ikäinen mutta asui vielä lapsuudenkodissa. Se kun oli heillä lasten nukkumaanmenoaika. Niin oli myös lomilla, silloinkaan siitä ei lipsuttu.
Mitä sitten? Meillä on tuo sääntö arkena myös. Minä joudun heräämään aamulla klo 5, että ehdin käyttää koirat ulkona ja mennä töihin seitsemäksi, kun ei satu työpaikka olemaan kodin vieressä. Mieheni heräilee yleensä noin 5.30. Meillä ei katsota TV:tä enää klo 21 jälkeen ja jokaisen on hoidettava hampaidenpesut ja vessakäynnit ennen sitå. Teini (15 v.) myös menee omaan huoneeseen klo 21 mennessä ja on hiljaa. Joskus lukee sängyssä kirjaa, joskus menee suoraan nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa noin yhteentoista. Minä en unirytmiin pistä ihan sekaisin edes viikonloppuna. Teini tietää, että jos tuo kaverin yökylään, silloinkin on hiljaisuus klo 23. Lomilla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen sääntö, että lettuja ei syödä ennen kuin kaikki on paistettu. Paistajana mua ärsyttää, jos se lettupino ei kasva vaan siitä tullaan hakemaan sitä mukaa kun valmistuu :)
Miehelläni oli tämä sääntö, kunnes ymmärsi että mikä järki niitä kylmiä lettuja on enää pastamisen lopuksi syödä.
Nyt syödään heti paiston jälkeen.
Pitäkää lettulautanen lämpimässä uunissa alumii ifolio päällä niin pysyvät lämpiminä paiston ajan.
Miksi, kun ne voi syödä heti.
Koska meillä on tapana istua koko perheen samaan aikaan syömään lettuja eikä niin, että ensin syö esikoinen ja menee sitten tekemään omiaan, sitten kuopus ja palaa jatkamaan leikkejään, sen jälkeen lettuja syö harrastukseensa kiirehtivä isä ja viimeisenä keskimmäinen lapsista, joka on saanut odotella aikansa, että hänellekin riittää. Tietty jos letuilla on tarkoitus vain täyttää joku tietty kaloritarve ja ne voi syödä pikaruokana, niin miksipä ei jokainen söisi yksinään.
Toivottavasti on myös vaihtoehto syödä omalla ajalla/ilman koko muuta perhettä, terveisin meidän perheen yhteiset ateriat ovat tuskaista touhua, ainakin jos äiti on mukana aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tuttuperheessä ei saa syödä leipää kuin max kaksi palaa. Lapset liikkuvaisia alakoululaisia. Esim. Iltapalapöydässä lapsi yrittää ottaa kolmatta palaa niin jompi kumpi vanhemmista stoppaa sen "ei sun tartte enää syödä" ja kun lapsi kysyy perusteluja "muuten leipää menee liian paljon"...
Meillä oli myös tuollainen sääntö. Siskoni alkoivat sitten tehdä kerrosleipiä. Nyt on yli viiskymppisinä ylipaino-ongelma jokaisella. Ei se nyt tietenkään siitä johdu.
Meillä lapsen kaveri ihmetteli, että saako meillä spagetin päälle laittaa parmesania JA ketsuppia molempia. Heidän kotonaan se on joko tai.
Saman lapsen kodissa on yksi wc, jossa saa käydä kakalla. Toiseen vessaan saa tehdä vain pisut. Pitää siis tietää etukäteen, ettei varmasti iske kakkahätä vaikka oli tarkoitus ensin vain pissata.
Kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on että jos pettää pitää käyttää kumia paljaalla vaan kotona..
Typerä sääntö, että kumia pitää käyttää vieraissa. Ei meillä ainakaan ja jos olisi, en kertoisi, kun aletaan touhuihin vieraan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Meillä on tuo sääntö arkena myös. Minä joudun heräämään aamulla klo 5, että ehdin käyttää koirat ulkona ja mennä töihin seitsemäksi, kun ei satu työpaikka olemaan kodin vieressä. Mieheni heräilee yleensä noin 5.30. Meillä ei katsota TV:tä enää klo 21 jälkeen ja jokaisen on hoidettava hampaidenpesut ja vessakäynnit ennen sitå. Teini (15 v.) myös menee omaan huoneeseen klo 21 mennessä ja on hiljaa. Joskus lukee sängyssä kirjaa, joskus menee suoraan nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa noin yhteentoista. Minä en unirytmiin pistä ihan sekaisin edes viikonloppuna. Teini tietää, että jos tuo kaverin yökylään, silloinkin on hiljaisuus klo 23. Lomilla myös.
Onko teillä seinät tehty pahvista vai oletko jotenkin erikoisen herkkäuninen?
Ex-mieheni oli lapsuuskodissa tottunut että klo 20 tv kiinni,valot pois ja kaikki suut supussa nukkumaan. Oli niin tottelevainen ettå murkkunakin oli kuulemma klo 19.30 kotona iltatoimissa koska muuten olisi joutunut nukkumaan leikkimökissä.
Aloimme tapailla ja kohta huomasin että mies koettaa pitää samasta säännöstä kiinni myös omassa kodissaan. Myönnän että muutettiin liian nopeasti yhteen,arjesta tuli he""ä kun tein klo 20.30 yövuoroon lähtöä ja olisi pitänyt tehdä eväät pimeässä varpaillaan hiipien kun on hiljaisuus. Hiljaisuus voi jessus,ikään kuin olisi oltu vankilassa eikä kotona. Riitojahan siitä tuli kun en suostunut hiipimään. Onneksi ei lapsia tehty,en olisi varmaan saanut vauvaakaan hoitaa yöllä!
Nykyään ollaan Facebookissa kavereita, ex on jo 50 ja valittaa miten ei saa unta kun naapurit "riehuu" eli varmaan käyttää hissiä tai vessaa kun raukka koettaa nukkua klo 20.
Ei varsinaisesti sääntö, mutta meidän vanhemmat antoivat jokaiselle veljelle kolme etunimeä, mutta meille tytöille vain 2 etunimeä. Mitään muuta syytä tälle ei annettu kuin että, eivät tytöt tarvitse kolmea etunimeä koska. Tytöille riittää siis 2 etunimeä vaikka pojilla on 3 etunimeä. Meitä on 4 veljeä ja 2 siskoa. Joskus kuulimme vanhempien sanovan ihmisille, että onneksi poikia on enemmän kuin tyttöjä, koska pojat ovat parempia kuin tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.
Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin
Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.
Öö, teillä on tapana kakkata lavuaariin?? Vai jättää vessan allas pesemättä? Käyttäjä hampaat kun pesemässä keittiössä? Kyllä meillä ihan juomavettä otetaan vessan hanasta, samaa vettä se on ja ihan pestään kyllä allasta siinä missä keittiönkin allasta.
Jos kaupungissa liikkuu, koskettelee kahvoja, pitää bussissa kaiteesta kiinni, nojailee liukuportaisiin, avaa ovia kahvasta, ajelee sähköpotkulaudalla. Kaupassa työntelee kärryä, koskettelee tuotteita, painelee vaakojen numeroita.
Sillai ne kädet aikuisillakin likaantuu!